i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Jep, niin se tais olla. Monellakohan tulee tuo 8v. ennen 100tkm....
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Meidän perheeseen tuli kauppakassiksi vuoden 2016 bev. Olin huolissaan akun riittävyydestä, mutta katin kontit. Rouva onnistuu tuhoamaan päivän ajoihin n 20% akkukapasta. Muutenkin auto on bemarimainen ajaa, tilava meidän käyttöön ja varustertkin on mieluiset. Energiakustannukset on luokkaa naurettavat😂

Tässähän päässyt käymään niin, että 530e seisoo pääasiassa katoksessa. On tuo nimittäin niin loistava auto!
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

kibe kirjoitti: 25 Elo 2019, 15:07 Moi,

Kiinnostuin hiljattain i3 mallista ja olen katsellut käytettyjen autojen markkinoita. Olisinkin täällä kysellyt mielipiteitä muutamiin heränneisiin kysymyksiin. Lähinnä katseissa 94Ah REx malli.

-Onko REx mallien lämmitys riittävä talvella? Ilmeisesti ohjaamon lämpötila saattaa kovilla pakkasilla jäädä alhaiseksi. Tätä ongelmaa ei kai ole ilmalämpöpumpullisissa versioissa? Miten ikkunoiden huurtuminen REx mallissa? Muutoin talviajo kai onnistuu ihan hyvin ohuista renkaista huolimatta? Olen tietoinen ajokantaman radikaalista pienenemisestä pakkasilla. Miten tässä asiassa taas REx vs ilmalämpöpumppu ja akuston esilämmitys?
-Onko i3 hankinta käytettynä turvallinen ja kestävä valinta? Paljon näkee esim vajaa 100tkm ajettuja vaihtoautoja joissa akuston takuu on juuri loppumassa. Tällainen toki herättää varovaisuutta kun kyseessä olisi talouden ainoa auto.
-Mitä muuta tulisi ottaa huomioon käytetyn sähköauton hankinnassa, mikä tulisi mieleen? Akun varaustason laskun pystynee tarkastamaan ennen ostoa.
Mulla nimenomaan 94Ah REx, 2018.

Viime talvena tuli rullailtua kylmät ja lämpimät ajanjaksot niin -20C kuin +4C loskakelit. Puhallin riittää niin jääkylmällä kuin loskakelillä, tosin kylmällä näkyy tietysti rangessa. Noin kylmiin olosuhteisiin ei tämän auton akkua (kuten mitään muutakaan toistaiseksi) ole tehty, eli ne yksittäiset tiukat pakkaset pitää pärjätä noin 30% pienemmillä kilsoilla. Mulla laski kovimmissa pakkasissa range (pelkkä akku) kesän 250km+ lukemista sinne 150-160km. Esilämmityksellä auto on yllättävän mukava talviauto, sillä auto on aina heti valmis ja oikeasti lämmin, kun lämpövastukset on suunniteltu lämmittämään auto 100% sähköllä eikä tukeutuen jäähdytysnesteeseen kuten polttiksissa. Talviajo onnistuu muutoin tosi hyvin, ei ollut itellä mitään ongelmia. Hauskaa välillä tahallaan liu'utella traction-modella.

En usko, että käytetty i3 olisi huono sijoitus. Eniten riippuu siitä kuinka kauan aiot pitää, paras sijoitus kun on ajaa auto aina loppuun. Oma veikkaukseni on, että akuille löytyy kokonaan omat markkinansa myöhemmin, kun sähköautot yleistyvät. Nyt jo löytyy pajoja, jotka vaihtavat akkuja. Markkina on vielä blue ocean, mutta tekijöitä varmasti ilmestyy vuosien kuluessa.

