i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
mpulk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Loka 2014, 21:14

Muutamia kokemuksia i3:sta arkikäytössä eli työmatkalla, lasten kuskauksessa kaupunkialueella ym. Toin auton Saksasta hiljattain vajaat 5000 km ajettuna. Saksasta löytyy paljon vaihtoehtoja, valtaosa hyvin varustettuja. Varusteet vaikuttaa hintaan aika paljon. Enemmän löytyy REX (range extender) versioita, vähemmän ilman REXiä olevia eli tällaisia, jonka toin.

Jos autossa on REX, siinä ei voi olla (ainakaan nykyisissä tuotantoversioissa) lämpöpumppua. Ilman REXiä autoon voi valita Saksassa lämpöpumpun. Esim. Ruotsin tuontiversioissa lämpöpumppu on vakiovaruste.

Lämpöpumpun ansiosta lämpöä piisaa kovillakin pakkasilla (nyt viime päivät -20 ... -25 astetta!). Auto lämpiää todella nopeasti, muutamassa minuutissa. Precondition lämmittää paitsi kabiinin, myös akuston. Akuston esilämmitys jatkaa rangea ilmeisen mukavasti. Sinänsä pakkanen kuitenkin laskee rangea radikaalisti optimikeliin verrattuna, mikä tietysti luonnollista. Kunhan kelit lämpenee, nähdään, kuinka lähelle 150-160 km päästään. Käsittääkseni sellainen 15-18 astetta olisi optimikeli. Näillä pakkasilla pääsee ehkä 90-100 km rangeen kaupunkipyörityksessä. Pidemmästä maantieajosta ei kokemusta.

Auton ConnectedDrive -palvelut pelaavat loistavasti Suomessakin (auto tuotu Saksasta). iRemote-softalla auton saa lämpimäksi joko heti tai ajastuksen avulla. Samasta softasta (IOS/Android) näkee auton perustietoja: ovien lukitus, kattoluukun asento, valot, sijainti kartalla, analyysi kulutuksesta, lataustilanne jne ja voi säätää näistä osaa. Autoon voi lähettää esim. Googlen kartoista sijainteja ym. tietoja, jotka odottavat navigaattorissa sitten valmiina.

Autossa on pysäköintiavustin + peruutuskamera. Avustin toimii samalla tavalla kuin esim. Mersuissa. Tosin tämä hoitaa myös kaasuttamisen, jarruttamisen + suunnanvaihdot itse. Taskuun parkkeeraus onnistuu muutamien kokeilujen perusteella hauskasti, mutta aika hitaasti. Auto on sen verran ketterä, että kyllä sillä vähän tumpelompikin ruutuun osuu.

Auto on loistava - ja erittäin hauska - ajettava. Tarkka alusta ottaen erityisesti huomioon auton fyysiset mitat + korkeus. Painopiste alhaalla. Kääntöympyrä aivan olematon, tuntuu, että kääntyy paikoillaan. 155/70R19 talvirenkaat (Blizzak -kitkat) yllättävät kovat kuitenkin (rengaspaineet korkeat, 2,7/3,0).

Auton liikkeelle lähtöä ja liikkuvuutta voisi kuvata aavemaiseksi. Kiihtyvyys on erinomainen. Auto tuntuu hieman tuuliherkältä ainakin sivuttaistuulelle. Näkyvyys vähän korkeampaa on citymaasturimaineinen. Tilat ovat huomattavasti ulkomittojen perusteella oletettua suuremmat. Lapset ainakin tykkäävät istua takana, siellä ikkunalinja on huomattavan alhaalla, joten uloskin näkevät hyvin. Autoa ei tarvitse oikeastaan ollenkaan jarrutta normaaliajossa. Kaasulta löysäys käynnistää samalla energian talteenoton, joten vierintävastus lisääntyy ja auto jarruttaa ja lopulta pysähtyy. Aika äkkiä oppii sopivan ajotavan, jolla voi jarrupolkimen unohtaa.

Auto vaikuttaa latautuvan peruspistokkeesta ehkä 5-7 tunnissa lämpimässä tallissa. Ulkona pakassessa en ole latausta kokeillut, mutta tuskin kovin tehokasta. Valovirtapistokkeesta ladattaessa ottotehoa voi säätää, maksimitehot tulee ainakin 16A pistorasiasta. Voimavirtaan voisi kytkeä tehokkaamman laturin, mutta toistaiseksi ei tarvetta.
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Onko siis niin, että vaihtovirtapikalatausmahdollisuudesta (en tarkoita laturia) pitää maksaa erikseen. Tämmöisiä optioita on tarjolla, jostain syystä konfiguraattorin tasavirtalataukselle ei ole annettu hintaa, ilmeisesti tämä on siis vakiona?

AC: Max. Leistung (in Deutschland): 4,6 kW (1-phasig 230 V, 20 A, an öffentlichen Ladestationen bis zu 7,4 kW (230 V, 32 A)). AC-Stecker: Typ 2.
DC: Maximale Leistung (Netzseite): 50 kW. DC-Stecker: Combo 2.

Tällä hetkellä pikalatureita ei ole Suomessa varmaan yhtään. Ainoa oikea pikalaturi lienee tuo tasavirtalaturi. Muutenkin niitä tarvitsisi erityisesti "maalla" huoltsikoilla tms, kaupungissa ei niinkään. Mutta maalle niitä tuskin tulee lähivuosikymmeninä. Siinä mielessä tuo REX vaikuttaa "välttämättömältä", jos haluaa poistua kolmosen ulkopuolelle. Harmillista että lämpöpumppua ei voi asentaa sen kanssa.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

mpulk kirjoitti:...Autoa ei tarvitse oikeastaan ollenkaan jarrutta normaaliajossa. Kaasulta löysäys käynnistää samalla energian talteenoton, joten vierintävastus lisääntyy ja auto jarruttaa ja lopulta pysähtyy. Aika äkkiä oppii sopivan ajotavan, jolla voi jarrupolkimen unohtaa...
Tarkoittaa siis todennäköisesti sitä, että käytön puuttesta aiheutuva jarrujen jumiutuminen on perinteisiin järjestelmiin verrattuna huomattavasti yleisempi ongelma näissä laitteissa.

Sinänsä ihan mielenkiintoista kuulla näiden i-sarjalaisten käyttökokemuksista pohjoisen olosuhteissa. Onko esim. tuulilasin pesurin täyttö yhtä hankalaa kuin isoveljessä i8:ssa?
mpulk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Loka 2014, 21:14

Tosiaan sekä AC että DC ovat olleet käsittääkseni lisävarusteita, aika kalliitakin sellaisia, ainakin Saksan versioissa. Nyt vuosimallista 2015 alkaen AC on vakiona, siksei varmaan enää ole konfiguraattorissa.

Suurin este sähköautojen yleistymiselle on latausverkoston puuttuminen. Niin kauan kun suunnilleen joka ABC:llä ei ole pikalatausmahdollisuutta, ei esim. Teslaa voi käyttää ainoana autona tästä i3:sta puhumattakaan, jolla ei kai ole tarkoitettukaan rullata muutoin kuin kaupunkialueella. Norjassahan on verraton latausverkosto, "superchargereita" on Pohjois-Norjaa myöten koko maassa.

Tuulilasin pesunesteen täyttö on "normaalia" eli konepelti kaukosäätimestä auki ja säiliö löytyy tutulta paikalta. Konepellin alla ei sitten muuta olekaan kuin tuo täyttöaukko ja muutaman kymmenen litran tila esim. kauppakasseille.
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

mpulk kirjoitti:Norjassahan on verraton latausverkosto, "superchargereita" on Pohjois-Norjaa myöten koko maassa.
Joo, olenkin ihmetellyt tuota Norjan supercharger-verkon kattavuutta. Suomeen Tesla laittaa yhden SC:n 2O16, ehkä.
Nyt muuten norjalaiset myyvät paljon "vanhoja" Teslojaan pois, ilmeisesti vaihtavat uuteen P85D:n, näillä vanhoilla kun on jo ajettu jopa 1O-2Otkm.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Kävin koeajamassa i3:n tänään.

Tekniikka on huikean hienoa. Se sai minut todella haluamaan täyssähköauton. Ajettavuus mainio, reaktio kaasuun välitön. Yleisesti ottaen ihan huippuhyvä auto ajaa.

Mutta sitten se iso mutta. Se on tila-auto. En halua tila-autoa. Tästä en päässyt kyllä yli vaikka kuinka yritin. En kaipaa metrikaupalla tilaa käsien levittelyyn edessäni ja yläpuolellani. Haluan istua alemmalla eikä katonkaan tarvitse olla muotoiltu katedraaliksi.

Voi kun tulisi 1-sarjasta tai 2- tai 4-sarjan Coupésta EV tai edes PHEV-versio.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

ssalmela kirjoitti:Voi kun tulisi 1-sarjasta tai 2- tai 4-sarjan Coupésta EV tai edes PHEV-versio.
Älä muuta sano. F32:sta tilatessani tiedustelin maahantuojalta, onko 4-sarjan PHEV:stä mitään aikataulua, eikä kuulemma ollut. Jos olisi ollut, niin olisin ollut valmis viivästyttämään auton hankintaa vaikka parilla vuodella.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Makuja on monia, minä taas kaipailen kolmosen takavetorakenteelle perustuvaa tila-autoa. i3:kin kävisi jos se ei olisi sen näköinen kuin on. Jos ei tila-automallia tule niin seuraava auto on X3 tai X4 että saan istua vähän korkeammalla ja kömpiä helpommin autosta ulos. Toivottavasti täyssähkömallisto laajenee pian ennen kuin Tesla ehtii vallata markkinan.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

i3S on jo jonkin aikaa ollu myynnissä, leveämpi raideväli, leveämmät renkaat, tiukempi alusta, enemmän tehoa.
Ja joidenkin mukaan kulkisi nyt myös moottoritiellä vakammin.

Onko kellään tästä i3S mallista kokemusta ? Miten motari ajo sujuu jos vertaa vaikkapa muihin bemareihin ?
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Turbo kirjoitti: 23 Kesä 2018, 23:31 Onko kellään tästä i3S mallista kokemusta ? Miten motari ajo sujuu jos vertaa vaikkapa muihin bemareihin ?
i3S on tosi hyvä ajaa. Voimansiirto ja alusta on mainiot.

Todella harmillista että marginaalisesti parantunut muotoilu on edelleen showstopper. En vain pysty ostamaan tuon näköistä autoa. Vaikka siihen tuotaisiin kunnolliset penkitkin, autosta edelleen täysin puuttuva esteettisyys estäisi ostamisen.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Täältä löytyy tästä päivästä eteenpäin yksi i3:n omistaja, laite on mallia REx 94Ah, MY 2018 Charged Edition, mineral grey, sisältä lodge, varustelistaa ruksittu riittävästi.
Omat nopeat kokemukset versus 2016 koeajoyksilö-REx ja DriveNow-perusmallit:

- REx ei kuulu, äänieristystä ja toimintaa selkeästi parannettu (myös tuo "ylläpidä varaustaso" yllätti moottoritiellä, toimii ainakin 120km/h nopeuksissa Eco Pro:lla). Käsittääkseni 2017 RExiä vähän päivitetty.
- Uusi iDrive ja Professional (iso 10" näyttö) päivittävät auton viihdejärjestelmän tähän päivään. Mukavan moderni, iso ero vanhaan jos infotainmenttia ja sen "responsiivisuutta" arvostaa
- Omaan silmään MY2018 ulkonäkö on huomattavasti siedettävämpi, ainakin edestä
- Perusversioon verrattuna ainakaan Lodge ei ymmärtääkseni lisää äänieristystä. Penkit ja pinnat ovat huomattavasti laadukkaammista materiaaleista kuin perusversiot.

Päivitykseen ja retrofit-listalle menevät heti:
- Joku uuno unohti ruksia comfort accessin lisävarustelistalta. Iso operaatio retrofitata, mutta yritetään jossain välissä
- BAV Audio kaiuttimet
- Miedot UV-kalvot takaikkunoihin, jottei tarvitse ilmastointia kokoajan ulvottaa
- Wallbox Pure ei tullut mukana, selvitellään...
- All weather-matto sisälle eteen Suomen kurakeleille
- Muotoilla ja tulostella näppärä puhelimen langaton latausalusta johonkin päin keskikonsolia
- Mahdollisesti vinyylit /maalata sivujen siniset "tehosteet", jotka eivät miellytä omaa silmää

Noihin aiempiin keskusteluihin:
En usko, että i3S hieman leveämpi raideväli ja jäykempi jousitus parantavat "riittävästi" i3:n levottomuutta suoraan ajettaessa moottoritiellä. Auto ei ole kovin soveltuva pitkään maantieajoon ellei kokoajan jaksa ohjata (siis Suomen paskateillä). Etupyörien todella kapea profiili suhteessa kokoon on sama molemmissa malleissa, ja nehän sitä autoa Suomen urautuneilla ja kuluneilla teillä puoliautomaattisesti ohjailevat. Sporttisemmassa ajossa i3S on varmasti paljon normaalia hauskempi, jos keula pysyy vakaampana. Noin 200km moottoritieajelun perusteella tuo i3 on ainakin 120km/h nopeuksille ihan OK ajettava, vertaan esim. perheestä löytyvään vm. 2016 "Highline-Polo:n". Jaksaa ajaa, mutta jokapäiväisessä pääsääntöisessä moottoritieajossa auto ei ole parhaimmillaan.

Note: en ole i3S:ää ajanut, vaan ylläoleva on mutuilua netin kirjoitteluun ja omaan järkeilyyn perustuen. Pyysin Autokeskus Airportilta i3S:ää koeajoon, mutta heillä ei valitettavasti ole sellaista koeajettavissa Suomessa.

Yritän muistaa kirjoitella tänne / vastailla kysymyksiin i3:sta, kun kokemuksia tai kyssäreitä tulee.
Liitteet
InkedIMG_9147_LI.jpg
InkedIMG_9147_LI.jpg (396.73 KiB) Katsottu 77801 kertaa
Viimeksi muokannut ollibeib, 19 Elo 2018, 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Hyvä, että saatiin foorumille lisää i3 käyttäjiä, mieluusti kuulee kokemuksia myös jatkossa. Sen verran harvinainen kuitenkin.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Laitampa nyt noin 10vko kokemukset i3:sta.

Takana noin 6000km ajoa, Lämpötilanvaihtelut sattuneet mukavasti +25C aurinkokeleistä -6C pakkasiin. Luntakin tullut, talvirenkaat alla viimeiset 1000km.

Kaikin puolin olen hankintaani tyytyväinen: Ajaminen on muuttunut huomattavan edulliseksi ja vaivattomammaksi kuin koskaan.
BMW:n Connected oli minulle uusi tuttavuus tämän laitoksen kanssa. Käytän sitä päivittäin auton esilämmitykseen. Auto on minulla yöt lämpimässä tallissa, mutta töistä lähdettäessä lataa & ilmastoi -toiminto on erittäin hyvä apu; akku on täynnä, sekä akku ja kabiini lämpöisinä.

Laite kerää paljon huomiota. Usein latauspisteisiin kytkettäessä joku ohikulkija selkeästi pysähtyy / tulee luokse ja kyselee muutamia kysymyksiä, kuten "paljos pääsee akulla," "onko ollu mitään ongelmia" tai "miten toi bensakone toimii". Aikaa on tullut vietettyä vastaillessa ja laitetta rivien välistä kehumalla. Jos BMW:n edustajat lukevat niin voi laittaa taskurahoja tulemaan, ainakin kaksi kysyjää uhannut mennä ostamaan samanlaisen menopelin.

Rangen laskeminen tulee nykyään jo automaattisesti pääkopasta ulos. Ajatusleikin perusta on hyvin helppo: Akkua on käytössä noin kolmekymmentä kilowattituntia, auto kuluttaa taajamassa ja maantiellä (60-80km/h) 13-14kWh/100km, moottoritiellä nopeus tekee tehtävänsä ja akkua kuluu noperammin, 18-25kWh/100km. Navigaattori ja iDrive juttelevat keskenään ja ehdotettu reitti korjaa aina pian expected rangea kojetaulussa.
En ole kertaakaan joutunut tekemään kompromissia matkoilla. Pisimmillään olen ajellut kolme akullista päivässä, pikalaturi tai muu on aina pienellä vaivalla (lyhyt kävely tai vaihtoehtoinen kahvitaukopaikka) löytynyt. Jos vaivalle laittaisi tuntihinnan versus 95E10 litrahinta, on se todella vaivan väärti.

Auto on pirun ketterä ja vaivaton. Kylmänä laite toimii heti, ei pidä ääntä, sisällä on paljon avarampi tunnelma kuin vanhassa X1, perheen 3. sukup. V70, 7 sukup. Golf, uusin Passat. Tila on korkea ja avoin, keskitunneliton ohjaamo on todella käytännöllinen ja tilava. Kuormaus on helppoa oviratkaisun ja tarpeeksi suuren peräluukun avulla. Ajamisen aloittaminen, liikkeelle lähtö, pelkän yhden polkimen käyttö ja auton käskytteleminen kaduilla ovat petollisia; näihin kun tottuu voi hyppääminen perinteiseen pari vuotta vanhaan autoon hieman yllättää.

Ajotuntuma on hyvin kaksijakoinen ja helposti selitettävissä: Alle satasen nopeuksilla auton ketteryys, suorituskyky ja äänettömyys keräävät kehuja.
Yli satasen nopeuksilla herkkyys muuttuu helposti mikroautomaiseksi, ja autoa saa esimerkiksi tuulella ja Suomen sysipaskoilla teillä valitettavasti ohjailla paljon enemmän, kuin mihin esimerkiksi muiden BMW-mallien kanssa on tottunut. Autossa kuuluu myös sivuttaistuuli, varmaan johtuen rakenneratkaisuista (karmittomat ovet, korkea profiili). Autoa ei ole tehty moottoritielle, se on selvää, mutta sillä pärjää myös pidempiä matkoja. Ja pitää muistaa että on meno huomattavasti mukavampaa kuin 2000-luvun alun vaikkapa Yariksessa tai Berlingossa, pärjättiinhän sitä silloinkin. Täytyy vain pitää mielessä ajamisen edullisuus :cloeye:

Ulkonäkö koki vielä pienen kolauksen, kun alle kesärenkaat (155 edessä, 170 takana) vaihtuivat hulppean leveisiin 155:iin joka kulmassa. Auto näyttää takaapäin melko heiveröiseltä :tong: Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkat selvisivät hyvin etelän loskakeleistä lokakuussa, sen enempää ei lumelle päässyt ajelemaan. Vuosi sitten ajelin DriveNow:lla vastaavalla paketilla ihan lumellakin, auto suoriutuu talven oloista ainakin täällä etelämmässä osassa Suomea hienosti.
Auto oli pihalla eräänä yönä lokakuussa, kun yöllä mittari oli käynyt useamman asteen pakkasella. Aamulla -4C lämpötilassa täysi akku ilmoitti 190km matkaa, joka nousi taajamassa melko nopeasti 210km tuntumaan ja 14km ajomatkan sekä kabiinin (nopean) lämmityksen jälkeen näytti vielä 196km. Range elää hyvin aktiivisesti perustuen edellisiin ajotapahtumiin ja saattaa näyttää hyvinkin pientä lukemaa, jos takana on esimerkiksi moottoritieajoa. Vaihteluväli täydellä akulla on ollut lukemien puolesta 160 - 285km ennen ajon aloitusta. Seuraillaan talven kovilla pakkasilla, mitä akun varaustasolle käy.

Charged Edition-autojen mukana tulee myös BMW Wallbox, joka on näyttävä ja arvokas kapistus. Sen voisi kytkeä aina 22KW asti (saa sopimaan myös 1L 230V 2,2kW - 3L 400V 22kW, tehonsäätö jumppereilla), jos vain paikka ja liitännät ovat käytössä. Minulla se odottaa yhtiön vuokratallissa asennuskohdetta, sillä olen pärjännyt normaali 10A-nallin taakse menevällä Schuko-laturilla (2,2kW) ja julkisilla latauspisteillä erittäin hyvin.

Facelifti toi mielestäni tärkeitä päivityksiä i3:een: Päivitetty iDrive on kaikin puolin oiva parannus. Päivitetyt vakioajovalot ovat tehokkaat (käsittääkseni autossa on vakiona LED-valot), ne riittävät erittäin hyvin pimeässä marraskuussakin jopa sateella. Verrattuna aiempiin autoihini, näillä ajovaloilla pärjää eikä lisävaloille ole ainakaan minulla enää tarvetta, ajovalopesurit tosin puuttuvat (hyvä muistaa!). Range Extenderin hiljaisuus ja teho ovat hieno juttu, 2-sylinterisen koneen äänen kuulee kun osaa kuunnella. Ääni tosin jää pienemmäksi kuin normaalin auton moottoriäänet.

Negatiiviset nostoni ovat näemmä aika pieniä murheita:
Case ulkonäeöstä olen todennut sinisen alareunuksen ovien alta pääsevän vaihtoon, sillä ei mielestäni oikein istu autoon. Toinen huono seikka on likaa keräävä peräkontin kahva. Ilmeisesti scheissevesi pyörittää ilmanvastuksen kanssa takana sellaista myräkkää, että tuonne kontin keskiosaan ja juuri kahvan kohdille kerääntyy huomattava määrä rapaa loka-marraskuun ihannekeleillä. Pidin aikanaan E87:ssa olleesta kääntyvästä logosta, sellainen olisi tälläkin mukava ratkaisu. Vielä yhtenä murheena voisi todeta sisäänpäin vedettyjen sivuhelmojen vaikean puhdistettavuuden, sillä niiden muovipinta on hieman karheampaa ja rapa jää helpommin kiinni.
All in all, murheeni ovat aika pieniä suhteessa positiivisiin kokemuksiini autosta.

En harrasta näiden päivittäisten työkalujen muuntelua tai räätälöintiä, mutta muutama asia on tulossa:
- Sinisen ovilistan hopea vinyyli löytyy tallista, en ole ehtinyt vielä laittaa kiinni. Väri sama kuin ovien yläpuolisessa raidassa.
- Musta vinyyli eteen "munuaisten" sinisten raitojen paikalle
- 50% läpäisevät tummennukset takaovien ja takakulmien sekä takaluukun laseihin (asennus joulukuussa kun saan sopimaan)

Auto sai päälleen (paskasti tehdyn) keraamisen pinnoitteen viikko takaperin, voi olla että reklamaatio johtaa uuteen pinnoitukseen. Muita toimenpiteitä en ole ajatellut käyttöautolle tehdä.

Toivottavasti tästä joku jotain kostui. Hyvin pärjää, halpaa on, kallis ja ei-kedon-kaunein-kukkanen auto, tämä kuski tyytyväinen hankintaansa. Varaukseton suositus, no pun intended.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

i3-kuumetta puskee päälle kovasti. Suunnitelmissa 94Ah versio Saksasta.

Onko näissä istuinosan kaltevuussäätö vakiona tai lisävarusteena? Ilmeisesti sporttipenkkejä sillä tavalla kuin muissa Bemareissa tunnetaan ei ole? Voihan olla että korkeamman istuma-asennon takia kaltevuussäätöä ei niin tarvitakaan kuin matala-Bemareissa?

Mitä muita pakollisia varusteita pitää muistaa varmistaa autossa olevan kuin lämpöpumppu ja pikalatausmahdollisuus?
Rakentaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Elo 2019, 14:41

Pari kuukautta takana i3:lla.
Penkit on sopineet omalle kropalleni (pituutta 192 cm/115 kg) erinomaisesti ilman istuinosan kallistussäätöäkin.
Muutenkin pidän korkeammalla istumisesta, koska kulku autoon ja sieltä pois on hyvin vaivatonta ja luonnollista.

Omaan käyttööni ja liikkumistarpeisiini aivan huikea ja hillittömän hauska peli.
Ainoa puute on pikkutavaroiden säilytystilan rajallisuus, en viitsi pitää eukalyptuspuusta tehdyssä kojelaudan syvennyksessä avaimia yms kovaa tavaraa, koska se todennäköisesti naarmuuntuu ja likaantuu ajan saatossa.
Niinpä askartelin keskikonsolin edessä olevaan mukitelineeseen asennettavan muovikaukalon, jossa voin pitää näitä irtorojuja.

I love it!

Kuva
Rakentaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Elo 2019, 14:41

Elokuun lopussa perheen toinenkin auto vaihtuu i3seen. :thuup:

Tämä perhe ei kanna enää 30.8 jälkeen huoltoasemille rahojaan. :lol:
Ruohonleikkuritkin toimii sähköllä (sekä robotti, että työnnettävä).
kibe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Elo 2019, 14:55

Moi,

Kiinnostuin hiljattain i3 mallista ja olen katsellut käytettyjen autojen markkinoita. Olisinkin täällä kysellyt mielipiteitä muutamiin heränneisiin kysymyksiin. Lähinnä katseissa 94Ah REx malli.

-Onko REx mallien lämmitys riittävä talvella? Ilmeisesti ohjaamon lämpötila saattaa kovilla pakkasilla jäädä alhaiseksi. Tätä ongelmaa ei kai ole ilmalämpöpumpullisissa versioissa? Miten ikkunoiden huurtuminen REx mallissa? Muutoin talviajo kai onnistuu ihan hyvin ohuista renkaista huolimatta? Olen tietoinen ajokantaman radikaalista pienenemisestä pakkasilla. Miten tässä asiassa taas REx vs ilmalämpöpumppu ja akuston esilämmitys?
-Onko i3 hankinta käytettynä turvallinen ja kestävä valinta? Paljon näkee esim vajaa 100tkm ajettuja vaihtoautoja joissa akuston takuu on juuri loppumassa. Tällainen toki herättää varovaisuutta kun kyseessä olisi talouden ainoa auto.
-Mitä muuta tulisi ottaa huomioon käytetyn sähköauton hankinnassa, mikä tulisi mieleen? Akun varaustason laskun pystynee tarkastamaan ennen ostoa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

i3:n arvo näyttää laskevan varsin nopeasti pörinä-Bemareihin tai vaikka e-Golffiinkin verrattuna. Ehkä eniten siksi että se on niin kummallisen näköinen ja mallinen auto. Harkitsen i3:n ostamista siitä huolimatta edelleen.

Hyvin vähän ajettujakin i3-yksilöitä on käytettynä tarjolla yllättävän edullisesti (Saksassa), myös merkkiliikkeissä joissa kilometrilukemaan voinee luottaa paremmin.

Jostain syystä moni ajattattelee sähköauton akkutakuun niin, että takuun loputtua akku hajoaa samantien. Useimmissa muissa autoissa ja laitteissa takuuta on vuosi tai kaksi (joissain enemmän), mutta ei takuun loppuminen tarkoita että vekotin hajoaisi heti sen jälkeen. Tesla-takseilla on ajettu monta sataa tuhatta kilometriä ilman että akku hajoaa, kapasiteetti toki hiljakseen pienenee. Minä haluaisin sähköauton juuri siksi, että siinä on vähemmän särkyviä ja huollettavia osia.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Eikös bemuissa ollut 5 vaiko 8 vuoden akkutakuu? Kysäisin sitä just liikkeestä mut pääsi jo unohtumaan. Kuitenkin i3 se laskennallinen kilsamäärä oli miltei 1 000 000 (miljoona) kilsaa ennenkuin akkukapasiteetti on laskenut tuohon 80%.
kibe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Elo 2019, 14:55

315i kirjoitti: 26 Elo 2019, 13:15 Eikös bemuissa ollut 5 vaiko 8 vuoden akkutakuu? Kysäisin sitä just liikkeestä mut pääsi jo unohtumaan. Kuitenkin i3 se laskennallinen kilsamäärä oli miltei 1 000 000 (miljoona) kilsaa ennenkuin akkukapasiteetti on laskenut tuohon 80%.
Käsittääkseni 8v tai 100tkm.
Vastaa Viestiin