i8 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Laitetaan tähän nyt sitten ketju i8-kokemuksista. Pääasiallisena tarkoituksena olisi kerätä kokemuksia omistajilta tai edes henkilöiltä, jotka ovat päässeet autolla jotenkin enemmän ajelemaan. Kokemusia laidasta laitaan siis. Toivottavasti tämä ketju ei mene yksinpuheluksi, vaan mahdollisimman moni saisi auton hankittua Suomessakin. Tällä erää tarkat toimitukset lienevät epäselviä, mutta laitetaan data kun sitä tulee.

Kuten moni on jo havainnut, oma i8 tuli Suomeen pe 22.8.2014 klo 0955 laivalla. Alunperin auto oli tarkoitus ajaa pohjoisen kautta maahan, mutta rekisteröintiongelmat Ruotsissa johtivat siihen, että kävin hakemassa kärryn itse Bavaria Solnasta, joka on Tukholman i-kauppias. Muistaakseni Ruotsissa on 2-3 i-myymälää tai oli ainakin keväällä, jatkossa varmaan enemmänkin. Tuotantoslotteja on noin 6 kpl tälle vuodelle, ehkä tulee lisää. Ymmärsin lopulta, että määrä koskisi ainakin Bavarian myymälöitä. Ainakin 3 autoa on menossa ulkomaille sis. minun auto eli Ruotsiin jäisi 1-2 i8:a tänä vuonna. 2014 ei siis Tukholmassa paljon i8-bongauksia tule, yksi auto on luovutettu jonnekin Göteborgin lähelle tällä erää tiettävästi.

Oma laite on varusteltu hyvin, siinä on kaikki lisävarusteet poislukien TV-viritin. Tai ainakin kun selasin luetteloa, ei mitään muuta huomannut puuttuvan. Väri on Protonic Blue ja vanteet 625 Turbine Style. Autossa on Pure Impulse -varustepaketti, jonka myötä nuo muut tavarat tulivat. Paketti on käytännössä pakollinen hankinta i8:iin, sillä paketin kanssa jälleenmyyntiarvo on parempi kuin yksittäisillä varusteilla, jotka kuitenkin kaikki on hankittava kärryyn. Vanteet vaihdoin noihin turbiinimalleihin erikseen ja otin pois PI:n vakiovanteet, jotka nekin ovat 20".

Eilen tuli 1000 km täyteen eli ajettua on tullut. Jatkan ajokokemuksia tässä palstalla kun niitä kertyy ja ehdin kirjoittamaan. Ja kysymyksiä saa esittää kun niitä juolahtaa mieleen :)
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Lataus nähtävästi onnistuu muutamassa tunnissa tavallisesta 220V liitännästäkin. Saatavana on erillisiä 16A latausasemiakin joilla lataus on alle pari tuntia, mutta jos tavallisella sähköliitännälläkin lataus onnistuu yön/työpäivän aikana, se lienee riittävä esim. työmatkakäyttöön. Kerrostaloasumisessa käytännössä ainoa tapa ladata on kytkeä auto autopaikan sähkötolppaan. Ne tosin ovat useimmiten max 2h kerralla, mikä hieman hankaloittaa käyttöä. Tämä siis jos haluaa pärjätä pelkällä sähköllä.
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Hieno peli on!

Laser-ajovalot eivät vissiin kerenneet tuohon alkupään tuotantoon, eli sulla on tuossa LED-ajovalot, vai?
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Oliko tarkoitus ajaa i:llä läpi vuoden, ihan päivittäisessä arkikäytössä? Olisi nimittäin ihan mielenkiintoista kuulla talvikokemuksista.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Tarkoitus on ajella ympäri vuoden. Tämän nykykokemuksen perusteella se onnistunee varmaan hyvin. Maavara on ihan hyvä ja alusta varsin asiallinen, mukulakivillä ei mitään ongelmaa mennä. Rotvallien yli menee ihan hyvin kaupungissa kun parkkeeraa. Renkaat ovat vielä virittelyssä, niitä pitää vähän fiksata. Nastat olisi tavoitteena.

