i3 kokemuksia
Lähetetty: 20 Tammi 2015, 20:12
Muutamia kokemuksia i3:sta arkikäytössä eli työmatkalla, lasten kuskauksessa kaupunkialueella ym. Toin auton Saksasta hiljattain vajaat 5000 km ajettuna. Saksasta löytyy paljon vaihtoehtoja, valtaosa hyvin varustettuja. Varusteet vaikuttaa hintaan aika paljon. Enemmän löytyy REX (range extender) versioita, vähemmän ilman REXiä olevia eli tällaisia, jonka toin.
Jos autossa on REX, siinä ei voi olla (ainakaan nykyisissä tuotantoversioissa) lämpöpumppua. Ilman REXiä autoon voi valita Saksassa lämpöpumpun. Esim. Ruotsin tuontiversioissa lämpöpumppu on vakiovaruste.
Lämpöpumpun ansiosta lämpöä piisaa kovillakin pakkasilla (nyt viime päivät -20 ... -25 astetta!). Auto lämpiää todella nopeasti, muutamassa minuutissa. Precondition lämmittää paitsi kabiinin, myös akuston. Akuston esilämmitys jatkaa rangea ilmeisen mukavasti. Sinänsä pakkanen kuitenkin laskee rangea radikaalisti optimikeliin verrattuna, mikä tietysti luonnollista. Kunhan kelit lämpenee, nähdään, kuinka lähelle 150-160 km päästään. Käsittääkseni sellainen 15-18 astetta olisi optimikeli. Näillä pakkasilla pääsee ehkä 90-100 km rangeen kaupunkipyörityksessä. Pidemmästä maantieajosta ei kokemusta.
Auton ConnectedDrive -palvelut pelaavat loistavasti Suomessakin (auto tuotu Saksasta). iRemote-softalla auton saa lämpimäksi joko heti tai ajastuksen avulla. Samasta softasta (IOS/Android) näkee auton perustietoja: ovien lukitus, kattoluukun asento, valot, sijainti kartalla, analyysi kulutuksesta, lataustilanne jne ja voi säätää näistä osaa. Autoon voi lähettää esim. Googlen kartoista sijainteja ym. tietoja, jotka odottavat navigaattorissa sitten valmiina.
Autossa on pysäköintiavustin + peruutuskamera. Avustin toimii samalla tavalla kuin esim. Mersuissa. Tosin tämä hoitaa myös kaasuttamisen, jarruttamisen + suunnanvaihdot itse. Taskuun parkkeeraus onnistuu muutamien kokeilujen perusteella hauskasti, mutta aika hitaasti. Auto on sen verran ketterä, että kyllä sillä vähän tumpelompikin ruutuun osuu.
Auto on loistava - ja erittäin hauska - ajettava. Tarkka alusta ottaen erityisesti huomioon auton fyysiset mitat + korkeus. Painopiste alhaalla. Kääntöympyrä aivan olematon, tuntuu, että kääntyy paikoillaan. 155/70R19 talvirenkaat (Blizzak -kitkat) yllättävät kovat kuitenkin (rengaspaineet korkeat, 2,7/3,0).
Auton liikkeelle lähtöä ja liikkuvuutta voisi kuvata aavemaiseksi. Kiihtyvyys on erinomainen. Auto tuntuu hieman tuuliherkältä ainakin sivuttaistuulelle. Näkyvyys vähän korkeampaa on citymaasturimaineinen. Tilat ovat huomattavasti ulkomittojen perusteella oletettua suuremmat. Lapset ainakin tykkäävät istua takana, siellä ikkunalinja on huomattavan alhaalla, joten uloskin näkevät hyvin. Autoa ei tarvitse oikeastaan ollenkaan jarrutta normaaliajossa. Kaasulta löysäys käynnistää samalla energian talteenoton, joten vierintävastus lisääntyy ja auto jarruttaa ja lopulta pysähtyy. Aika äkkiä oppii sopivan ajotavan, jolla voi jarrupolkimen unohtaa.
