i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Spotifyn striimaaminen bluetoothin kautta lakkasi taannoin tyystin toimimasta. Kaikki muu audio, esim. Youtube tulee bluetoothin kautta ongelmitta iDriveen, näyttää jopa kappaleiden ja albumeiden nimet mitä Spotify ei toimiessaankaan tehnyt.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Joku päivitys hiljattain aiheutti mulla TuneIn:in jumittumisen joka kerta kun istun autoon, aiemmin se (useimmiten) osasi automaattisesti lähteä soittamaan, nyt pitää tappaa TuneIn-prosessi iPhonessa ja käynnistää uudestaan ennen kuin alkaa soimaan. Biisien ja albumien nimet, kansikuvat jne. kyllä toimii nyt paremmin kuin ennen.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Spotify appia ei kai näin vanhaan iDriveen edes saa.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Lyhyt kuvaus pisimmästä matkasta i3 94Ah REx 2018:sta

Töiden puolesta olen ajellut Hki-Tre-Hki, Hki-Säkylä-Hki ja muita vastaavia välejä useamman kertaa. Yleensä niin, että menomatkalla ajelen aamulla sähköllä lähimmälle matkan pikalaturille tuhlaillen akun noin 50%:iin, jotta REx kantamalla pääsee tarvittaessa vaivatta perille. Tämä aikataulusyistä. Perillä ei yleensä löydy kohteideni lähistöiltä latureita, en ole viitsinyt käyttää lämppäritolppia vieraspaikkojen yhteyksissä. Työhommien jälkeen olen etsinyt lähimmän pikalaturin, jonka yhteydessä usein evästä ja töiden aikana kertyneiden mailien perkausta ym. niin, että sähköt ja bensat taas täynnä.

Arvioin, että esimerkiksi Hki - Porin prikaati Säkylässä - pikalaturi Säkylässä - Hki lisää koko päivään kestävään matkaani noin 30-40 minuuttia polttiksiin verrattuna, sillä pysähdykset ovat pikalatureilla nopeita, kunhan huolehtii että lataa tehokkainta väliä - eli n. 20-90% varausväliä. Yksinkertaisella matematiikalla keskikulutuksen pyöriessä 15kWh/100km, saa tällöin 100km matkan ladattua 18 minuutissa.
Pyrin tottakai käyttämään pikalatureita mahdollisimman vähän, mutta reissun päällä ne ovat välttämätön pahe auton huoliessa vain 11kW AC:ta.

Juhannuksena koeponnistettiin 3 henkilön voimin i3:lla perjantai-tiistai-välillä Hki-Vaala-Mikkeli-Hki-lenkki, yhteensä reilu 1250km. Valtaosa, vähintään 4/5 ajeltiin Comfort-tilassa, ilmastointi 21-22 C, edessä 2,4bar ja takana 2,8bar ajotietokoneen mukaan. Menomatka Hki-Jyväskylä-Kärsämäki-Vuolijoki paineltiin 8 tuntiin yhdellä 10min kusitauolla (pikalaturiin muutamaksi minuutiksi), kahdella varsinaisella lounas- ja kauppareissupysähdyksellä (joista toisella myös tankattiin). Perillä latailtiin isännän piikkiin akku täyteen yön aikana kotipistorasiasta. Kuluja noin 23€, jossa hieman löysää, sillä toisella tauolla auto mätäni pikalaturissa turhaan kiinni (0,2€/min). Tien päältä kuluja tuli 20€, ynnäsin mukaan perillä suoritetun latauksen arviolla 0,20€/kWh * 14kWh = hulppeat 2,8€.

Pari pv myöhemmin oli Vuolijoki-Kuopio-Pieksämäki-Mikkeli-matkan aika, tämä mentiin yhdellä 10-15min/8,5kWh pysähdyksellä Lapinlahdella, vaikka tyhjän tien ja taloudellisen ajon seurauksena oltaisiin juuri ja juuri päästy pihasta pihaan ilman pysähdyksiä jos oltaisiin REx:iä käytelty koko 9L tankki. Nyt tarve oli muutamalle litralle. Matka-aika lähes sama kuin polttiksilla. Kulut 4€ luokkaa. Pätkä tultiin reilussa neljässä tunnissa, matkalla hieman hidasta rekkaa ja karavaanaria. Perillä auto oman mökin pistorasiaan ja akku täyteen, hintaa 4,5€.