Viimeaikaiset tutkimukset akkujen kulumista sekä Teslan julkaisemat raportit 100-200-300tml ajetuista autoista ovat luoneet ainakin minulle uskoa, että akun kulumista on turha murehtia. Akun pitää olla takuun päättymisen hetkellä väh. 80% alkuperäisestä käytettävissä olevasta varauskapasiteetistaan. Tuo tarkoittaa 94Ah tapauksessa 230-250 -> n. 200. Luulempa, että valtaosassa akut ovat 8v/100tkm iässä lähempänä 90% tasoa kuin 80%, ja siksi BMW on uskaltanut tuon takuunkin kyseiseen rajaan asettaa. Täytyy muistaa, että 8v vanhoihin autoihin akkujen vaihtaminen takuuna on hyvin kallista suuremmassa mittakaavassa, joten BMW on varmasti hakenut tähän järkevät lukemat.

Äkkiseltään katsoisin käytetyssä autossa juurikin kaikki samat kuin polttiksessa. Erikoisuuksina kannattaa tietysti kysyä REx:n huollosta, tarkastaa latauskaapeleiden kunto ja toiminta (10A laturi ja Type2-Type2-johto). Renkaat maksavat näihin samat kuin isompiin polttiksiin (mutta vähän enemmän kuin perus-Golf).

Rajaisin vaihtoehdot vain hyvin varusteltuihin REx -malleihin (pienempi vero, REx ominaisuudet ja tuoma autuus), joissa on pikalatausominaisuus (DC 50kW latausmahdollisuus) jolloin auto latautuu pikalaturista kauppareissun aikana. BEV-mallit ovat tietysti REx:n verran kevyempiä. Arvostan kuitenkin REx:n tuomaa vapautta porhaltaa vaikkapa 450km yhtä soittoa. Hiukan lisävirtaa ja lisää menovettä, ja matka jatkuu teoriassa satoja kilometrejä lisää. Kattoluukku on kesällä pirun kiva ja säästää rangea kun taajamassa ja matalilla nopeuksilla voi heittää puhaltimen pois päältä ja nauttia auringosta.
Viimeksi muokannut ollibeib, 02 Joulu 2019, 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w1l3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Syys 2019, 17:28
Auto: i3 REx 2014

Vuoden verran nyt ajeltu 2014 i3:lla. Suurimmat ongelmat ovat olleet tavallaan vähän perustavanlaatuisia, aluksi REx-moottoria ei pystynyt tankkaamaan, koska tankin luukku ei auennut. Se korjattiin vaihtamalla anturi tankissa, joka kondensoituu mikäli REx:illä ei pitkiin aikoihin ajeta, ja turvallisuussyistä systeemi ei anna luukun avautua. Toinen ongelma oli sitten toisessa ketjussa kuvailemani latauspistokkeen lukituksen jumiutuminen (kaapeli ei siis kyennyt lukittautumaan autoon, ja lataus ei lähtenyt käyntiin). Tämän ongelman johdosta - siis siitä etten saanut ladattua akkua - syntyikin muuten sitten muutama viikko sitten mielenkiintoisin ja vaarallisin tilanne, joka tässä autossa on tähän mennessä tullut vastaan. Olin lukenut siitä ennenkin jenkkifoorumeilta, ja vaikka RExillä on tullut useita kertoja ajettua moottoritiellä, nyt tilanne omallekin kohdalleni konkretisoitui. Nimittäin, akun varaustila pääsi moottoritiellä 120km/h -nopeutta ajettaessa putoamaan nollaan. Tätä ei ole koskaan aiemmin käynyt, vaan REx on pysynyt kyydissä mukana ja generaattori on tuottanut riittävästi virtaa, niin että akkua on ollut vähintään se 1%. Turun moottoritien ylämäessä auto ei yhtäkkiä vastannut kaasuun, ja nopeus putosi n. 80:aan, kunnes re-gen sai akkuun taas hieman virtaa. Pelottava tunne, varsinkin kun takana oli autoja ja mm. isompi rekka. Siis ilman mitään järjestelmän ennakkovaroitusta, auto ei enää reagoinut. Tällainen on tietenkin huolestuttava ja todellinen järjestelmävirhe autossa, vähintään auton tulisi ehdottomasti ilmoittaa etukäteen, että varaustila on nyt menossa nolliin, "hidasta vauhtia". On vähintäänkin outoa, että tuollaista pääsee nykystandardeilla edes tapahtumaan. Ilmeisesti ylämäki ja kolmas matkustaja oli generaattorille liikaa. Sivuteitä mentiin loppumatka Turun suuntaan. Tästä oppineena en aja i3:lla enää moottoritiellä alle 50% akun varauksella (sikäli mikäli auto suostuu vastaisuudessa nyt latautumaan!). Valikosta, siis monen valikon takaa, saa REx-moottorin asetettua päälle. Sen turvin edellä mainittua tilannetta ei pääse kovin helposti syntymään. Talvipakkasilla toki on mahdollisuus siihenkin. Mikään matka-auto i3 ei siis todellakaan ole. RExin kulutuskin on luokkaa n. 6 litraa / 100km. Moni moderni bensa-auto pääsee siis reilusti alle tuon.

