E90 - Säteilylämmittimen ja sisäpistokkeen asennus

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

No nyt on rekkulat asennettu paikoileen ja koeponnistettu onnistuneesti. :thup:

Se 1m jatkopätkä todellakin kannattaa ottaa vaikka muutaman kympin ylimmääräistä kustantaakin. Katselin aluksi sitä asennusta suoraan tulipellin läpi sinne repsikan tilaan, mutta on se sen verran suuritöinen projekti, että ennemmin vetää kuskin puolelta.

Ohessa vähän kuvia ja tekstiä siitä miten homma eteni, mikäli jollakulla muulla on tarvetta samaan operaatioon. Aikaa meni kaikkineen n. 3h tahdin ollessa ennemmän kuin rauhallinen.


Säteilijän asennusta. Muovinen pohjapanssari, joka täytyy irroittaa pois edestä. 8mm kannalla olevat ruuvit
Kuva

Pohjapanssari irroitettu ja öljypohja esillä.
Kuva

Öljypohjan kylki puhdistettu ja Defan mukana tullut 'kiinnitysrauta' hepissään kannakkeen kiinnikkeessä. Pultin kanta 13mm
Kuva

Soossia vastuselementtiin. Tulee elementin mukana.
Kuva

Elementti paikoillaan.
Kuva

Ne tuhat ja yksi ruuvia, joilla pohjapanssari on kiinni.
Kuva

Kuskinpuolen kotelo auki ja jarrusylinteri näkyvissä. Tuolta olisi tarkoitus viedä piuha sisälle.
Kuva

Piuha vedetty vastukselta haaroittimeen ja siitä edelleen läpiviennin kautta kohti tulipellin läpivientiä. Läpiviennin reikä on sopiva kun siitä mahtuu sormi sisään.
Kuva

Siellä se piuha kulkee jarrusylinterin alta ja tulipellin läpiviennistä sisään.
Kuva

Läpivientien tiivistystä, tiiviste- / liimamassalla.
Kuva
Kuva

Kuskinpuolen kojelaudan alapaneeli pois paikoiltaan. Parit pienet torx kantaiset ruuvit. (ps. Tietääkö kukaan mikä tuo vasemmassa reunassa näkyvä juttu on, johon tulee vihreä ja musta piuha??)
Kuva

Sieltä se sisäpistokkeen piuha tulee läpiviennistä sisätiloihin.
Kuva

Tiivistemassaa tällekin puolelle.
Kuva

Sisäpistokkeen piuha mahtuu juuri ja juuri menemään soittimen takaa (kuskin puoli).
Kuva

Sisäpistokkeen piuha mahtuu juuri ja juuri menemään soittimen takaa (repsikan puoli).
Kuva

Sisäpistoke pultattuna repsikan oikeanpuoleiseen paneeliin kiinni. 2xristipää ruuvia.
Kuva

Melkoinen 'stealh' asennus. Ei häiritseviä johtoja eikä muutenkaan pelkääjän edessä. Lämppärin johtokin meni kojelaudan alapaanelin sisäpuolelle.
Kuva
Kuva

Porasin reijän etumaskiin, repsikan puolelle 16mm puu poranterällä ja pyörittelin sitä siinä hieman. Reijän halkaisijä pitäisi oikeasti olla muistaakseni 24,5mm. Itse vedin ihan näppituntumalta ja työnsin ulkopistokkeen piuhan reijästä sisään.
Kuva

Kun ulkopistokkeen piuha on paikoillaan pujotetaan muovinen holkki sekä kiristysmutteri siihen ja kiristetään niillä pistoke kiinni etumaskiin. Käsi mahtui juuri sopivasti konetilan puolelta kiristämään mutterin. Pistoke on aika huomaamaton. Seisovilteen sitä ei näe ollenkaan.
Kuva

Piuhat sidottu mukana tulleilla nippareilla konetilan pohjalla kulkeviin putkiin kiinni.
Kuva

Ulkopistokkeen piuha liitettynä haaroittimeen sekä siitä erkaneva maapiuha vedetty paisuntasäiliön taakse mutterin alle, iskunvaimentimen kotelon kupeeseen kiinni.
Kuva


That's it. Käy ja kukkuu. Termini on aika äkäinen peli. ;)

Semmoinen kysymys tosin, että osaako kukaan kertoa, mikä tuo on, joka näkyy tuossa kuvassa missä kuskinpuolen kojelaudan alapaneeli on pois paikoiltaan siinä paneelissa vasemmassa reunassa, johon tulee vihreä ja musta piuha?