Lataus on todella simppeli. Laitan kuvia siitä vielä. Tavallinen pistorasia vaan ja siihen töpseli kiinni. Joku noin 2h menee ja akku täynnä. Laturi tuli auton mukana. Millään pikalaturilla ei tämän auton kanssa tee mitään.

Laservaloja ei saanut vielä eikä taida saada oikeasti todella pitkään aikaan. Voi mennä vuosi ennen kuin laservaloautot ovat kadulla? Jotenkin sellaista olen aistinut. Ja ne maksavat noin 10 000e lisää joka pelkistä pitkistä on IMO aika paljon. Kun M3:lla ajoin ehkä sen elinaikana (120 000 km) varmaan max 30-60 min yhteensä pitkillä, niin hinta tuosta käytöstä on todella raskas. Pakkohan ne olisi ollut ottaa jos tarjolla olisi ollut, mutta hyvä että ei nyt ollut :)
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

On se komee!
Voikos tuon pelkällä sähköllä ajon suorittaa erillisellä katkaisijalle silloin kuin haluaa? Vai onko se aina käytettävä heti alkukilometrien aikana,jonka jälkeen auto on "normi" hybridi.
Jokos olet kulutuksia malttanut mittailla,hybridinä ja pelkällä sähköllä kuinka pitkästi pääsee?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

gestapo kirjoitti:On se komee!
Voikos tuon pelkällä sähköllä ajon suorittaa erillisellä katkaisijalle silloin kuin haluaa? Vai onko se aina käytettävä heti alkukilometrien aikana,jonka jälkeen auto on "normi" hybridi.
Jokos olet kulutuksia malttanut mittailla,hybridinä ja pelkällä sähköllä kuinka pitkästi pääsee?
Tuossa on hyvinkin fiksu voimanjako kaikin puolin, kumpikin pää toimii yhdessä, erikseen tai miten vain. Bensamoottori voi ladata ajossa akkuja ja puhtaalla sähköllä voi valita ajon miten vain. Kaikki jarruenergia menee akkuihin, joka on ihan kiva juttu. 120 km/h on max pelkällä sähköllä, tänään motarilla ajelin sillä, ihan hyvin kulki :) Bensa siis loppui ja ajoin sähköllä tankille lopun matkan. Sähköllä pääsee 25-30 km, ihan tarkkaa kellotusta en vielä ole tehnyt. Bensalla noin 500 km päälle.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Miten nelivedon toiminta, onko se päällä vain tietyllä modella ajettaessa ?

PS. ja ne i8 fotot olis tietty kiva saada tuohon topicin ensimmäiseen viestiin.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Turbo kirjoitti:ne i8 fotot olis tietty kiva saada tuohon topicin ensimmäiseen viestiin.
Kieltämättä.

Tämä aihe olisi ihan yhtä hyvin voinu olla tuolla Autotalli osiossa. Sillä vahvasti luulen ettei kovin montaa i8 omistajaa Suomeen ilmesty ihan lähiaikoina. Ja yhden autoyksilön seurantaan tuo Autotalli olisi hyvinkin looginen paikka.

Ei sen puoleen, kyllä tarinat täältäkin osaa hakea, ei se asioiden seuraamista estä. Kunhan vaan sisäinen perfektionisti-insinööri taas hifistelee :)
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Samilla on hyviä kuvia, nyt ensi alkuun pääsee jyvälle. Myöhemmin laitan omia, krooninen aikapula hidastaa toimintaa:
http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/BMW/2014+BMW+i8/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mode voisikin siirtää tämän Autotalliin. En lue koskaan palstaa muuta kuin uusimpien viestien mukaan eikä hajuakaan juuri, mitä missäkin on. Kunhan tökkäsin tämän tänne osioon nyt tässä vaiheessa.

