Reissutarina Ruotsista, i3 REx:llä

tsaulial
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 21:58

Reissutarina Ruotsista, i3 REx:llä

Viesti Kirjoittaja tsaulial » 11 Helmi 2015, 22:07

Moro!

kävin viikko sitten Ruotsissa ajamassa puolisen tuhatta kilometriä i3:lla. Kirjoittelin siitä tällaisen postauksen:
http://www.sauliala.fi/bmw-i3-on-the-winter-roads/" onclick="window.open(this.href);return false;

Turvallisia talviajoja toivotellen,
T

Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Re: Reissutarina Ruotsista, i3 REx:llä

Viesti Kirjoittaja marko » 12 Helmi 2015, 12:22

tsaulial kirjoitti:Moro!

kävin viikko sitten Ruotsissa ajamassa puolisen tuhatta kilometriä i3:lla. Kirjoittelin siitä tällaisen postauksen:
http://www.sauliala.fi/bmw-i3-on-the-winter-roads/" onclick="window.open(this.href);return false;

Turvallisia talviajoja toivotellen,
T
Mielenkiintoista lukea i3-kokemuksia, kun olen itsekin hieman kuumeillut tuollaisen perään. Erityisesti kiinnostaisi kuulla rexin käyttökokemuksia pitkillä matkoilla, eli onnistuuko esim. 500 km ilman erillistä latausta vaihtelevassa maastossa talvella. Amerikkalaisilla CARB-lainsäädäntö on aiheuttanut i3:n ohjelmistossa sen, että he eivät voi (tai koodaamaalla voivat) laittaa rexiä hold-tilaan 75% -lataustasolla, kuten eurooppalaisissa i3:ssa voi, vaan rex kytkeytyy vasta 6%:ssa. Tämä taas aiheuttaa sen että rex ei pysty ylläpitämään akun varaustasoa riittävänä mäkisissä maastoissa ja auto menee limp-moodiin. Euroautoissa ei pitäisi olla tätä ongelmaa, koska 75% lienee riittävä puskuri vaikka olisi mäkiäkin. Minulle on hieman epäselvää pystyykö rex nostamaan varausta, jos auto on siis pantu hold-tilaan 75%:ssa ja varaus putoaakin esim. 70%:iin jyrkän mäen jälkeen. Jos ei pysty, niin siinä tapauksessa akku saattaa tyhjetä kokonaan pitkiä matkoja mäkisessä maastossa ajettaessa.
Amerikkalaisissa i3:ssa on muuten bensatankkikin pari litraa pienempi kuin euromalleissa (7 vs 9l). Tämä johtuu ilmeisesti paikallisista BEVx-kriteereistä (BEVx = Range Extended Battery Electric Vehicle). Ilmeisesti tuolla 9l:n tankilla pääsee sellaiset 150-200 km hold-tilassa ajaessa.

Onko muuten Suomessa tuollaisia pikalatauspisteitä, jotka ovat i3-yhteensopivia (ilmeisesti siis SAE Combo 1-liitin).

tsaulial
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 21:58

Re: Reissutarina Ruotsista, i3 REx:llä

Viesti Kirjoittaja tsaulial » 12 Helmi 2015, 21:13

Moro,

sanoisin, että toi 500 kilsaa on siinä-ja-tässä onnistuisko ilman latausta. Ehkä tasaisella alustalla, mutta ei vuoristossa. Ja toikin tarkoittaa että autoa pitää tankata noin 100-150 km välein.

Moottoritienopeuksilla 120 km/h sähköä kului REx päälläkin ollessa, eli tuossa nopeudessa moottoripyörän kone ei tuota riittävästi virtaa.

Suomessa on aikalailla noita pikalatausliittimiä jo. Kyseessä on ns. CCS-liitin (Combined Charging System) mikä on ideana sama kuin tuo SAE Combo (mikä taitaa olla amerikkalainen vastine). Hyvä kartta noista latausasemista on mm. tuolla: http://ccs-map.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Re: Reissutarina Ruotsista, i3 REx:llä

Viesti Kirjoittaja marko » 13 Helmi 2015, 10:32

Tämän kartan perusteella suurin osa latauspisteistä on "semifast" (400V/32A) tai "slow" http://www.sahkoinenliikenne.fi/suomen- ... auspisteet" onclick="window.open(this.href);return false;. Käsittääkseni i3:n lataus tuolla semifastillakin vie tunnin, joten vähän turhan pitkä aika odotella jossain ABC:lla. Paljon on myös noita 16A/230V:n hitaita asemia joilla menee sitten jo 3-4 h. Nähtävästi Helsingissä ei ole yhtään CCS-pistokkeellista pikalatauspaikkaa! Kätevämpää olisi omistaa Leaf.

tsaulial
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 21:58

Re: Reissutarina Ruotsista, i3 REx:llä

Viesti Kirjoittaja tsaulial » 22 Helmi 2015, 21:20

Siis "Semifast" on luokkaa 7-43 kW lataustehoa. Tästä BMW i3 pystyy hyödyntämään sen noin 7 kW, jolloin lataus tyhjästä täyteen kestää noin kolme tuntia.

Sen sijaan tuolla ABC-asemilla on näitä pikalatureita, nimeltään CCS. Niillä lataus melkein täyteen kestää noin 20-30 minuuttia, ja sen nyt ehkä jaksaakin odotella.

16A / 230 V kestää sitten jo 6-8 tuntia tyhjästä täyteen. Se on tarkoitettu väliaikaiseen lataamiseen, vaikka yön yli.