E90 - Takajarrulevyjen sekä jarrupalojen vaihto
Lähetetty: 19 Helmi 2011, 23:31
BMW E90 (320d) takajarrulevyjen sekä jarrupalojen vaihto
Eipä ole aikaisemmin tullut vaihdettua, mutta jos se kerta minulta onnistui niin miksipä ei siis muiltakin. Tässä vähän kuvia ja selostusta mitä sitä tuli tehtyä.
Työssä käytettyjä työkaluja ja tarvikkeita:
- Puukko (kätevä mutterisuojien aukaisuun)
- Tasapää meisseli (kätevä anturijohdon irroitukseen)
- Teräsharja (puhdistukseen)
- 16mm hylsy ja hylsyavain (jarrusylinterikehikon pulttien avaamiseen)
- 7mm ja 8mm kuuskulma-avaimet (jarrusylinterin ja jarrulevyn avaamiseen)
- 8mm ja 10mm hylsyt sekä T-avain (sisälokasuojan irroittamiseen)
- Momenttiavain (vanteen takaisin laittoa varten)
- Siirtoleukapihdit (jarrusylinterin puristamiseen)
- Moska (jarrulevyn irroittamiseen)
- Paineilma hiomalaikka (puhdistamiseen).
- Tuubi kuparitahnaa
- Purkki ruosteenirroittajaa
- Purkki kuumiin oloihin tarkoitettua voiteluainetta (-40 - 1300 astetta celciusta).
Ja sitten tietenkin tarvitaan uudet osat. Takajarrulevyt sekä palat molemmille puolille ja yksi kulumisentunnistin anturi mikäli haluaa päästä hälytyksistä kojelaudassa eroon.
Työkalut ja tarvikkeet
Varaosat
Rengas pois.
Jarrut esillä. Taustalla, iskunvaimentajan vasemmalla puolella, näkyvät anturin johdot, jotka katoavat lokasuojan uumeniin.
Ensiksi avataan 7mm kuuskulma-avaimella pultti, joka pitää jarrulevyn kiinni akselissa. Ruosteenirroittaja voi olla heti tässä vaiheessa ihan asiallinen aine.
Sitten poistetaan jarrusylinterin rungon takana olevat kaksi kumitulppaa, jotka suojaavat jarrusylinterin kiinnikepultteja. Puukko on tähän oikein kätevä kapistus.
Seuraavaksi aukaistaan jarrusylinterin rungon kiinnikepultit 8mm kuuskulma-avaimella. Itse käytin tosin vahingossa T-45 torxia ja hylsyavainta, koska luulin pultin olevan torx-kantainen. Homma onnistui tällä kombinaatiollakin ongelmitta.
Poistetaan jarrusylinterin rungon edessä oleva rauta vääntämällä sitä ruuvimeisselillä tai vast. pois päin sylinteristä ja samalla painaen toisella kädellä kuvassa osoitetulla tavalla.
Seuraavaksi on hyvä irroittaa kulumisentunnistimen anturin johto. Tämä vaatii takalokasuojan osittaisen aukaisemisen. Kiinnikeklipsujen aukaisuun kannattaa käyttää tasapää meisseliä.
Sisälokasuoja on kiinni 8mm kannalla olevilla ruuveilla sekä 10mm kannalla olevilla (muovi)muttereilla.
Anturin liitin vetäistään irti 'pesästään' ja aukaistaan vetämällä sekä painamalla semmoista pientä nipukkaa liittimen yläpäässä.
Anturin johto irrallaan
Jarrusylinterin runko lähtee pois pakoiltaan kevyesti nitkuttamalla sekä vetämällä ulos päin. Itse sylinteri on kuvassa työntyneenä ulos ja vanhat palat aikas kuluneen oloiset. Sylinterin suojakumi on hyvä tarkistaa tässä vaiheessa samalla kun nyppäsee vanhat palat huitsin kukkaseen.
Jarrusylinterin kehikko täytyy ottaa pois, jotta jarrulevyn saa vaihdettua. Kehikkoa pitää paikoillaan 2x 16mm kannalla olevaa pulttia.
Kehikko irti ja seuraavaksi sille onkin hyvä näyttää vähän teräsharjaa. Itse käytin lisäksi myös hiomalaikkaa, jolla puhdistin reunoilla olevat pinnat, jotka ovat kosketuksissa paloihin (liukupinnat).
Liukupintoihin on hyvä laittaa esim. kuparitahnaa tai vast. paremman liikkuvuuden vuoksi.