Kun sen irroitti tuosta paneelista, niin siinä näkyy punainen valopiste, mutta tuo 'pesä', johon liitin kiinnitetään peittää sen tyystin. Eli sitä valoa ei näy kun liitin on paikoillaan tuossa paneelissa olevassa mustassa 'pesässä'. Mikä ihme tuo on? :blink:
Viimeksi muokannut FusionWolf, 29 Syys 2010, 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Loistavat ohjeet :thup: ja kovasti identtisen näköinen asennus omaani verrattuna ;)
Se 1m jatkopätkä todellakin kannattaa ottaa vaikka muutaman kympin ylimmääräistä kustantaakin. Katselin aluksi sitä asennusta suoraan tulipellin läpi sinne repsikan tilaan, mutta on se sen verran suuritöinen projekti, että ennemmin vetää kuskin puolelta.
Tuo onkin muilla forumeilla juuri ollut se asia, mitä monet ovat kiroilleet, kun on väkisin pitänyt saada se johto vedettyä apukuskin puolelta sisälle. Kuten kuvista ja kertomuksesta käy ilmi, kuskinpuolelta se menee aika helposti.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Loistavat ohjeet, melkein voisi tehdä noista ihan erillisen DIY-topikin :thup:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Antinontoxic kirjoitti:Loistavat ohjeet, melkein voisi tehdä noista ihan erillisen DIY-topikin :thup:
Kannatetaan. [OT]Vielä kun saisi itse aikaiseksi joskus generoida tuosta läppien poistosta DIY:n, kun sitä taisi muutama kk sitten jo lupaillakin :dumb: [/OT]
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Tosi hienot kuvat ja ohjeet! Kaiken lisäksi vielä äly siistiä asennustyötä!! :thup: . Tuo "antinon..." ehdottama uusi topic:kikin on erittäinkin kannattatettava esitys :thuup: . Siinä on vain riskinä että harvat ja valitut viitsivät tehdä sinne näitä hienoja kuvasarjoja :drink: ja muut käyvät vain noukkimassa marjat puusta :sneak: .
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

EPJBMW kirjoitti:Siinä on vain riskinä että harvat ja valitut viitsivät tehdä sinne näitä hienoja kuvasarjoja :drink: ja muut käyvät vain noukkimassa marjat puusta :sneak: .
Tuohan on juuri noiden topicien suola, eli yksikin DIY, jonka joku viitsii tehdä, voi tarjota jollekin sen tuiki tarpeellisen avun. Tuollaisesta esimerkillisestä ohjeesta kuten tämä FusionWolf:n tekemä näkee suoraan, että kannattaako edes itse yrittää ja muutenkin näkee, miten homman voi tehdä fiksusti, ettei tarvi alkaa itse keksimään pyörää uudestaan.

Antinontoxic varmaan löytää sopivan paikan ja FusionWolf tuskin vastustaa, jos tuo kuvasarja ohjeineen siirretään johonkin omaan DIY-paikkaan?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Juu en vastusta ja kiitoksia kehuista. En mä tota niin siistiksi luonnehtisi, mutta toimii. ;) Tuon haaroittimen voisi kiinnittää esim. kuskin iskunvaimentajan kotelon kupeeseen keinolla tai toisella niin konehuoneen johdotuksesta tulisi siistimpi. Sitten ei niin tartteisi tuota haaroitinta varoakaan kun siellä työskentelee, mutta, mutta... noh... :)

Jos semmoinen DIY osio perustetaan niin olisi hyvä jos nuo kuvatkin siirrettäisiin jonnekin forumin serverin levyn nurkalle. Sitä kun ei koskaan tiedä milloin ne tuolta FTP palvelimelta katoaa, syystä tai toisesta.

Muutenkin aina kannattaisi siirtää ne kuvat (kuvan ottajan luvalla tietenkin) forumille, koska sitten kun ne katoaa bittitaivaaseen niin on ohjeet lähes yhtä tyhjän kanssa.

Mutta onko kellään mitään tietoa tuosta osasesta mikä tuossa kuskin ohjainkonsolin alapaneelissa siinä vasemmassa reunassa on?