Muilta osin olen ollut autoon ihan tyytyväinen. Ajan pääosin työmatkaa Helsingin kehäteitä 50 kilometriä päivässä. Siihen käyttöön auto on ollut mainio. 21.000km on mahtunut tähän ensimmäiseen vuoteen, mittarissa yhteensä nyt 45.000km. Sivutuuliherkkä auto kyllä on, se ei yllätä, mutta i3 ei kapeiden renkaiden ansiosta vetele lainkaan urissa. Toisaalta, 80km/h vauhti on i3:lle aika miellyttävä, kun pystyy etenemään Eco pro+ - moodilla, jossa auto siis ottaa kaikki ylimääräiset akun varausta kuluttavat systeemit, kuten ilmastoinnin ja lämmityksen, pois käytöstä. Eco pro+ ei siis varsinaisesti toimi kuumimmalla kesähelteellä eikä sitä mielellään enää nyt viilenevässä syyskelissäkään käytä, ohjaamo muuttuu nopeasti nimittäin aika kylmäksi paikaksi viettää aikaa. Ja sadesäällä ikkunat vetää Eco pro+:lla tietenkin huuruun tosi nopeasti, joten on pakko asettaa manuaalisesti puhaltimet päälle.

Auto on todella vaivaton ajaa, ensimmäinen "lähes"-sähköauto minulle ja perinteiseen polttomoottoriautoon ei missään nimessä voi kuvitella enää paluuta, siis käyttöauton suhteen. RExiäkin on onneksi tarvinnut käyttää vain harvoin, lähinnä pidemmillä yli 200km matkoilla muualle Suomeen. Auto on laadukkaasti viimeistelty ja pidän siitä, että se on jotain täysin erilaista mitä muut merkit tarjoavat ja varmasti hiilikuiturunkoaan myöten jääkin aika uniikiksi laitteeksi automaailmassa.

Talvella akkua on minun 50km/päivä ajoilla pakko ladata joka päivä, vielä nyt lokakuussa selviää lataamalla joka toinen päivä. Isompaa akkua siis kovasti kaipaisin, ilmeisesti kuitenkaan REx-malleihin BMW ei asenna päivityspakettina isompia akkuja, toisin kuin täyssähkö-versioon - näin ainakin muistelen lukeneeni.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

120Ah akkua ei ainakaan voi saada REX-versioon, sellaista yhdistelmää ei ole saanut uutenakaan. Voi olla ettei 120Ah akkua saa REXittömäänkään vanhempaan malliin kun facelift muutti monta asiaa siinä samalla.
w1l3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Syys 2019, 17:28
Auto: i3 REx 2014

94Ah akut saa 60Ah versioon (ainakin täyssähköön) maksamalla sen reilu 7000 euroa, 120Ah:sta ei tosiaan tietoa. Aftermarket-akkuja odotellessa ;)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Näyttääkö teillä kulutusmittari tolkullisia? Muutama viikko sitten vielä näytti järkevää direktiivikulutus+vähänpäälle, mutta nykyään kojelaudan näytöillä jatkuvasti n. 4kW(h) suurempaa kulutusta kuin mikä olisi järkevää. Näin myös auto johdon jatkeena esilämmitettynä. Eikä lämpöpumppu+muut varusteet voi kiukaan verran lisävirtaa jatkuvassa maantieajossa viedä mitenkään tässä 0 - +10°C lämpötilassa. Tällä hetkellä Connected appi näyttää kyllä järkevää 15kWh/100km lukemaa. Rangelupaukset tuntuu ennen ajoonlähtöä olevan em. pienemmän kulutusoletuksen mukaan, ajon edetessä muuttuu aika tarkkaan sen 4kWh/100km lisäkulutuksen mukaan lasketuksi.

Pitäisi varmaan joskus kokeilla ajaa akku tyhjäksi asti, ehkä akkumittari kalibroituisi niin kuin puhelimissa ja tietokoneissakin sillä tempulla. Pitää vaan pyytää kaveri trailerin kanssa mukaan leikkiin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Unohdin sanoa että usein Connected appi näyttää siis monta kWh isompaa tai pienempää lukemaa kuin kojelaudan kulutusnäytöt.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

En ole noin tarkasti seurannut noita apin ja ajotietokoneen eroja. Kelien kylmetessä on kuitenkin keskikulutus kohonnut n 2,5 kw/100km. Olen pitänyt tätä normaalina. Auto myös aina esilämmitettynä ja ajoon akut täynnä
kibe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Elo 2019, 14:55

Mulla auton mittari (2015 60Ah REx) ostaessa Elokuussa näytti n. 14.5kwh kulutusta ja nyt näillä syyskeleillä 5-10 asteen ulkolämpötiloilla on kohonnut 17.5kwh tuntumaan.
Rise77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Marras 2019, 16:02

Terve,
hankinnassa ensimmäinen sähköauto ja vaihtoehtoina tällä hetkellä joko BMW i3 94ah (Rexillä tai ilman) tai sitten E-Golf.

Mitä enemmän olen asiaan perehtynyt niin sitä enemmän tuo i3 on alkanut kiinnostamaan. Nyt ongelmana on se, mikä malli olisi omaan käyttööni sopivin. Auto tulisi lähtökohtaisesti työmatka-autoksi ja matkaa yhteensuuntaan tulee 133km ja illalla tuo sama takaisin 3-4 kertaa viikossa. Matka on kokonaisuudessaan kantatietä ja nopeudella 80-100 km/h. Riittääkö i3 94ah ilman Rexiä tähän 133km matkaan ympäri vuoden olettaen, että pakkaset eivät laske alle -15 asteen lukeman? Ajatuksena on ladata autoa työpaikalla eli 133km kantama riittää. Jostain luin, että maantieajossa i3 pääsee jopa 12,9 kwh kulutuslukemiin kesäolosuhteissa, mutta mitkä on teillä kokemukset talvella kun nopeudet ovat 80-100 km/h välillä?
kibe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Elo 2019, 14:55

Rise77 kirjoitti: 08 Marras 2019, 16:16 Terve,
hankinnassa ensimmäinen sähköauto ja vaihtoehtoina tällä hetkellä joko BMW i3 94ah (Rexillä tai ilman) tai sitten E-Golf.

