Sivu 5/7

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 15 Syys 2014, 21:06
Kirjoittaja ///Marko
Oishan se mukava omistaa i8. Oma kipuraja mahtaa olla 100keuron tietämillä, joten täyteen varustellulla 3-sarjalaisella mennään varmaan jatkossakin. Mieluiten ostan autoni uutena, jotta saan siihen kaiken haluamani. Muutoin voisi vaihtaa merkkiäkin, mutta ei tuolla rahalla Suomessa mitään unelma-autoa saa.

Olen i8 malleja toki ulkomailla nähnyt, mutta ajokokemukset puuttuvat. Ei arvaa lähteä arvostelemaan sen enempää Pitkiksen hankintaa. Ehkä sen verran kuitenkin voi sanoa että i8 on ehdottomasti järkevämpi hankinta Suomessa kuin M3 tai M4. Auto on takuulla näyttävämpi sekä nelivetoinen eikä kulutus päätä huimaa.

Re: Vs: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 24 Syys 2014, 15:09
Kirjoittaja Raimo Miettinen
2015 BMW i8 Hot Lap! - 2014 Best Driver's Car Con…: http://youtu.be/1-MFtwCPoVc" onclick="window.open(this.href);return false;

Kovin puskeva ja aliohjaava tämä hybridi.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 24 Syys 2014, 20:48
Kirjoittaja salmol
Tätä kehutaan jopa M-autojen peittoajaksi, mutta 0-100 kmh jäädään m-autolle jopa puoli sekuntia, mikä on ikuisuus näissä ajoissa, vieläpä ottaen huomioon että tässä on neliveto. Nurburgringin aikaa BMW ei edes sano (varmaan kun akku loppuu ja mennään 1.5l-koneella loput), niin kyllä jotain parannettavaa jää. Jos joku jaksaa selvittää netistä lisää ja löytää tietoa, niin jos i8 menee Nurburgringin alle 8 minuuttia, niin syön hattuni. :lol: M-vehkeet menee alle tuon.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 24 Syys 2014, 23:39
Kirjoittaja Pitkis
salmol kirjoitti:Tätä kehutaan jopa M-autojen peittoajaksi, mutta 0-100 kmh jäädään m-autolle jopa puoli sekuntia, mikä on ikuisuus näissä ajoissa, vieläpä ottaen huomioon että tässä on neliveto.
Joku pönttötoimittaja voi kehua jutussaan, BMW ei kehu. Näissä on ihan eri filosofia, ei kannata edes verrata M-autoa ja i-autoa. Voit verrata kahta eri omenaa aika hyvin ja pohdiskella kumpi on paremman makuinen, mutta appelsiinin ja omenan vertailu ei ole kovin loogista. Tosin, i8 kyllä peittoaa kiihdytyksessä jokaisen M-auton kaikissa muissa oloissa kuin kuivalla asfaltilla, joten et ole ihan väärillä jäljillä :)

0-100 km/h kiihdytys on kyllä menettänyt jo merkityksensä, kun autojen tehot ovat nykyään sitä luokkaa, että 0-200 km/h alkaa olla se missä eroja tulee. Itsellä on kokemusta 3,0-3,5-4,0-4,5-5,0 sekuntia kiihtyvistä autoista ja puoli sekuntia voi ehkä nipin napin erottaa perstuntumalla jos on tarkkana. "Ikuisuus" on vähän relatiivinen kuskin näkökulmasta, tietenkin kiihdytysajoissa se sitä on. Enemmän ratkaisee auton muu suorituskyky, esim. GTR alkaa tuntua nopealta vasta sen 100 km/h jälkeen, 0-100 km/h kiihdytyksessä ei mun entiseen E92M3:een verrattuna ole mitään mahdotonta eroa kuumalla+kuivalla kelillä vaikka paperilla ovat aivan eri vehkeitä.

Re: Vs: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 25 Syys 2014, 08:40
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Perinteiseen autofoorumin omenien ja appelsiinien -vertailuun kuuluu kyllä moottoripyörän tuominen mukaan. Varmasti mää voittan ja plaa plaa plaaa... ;)

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 25 Syys 2014, 09:56
Kirjoittaja salmol
Raimo Miettinen kirjoitti:Perinteiseen autofoorumin omenien ja appelsiinien -vertailuun kuuluu kyllä moottoripyörän tuominen mukaan. Varmasti mää voittan ja plaa plaa plaaa... ;)
Hah, joo juuri kun joku luulee että sitkeys, ohituskiihtyvyys tai vaikka 0-200 kmh kiihtyvyys on jossain autossa hyvä, niin joku kertoo miten moottoripyörät liikkuu ja se siitä keskustelusta sitten. :w00t:

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 30 Syys 2014, 22:29
Kirjoittaja legionofboom
On kyllä mahtava auto! Piristäisi kummasti omaakin mieltä jos tuollaiseen kadulla törmäisi :thup:
Mitään väliä onko radalla 0,2s hitaampi tai nopeampi kuin joku muu. Pääasia että saa kilpailijat näyttämään ulkonäöllisesti 60-luvun muskeliautoilta...

