E90 - Takajarrulevyjen sekä jarrupalojen vaihto

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

BMW E90 (320d) takajarrulevyjen sekä jarrupalojen vaihto

Eipä ole aikaisemmin tullut vaihdettua, mutta jos se kerta minulta onnistui niin miksipä ei siis muiltakin. Tässä vähän kuvia ja selostusta mitä sitä tuli tehtyä.

Työssä käytettyjä työkaluja ja tarvikkeita:
- Puukko (kätevä mutterisuojien aukaisuun)
- Tasapää meisseli (kätevä anturijohdon irroitukseen)
- Teräsharja (puhdistukseen)
- 16mm hylsy ja hylsyavain (jarrusylinterikehikon pulttien avaamiseen)
- 7mm ja 8mm kuuskulma-avaimet (jarrusylinterin ja jarrulevyn avaamiseen)
- 8mm ja 10mm hylsyt sekä T-avain (sisälokasuojan irroittamiseen)
- Momenttiavain (vanteen takaisin laittoa varten)
- Siirtoleukapihdit (jarrusylinterin puristamiseen)
- Moska (jarrulevyn irroittamiseen)
- Paineilma hiomalaikka (puhdistamiseen).
- Tuubi kuparitahnaa
- Purkki ruosteenirroittajaa
- Purkki kuumiin oloihin tarkoitettua voiteluainetta (-40 - 1300 astetta celciusta).

Ja sitten tietenkin tarvitaan uudet osat. Takajarrulevyt sekä palat molemmille puolille ja yksi kulumisentunnistin anturi mikäli haluaa päästä hälytyksistä kojelaudassa eroon.

Työkalut ja tarvikkeet
Kuva

Varaosat
Kuva

Rengas pois. :)
Kuva

Jarrut esillä. Taustalla, iskunvaimentajan vasemmalla puolella, näkyvät anturin johdot, jotka katoavat lokasuojan uumeniin.
Kuva

Ensiksi avataan 7mm kuuskulma-avaimella pultti, joka pitää jarrulevyn kiinni akselissa. Ruosteenirroittaja voi olla heti tässä vaiheessa ihan asiallinen aine.
Kuva

Sitten poistetaan jarrusylinterin rungon takana olevat kaksi kumitulppaa, jotka suojaavat jarrusylinterin kiinnikepultteja. Puukko on tähän oikein kätevä kapistus.
Kuva

Seuraavaksi aukaistaan jarrusylinterin rungon kiinnikepultit 8mm kuuskulma-avaimella. Itse käytin tosin vahingossa T-45 torxia ja hylsyavainta, koska luulin pultin olevan torx-kantainen. Homma onnistui tällä kombinaatiollakin ongelmitta.
Kuva

Kuva

Poistetaan jarrusylinterin rungon edessä oleva rauta vääntämällä sitä ruuvimeisselillä tai vast. pois päin sylinteristä ja samalla painaen toisella kädellä kuvassa osoitetulla tavalla.
Kuva

Seuraavaksi on hyvä irroittaa kulumisentunnistimen anturin johto. Tämä vaatii takalokasuojan osittaisen aukaisemisen. Kiinnikeklipsujen aukaisuun kannattaa käyttää tasapää meisseliä.
Kuva

Kuva

Kuva

Sisälokasuoja on kiinni 8mm kannalla olevilla ruuveilla sekä 10mm kannalla olevilla (muovi)muttereilla.
Kuva

Anturin liitin vetäistään irti 'pesästään' ja aukaistaan vetämällä sekä painamalla semmoista pientä nipukkaa liittimen yläpäässä.
Kuva

Anturin johto irrallaan
Kuva

Jarrusylinterin runko lähtee pois pakoiltaan kevyesti nitkuttamalla sekä vetämällä ulos päin. Itse sylinteri on kuvassa työntyneenä ulos ja vanhat palat aikas kuluneen oloiset. Sylinterin suojakumi on hyvä tarkistaa tässä vaiheessa samalla kun nyppäsee vanhat palat huitsin kukkaseen.
Kuva

Jarrusylinterin kehikko täytyy ottaa pois, jotta jarrulevyn saa vaihdettua. Kehikkoa pitää paikoillaan 2x 16mm kannalla olevaa pulttia.
Kuva

Kehikko irti ja seuraavaksi sille onkin hyvä näyttää vähän teräsharjaa. Itse käytin lisäksi myös hiomalaikkaa, jolla puhdistin reunoilla olevat pinnat, jotka ovat kosketuksissa paloihin (liukupinnat).
Kuva
Kuva

Liukupintoihin on hyvä laittaa esim. kuparitahnaa tai vast. paremman liikkuvuuden vuoksi.
Kuva

Jarrulevyn irroittamiseen tarvitaankin sitten moskaa ja sillä sai paukuttaa ihan huolella, että levy alkoi lonksuamaan pois paikoiltaan. Kuvassa olen myöskin käyttänyt jo siirtoleukapihtejä ja painanut jarrusylinterin niin sisälle runkoon kun se vain menee. Painaessa on vain varottava, että ei riko tuota suojakumia. Varottava lähinnä pihtien mahdollista lipsahdusta.
Kuva