Mitä enemmän olen asiaan perehtynyt niin sitä enemmän tuo i3 on alkanut kiinnostamaan. Nyt ongelmana on se, mikä malli olisi omaan käyttööni sopivin. Auto tulisi lähtökohtaisesti työmatka-autoksi ja matkaa yhteensuuntaan tulee 133km ja illalla tuo sama takaisin 3-4 kertaa viikossa. Matka on kokonaisuudessaan kantatietä ja nopeudella 80-100 km/h. Riittääkö i3 94ah ilman Rexiä tähän 133km matkaan ympäri vuoden olettaen, että pakkaset eivät laske alle -15 asteen lukeman? Ajatuksena on ladata autoa työpaikalla eli 133km kantama riittää. Jostain luin, että maantieajossa i3 pääsee jopa 12,9 kwh kulutuslukemiin kesäolosuhteissa, mutta mitkä on teillä kokemukset talvella kun nopeudet ovat 80-100 km/h välillä?
Minulla on 60Ah REx ja matkana reilu 60km, josta 40km mootoritietä 100-120km/h ja loput 40-60km/h taajamaa. Tuo matka on imaissut tässä viimeaikoina n. 0-10 asteen keleillä 60-70% akusta. Kyllä tuo sinun matkasi voisi 94Ah REx:n kanssa mennä, kun jonkin verran helpottaa tuo alhaisempi nopeus, mutta yllättävien lisäajojen kanssa saattaa tulla ongelmia. Tämä tosin arvailua ilman omaa kokemusta 94Ah versiosta.

"Ainahan tuota voi tankata" - Näin ajattelin itse ennen hankintaa, mutta nyt joka kerta REx napin painallus aiheuttaa hampaidenkiristelyä. Onneksi vain kerran olen joutunut tankkaamaan hankinnan jälkeen. ;)
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Kai sitä polttomoottoriakin olisi hyvä käyttää välillä?
Olen kuullut huhupuheita, että nokka-akselit saattavat ruostua liian pitkän käyttämättömyyden takia ihan normaali plugareissakin, jos pelkkää sähköajoa on viikosta toiseen. :w00t:
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Rise77 kirjoitti: 08 Marras 2019, 16:16 Terve,
hankinnassa ensimmäinen sähköauto ja vaihtoehtoina tällä hetkellä joko BMW i3 94ah (Rexillä tai ilman) tai sitten E-Golf.

Mitä enemmän olen asiaan perehtynyt niin sitä enemmän tuo i3 on alkanut kiinnostamaan. Nyt ongelmana on se, mikä malli olisi omaan käyttööni sopivin. Auto tulisi lähtökohtaisesti työmatka-autoksi ja matkaa yhteensuuntaan tulee 133km ja illalla tuo sama takaisin 3-4 kertaa viikossa. Matka on kokonaisuudessaan kantatietä ja nopeudella 80-100 km/h. Riittääkö i3 94ah ilman Rexiä tähän 133km matkaan ympäri vuoden olettaen, että pakkaset eivät laske alle -15 asteen lukeman? Ajatuksena on ladata autoa työpaikalla eli 133km kantama riittää. Jostain luin, että maantieajossa i3 pääsee jopa 12,9 kwh kulutuslukemiin kesäolosuhteissa, mutta mitkä on teillä kokemukset talvella kun nopeudet ovat 80-100 km/h välillä?
Omia talvikokemuksia kunnon pakkasilla ei vielä ole, mutta sen osaan jo sanoa että 94Ah ilman Rexiä menisi käytössäsi aika tiukalle. Viimeistään sitten jos työmatkalla pitää yhtään poiketa muualla, alkaisi hirvittää. Eli 94Ah Rexillä voisi käyttöösi olla oiva ratkaisu, useimmiten pääsisi ainakin kokonaan sähköllä. Toisaalta vaikka i3 on monella tavalla kiva auto, mutta ei se enempään maantiekäyttöön kovin hyvä ole, yllättävän levoton ajettava.
Vartimi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Marras 2019, 11:48

Voiko tuon i3 akun kunnon nykytilan jotenkin tarkistamaan? Lähinnä mietityttää käytettyä ostaessa, että missä kondiksessa akku on.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vartimi kirjoitti: 16 Marras 2019, 11:51 Voiko tuon i3 akun kunnon nykytilan jotenkin tarkistamaan? Lähinnä mietityttää käytettyä ostaessa, että missä kondiksessa akku on.
Mittariston piilovalikosta näkee paljonko käytössä oleva kapasiteetti auton mielestä on. Korjaamon akkutesteri antanee syvällisemmän analyysin. Joidenkin käytettyjen myynti-ilmoituksissa mainitaan että akkusertifikaatti on.
Vartimi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Marras 2019, 11:48