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 01 Loka 2014, 14:24
Kirjoittaja salmol
legionofboom kirjoitti:Pääasia että saa kilpailijat näyttämään ulkonäöllisesti 60-luvun muskeliautoilta...
Mä pidän 60-luvun muskeliautoista.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 29 Loka 2014, 18:59
Kirjoittaja gestapo
Tampereella myynnissä i8 vaatimattomaan 229 000€:n hintaan:
http://www.nettiauto.com/bmw/i-sarja/6823239" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 29 Loka 2014, 19:55
Kirjoittaja Turbo
gestapo kirjoitti:Tampereella myynnissä i8 vaatimattomaan 229 000€:n hintaan:
http://www.nettiauto.com/bmw/i-sarja/6823239" onclick="window.open(this.href);return false;
Ostaa kysynnän mukaan euroopasta ? kate ainakin kohdillaan.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 29 Loka 2014, 21:37
Kirjoittaja Pitkis
Tuskin tuota autoa on Tampereella kun kuvia nolla ja ilmoitus kovin suttuinen. Kunhan kauppaavat jotain feikkiautoa minkä ovat bonganneet Mobilesta. Siellä niitä näyttää olevan 180ke hinnalla useampikin. Verot on 15 000e joten tuossa jää 30-40ke voittoa jos joku hullu tuon ostaisi tai auton yleensä saisi käsiin joskus. Tietty pohdittiin kaverien kanssa, että joku voisi juurikin tällä hinnalla Suomeen tuoda kärryn liikkeeseen, mutta jos perusmallin hinta on 150ke veroineen täällä maahantuojan kautta kun myynti alkaa, harvalla on halua talvea vasten maksaa 50-100ke lisähintaa vehkeestä tänä vuonna.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 04 Joulu 2014, 08:25
Kirjoittaja Juha
Ei huono meriitti.

http://www.topgear.com/uk/photos/top-ge ... 2014-12-03" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 04 Joulu 2014, 08:53
Kirjoittaja Pitkis
Hyvin tiivistelty tuo arvio. i8 on paljon enemmän kuin yksi auto muiden joukossa. Ei yksin vuoden auto, vaan ehkä koko vuosikymmenen merkittävän milestone.

"The i8 is a milestone in the annals of automotive history and a glorious statement for an exciting and positive future. The i8 delivers - and then some.

It's the kind of car we should celebrate, a beautiful vision of the future, delivered now. A car that tells us the future will be different, but still exciting. The i8 never places its technology in the way of simple enjoyment, and, despite the complexity of that mixed-media drivetrain, it's all so easy to use, so natural, so right. And it has flip-up doors. Nothing says excitement like a set of beetle-wing portals.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 06 Joulu 2014, 07:05
Kirjoittaja japi2010
Minkälainen auto tämä i8 on ajaa:
- tuuliherkkyys
- alustan kovuus
- äänieristys (rengasmelu)
- ohjaus (progressiivinen tmv.)
- vaihteisto (onko nk. kuin Toyota hybrid CVT vai tunteeko vaihdot)
- istuuko yhtä matalalla kuin Fe tai Porsche
- kiihtyvyyden tunne vs vastaava bensalla toimiva urheilauto
- mites käyttömaksut kun sähköllä kulkee

Ehkä olet jossain jo saattanut asioista mainita mutta ei jaksa plärätä kaikkea menneisyyttä...

Voisko ajatella verrattavan vastaavanlaiseen bensalla toimivaan urheiluautoon, Ferrari, Porsche tmv.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 06 Joulu 2014, 09:32
Kirjoittaja salmol
gestapo kirjoitti:Tampereella myynnissä i8 vaatimattomaan 229 000€:n hintaan:
http://www.nettiauto.com/bmw/i-sarja/6823239" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt tuon hintaa on pudotettu 30 k€. Ei taida kauppa käydä.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 07 Joulu 2014, 08:44
Kirjoittaja gestapo
Pienimuotoinen tarkistuskutsu joihinkin autoihin, liekkö vain jenkkilässä?

http://www.bmwblog.com/2014/12/06/bmw-i ... nk-issues/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 07 Joulu 2014, 10:41
Kirjoittaja salmol
gestapo kirjoitti:Pienimuotoinen tarkistuskutsu joihinkin autoihin, liekkö vain jenkkilässä?

http://www.bmwblog.com/2014/12/06/bmw-i ... nk-issues/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikea uskoa että polttoainetankin maadoituspultti olisi jotenkin erilainen saksan ja jenkkien versiossa. Jos mulla olisi I8 valmistettu huhtikuun-lokakuun 2014 välissä niin tankatessa kyllä vähän kuumottaisi. ;)

Sivuhuomiona että 5 kuukauden aikana valmistettiin vain reilu 200 autoa. Siis edellyttäen että autot ovat kaikkialla samanlaisia.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 08 Joulu 2014, 21:45
Kirjoittaja Pitkis
gestapo kirjoitti:Pienimuotoinen tarkistuskutsu joihinkin autoihin, liekkö vain jenkkilässä?