Haukivuorelta Mikkelistä matka jatkui tiistai-iltana Helsinkiin, 295km. Yksi pysähdys matkalla ja 6kWh kyytiin aikataulusyistä, tällä kertaa 30min pysähdys 11kW tolpalla, sekä tankillinen 95:sta. Kuluja 12€, kun edellä mainitut aiemmat bensat laskettu tähän pakettiin.

Yhteensä 1250km maksoi noin 45 euroa - noin 3,6snt/km. Bensalla ajo on autolla kalleinta sen kuluttaessa noin 6L/100km.

Tällä foorumilla on mutusteltu jo paljon i3:n filosofiaa kaupunkiautona ja se todella on juuri sitä. Auto ei ole parhaimmillaan yli 100km/h nopeuksilla, mutta pienemmillä matkanopeuksilla (<105km/h) auto toimii mainiosti. Ajelin ensi kertaa matkaa useampi kaveri kyydissä ja kuormaus lisäsi mukavasti auton vakautta 120+ moottoritienopeuksilla. Tavaraa oli 3 henkilöllä auto täynnä (etätyötä varten tietokonelaukut/reput, normi kamat ja vähän urheilukamaa ja ruokia), mutta kaikilla vapaat jalkatilat ja hyvin tilaa, vaikka pitkiä matkalaisia kaikki.

i3:lla selviää pidemmästäkin pätkästä hyvin jo nykyisessä Suomen latausverkostossa. Uusia tuttavuuksia pk-seudun ulkopuolella olivat minulle uudet Lidlit sekä Juustoportit, joiden lähistölle on asennettu mukavasti uusia pikalatureita. 11- ja 22kW laturitolppia on ilmestynyt kuin sieniä sateella, eli pidempien kauppareissujen ajan esim. K-kauppojen pihoissa näistä ehtii saada tunnin lounas-kahvit-kauppa-reissujen aikana melkein 100km lataukset edulliseen hintaan.

En ole 2018 jälkeen ollut kertaakaan tilanteessa, että matkaa joutuisi venyttämään tai muutoin tekemään kompromisseja, osittain kiitos Range Extenderin. Uudella, isommalla 40kWh akulla tuskin REx:ää jäisin kaipaamaan. Nyt paineltiin Kajaaniin ja takaisin i3:lla ilman ongelmia ja vieläpä varsin mukavasti. :thuup: Toivottavasti näemme i3:ia tai mitä tahansa muita sähköautoja jatkossa lisää.

Kirjoitin tekstin lähinnä siksi, että auton hankintaa pohtivat eivät välttämättä ole löytäneet vastaavia raportteja foorumeilta. Tässäpä yksi. Eli jos pääsääntöisesti ajelee lyhyempää, mutta ajoittain tarvitsee pidemmän matkan kulkinetta, taipuu i3 isommilla akuilla ja Range Extenderillä spontaaniksi matkakulkineeksi pitkillekin reissuille. Bonuksena matkanteon edullisuus.

Väliraportti autosta - 32tkm, akun kapasiteetti salavalikoista 28,6kWh. Ollut aina suurempi kuin 27,2 mikä esim. Wikipediassa lukee. :conf: 2-32tkm välillä pysynyt samana, samoin käytännön range.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hieno raportti, kiitos!
jparvio
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Elo 2020, 22:21
Auto: Volvo V60 cc 2020, BMW i3 94Ah 2019