Wonderi kirjoitti: 16 Marras 2019, 12:10
Vartimi kirjoitti: 16 Marras 2019, 11:51 Voiko tuon i3 akun kunnon nykytilan jotenkin tarkistamaan? Lähinnä mietityttää käytettyä ostaessa, että missä kondiksessa akku on.
Mittariston piilovalikosta näkee paljonko käytössä oleva kapasiteetti auton mielestä on. Korjaamon akkutesteri antanee syvällisemmän analyysin. Joidenkin käytettyjen myynti-ilmoituksissa mainitaan että akkusertifikaatti on.
Tuossa aiemmin puhuttiin et BMWn takuu kattaisi sen, että akun kunto on takuuajan lopussa 80% alkuperäisestä. Jostain kv-sivustoilta olin lukevinani 70%. BMWn omilta sivuilta ei löytynyt mitään. SAKAlle oli Laakkoselta ja Autokeskukselta vastattu, että akun kuntoa ei voi selvittää. Auto vaan antaa kuulemma virheilmoituksen, kun akku pitää vaihtaa kokonaan ja että takuu kattaa mikäli tämä tapahtuu takuuaikana. Kuullostaa jotenkin sekavalta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vartimi kirjoitti: 16 Marras 2019, 14:24 Tuossa aiemmin puhuttiin et BMWn takuu kattaisi sen, että akun kunto on takuuajan lopussa 80% alkuperäisestä. Jostain kv-sivustoilta olin lukevinani 70%. BMWn omilta sivuilta ei löytynyt mitään. SAKAlle oli Laakkoselta ja Autokeskukselta vastattu, että akun kuntoa ei voi selvittää. Auto vaan antaa kuulemma virheilmoituksen, kun akku pitää vaihtaa kokonaan ja että takuu kattaa mikäli tämä tapahtuu takuuaikana. Kuullostaa jotenkin sekavalta.
Saattaa jollain markkina-alueella olla akkutakuun ehdot eri. Sakan myyjä puhui puutaheinää, n. 15 sekuntia kestää näprätä piilovalikosta akun kapasiteettitieto esiin, ensimmäisellä kerralla ihmetellen voi mennä minuuttikin. Voihan olla että auto on ohjelmoitu ilmoittamaan kun kynnysraja tulee vastaan. Toisaalta jos takuun jälkeen akku menettää puhtinsa, ei sitä ole järkevää vaihtaa uuteen (lienee n. 8ke), vaaan viedään asiantuntijalle joka osaa vaihtaa vain epäkuntoiset modulit/kennot/osat ehjiksi, purkuautoista saa akun osia jos merkkiliike ei suostu myymään kuin kokonaisia akkupaketteja.
Vartimi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Marras 2019, 11:48

Mites onko porukka tsekannu mikä on oman i3 akun kunto? Kiinnostaisi nähdä vertailua: Kilometrilukema vs. Akun Max Kapasiteetti.

Tossa vielä toi ohje miten tuon kapasiteetin voi tarkistaa: https://youtu.be/UXf6E97999w
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

29,1kWh oli kun viimeksi tarkastin, mittarissa n. 26tkm ja 94Ah versio. Eli enemmän kuin siellä "kuuluisikaan" olla.

Mun murehtiminen akun nopeasta hiipumisesta loppui viimeistään silloin, kun vantaalainen Tesla-taksiautoilija sanoi ajaneensa 600tkm akulla ja kapasiteetista oli hävinnyt vasta 10%. Siinä vaiheessa akku hajosi ja sai takuuseen uuden.
Vastaa Viestiin