Kyllä siihen pitäisi tulla. Mitään faktaa ei ole, mutta se on huhuttu, että uusi 7er tulee 100 km sähköhybridillä ja BMW vahvisti pari päivää huhujen jälkeen, että "tuleviin autoihin" tulee juurikin tuollainen systeemi. Eli sen pitäisi olla pässinlihaa. No, F30 faceliftissä tulee sitten PHEV, mutta se on tosiaan tämä 1. generaation versio eli range luokkaa 30 km. Vielähän on tulematta uudet X5/6 -PHEV:t, jotka tulevat perustumaan samaan tekniikkaan, roll-out tuotantoversiossa 2015 aikana ennen uuden seiskan tuloa. Mutta sen jälkeen tämä luku on käsitelty ja uusi 7er "superhybridi" tulee aloittaamaan sen toisen luvun 2016. Siitä luonnollinen jatkumo on uusi 2nd gen PHEV 5er joskus 2017/8 tms. milloin tuleekaan. Sinne on sen verran aikaa, että tuolloin 30 km eRange on todella surkea jo, muutkin varmaan pukkaa 50-60 km sähköajoa kuin BMW. Eli vaatisi mielestäni jotain todella erityistä, että auto _ei_ tulisi tuolla senaikaisella teknologialla. 7er ja 5er hyppäävät tuon 1. gen PHEV:n yli, 3er tulee sen saamaan, samoin siis X5/6. Tämä ihan vain ajoitusteknisistä syistä, sillä BMW:llä ei ole nyt varaa jättää tekemättä näistä autoista hybridejä, kun niitä on kaikilla muillakin tässä luokassa jo saatavilla likimain vuoden kuluttua. Ja kehityksellä on omat portaansa, joita pakko mennä, vaikkakin harppoen välillä.Kuudensuora kirjoitti:Tuleeko G10 vitoseen parempi hybridi kuin kolmoseen, jossa range on tosiaan jotain 30km luokkaa? Upeaa jos tulisi eikä tarvi odotella siitä seuraavaa faceliftiä.Pitkis kirjoitti:Tiedotteiden mukaan uusi 7er on sellainen eli reipas vuosi, niin pitäisi olla listoilla? Ja uusi 5er sitten kun tulee tuo sen massaluokkaan siitä reilun vuoden kuluttua.Kuudensuora kirjoitti:Bemarin 1. Sukupolven PHEV kykenee 30-50km ajoon, joten pitkään saadaan vielä odottaaa 100km PHEV bemaria. Sellainen kun tulee. Niin murros on tosiasia.
BMW etenee kahdella kärjellä eli BMW ja BMWi. Muut menee yhdellä kärjellä. Ainakin tällä erää näyttää siltä, että BMW:n strategia toimii ja voittoa kuulemma tulee jokaisesti i8:sta loppujen lopuksi, tiedä sitten miten laskettuna. Ja todellakin on niin, että se 5-sarjan 2. gen PHEV tulee räjäyttämään pankin aikanaan, lopullisesti.
Tämä mun arvio nyt seuraavan 2-3 vuoden toteumasta. Pidemmälle turha pohtia, kun menee vähän monimutkaiseksi. Mutta jos väkisin niin halutaan pohtia, mahtaako 2020-luvun alun uusi 5- tai 7-sarja perustua lainkaan enää polttomoottoriin vai onko kyseessä enemmänkin sähköauto, jossa pieni REx mukana 1-3 sylinterisenä osassa? Palataan tähän sitten joskus 5 vuoden päästä, mutta likimain veikkaan, että noin juurikin on.