http://www.bmwblog.com/2014/12/06/bmw-i ... nk-issues/" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, tuo on noin 1,5 kk vanha juttu ihan virallisestikin, joku journalisti palasi lomilta tai muutoin promillet laski sen verran matalalle, että juttu alkoi luistaa. Minulla on juuri tuollainen laitos, kun kärry kuului ensimmäiseen tusinaan asiakkaille toimitetuista vehkeistä. Tuolla maattopiuhalla ei niin väliä, mutta polttoainetankin luukku ei aukea napista, joten sen joutuu vetämään varakahvasta auki. Pitää korjata huollossa, samalla kun vaihtaa tuulilasin, missä nasta jo teki vekkiä :)

Muihin juttuihin palaan kohtapuolin, on nyt vähän kiire.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 09 Joulu 2014, 23:26
Kirjoittaja Pitkis
japi2010 kirjoitti:Minkälainen auto tämä i8 on ajaa:
- tuuliherkkyys
- alustan kovuus
- äänieristys (rengasmelu)
- ohjaus (progressiivinen tmv.)
- vaihteisto (onko nk. kuin Toyota hybrid CVT vai tunteeko vaihdot)
- istuuko yhtä matalalla kuin Fe tai Porsche
- kiihtyvyyden tunne vs vastaava bensalla toimiva urheilauto
- mites käyttömaksut kun sähköllä kulkee

Voisko ajatella verrattavan vastaavanlaiseen bensalla toimivaan urheiluautoon, Ferrari, Porsche tmv.
Vastailen nyt lyhyesti. Voisin autosta kirjoittaa kohtuukokoisen kirjan ilman ongelmaa, siinä on niin valtavasti asioita ja yksityiskohtia, menisi aamusta iltaan eikä riittäisikään jos yrittäisi kaikki kertoa.

Sivutuuliherkkyyttä ei juuri ole. Nyt ei pahoja myrskyjä ole ollut, joten pahoja testejä ei ole tullut tehtyä. Alusta on tosi jämpti, ei kova yhtään, erinomaisen miellyttävä. Parempi kadulla kuin juurikaan missään urheiluautossa. Äänieristys on melko hyvä, melua on motarilla hitusen, vähemmän kuin F30:ssa mutta enemmän kuin F01:ssa :) Eli kiva on. Ohjaus on äärimmäisen tarkkaa ja tuntuma loistava, paras mitä missään BMW:ssä on tullut ajettua. Vaihteisto on täysin huomaamaton, sitä ei edes tiedä, että on olemassa. Istumiskorkeus on aika lailla 911 possun luokkaa mallista riippuen, mielestäni Fefe oli vähän matalampi, mutta E92M3 hyvin paljon korkeampi! Juuri passeli korkeus on. Kiihtyvyys on vähintään riittävä, sen tuntuma on kuin normissa urheiluautossa mikä menee sub 4.5s kiihtyvyyksillä eli aika jees. Käyttömaksuista ei sen enempää, en ole laskenut, konsernivakuutus on niin halpa, että hävettää sanoa kun cm3 mukaan lasketaan :) Hädin tuskin viikon bensat saa samalla rahalla kuin tähän täyskaskon + liikennevakuutuksen.

i8 on niin eri juttu kuin muut urheiluautot, että suora vertailu on hankalaa. Joku tykkää, joku ei. Kyllä kai jos vain voi hyllystä valita, joku 458S tai Aventador lämmittäisivät nekin. Hinta varsinkin Suomessa on jotain ihan muuta. Jos yrittää haarukoida sitä, mitä i8:n rahalla saa Suomessa, täysin suveneeri best buy on mielestäni tässä selvästi alle 200k hintaluokassa. Uusi mesen AMG GT on hinnoiteltu mukavasti, mutta fully loaded menee 220-230ke luokkiin perusmallina. Eli vähän kallis on hybridiin verrattuna ja onhan i8 teknologisesti ihan toista maata kuin AMG...jonka on moni huomannut. i8:n jono on ihan järjetön, monissa paikoissa ei enää saa edes tilattua, kun toimitusaika on määrittämätön. Kaupaksi menisi moninkertaisesti mitä hihnalta olisi työntää.

Eräässä alan lehdessä on autosta erittäin laaja selvitys tulossa, joten kun se on julki noin 1 kk sisällä, voin kertoa mistä saada se käsiin jos ei tullut postiluukusta sisään valmiiksi.

Re: 2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)

Lähetetty: 10 Joulu 2014, 15:43
Kirjoittaja japi2010
Kiitos Pitkis.

Mielenkiintoista on se että noi verot ja vakuutusmaksut pohjautuu päästöihin ja kuutioihin eli tätä autoa - ei ainakaan vielä - koske nämä urheiluautoja koskevat kalliit käyttö ja omistusmaksut :)

Myös toimitusajat ovat erikoiset, näinä aikoina - ja myyntiä olisi muttei tuotanto riitä. Onkohan tilanne pitkään tämmöinen vai onko BMW:llä aikomusta lisätä kapasiteettia.. Yllättävää tämä joidenkin sähköautojen kiinnostus ja uskon osasyysksi ulkonäön - aiemmin on totuttu helvetin rumiin sähköautoihin mutta i8 ja tesla ovat yllättäneet kuluttajat