E90 - Huomioitavaa etujarrujen vaihdossa vrt. takajarruihin

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Tuli sitten tänään vaihdettua eteen jarrulevyt ja palat. Kuvia ei tullut otettua, kun ei sattunut kännykkä mukaan hallille, mutta operaatio on muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta täysin vastaavanlainen kuin takakamppeiden vaihtaminenkin. Ja ne poikkeukset ovat:

- 18mm hylsy tai lenkki tarvitaan jarrusylinterin kehikon pultteihin (takana oli 16mm).

- Sisälokasuojaa ei tarvitse irroittaa, koska tunnistinanturi, joka on kuskinpuolella, on koteloitu muovikoteloon iskunvaimentajan taakse sisälokariin kiinni. Muovikotelo on saranoitu yläreunasta ja kiinni kahdella muovi 'kynnellä' alareunastaan. Aukeaa ihan sormilla.

- Mikäli aikoo vaihtaa hilut molempiin päihin, niin kannattaa aloittaa edestä, koska ovat helpommat ja näin mm. tulee se anturin liitinosa tutuksi miten se aukaistaan, ennen kuin menee sinne takalokarin sisään sitä repimään, jossa on huono valaistus ja muutenkin huono näkyvyys siihen liittimeen. Lisäksi etupyörät kääntyy niin pultit on helpompi avata kun rengas on pois ja kääntää ohjauksen ääriasentoon. Näin pääsee paremmin sinne jarrusylinterin taakse käsiksi.

Muuten homma on 1:1:een samanlainen kuin takapään kanssa. Tietenkään käsijarrunkenkiä ei ole, joten siltäkin osin homma on simppelimpi.

Aikaa tämmöiseltä noviisilta kaikkineen hienosteluineen ja putsailuineen meni koko operaatioon 3h. Varmaan selviäisi helposti kahdessakin ja kokenut vaihtaa varmasti tunnissa molemmat.