Pitkis kirjoitti:...i3 on kaupunkiauto - ison kaupungin auto. Sitä ei pitäisi myydä muualle kuin hesaan ja ilmeisimmin näin ei paljon tapahdukaan. Kauppakasiksi tehty...
Vähän väliinputoaja tuo sähköauto vielä. Tai lähinnä omatunnon puhdistusväline, jos oikein henkevästi ilmastaan. Jaa miksikö?
No jos kaupungissa haluaa liikkua ekologisesti, on julkiset tai fillari (poljettava tai sähköavusteinen) ainoa fiksu valinta. Pienemmät taajamat joissa julkinen tarjonta on suppea, e-autot voisi toimia, mutta sillä taas latauspisteet tuskin tihenevät kovinakaan nopeasti. Ja syrjäseutu taas on vajaan rangen takia e-autoilta nou-nou vielä monen monta vuotta.
Joten siellä missä e-autolla voi liikua, saman ajaa sähköfillarillakin, poislukien tavaran kuljetuskapasiteetti (tosin kulkee se ostoskassi fillarissakin). Ja huomattavasti vähemmillä liikennerasitteilla. Siis jos puhutaan esim max 20 km työmatkasta / suunta.
Toisin ajateltuna: jos taajamaruuhkia halutaan vähentää, jokaista auton e-fillariin vaihtavaa pitäisi palkita jotenkin. Toki puhutaan ongelmasta joka ei koske edes Hki kokoluokkaa vaan Pariisi/Lontoo/Tokio jne tasoa, joten melko hypoteettistä pölinäähän tämä.