Kuten sanoin, siihen tulee pieni punainen valo kun sen liittimen irroittaa tuosta pesästään, mutta kun se on paikoillaan niin juurikin tuo musta pesä, joka paneelissa on kiinni estää sen valon loistamisen. Mikä status tällä oikein on??

Kuva
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Olisko tästä apuja:

Kuva

Eli tuon perusteella vaikuttaisi olevan MOST-väylään "direct access", mitä ikinä sitten tarkoittaakaan. Olisiko jonkinlainen rajapinta tuon väylän ulkoiseen hallintaan :conf:

EDIT: Tuossa manuaaliversiossa (jossa bluetooth + pdc + valopaketti) muistan nähneeni ainakin nuo komponentit nro 2, 3 ja 4 mutta tuosta nro 1:stä ei ole mitään muistikuvaa, vaikka siis PDC löytyy.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

No mä vähän ounastelinkin, että joku valokuitu se oli. Se valo joka sieltä tuli muistutti just semmoista optista kaapelin päätä. Täytyypä tutkia aihetta...

edit: jotenkin tuo liittyy audioon, kun porukka virittelee siihen USB-porttia, IPhone adapteria ja lisävahvistimia, CD-vaihtajia ja yms. Tutkimukset jatkuvat...
Jei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 16:04

Terve,

Ostin juuri vuosimallia 2008 olevan 320d (E91) ja nyt ihmettelen, että minkälainen lämmitinratkaisu kannattaisi uuteen kiesiin asennella. Vaihtoehtoja (ja ajatuksia niiden tiimoilta) joita olen miettinyt:


Lohkolämmitin (säteilyversio) ja sisäpistoke
+ Tämä on ns. virallinen ja tuettu ratkaisu
- Lämmitysteho huono ?
Onko kokemuksia että onko säteilylämmittimestä käytännössä juurikaan hyötyä ?
Entäs kovilla pakkasilla ?
Kuinka pitkiä lämmitysaikoja tarvitaan jos haluaa että tästä on jotain hyötyä ?


Lohkolämmitin (vesikiertoon asennettu versio) ja sisäpistoke
+ Toimiessaan olisi luultavasti säteilylämmitintä tehokkaampi
- Ei ole virallisesti tuettu
- Asennus omalla riskillä, eli voi olla että auto ei lähdekään käyntiin tai muita mystisiä ongelmia, kun on joku tietty (väärä paikka) lämmennyt liikaa ja moottorinohjaus luulee että kone on lämmin vaikka ei olekaan jne.

Onko kellään kokemuksia/ vinkkejä tästä ?


Polttoainelämmitin
+ Toimiessaan tehokas
+ Kaukosäätöisenä helppokäyttöinen
- Kallis (Tarjous Webasto T100 5kW kauko versiona 1950e)
- Ei välttämättä jokapäiväiseen käyttöön akun tyhjentymisvaaran vuoksi
- Vikaherkkä ?

Mihin hintaan olette saaneet asennettuna ?
Kokemuksia / vinkkejä polttoainelämmittimen käytöstä ?
Onko tuo akun tyhjentyminen iso ongelma ?
Onko nämä laitteet jatkuvasti rikki vai onko vaan urbaania legendaa ?
Onko selkeästi jompikumpi Webasto tai Eberi parempi vai onko lähinnä jotain pieniä toiminnallisuus- tai tottumuseroja ?

Itsellä tämä tulisi talvella jokapäiväiseen käyttöön (käyttöä ainakin sekä aamulla että illalla kerran, työmatka yhteen suuntaan 25 km ja ajoaika n. 25 - 35 minuuttia).

Kiitoksia kaikista vastauksista jo etukäteen.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Itseltä löytyy tuota öljypohjan kyljessä olevaa säteilylämppäriä (Defa) + sisäpistoketta ja sitten löytyy toisesta tuo tehdasasenteinen Webasto + Defan säteilylämppäri myöskin.

Kaikista huonoin lämmitysteho on tuossa säteilylämppärissä. Webastoa / Eberiä ei kyllä voita tuon suhteen mikään. Tuosta letkulämppäristä taas on ollut puhetta täälläkin eri topiceissa, että kuulemma se voi sotkea auton antureita / elektroniikkaa. Omaa kokemusta ei ole, joten ainoastaan kuulopuheita.

Jostakin olen kuullut, että tuo Eber olisi hieman vikasietoisempi ja luotettavampi, mutta nämäkin vain kuulopuheita. Ongelmahan noissa uudemmissakin Webastoissa on pitkälti se, että ns. vetävät herneet nenään aika helposti, eli jokin anturi saattaa antaa jopa hetkellisesti virheellistä lämpödataa ja webasto kehittää vikakoodin eikä suostu käynnistymään. Toki nollauksella selviää, mutta jos joutuu pajalla käymään nollaamassa, niin äkkiä kuitenkin muutaman kympin voi köyhtyä.

Webastosta ehkä metsästäin sitä uutta Evo-mallia, jota on kehuttu luotettavammaksi, mutta tästäkin jälleen kuulopuheita. En edes tiedä, miten noin uuden mallin kohdalla voidaan vielä puhua luotettavuudesta.

Summa summarum: Polttoainelämmitin on ehdoton, jos todella haluat, että auto lämpeää kunnolla myös kovilla pakkasilla. Ainoa miinus on tosiaan tuo mahdollinen vikaherkkyys ja laitteiden hinnat. Yli 20 pakkaslukemissa säteilylämppäriä saat huudattaa monta tuntia ja silti kone on kylmä käynnistettäessä. Kyllä tuo säteilylämppärikin toki tyhjää parempi on ja sitähän uskoakseni suuri osa edelleen käyttää uusissa autoissansa (merkistä riippumatta)
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Säteilylämmitin on ainoa mitä Defa suosittelee. Ainakaan Defan mielestä mikään muu lämmitin ei ole ns. sähkökäyttöisistä mahdollinen. Ovat tutkineet asiaa ja päätyneet tähän ratkaisuun. BMW lämpiää melko nopeasti joten tuo on varmasti ihan riittävä kun ottaa kaveriksi esim. 1850w tai 2100w Termini-sisäpuhaltimen. Jos on rahaa niin sitten Webasto 5,2kW tai Eberin vastaava.
Jei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 16:04

Kiitoksia vastauksista.
Nyt on ratkaisu tehty, bimmeri menee Eberi-asennukseen maanantaina 27.12.

Malli D5WS
Näytöllinen kaukosäädin (R+)
On / off – nappi kojelaudassa
Teho 5 kW
Kahden vuoden takuu

Kyllähän tuo kirpaisee, mutta säteilijä + sisäpistokekin olisi halvimman tarjouksen mukaan maksanut jo kuitenkin 520 Eur, joten ei sekään ihan halpa ole.

Katsotaan nyt sitten mikä on asennuksen laatu ja kuinka usein saa rampata pajalla Eberiä korjauttamassa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Kuvat jälleen toiminnassa, kiitokset ilmoituksesta :)
Lapa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Touko 2011, 21:07
Auto: --
Paikkakunta: Oulu

Kiitokset hyvistä ohjeista, defan säteilijä asennettu e91:een ja onnistuu näköjään suhteellisen vaivattomasti näin tumpeloltakin. Hintaa pelkälle säteilijälle+johtosarjalle tuli noin 160 euroa, yllättävän kova hinta kun katsoo osia. Sisähaaroitusta en asentanut ainakaan vielä.
Purossapolskia
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Marras 2015, 12:53

Hei. Aivan mahtavat ohjeet löyty asennukseen. Aijemmin ilmeisesti ongelmaa ollut, että kuvat on kadonnut näkyvistä. Ilmeisesti nyt käynyt samoin kun en saa kuvia näkymään millään selaimella ja puhelimellakin kokeilen niin lukee vain että "kuva". Olisit mahtavaa että saisi vielä kuvat näkymään :) pääsisin pohtimatta aloittamaan asennuksen :) etukäteen jo ISO KIITOS :D
markuss
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Loka 2016, 13:02

oletteko tehneet tuon läpiviennin konetilasta jarrusylinterin alle? itselläni on peltiä tuossa kohtaa.
Tukivana
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Maalis 2015, 18:52

Läpivienti jarrusylinterin alta samasta läpivientikumista sähkökaapelin kanssa onnistuu kun painat konehuoneen puolelta 8mm tangolla varauksen ohjaamon puolelle. Pääset leikkaamaan.Pystyt pujottamaan helposti Defan kaapelin läpi.
dynamitezzz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Helmi 2018, 17:10

Hei, saisko kuvat toimimaan taas?
DiscoBear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Elo 2018, 19:51

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=69&t=13233
Tuolta löytynee kuvia jos tarvihtee
Vastaa Viestiin