Käytin hiomalaikkaa keskiön puhdistukseen. Etenkin tuo reuna (huuli) kannattaa puhdistaa hyvin, koska siihen tulee niin levy kuin vannekin. Keskiön napa, mutteri ja yms. sai jälleen pläjäyksen ruoesteen irroittajaa sekä pientä puhdistusta paineilmalla.
Kuva

Pistin navan ympärille kuparitahnaa suojelemaan korroosiolta sekä voitelemaan ja navan sisälle laitoin korroosiota estävää voiteluainetta (tuota harmaata vaseliinin omaista).
Kuva

Tässä vaiheessa on hyvä myös katsastaa käsijarrukengät. Itse harjasin niistä teräsharjalla ruosteet sekä lasittuneen pinnan pois. Lisäksi pistin ruosteen irroittajaa kiristimiin sekä jousiin. Lisäksi pistin kiristäjiä pari naksua suuremmalle.
Kuva

Sitten uusi levy paikoilleen. Jokaiseen mutteriin ja rutteriin on hyvä laittaa joko kuparitahnaa tai jostain vast. ainetta, joka kestää kuumuutta ja voitelee.
TÄRKEÄ: MUISTA POISTAA LEVYISTÄ ASENNUS- / VARASTOINTIRASVA!! Rasvan saa pois ihan pyyhkimällä kuivalla rätillä hyvin.

Kuva

Anturi kliksautetaan paikoilleen, siihen palaan joka tulee sylinterin puolelle. Ko. palassa on takana raudat, jotka tulevat sinne sylinterin sisään.
Kuva

Mikäli paloissa ei ole kuvan osoittamaa "kitinän vaimenninta" tehdasasennuksena, kannattaa palaan laittaa kuparitahnaa tai jotain muuta vastaavaa 'kitinän estoa'.
Kuva

Sitten vaan kasataan kaikki takaisin kuten oli purettukin. Muistetaan vaan puhdistella teräsharjalla pultit ja jarrusylinterin runkoakin hieman. Sekä laittaa kuparitahnaa tai vast. kaikkiin pultteihin korroosion estämiseksi ja helpoittamaan seuraavaa jarruhuoltoa.
Kuva

Lopuksi vaan rengas paikoilleen ja momenttiin (itse laitoin 100Nm).

Toinen puoli (kuskinpuoli) onkin helpompi operaatio, koska siellä ei tarvitse irroittaa sisälokaria eikä huolehtia antrurinjohdosta, koska sitä ei ole.

TÄRKEÄ: ENNEN KUIN LÄHDET AJAMAAN MUISTA PUMPATA JARRUJA, JOTTA SYLINTERIT TULEVAT ULOS RUNGOSTA!! Tunnet kyllä jarrupolkimessa, koska riittää.

Sitten on vielä huoltoilmaisimen nollaus. Itselläni meni muutama kerta sitä kokeillessa, mutta onnistuin siinä loppujen lopuksi kuitenkin. Tuntui vaan, että rutiini oli eri mitä olen netistä lukenut ja YouTubesta katsellut, mutta onnistui kuitenkin seuraavasti:

- Autoon sisälle ja ovi kiinni.
- Avain slottiin ja jarrupoljin pohjaan.
- Painetaan start/stop painiketta ja odotellaan että mittari rauhoittuu valojen suhteen sekä merkkiäänet hiljenee. Eli ihan joku 5-10 sekunttia. Jarrupoljin edelleen pohjassa.
- Sitten painetaan trippimittarin painike pohjaan ja pidetään sitä kunnes näyttöön tulee ABS merkkivalo. Mikäli pidät trippiä pidempään pohjassa niin näyttöön tuleekin jo ns. 'piilovalikko' ja tällöin täytyy aloittaa alusta.
- Kun näytössä on ABS merkkivalo trippimittarin painike vapautetaan välittömästi. Jarrupoljin edelleen pohjassa.
- Nyt viiksen ylös-alas kytkimestä voi valita eri kohteita resetoitavaksi. Navigoi siis jarrujen huoltoa ilmaisevaan kohtaan, joka itselläni oli punaisena.
- Paina viiksen päästä BC painiketta ja näyttöön tulee reset. Pidä painike painettuna, jolloin reset sanan vieressä pyörähtää kellon kuva ja huoltokohde muuttuu keltaiseksi.
- Paina Start/Stop painiketta ja ota avain slotista. Näin huoltoilmaisin on nollattu.

Itselläni jäi vielä tuon jälkeen mittaristoon se (!) valo, joka oli palannut siitä lähtien kun jarrut olisi pitänyt huoltaa. Merkkivalo kuitenkin poistui muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Erinomainen ohje! Lisävinkkinä voisi ehkä mainita, että tuo jarrusatula kannattaisi mahdollisuuksien mukaan tukea johonkin, ettei ainakaan turhan kauaa roikkuisi suoraan jarruletkun varassa. Varsinkin vanhemmissa autoissa jarruletkut voivat olla yllättävänkin hauraat ja pienikin extra-roikuttaminen saattaa tehdä remontista hieman isompitöisen ;)
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

On kyllä mahtavat ohjeet jälleen kerran :thuup:
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Asialliset ohjeet! Taidankin itse kokeilla vaihtaa palat/levyt itse. Yleensä palojen vaihtaminen on tökännyt siihen, että en saa painettua jarrusylinteriä tarpeeksi sisään, että uudet palat mahtuisi väliin. Miten sen olette tehnyt :conf: ? Joissakin automerkeissä tarvitsee erikoisavainta ja joissakin pitäisi puristaa ja pyörittää samaan aikaan..
- Vähempi parempi -
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

henripit kirjoitti:Asialliset ohjeet! Taidankin itse kokeilla vaihtaa palat/levyt itse. Yleensä palojen vaihtaminen on tökännyt siihen, että en saa painettua jarrusylinteriä tarpeeksi sisään, että uudet palat mahtuisi väliin. Miten sen olette tehnyt :conf: ? Joissakin automerkeissä tarvitsee erikoisavainta ja joissakin pitäisi puristaa ja pyörittää samaan aikaan..
Jos ne ei ihan kunnon siirtoleukapihdeillä tai ns. "putkipihdeillä" mene sisään niin sitten ne on jotenkin jumissa ja vaatii perusteellisempaa puhdistusta. Kuten kuvastakin näkee niin itse käytin ihan perus siirtoleukapihtejä ja helposti meni sylinterit pohjaan. Varot vaan nirhaamasta sitä sylinterin suojakumia.

Sitten mitä tulee noihin käsijarrukenkiin niin itsehän tein tuon vähän 'epämääräisesti' pistämällä pari naksua molempiin lisää, koska tiesin käsijarrun vaativan lisää kireyttä. Parempi tapa voisi olla esim. niin, että laittaisi käsijarrua pykälän tai kaksi "päälle". Sitten jarrurummun ollessa paikoillaan kokeilisi pyörittää sitä käsin. Mikäli jarrukengät ei osu yhtään rumpuun niin sitten lisää naksuja kiristäjiin siitä pienestä reijästä, joka rummuissa on. Ja heti kun jarrukenkä tuntuisi / kuulostaisi vähääkään osuvan rumpuun niin se ois siinä. Kun käsijarrun sitten laskee takas alas niin pitäisi rummun päästä pyörimään ilman minkäänlaista kahnausta ja käsijarrun kuitenkin ottaa melko aikaisessa vaiheessa.

Mutta ei nuo ole yhtään hankalat itse vaihtaa, joten go for it. :thup:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ennen kuin pumppaa noita sylintereitä sisäänpäin, kannattaa tarkistaa jarrunestesäiliöstä nesteen pinta. Meinaan, itselläni oli säiliö niin täynnä, että sitä oli pakko tyhjentää hieman ettei vuotanut yli asti. Ei tullut kokeiltua, mahtaako sylinteri painua kevyesti, jos säiliö on täynnä ja yrittää sylinteriä painaa sisään.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
jartza60
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 03 Elo 2011, 19:09
Auto: F30 320iA XDrive Sport Edition

Kiitos hyvistä ohjeista ja vaihdoin takapalat uusiin E91:een. No nuukana miehenä en ostanut kulumisentunnistusanturia, kun en lukenut juttua kuitenkaan tarpeeksi tarkasti, joten irrotuttaa vielä pyörän ja vaihdattaa anturin.
kapupetri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 20:03

Kiitoksia hyvästä ohjeesta. Ohjeen turvin olen uskaltautunut alkaa tekemään ensimmäistä autoremppaani.
Ostin OEM-palat, levyt ja anturin Autokeskuksesta ja työkaluja vinon pinon Motonetistä.
Palailen asiaan, kun homma on tehty :-)
Tybe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 07:25

Pelkän Cu-tahnan sijaan suosittelisin sitä, tai Al-tahnaa sekoitettuna vedenkestävään, propelliakselirasvaan fifti-fifti. Kestää ja pysyy, pysyy ja pysyy, kuten entisessä mainoksessa. Nähty, koettu on.
kapupetri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 20:03

Hienostihan se meni vaikka kovaa hommaahan se on hakata levyjä irti. Paljon helpommalta se näyttää youtuben 3min videoissa missä joku kauluspaitaan pukeutunut siisti herra tekee homman likaamatta käsiään :)
Laiskuuksissani en vaihtanut anturia, vaikka sellainen löytyy. Entinen anturi makaa nyt nippusiteillä toistaiseksi.
Kumma juttu, kun autossa ei kuitenkaan pala varoitusvalo jarruista, vaikka anturi ei ole kiinni ollenkaan...
Iprok
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Huhti 2013, 11:59

Ohje kuullostaa oikein hyvältä mutta miksi ei ole enää kuvia mukana tässä? :conf:
Ryan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Elo 2014, 20:52

Tuli vaan mieleen onko kukaan kokeillut katkaista tunnistimen piuhoja ja liittää ne sitten yhteen, toimi ainakin e36:ssa?
Vai onko tunnistimessa jokin ohmi arvo jonka pitää täyttyä?
Vastaa Viestiin