Jarrulevyn irroittamiseen tarvitaankin sitten moskaa ja sillä sai paukuttaa ihan huolella, että levy alkoi lonksuamaan pois paikoiltaan. Kuvassa olen myöskin käyttänyt jo siirtoleukapihtejä ja painanut jarrusylinterin niin sisälle runkoon kun se vain menee. Painaessa on vain varottava, että ei riko tuota suojakumia. Varottava lähinnä pihtien mahdollista lipsahdusta.
Käytin hiomalaikkaa keskiön puhdistukseen. Etenkin tuo reuna (huuli) kannattaa puhdistaa hyvin, koska siihen tulee niin levy kuin vannekin. Keskiön napa, mutteri ja yms. sai jälleen pläjäyksen ruoesteen irroittajaa sekä pientä puhdistusta paineilmalla.
Pistin navan ympärille kuparitahnaa suojelemaan korroosiolta sekä voitelemaan ja navan sisälle laitoin korroosiota estävää voiteluainetta (tuota harmaata vaseliinin omaista).
Tässä vaiheessa on hyvä myös katsastaa käsijarrukengät. Itse harjasin niistä teräsharjalla ruosteet sekä lasittuneen pinnan pois. Lisäksi pistin ruosteen irroittajaa kiristimiin sekä jousiin. Lisäksi pistin kiristäjiä pari naksua suuremmalle.
Sitten uusi levy paikoilleen. Jokaiseen mutteriin ja rutteriin on hyvä laittaa joko kuparitahnaa tai jostain vast. ainetta, joka kestää kuumuutta ja voitelee.
TÄRKEÄ: MUISTA POISTAA LEVYISTÄ ASENNUS- / VARASTOINTIRASVA!! Rasvan saa pois ihan pyyhkimällä kuivalla rätillä hyvin.
Anturi kliksautetaan paikoilleen, siihen palaan joka tulee sylinterin puolelle. Ko. palassa on takana raudat, jotka tulevat sinne sylinterin sisään.
Mikäli paloissa ei ole kuvan osoittamaa "kitinän vaimenninta" tehdasasennuksena, kannattaa palaan laittaa kuparitahnaa tai jotain muuta vastaavaa 'kitinän estoa'.
Sitten vaan kasataan kaikki takaisin kuten oli purettukin. Muistetaan vaan puhdistella teräsharjalla pultit ja jarrusylinterin runkoakin hieman. Sekä laittaa kuparitahnaa tai vast. kaikkiin pultteihin korroosion estämiseksi ja helpoittamaan seuraavaa jarruhuoltoa.
Lopuksi vaan rengas paikoilleen ja momenttiin (itse laitoin 100Nm).
Toinen puoli (kuskinpuoli) onkin helpompi operaatio, koska siellä ei tarvitse irroittaa sisälokaria eikä huolehtia antrurinjohdosta, koska sitä ei ole.
TÄRKEÄ: ENNEN KUIN LÄHDET AJAMAAN MUISTA PUMPATA JARRUJA, JOTTA SYLINTERIT TULEVAT ULOS RUNGOSTA!! Tunnet kyllä jarrupolkimessa, koska riittää.
Sitten on vielä huoltoilmaisimen nollaus. Itselläni meni muutama kerta sitä kokeillessa, mutta onnistuin siinä loppujen lopuksi kuitenkin. Tuntui vaan, että rutiini oli eri mitä olen netistä lukenut ja YouTubesta katsellut, mutta onnistui kuitenkin seuraavasti:
- Autoon sisälle ja ovi kiinni.
- Avain slottiin ja jarrupoljin pohjaan.
- Painetaan start/stop painiketta ja odotellaan että mittari rauhoittuu valojen suhteen sekä merkkiäänet hiljenee. Eli ihan joku 5-10 sekunttia. Jarrupoljin edelleen pohjassa.
- Sitten painetaan trippimittarin painike pohjaan ja pidetään sitä kunnes näyttöön tulee ABS merkkivalo. Mikäli pidät trippiä pidempään pohjassa niin näyttöön tuleekin jo ns. 'piilovalikko' ja tällöin täytyy aloittaa alusta.
- Kun näytössä on ABS merkkivalo trippimittarin painike vapautetaan välittömästi. Jarrupoljin edelleen pohjassa.
- Nyt viiksen ylös-alas kytkimestä voi valita eri kohteita resetoitavaksi. Navigoi siis jarrujen huoltoa ilmaisevaan kohtaan, joka itselläni oli punaisena.
- Paina viiksen päästä BC painiketta ja näyttöön tulee reset. Pidä painike painettuna, jolloin reset sanan vieressä pyörähtää kellon kuva ja huoltokohde muuttuu keltaiseksi.
- Paina Start/Stop painiketta ja ota avain slotista. Näin huoltoilmaisin on nollattu.
Itselläni jäi vielä tuon jälkeen mittaristoon se (!) valo, joka oli palannut siitä lähtien kun jarrut olisi pitänyt huoltaa. Merkkivalo kuitenkin poistui muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen.
