Sivu 1/1

i3 kokemuksia

Lähetetty: 20 Tammi 2015, 20:12
Kirjoittaja mpulk
Muutamia kokemuksia i3:sta arkikäytössä eli työmatkalla, lasten kuskauksessa kaupunkialueella ym. Toin auton Saksasta hiljattain vajaat 5000 km ajettuna. Saksasta löytyy paljon vaihtoehtoja, valtaosa hyvin varustettuja. Varusteet vaikuttaa hintaan aika paljon. Enemmän löytyy REX (range extender) versioita, vähemmän ilman REXiä olevia eli tällaisia, jonka toin.

Jos autossa on REX, siinä ei voi olla (ainakaan nykyisissä tuotantoversioissa) lämpöpumppua. Ilman REXiä autoon voi valita Saksassa lämpöpumpun. Esim. Ruotsin tuontiversioissa lämpöpumppu on vakiovaruste.

Lämpöpumpun ansiosta lämpöä piisaa kovillakin pakkasilla (nyt viime päivät -20 ... -25 astetta!). Auto lämpiää todella nopeasti, muutamassa minuutissa. Precondition lämmittää paitsi kabiinin, myös akuston. Akuston esilämmitys jatkaa rangea ilmeisen mukavasti. Sinänsä pakkanen kuitenkin laskee rangea radikaalisti optimikeliin verrattuna, mikä tietysti luonnollista. Kunhan kelit lämpenee, nähdään, kuinka lähelle 150-160 km päästään. Käsittääkseni sellainen 15-18 astetta olisi optimikeli. Näillä pakkasilla pääsee ehkä 90-100 km rangeen kaupunkipyörityksessä. Pidemmästä maantieajosta ei kokemusta.

Auton ConnectedDrive -palvelut pelaavat loistavasti Suomessakin (auto tuotu Saksasta). iRemote-softalla auton saa lämpimäksi joko heti tai ajastuksen avulla. Samasta softasta (IOS/Android) näkee auton perustietoja: ovien lukitus, kattoluukun asento, valot, sijainti kartalla, analyysi kulutuksesta, lataustilanne jne ja voi säätää näistä osaa. Autoon voi lähettää esim. Googlen kartoista sijainteja ym. tietoja, jotka odottavat navigaattorissa sitten valmiina.

Autossa on pysäköintiavustin + peruutuskamera. Avustin toimii samalla tavalla kuin esim. Mersuissa. Tosin tämä hoitaa myös kaasuttamisen, jarruttamisen + suunnanvaihdot itse. Taskuun parkkeeraus onnistuu muutamien kokeilujen perusteella hauskasti, mutta aika hitaasti. Auto on sen verran ketterä, että kyllä sillä vähän tumpelompikin ruutuun osuu.

Auto on loistava - ja erittäin hauska - ajettava. Tarkka alusta ottaen erityisesti huomioon auton fyysiset mitat + korkeus. Painopiste alhaalla. Kääntöympyrä aivan olematon, tuntuu, että kääntyy paikoillaan. 155/70R19 talvirenkaat (Blizzak -kitkat) yllättävät kovat kuitenkin (rengaspaineet korkeat, 2,7/3,0).

Auton liikkeelle lähtöä ja liikkuvuutta voisi kuvata aavemaiseksi. Kiihtyvyys on erinomainen. Auto tuntuu hieman tuuliherkältä ainakin sivuttaistuulelle. Näkyvyys vähän korkeampaa on citymaasturimaineinen. Tilat ovat huomattavasti ulkomittojen perusteella oletettua suuremmat. Lapset ainakin tykkäävät istua takana, siellä ikkunalinja on huomattavan alhaalla, joten uloskin näkevät hyvin. Autoa ei tarvitse oikeastaan ollenkaan jarrutta normaaliajossa. Kaasulta löysäys käynnistää samalla energian talteenoton, joten vierintävastus lisääntyy ja auto jarruttaa ja lopulta pysähtyy. Aika äkkiä oppii sopivan ajotavan, jolla voi jarrupolkimen unohtaa.

Auto vaikuttaa latautuvan peruspistokkeesta ehkä 5-7 tunnissa lämpimässä tallissa. Ulkona pakassessa en ole latausta kokeillut, mutta tuskin kovin tehokasta. Valovirtapistokkeesta ladattaessa ottotehoa voi säätää, maksimitehot tulee ainakin 16A pistorasiasta. Voimavirtaan voisi kytkeä tehokkaamman laturin, mutta toistaiseksi ei tarvetta.

Re: i3 kokemuksia

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 11:04
Kirjoittaja marko
Onko siis niin, että vaihtovirtapikalatausmahdollisuudesta (en tarkoita laturia) pitää maksaa erikseen. Tämmöisiä optioita on tarjolla, jostain syystä konfiguraattorin tasavirtalataukselle ei ole annettu hintaa, ilmeisesti tämä on siis vakiona?

AC: Max. Leistung (in Deutschland): 4,6 kW (1-phasig 230 V, 20 A, an öffentlichen Ladestationen bis zu 7,4 kW (230 V, 32 A)). AC-Stecker: Typ 2.
DC: Maximale Leistung (Netzseite): 50 kW. DC-Stecker: Combo 2.

Tällä hetkellä pikalatureita ei ole Suomessa varmaan yhtään. Ainoa oikea pikalaturi lienee tuo tasavirtalaturi. Muutenkin niitä tarvitsisi erityisesti "maalla" huoltsikoilla tms, kaupungissa ei niinkään. Mutta maalle niitä tuskin tulee lähivuosikymmeninä. Siinä mielessä tuo REX vaikuttaa "välttämättömältä", jos haluaa poistua kolmosen ulkopuolelle. Harmillista että lämpöpumppua ei voi asentaa sen kanssa.

Re: i3 kokemuksia

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 13:43
Kirjoittaja Havis
mpulk kirjoitti:...Autoa ei tarvitse oikeastaan ollenkaan jarrutta normaaliajossa. Kaasulta löysäys käynnistää samalla energian talteenoton, joten vierintävastus lisääntyy ja auto jarruttaa ja lopulta pysähtyy. Aika äkkiä oppii sopivan ajotavan, jolla voi jarrupolkimen unohtaa...
Tarkoittaa siis todennäköisesti sitä, että käytön puuttesta aiheutuva jarrujen jumiutuminen on perinteisiin järjestelmiin verrattuna huomattavasti yleisempi ongelma näissä laitteissa.

Sinänsä ihan mielenkiintoista kuulla näiden i-sarjalaisten käyttökokemuksista pohjoisen olosuhteissa. Onko esim. tuulilasin pesurin täyttö yhtä hankalaa kuin isoveljessä i8:ssa?

Re: i3 kokemuksia

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 18:40
Kirjoittaja mpulk
Tosiaan sekä AC että DC ovat olleet käsittääkseni lisävarusteita, aika kalliitakin sellaisia, ainakin Saksan versioissa. Nyt vuosimallista 2015 alkaen AC on vakiona, siksei varmaan enää ole konfiguraattorissa.

Suurin este sähköautojen yleistymiselle on latausverkoston puuttuminen. Niin kauan kun suunnilleen joka ABC:llä ei ole pikalatausmahdollisuutta, ei esim. Teslaa voi käyttää ainoana autona tästä i3:sta puhumattakaan, jolla ei kai ole tarkoitettukaan rullata muutoin kuin kaupunkialueella. Norjassahan on verraton latausverkosto, "superchargereita" on Pohjois-Norjaa myöten koko maassa.

Tuulilasin pesunesteen täyttö on "normaalia" eli konepelti kaukosäätimestä auki ja säiliö löytyy tutulta paikalta. Konepellin alla ei sitten muuta olekaan kuin tuo täyttöaukko ja muutaman kymmenen litran tila esim. kauppakasseille.

Re: i3 kokemuksia

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 19:23
Kirjoittaja marko
mpulk kirjoitti:Norjassahan on verraton latausverkosto, "superchargereita" on Pohjois-Norjaa myöten koko maassa.
Joo, olenkin ihmetellyt tuota Norjan supercharger-verkon kattavuutta. Suomeen Tesla laittaa yhden SC:n 2O16, ehkä.
Nyt muuten norjalaiset myyvät paljon "vanhoja" Teslojaan pois, ilmeisesti vaihtavat uuteen P85D:n, näillä vanhoilla kun on jo ajettu jopa 1O-2Otkm.

Re: i3 kokemuksia

Lähetetty: 17 Elo 2016, 17:05
Kirjoittaja ssalmela
Kävin koeajamassa i3:n tänään.

Tekniikka on huikean hienoa. Se sai minut todella haluamaan täyssähköauton. Ajettavuus mainio, reaktio kaasuun välitön. Yleisesti ottaen ihan huippuhyvä auto ajaa.

Mutta sitten se iso mutta. Se on tila-auto. En halua tila-autoa. Tästä en päässyt kyllä yli vaikka kuinka yritin. En kaipaa metrikaupalla tilaa käsien levittelyyn edessäni ja yläpuolellani. Haluan istua alemmalla eikä katonkaan tarvitse olla muotoiltu katedraaliksi.

Voi kun tulisi 1-sarjasta tai 2- tai 4-sarjan Coupésta EV tai edes PHEV-versio.

Re: i3 kokemuksia

Lähetetty: 18 Elo 2016, 17:18
Kirjoittaja penttim
ssalmela kirjoitti:Voi kun tulisi 1-sarjasta tai 2- tai 4-sarjan Coupésta EV tai edes PHEV-versio.
Älä muuta sano. F32:sta tilatessani tiedustelin maahantuojalta, onko 4-sarjan PHEV:stä mitään aikataulua, eikä kuulemma ollut. Jos olisi ollut, niin olisin ollut valmis viivästyttämään auton hankintaa vaikka parilla vuodella.

Re: i3 kokemuksia

Lähetetty: 19 Syys 2016, 00:14
Kirjoittaja Wonderi
Makuja on monia, minä taas kaipailen kolmosen takavetorakenteelle perustuvaa tila-autoa. i3:kin kävisi jos se ei olisi sen näköinen kuin on. Jos ei tila-automallia tule niin seuraava auto on X3 tai X4 että saan istua vähän korkeammalla ja kömpiä helpommin autosta ulos. Toivottavasti täyssähkömallisto laajenee pian ennen kuin Tesla ehtii vallata markkinan.

Re: i3 kokemuksia

Lähetetty: 23 Kesä 2018, 23:31
Kirjoittaja Turbo
i3S on jo jonkin aikaa ollu myynnissä, leveämpi raideväli, leveämmät renkaat, tiukempi alusta, enemmän tehoa.
Ja joidenkin mukaan kulkisi nyt myös moottoritiellä vakammin.

Onko kellään tästä i3S mallista kokemusta ? Miten motari ajo sujuu jos vertaa vaikkapa muihin bemareihin ?

Re: i3 kokemuksia

Lähetetty: 24 Kesä 2018, 21:04
Kirjoittaja ssalmela
Turbo kirjoitti:
23 Kesä 2018, 23:31
Onko kellään tästä i3S mallista kokemusta ? Miten motari ajo sujuu jos vertaa vaikkapa muihin bemareihin ?
i3S on tosi hyvä ajaa. Voimansiirto ja alusta on mainiot.

Todella harmillista että marginaalisesti parantunut muotoilu on edelleen showstopper. En vain pysty ostamaan tuon näköistä autoa. Vaikka siihen tuotaisiin kunnolliset penkitkin, autosta edelleen täysin puuttuva esteettisyys estäisi ostamisen.