Hei, mikä on kokemuksenne mukaan parhaan hinta-/laatusuhteen pikalatausasema kotiin? Toistaiseksi on pärjätty schuko-laturilla, mutta mukavuusseikat puoltavat nopeampaa vaihtoehtoa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Erinomaisen näppäräksi on osoittautunut voimavirtapistorasiaan tökättävä latausjohto kuten tämä. Ei halvempi ostaa kuin halpa wallbox, mutta asennuskulut 0e kun voimavirtapistorasia sattui olemaan valmiiksi seinässä. Voimavirtapistorasian asennuskulu lienee enintään sama kuin wallboxin, mutta irtonaisen latausjohdon voi ottaa mukaan reissuunkin ja pois muuttaessa ei tule purkukustannuksia. Ja adapterilla se toimii shukopistorasiastakin. Ja Metronin latausjohdoissa ei ole puolivälissä kolhittavaa elektroniikkamölttiä.
jparvio
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Elo 2020, 22:21
Auto: Volvo V60 cc 2020, BMW i3 94Ah 2019

^Kiitos vinkistä. Tuohan on kiinnostava piuha. Liekö mitään haittapuolia moisella verrattuna wallboxiin?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

En ole ainakaan vielä keksinyt.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Bmw eallbox essential, marmorilta tarjouksena 600 eur.
jparvio
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Elo 2020, 22:21
Auto: Volvo V60 cc 2020, BMW i3 94Ah 2019

Tuo wallbox essential täyttäisi tarpeen. Taidan noukkia sellaisen. Kiitos vinkistä :)
harrikoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Heinä 2018, 18:52
Auto: BMW i3 120ah 2019

Täällä uusi vm2017 i3 omistaja. On kyllä loistava auto ajaa. Syksy/talvi tulossa, tällä hetkellä kulutus 14-15 kWh/100km, range näyttää about 200-220km nykyisellä ajotyylillä kesäkeleillä. Paljon maantieajoa pääkaupunkiseudulla ja ympäristökunnissa/kaupungeissa.

Paljonko vaikuttaa talven kylmyys rangeen ja kulutukseen, mitä voisi odottaa noin keskimäärin?

Yksi kysymys eDrive tilastoinnin "Kiihdytys" arvosana. Tuolla mobiilisoftalla siis näkee oman ajonsa taloudellisuutta. Kun klikkaa sitä "Kiihdytys" osaa niin softa neuvoo kiihdyttämään maltillisesti. Käytän paljon vakionopeudensäädintä ja kiihdytän maltillisesti, saan vain 1 pistettä viidestä. Just käytiin 10km koeajolla ja ihan reipasta kiihdytystä ja kerran talla kunnolla pohjaan kun testatiin kiihtyvyyttä. Reissun jälkeen ilmoittaa että nyt on 4 pistettä viidestä. Häh? Niin miten pitikään kiihdytellä, heti mahdollisimman nopeasti matkavauhtiin vai maltillisesti?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Talvikelissä rangearvaus pyörii 160-180km välillä. Huomattavasti vaikuttaa ajetaanko motaria vai taajamahissuttelu, ja varsinkin kylmästä lähtemisten määrä. Kannattaa esilämmittää latausjohdossa ollessa aina kuin mahdollista. Akun esilämmitysn toimii vain ajastettua esilämmitystä käytettäessä, ei "nyt" lämmityskäskyllä. Mun eri kielisessä Connected appissa ei ole mitään kiihtyvyyteen viittaavaa otsikkoa. Rekuperaatio on, eli sähköjarrutuksella kerätty energiamäärä, sehän nousee jos ajaa reippaammin ottein.
harrikoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Heinä 2018, 18:52
Auto: BMW i3 120ah 2019

Ok, hyvä tietää tuo talven range. Ihan riittävä tullee olemaan.
Tuo kiihtyvyyden mittari on Connected App -> eDrive -> klikataan "Tehokkuus" jonka takaa löytyy sitten noi eri osa alueet ml. kiihdytys.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

No nyt selvisi kun sai tarpeeksi rautalankaa. :lol: Pörinäautoilla ohjeistetaan kiihdyttämään reippaasti matkavauhtiin, että saa ison vaihteen päälle. Sähköautossa ei luulisi menevän samalla logiikalla, kaupunkiajo on per kilometri huomattavasti taloudellisempaa kuin maantie tai varsinkaan motari.