Neliveto on päällä aina kun molemmat moottorit toimivat. Ja niitä tilanteita on sitten lukemattomia...helpompi sanoa milloin ei toimi eli silloin, jos eDrive käytössä ja täydellinen pito (eli ei tarvita nelivetoa kun lähdetään ajaamaan) tai huippunopeuksissa, jossa sähkö ei ole mukana enää lainkaan.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

http://www.iltalehti.fi/autot/2014083118605719_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Aika komean huomion autosi saanut. Taas. Bongasin Ampparien suosituimmista.
Samiaal
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 25 Elo 2014, 23:51

Pitkis kirjoitti:Samilla on hyviä kuvia, nyt ensi alkuun pääsee jyvälle. Myöhemmin laitan omia, krooninen aikapula hidastaa toimintaa:
http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/BMW/2014+BMW+i8/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mode voisikin siirtää tämän Autotalliin. En lue koskaan palstaa muuta kuin uusimpien viestien mukaan eikä hajuakaan juuri, mitä missäkin on. Kunhan tökkäsin tämän tänne osioon nyt tässä vaiheessa.

Neliveto on päällä aina kun molemmat moottorit toimivat. Ja niitä tilanteita on sitten lukemattomia...helpompi sanoa milloin ei toimi eli silloin, jos eDrive käytössä ja täydellinen pito (eli ei tarvita nelivetoa kun lähdetään ajaamaan) tai huippunopeuksissa, jossa sähkö ei ole mukana enää lainkaan.
Hyvä että kuvat kelpaa. Se oli tosiaan melkonen ylläri tuo auton saapuminen SBC:lle. Muistan meinaa miettineeni perjantaina lehti juttua lukiessa, että "no tän näkee sitten joskus jossain mahdollisesti" ja sitten se tapahtui jo seuraavana päivänä. :D

Myöskin on ollut kiinnostava lukea näitä käyttökokemuksia. BMW teki tosiaan tämän päivän superauton tavallaan GT formaatissa. Ja ne ovet sinetöi koko homman. :)
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Melkoinen upgreidaus. Oliko muita laitteita mielessä i8:n lisäksi?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kuudensuora kirjoitti:Melkoinen upgreidaus. Oliko muita laitteita mielessä i8:n lisäksi?
Kaikenlaista pientä, nyt ehkä vuoden sisään ei välttämättä kummoista. Seuraavan sukupolven M5 voisi olla perheautoksi 4-vetoisena jees, mutta sinne on vielä aikaa eikä vaihtoonkaan paineita. Joku ratapeli olisi hyvä olla, selasin uusia Lotuksia, aika kiukkuisia voisi olla. i8 on kuitenkin niin hyvä käyttis omassa ajossa, että tarvetta tällä erää ei paljon muuhun ole kadulla, mutta harrastuksen parissa voisi katsella vaikka vuoden kuluttua miten menee. i8:lla olen menossa radalle vielä tässä kuussa, niin näkee miten se siellä pelittää. Tähän asti on kaikki mennyt kuin unelma, on vaan mahtava peli. Vaikea kuvitella, miten voisi joskus johonkin maalliseen autoon palata?!
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

Hienoa luettavaa ollut täällä ja bimmerpostissa. Kunnioitan Pitkiksen hankintaprosessia suuresti, enkä vähiten hienon auton takia. Kysymys: Kuinka arvostettu ja vertaansa vailla oleva verottajamme suhtautuu noihin vaihtoehtoisiin(?) renkaisiin? Kahta kokoa näytti olleen saatavana OEM.
Zl1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 21:38

Eilen tukholmassa tuli yksi auto kadulla vastaan muutamaan otteeseen taisi parkkipaikkaa etsiä. On se älyttömän hyvän näköinen!!!!! Enkä ensin tiennyt että mikä ihme se oli, piti netistä ihan selata...
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Zl1 kirjoitti:Eilen tukholmassa tuli yksi auto kadulla vastaan muutamaan otteeseen taisi parkkipaikkaa etsiä. On se älyttömän hyvän näköinen!!!!! Enkä ensin tiennyt että mikä ihme se oli, piti netistä ihan selata...
Niitä pari pitäisi olla Tukholmassa nyt, ei enempää. Toinen lienee vielä maahantuojan kärry.

Penalle renkaista: ei hajuakaan tietoa verottajan käsityksestä. Ei sitä verottajalla itselläänkään varmaan ole tietoa...
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Hieno on auto! Mikä on kulutus per 100km - sitä niin kovasti mainostetaan, niin BMW kuin muutkin vastaavalla hybriditekniikalla höystettynä?
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

japi2010 kirjoitti:Hieno on auto! Mikä on kulutus per 100km - sitä niin kovasti mainostetaan, niin BMW kuin muutkin vastaavalla hybriditekniikalla höystettynä?
Tuo onkin erittäin hyvä kysymys. Jos nyt lähdetään siitä, että motarilla vakkari 132 km/h nopeudella kulutus on 6,7 litraa/100 km. Hyvinkin tarkkaan. Siitä sitten lähtee kulutus alaspäin. Koska kaupungissa pääasiallisesti liikutaan sähköllä, sopivasti ajellen ja lataillen kulutus on hyvin niukka. Samalla laskentaa sotkee regeneraatio joka ottaa akulle virtaa joka jarrutuksesta, sellaisen 0,5-1,5% helpostikin riippuen nopeudesta. Ja sitten taas sillä mennään seuraava mäki ylös. Tuollaisessa sekalaisessa kaupunkiajossa voi päästä todella vähällä, mutta maantiellä tai motarilla autossa ei ole mitään ihmesysteemiä, vaan kulutus on sen minkä tuollainen 230 hv bensakone vie eli noin 6,5 litraa satasella. Sekin on tietty aika vähän, kun suorituskyky on vähän päälle 4 sekuntia 0-100 km/h. Vaikka sähkö ei ole käytössä vakionopeudella, se on kuitenkin ohituksissa tietty mukana heti kun kaasun polkaisee pohjaan.

Sitä on tullut kyllä pohdittua, mistä 2,1 l/100 km testikulutus on onnistuttu repimään, kun sillä ei ole tuon taivaallista yhteyttä reaalimaailmaan. Tankillahan pitäisi pystyä ajamaan 2000 km tuolloin...ei ihan onnistu...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pitkis kirjoitti:Tuollaisessa sekalaisessa kaupunkiajossa voi päästä todella vähällä, mutta maantiellä tai motarilla autossa ei ole mitään ihmesysteemiä, vaan kulutus on sen minkä tuollainen 230 hv bensakone vie eli noin 6,5 litraa satasella. Sekin on tietty aika vähän, kun suorituskyky on vähän päälle 4 sekuntia 0-100 km/h.
Ei mikään erityisen paha, mutta selvyyden vuoksi ei se auto mikä täysikaasulla kiihtyy 4.4s käytä yhtään enempää tehoja tuohon tasakaasulla ajeluun kuin 100 heppaa pienempitehoinen auto jolla menee sataseen 3s enemmän. Eli ei sen pidäkään viedä sen enempää, paitsi jos hyötysuhde hukataan jollain kahdeksikolla tai muulla vastaavalla turhuudella.

Melkein samantehoinen dieselkone (kuin tuo bensakone) menee 2 litraa pienemmällä kulutuksella samaa tasanopeutta, eli ei siitä hybridistä hyödy noilla nopeuksilla vaikka ilmanvastus voi olla sinun vehkeessäsi jopa parempi. En tosin tiedä noista ilmanvastuksista enkä jaksa nyt etsiä. Mutta hyötysuhde on dieselkoneessa parempi, niinkuin tietysti kaikki jo tietää. Se on sanomattakin selvää että kun sähkömoottorit hyppäävät peliin, niin pirssi liikkuu.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin