E9x 325d-335d moniurahihnojen vaihto

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
aku1979
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 22:44

Ohje M57N2 koneisten 6-syl dieseleiden hihnojen vaihtoon. Pätee muihinkin M57N2 koneisiin kuin E9X-sarjaan mahdollisin pienin eroavaisuuksin.

1. Irroita ilmanoton ohjuri ja ilmansuodatinkoteloon menevä putki(lähtee yhdessä irti).

2. Irroita välijäähyn putki kaasuläpästä ja taivuta varovasti pois edestä läppäkotelon oikealle kyljelle.

3. Nosta autoa sen verran kuskin puolelta, että saat pohjamuovin ruuvit auki.

4. Irroita öljynjäähdytin tuulettimesta(yksi ruuvi) ja siirrä se pois tieltä.

5. Irroita tuulettimen johto ja ruuvit(2kpl). Paina lukitusnipaa ja nosta tuuletin pois.

6. Napsauta ohjaustehostimen hihna kylmästi poikki. Tämä on mallia strech fit. Voit myös ottaa ehjänä pois jos et meinaa vaihtaa.

7. Väännä apulaitehihnan kiristintä isolla torxilla vastapäivään ja lukitse kiristin ohuella metallitapilla, jolloin hihnaan ei jää jännitystä ja saat poistettua sen.

8. Vaihda kiristin ja rullat jos tarvetta.

9. Asettele apulaitehihna tarkasti paikalleen. Käännä kiristintä varovasti vastapäivään, poista lukitustappi ja anna hihnan kiristyä hiljalleen. Varmista, että hihna on urissa paikallaan ja kulkee rullien keskellä.

10. Laita vaihde vapaalle.

11. Asettele strech fit hihna ohjaustehostimen rullalle ja kiinnitä se dampperin rullan uralle käyttäen erikoistyökalua. Väännä hihna varovasti paikalleen pyörittämällä kampiakselin dampperia myötäpäivään. Tässä olisi parasta käyttää bmw:n omaa erikoistyökalua, jolloin ei ole vaaraa rikkoa mitään. Itse käytin 33mm hylsyä dampperin pyörittämiseen ja tätä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...lu-2000028234/ asennustyökalua. Dampperi on kiinni neljällä torxilla, jotka muodostavat juuri tuon 33mm hylsyn mentävän kehän.

12. Kokoa irroitetut osat.

13. Käynnistä auto ja tarkastele, ettei näy ylimääräistä liikettä ja hihnat kulkevat oikeissa uomissaan.
Viimeksi muokannut aku1979, 19 Maalis 2017, 02:10. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kerro vielä korin lisäksi moottorityyppi, ei lie kaikissa kaikki palikat samoja :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
aku1979
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 22:44

Totta se jäi..kiitti.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Suosittelen vaihtamaan moniurahihnan rullat hihnan vaihdon yhteydessä varmuuden vuoksi vaikka ehjältä vielä tuntuisikin. Rullat on halpoja ja helpompi vaihtaa suunnitellusti eikä sitten kun laakeri hirttää ja katkaisee hihnan. Moniurahihnalla pääsee kuitenkin yli 300tkm, eli ei ole suuri kustannus per kilometri.
aku1979
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 22:44

Joo ehdottomasti kannattaa vaihtaa rullat ja kiristin, kun hommaan kerran ryhtyy.
Vastaa Viestiin