Eipä ole aikaisemmin tullut vaihdettua, mutta jos se kerta minulta onnistui niin miksipä ei siis muiltakin. Tässä vähän kuvia ja selostusta mitä sitä tuli tehtyä.
Työssä käytettyjä työkaluja ja tarvikkeita:
- Puukko (kätevä mutterisuojien aukaisuun)
- Tasapää meisseli (kätevä anturijohdon irroitukseen)
- Teräsharja (puhdistukseen)
- 16mm hylsy ja hylsyavain (jarrusylinterikehikon pulttien avaamiseen)
- 7mm ja 8mm kuuskulma-avaimet (jarrusylinterin ja jarrulevyn avaamiseen)
- 8mm ja 10mm hylsyt sekä T-avain (sisälokasuojan irroittamiseen)
- Momenttiavain (vanteen takaisin laittoa varten)
- Siirtoleukapihdit (jarrusylinterin puristamiseen)
- Moska (jarrulevyn irroittamiseen)
- Paineilma hiomalaikka (puhdistamiseen).
- Tuubi kuparitahnaa
- Purkki ruosteenirroittajaa
- Purkki kuumiin oloihin tarkoitettua voiteluainetta (-40 - 1300 astetta celciusta).
Ja sitten tietenkin tarvitaan uudet osat. Takajarrulevyt sekä palat molemmille puolille ja yksi kulumisentunnistin anturi mikäli haluaa päästä hälytyksistä kojelaudassa eroon.
Työkalut ja tarvikkeet
Varaosat
Rengas pois.
Jarrut esillä. Taustalla, iskunvaimentajan vasemmalla puolella, näkyvät anturin johdot, jotka katoavat lokasuojan uumeniin.
Ensiksi avataan 7mm kuuskulma-avaimella pultti, joka pitää jarrulevyn kiinni akselissa. Ruosteenirroittaja voi olla heti tässä vaiheessa ihan asiallinen aine.
Sitten poistetaan jarrusylinterin rungon takana olevat kaksi kumitulppaa, jotka suojaavat jarrusylinterin kiinnikepultteja. Puukko on tähän oikein kätevä kapistus.
Seuraavaksi aukaistaan jarrusylinterin rungon kiinnikepultit 8mm kuuskulma-avaimella. Itse käytin tosin vahingossa T-45 torxia ja hylsyavainta, koska luulin pultin olevan torx-kantainen. Homma onnistui tällä kombinaatiollakin ongelmitta.
Poistetaan jarrusylinterin rungon edessä oleva rauta vääntämällä sitä ruuvimeisselillä tai vast. pois päin sylinteristä ja samalla painaen toisella kädellä kuvassa osoitetulla tavalla.
Seuraavaksi on hyvä irroittaa kulumisentunnistimen anturin johto. Tämä vaatii takalokasuojan osittaisen aukaisemisen. Kiinnikeklipsujen aukaisuun kannattaa käyttää tasapää meisseliä.
Sisälokasuoja on kiinni 8mm kannalla olevilla ruuveilla sekä 10mm kannalla olevilla (muovi)muttereilla.
Anturin liitin vetäistään irti 'pesästään' ja aukaistaan vetämällä sekä painamalla semmoista pientä nipukkaa liittimen yläpäässä.
Anturin johto irrallaan
Jarrusylinterin runko lähtee pois pakoiltaan kevyesti nitkuttamalla sekä vetämällä ulos päin. Itse sylinteri on kuvassa työntyneenä ulos ja vanhat palat aikas kuluneen oloiset. Sylinterin suojakumi on hyvä tarkistaa tässä vaiheessa samalla kun nyppäsee vanhat palat huitsin kukkaseen.
Jarrusylinterin kehikko täytyy ottaa pois, jotta jarrulevyn saa vaihdettua. Kehikkoa pitää paikoillaan 2x 16mm kannalla olevaa pulttia.
Kehikko irti ja seuraavaksi sille onkin hyvä näyttää vähän teräsharjaa. Itse käytin lisäksi myös hiomalaikkaa, jolla puhdistin reunoilla olevat pinnat, jotka ovat kosketuksissa paloihin (liukupinnat).
Liukupintoihin on hyvä laittaa esim. kuparitahnaa tai vast. paremman liikkuvuuden vuoksi.
Jarrulevyn irroittamiseen tarvitaankin sitten moskaa ja sillä sai paukuttaa ihan huolella, että levy alkoi lonksuamaan pois paikoiltaan. Kuvassa olen myöskin käyttänyt jo siirtoleukapihtejä ja painanut jarrusylinterin niin sisälle runkoon kun se vain menee. Painaessa on vain varottava, että ei riko tuota suojakumia. Varottava lähinnä pihtien mahdollista lipsahdusta.