Mulle näyttää tällaista arvostelua. Tulee ajettua aika rauhallisesti, mutta polkaistua kunnon kiihdytyksiä silti joka päivä, kun se on niin kivaa. Jarrupolkimella hidastin auton vauhtia viimeksi muistaakseni toissa viikolla, vai oliko sitä edellisellä.
Kuva
larsen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Touko 2020, 14:59

Wonderi kirjoitti: 11 Elo 2020, 00:17 Pörinäautoilla ohjeistetaan kiihdyttämään reippaasti matkavauhtiin, että saa ison vaihteen päälle.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Kuitenkin 420i-pöristimessä eco-näyttö antaa ripitystä yhtään reippaammasta polkemisesta. Sinnehän ilmestyy symboli, joka kehottaa hillitsemään liikaa intoa. Kiihdytys on kyllä kovin verkkaista, jos näytön aikoo pitää tyytyväisenä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

i3:n latauslogiikka harhautti, melkein jouduin pulaan. Saavuin kotiin yöllä ja laitoin auton lataukseen yksivaiheiseen pistorasiaan. Appi ennusti että akku on täynnä klo 10:40, sopivasti siis ennen klo 12:n lähtöä. Auton asetuksista oli halvan tariffin käyttö asetettuna 00-06:ksi, mutta koska appi ilmoitti valmistumisajaksi 10:40, oli syytä olettaa että lataus jatkuu sen ylikin. Ei jatkunut. Lähtiessä puolen päivän aikaan akku oli vain 60% täynnä, lataus oli siis pysähtynyt kuudelta. Onneksi ei tarvinnut ajaa pidemmälle.
harrikoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Heinä 2018, 18:52
Auto: BMW i3 120ah 2019

Wonderi kirjoitti: 15 Elo 2020, 17:45 i3:n latauslogiikka harhautti, melkein jouduin pulaan. Saavuin kotiin yöllä ja laitoin auton lataukseen yksivaiheiseen pistorasiaan. Appi ennusti että akku on täynnä klo 10:40, sopivasti siis ennen klo 12:n lähtöä. Auton asetuksista oli halvan tariffin käyttö asetettuna 00-06:ksi, mutta koska appi ilmoitti valmistumisajaksi 10:40, oli syytä olettaa että lataus jatkuu sen ylikin. Ei jatkunut. Lähtiessä puolen päivän aikaan akku oli vain 60% täynnä, lataus oli siis pysähtynyt kuudelta. Onneksi ei tarvinnut ajaa pidemmälle.
Juu sama käynyt itselläni. Täytyy vain tietää toimintalogiikka, eli jos siellä on ne ajastukset päällä niin ne ohjaavat toimintaa vaikka näyttäisi mitä siinä valmistumisajaksi. Paljon tulee käytettyä Connected Services sovellusta, jolla tsekkailen latauksen tilanteen.
Kotona ollut käytössä sellainen manuaalinen ajastin, jolla 22-07 välille laitettu sähkönsyöttö (yösähkö), ja autossa päällä "heti" lataus.
Petsku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2020, 22:29

Hei,
olen pohtinut i3 60 Ah REX mallin ostoa käytettynä. Tuntuu olevan hinta kohdillaan.
Auto tulisi pienen perheen autoksi (3henk). Autolla kulkisin ma-pe töihin 10km/suunta + kauppareissut yms, 5km säteellä. Kesäisin mökille pitäisi päästä 300km/suunta.

Tarkoitus olisi ladata autoa aina työpaikalla schuko pistokkeesta, koska en tiedä mitä taloyhtiömme naapurit sanoisivat jos lämpötolpasta lataan. Pakon edessä tökkään kyllä rasiaan. 3km päästä kotoa löytyy lidl, josta pystyisin pikalatauksella lataamaan lisävirtaa esim. vkl kaupankäynnin yhteydessä.

Mitä mieltä olette, miten tulisin selviämään talvella? Käsittääkseni jos auto ei ole tolpassa kiinni, pystyn lämmittämään vain sisätilan? Huoleni on siis paljonko aamulla talvipakkasilla akun varausta olisi jäljellä, kun auto ei ole tolpassa kiinni ja olen lämmittänyt aamulla sisätilan?
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Jos muut saa lämmittää tolpasta, mikset sinä?
Vastaa Viestiin