Auto vaikuttaa latautuvan peruspistokkeesta ehkä 5-7 tunnissa lämpimässä tallissa. Ulkona pakassessa en ole latausta kokeillut, mutta tuskin kovin tehokasta. Valovirtapistokkeesta ladattaessa ottotehoa voi säätää, maksimitehot tulee ainakin 16A pistorasiasta. Voimavirtaan voisi kytkeä tehokkaamman laturin, mutta toistaiseksi ei tarvetta.
Jos autossa on REX, siinä ei voi olla (ainakaan nykyisissä tuotantoversioissa) lämpöpumppua. Ilman REXiä autoon voi valita Saksassa lämpöpumpun. Esim. Ruotsin tuontiversioissa lämpöpumppu on vakiovaruste.
Lämpöpumpun ansiosta lämpöä piisaa kovillakin pakkasilla (nyt viime päivät -20 ... -25 astetta!). Auto lämpiää todella nopeasti, muutamassa minuutissa. Precondition lämmittää paitsi kabiinin, myös akuston. Akuston esilämmitys jatkaa rangea ilmeisen mukavasti. Sinänsä pakkanen kuitenkin laskee rangea radikaalisti optimikeliin verrattuna, mikä tietysti luonnollista. Kunhan kelit lämpenee, nähdään, kuinka lähelle 150-160 km päästään. Käsittääkseni sellainen 15-18 astetta olisi optimikeli. Näillä pakkasilla pääsee ehkä 90-100 km rangeen kaupunkipyörityksessä. Pidemmästä maantieajosta ei kokemusta.
Auton ConnectedDrive -palvelut pelaavat loistavasti Suomessakin (auto tuotu Saksasta). iRemote-softalla auton saa lämpimäksi joko heti tai ajastuksen avulla. Samasta softasta (IOS/Android) näkee auton perustietoja: ovien lukitus, kattoluukun asento, valot, sijainti kartalla, analyysi kulutuksesta, lataustilanne jne ja voi säätää näistä osaa. Autoon voi lähettää esim. Googlen kartoista sijainteja ym. tietoja, jotka odottavat navigaattorissa sitten valmiina.
Autossa on pysäköintiavustin + peruutuskamera. Avustin toimii samalla tavalla kuin esim. Mersuissa. Tosin tämä hoitaa myös kaasuttamisen, jarruttamisen + suunnanvaihdot itse. Taskuun parkkeeraus onnistuu muutamien kokeilujen perusteella hauskasti, mutta aika hitaasti. Auto on sen verran ketterä, että kyllä sillä vähän tumpelompikin ruutuun osuu.
Auto on loistava - ja erittäin hauska - ajettava. Tarkka alusta ottaen erityisesti huomioon auton fyysiset mitat + korkeus. Painopiste alhaalla. Kääntöympyrä aivan olematon, tuntuu, että kääntyy paikoillaan. 155/70R19 talvirenkaat (Blizzak -kitkat) yllättävät kovat kuitenkin (rengaspaineet korkeat, 2,7/3,0).
Auton liikkeelle lähtöä ja liikkuvuutta voisi kuvata aavemaiseksi. Kiihtyvyys on erinomainen. Auto tuntuu hieman tuuliherkältä ainakin sivuttaistuulelle. Näkyvyys vähän korkeampaa on citymaasturimaineinen. Tilat ovat huomattavasti ulkomittojen perusteella oletettua suuremmat. Lapset ainakin tykkäävät istua takana, siellä ikkunalinja on huomattavan alhaalla, joten uloskin näkevät hyvin. Autoa ei tarvitse oikeastaan ollenkaan jarrutta normaaliajossa. Kaasulta löysäys käynnistää samalla energian talteenoton, joten vierintävastus lisääntyy ja auto jarruttaa ja lopulta pysähtyy. Aika äkkiä oppii sopivan ajotavan, jolla voi jarrupolkimen unohtaa.
Auto vaikuttaa latautuvan peruspistokkeesta ehkä 5-7 tunnissa lämpimässä tallissa. Ulkona pakassessa en ole latausta kokeillut, mutta tuskin kovin tehokasta. Valovirtapistokkeesta ladattaessa ottotehoa voi säätää, maksimitehot tulee ainakin 16A pistorasiasta. Voimavirtaan voisi kytkeä tehokkaamman laturin, mutta toistaiseksi ei tarvetta.