Käytin hiomalaikkaa keskiön puhdistukseen. Etenkin tuo reuna (huuli) kannattaa puhdistaa hyvin, koska siihen tulee niin levy kuin vannekin. Keskiön napa, mutteri ja yms. sai jälleen pläjäyksen ruoesteen irroittajaa sekä pientä puhdistusta paineilmalla.
Pistin navan ympärille kuparitahnaa suojelemaan korroosiolta sekä voitelemaan ja navan sisälle laitoin korroosiota estävää voiteluainetta (tuota harmaata vaseliinin omaista).
Tässä vaiheessa on hyvä myös katsastaa käsijarrukengät. Itse harjasin niistä teräsharjalla ruosteet sekä lasittuneen pinnan pois. Lisäksi pistin ruosteen irroittajaa kiristimiin sekä jousiin. Lisäksi pistin kiristäjiä pari naksua suuremmalle.
Sitten uusi levy paikoilleen. Jokaiseen mutteriin ja rutteriin on hyvä laittaa joko kuparitahnaa tai jostain vast. ainetta, joka kestää kuumuutta ja voitelee.
TÄRKEÄ: MUISTA POISTAA LEVYISTÄ ASENNUS- / VARASTOINTIRASVA!! Rasvan saa pois ihan pyyhkimällä kuivalla rätillä hyvin.
Anturi kliksautetaan paikoilleen, siihen palaan joka tulee sylinterin puolelle. Ko. palassa on takana raudat, jotka tulevat sinne sylinterin sisään.
Mikäli paloissa ei ole kuvan osoittamaa "kitinän vaimenninta" tehdasasennuksena, kannattaa palaan laittaa kuparitahnaa tai jotain muuta vastaavaa 'kitinän estoa'.
Sitten vaan kasataan kaikki takaisin kuten oli purettukin. Muistetaan vaan puhdistella teräsharjalla pultit ja jarrusylinterin runkoakin hieman. Sekä laittaa kuparitahnaa tai vast. kaikkiin pultteihin korroosion estämiseksi ja helpoittamaan seuraavaa jarruhuoltoa.
Lopuksi vaan rengas paikoilleen ja momenttiin (itse laitoin 100Nm).
Toinen puoli (kuskinpuoli) onkin helpompi operaatio, koska siellä ei tarvitse irroittaa sisälokaria eikä huolehtia antrurinjohdosta, koska sitä ei ole.
TÄRKEÄ: ENNEN KUIN LÄHDET AJAMAAN MUISTA PUMPATA JARRUJA, JOTTA SYLINTERIT TULEVAT ULOS RUNGOSTA!! Tunnet kyllä jarrupolkimessa, koska riittää.
Sitten on vielä huoltoilmaisimen nollaus. Itselläni meni muutama kerta sitä kokeillessa, mutta onnistuin siinä loppujen lopuksi kuitenkin. Tuntui vaan, että rutiini oli eri mitä olen netistä lukenut ja YouTubesta katsellut, mutta onnistui kuitenkin seuraavasti:
- Autoon sisälle ja ovi kiinni.
- Avain slottiin ja jarrupoljin pohjaan.
- Painetaan start/stop painiketta ja odotellaan että mittari rauhoittuu valojen suhteen sekä merkkiäänet hiljenee. Eli ihan joku 5-10 sekunttia. Jarrupoljin edelleen pohjassa.
- Sitten painetaan trippimittarin painike pohjaan ja pidetään sitä kunnes näyttöön tulee ABS merkkivalo. Mikäli pidät trippiä pidempään pohjassa niin näyttöön tuleekin jo ns. 'piilovalikko' ja tällöin täytyy aloittaa alusta.
- Kun näytössä on ABS merkkivalo trippimittarin painike vapautetaan välittömästi. Jarrupoljin edelleen pohjassa.
- Nyt viiksen ylös-alas kytkimestä voi valita eri kohteita resetoitavaksi. Navigoi siis jarrujen huoltoa ilmaisevaan kohtaan, joka itselläni oli punaisena.
- Paina viiksen päästä BC painiketta ja näyttöön tulee reset. Pidä painike painettuna, jolloin reset sanan vieressä pyörähtää kellon kuva ja huoltokohde muuttuu keltaiseksi.
- Paina Start/Stop painiketta ja ota avain slotista. Näin huoltoilmaisin on nollattu.
Itselläni jäi vielä tuon jälkeen mittaristoon se (!) valo, joka oli palannut siitä lähtien kun jarrut olisi pitänyt huoltaa. Merkkivalo kuitenkin poistui muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen.