E90 - Monitoimiratin vaihto sport-rattiin

Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

E90 - Monitoimiratin vaihto sport-rattiin

Viesti Kirjoittaja FusionWolf » 07 Maalis 2011, 23:47

E90 MONITOIMIRATIN VAIHTO SPORT-RATTIIN

Niinkin yksinkertainen homma kuin tämäkin on ja tälläkin foorumilla jo moneen kertaan puitu, mutta laitetaan nyt silti ohjetta kuvineen sekä kommentteineen, niin selviää varmasti hommasta eikä mene sormi sitten suuhun (kuten itselläni meinasi parissa kohtaa käydä. :lol: ).

Työssä käytetyt ja tarpeelliset työkalut:
- 10mm hylsy ja pieni hylsyavain, akunkengän irroittamiseen (lenkkiavainkin käy)
- Kapeahko talttapää ruuvimeisseli, airbagin aukaisemiseen
- 16mm hylsy, momenttiavain ja jatkovarsi, keskipultin aukaisuun ja kiinnittämiseen
- Permament tussi, merkkaukseen

Optionaaliset työkalut:
- Puukko, liittimien sovittamiseen (selviää ohjeesta)
- Taskulamppu, riippuen valaistuksesta terv. nimim. "pimeällä pihassa virrattomalla autolla".

Työkalut
Kuva

Ensiksi irroitetaan akunkenkä, jotta airbag ei mahdollisesti lävähdä päin näköä. Akku löytyy takakontista repsikan puolelta, kuvassa näkyvän paneelin takaa.
Kuva

Kenkä on kiristetty kiinni 10mm mutterilla. Kengän irroitettuasi olisi, eri lähteiden mukaan, suotavaa odotella 15-30min ennen kuin menee irroittelemaan rattia. Akunkengän irroittaminen nollaa kellon ja ajotietokoneen lukemat. Kaikki muut pysyvät muistissa. Jopa tallennetut radioasemat.
Kuva
Kuva

Ja mikäli käy niin onnettomast (kuten itselleni), että läväytät takakontin kannen kiinni ja tajuat vasta sitten, että autossa ei olekkaan virtaa millä sähköinenlukko avautuisi niin älä huolestu. Pienen googlauksen jälkeen sain tietää, että autossa on myös ihan perinteinen lukkopesä, joka ei muuten näy, jos sitä ei tajua erikseen katsoa (kuvassa). Ja mikäli lukkopesää ei ole niin sitten konehuoneen puolelta voi kytkeä esim. toisella akulla virtaa niihin "akkupisteisiin", jolloin lukko alkaa pelaamaan. Tämä onnistuu tietenkin mikäli ovet ei sattuneet jäämään lukkoon ja saat avattua konepellin. :lol:
Kuva

Kuvanmukainen monitoimiratti saa väistyä Sport mallisen ratin tieltä. Ensimmäiseksi täytyy poistaa airbag.
Kuva'

Airbagin poisto onnistuu työntämällä ratin takana olevista pienistä reijistä kapeahkon tasapää ruuvimeisselin sisään oikealta puolelta n. klo: 11.30 asennossa ja painamalla meisselin kärkeä kohti ratin keskustaa. Vasemmalta puolelta sama homma, ruuvimeisselin ollessa n. klo: 12.30 asennossa (kts. kuvat).
Kuva

Airbag aukeaa kampeamalla metallikielekettä kohti ratin keskustaa.
Kuva
Kuva

Ellei airbag itsestään tipahda syliin voi sitä kammeta varovasti sormilla, mutta varoen että ei repäise liian lujaa hajottaen johtimia, jotka ovat kiinni liittimissään.
Kuva

Vasen liitin irtoaa painamalla kielekkeen alas ja vetämällä liittimen ulos. Oikeanpuoleinen liitin irtoaa ihan vetäisemällä.
Kuva

Irroitetaan ratti aukaisemalla keskipultti 16mm hylsyllä. Jatkovarsi on tarpeellinen ellei omista pitkää hylsyä.
Kuva

Laitetaan uusi ratti paikoilleen. Tämä menee vain yhdessä asennossa, koska ohjausakselista puuttuu boori ja vastaavasti ratissa ko. kohdassa on kahden boorin levyinen tasainen kohta (kts. kuva).
Kuva

Sport-ratin liittimet toikin sitten mukanaan pienen yllätyksen. Liittimessä oli yksi ylimmääräinen ohjuri, jollaista ei aikaisemmassa liittimessä ollut, eikä näin ollen myöskään sille ollut sitten paikkaa siinä liitinpesässä.
Kuva

Entisen ratin liitin
Kuva

Liitinpesä, jossa ei olekaan paikkaa ylimmääräiselle ohjurille.
Kuva

Vertasin entisen- sekä uuden ratin johdotuksia miten ne olivat kytketty liittimien välillä ja vaikka johtimet olivatkin täysin erivärisiä niin olivat ne kytketty liittimiin täysin samoin tavoin. Poistin siis tuon ylimmääräisen ohjurin Sport-ratin liittimestä puukolla.
Kuva

Sitten vaan uuden ratin liittimet paikoilleen ja keskipultti 62,5Nm momenttiin kiinni.
Kuva

Tussilla viiva pulttiin, että tietää montako kertaa sitä on aukaistu. Olikohan viisi kertaa maksimi aukaisujen määrä, jonka jälkeen pultti tulisi vaihtaa.
Kuva

Sitten vaan uuden ratin airbag paikoilleen. Liittimet ovat värikoodattuja. Vihreä vihreään liitinpesään ja musta mustaan. ;) Oikealla ylhäällä näkyvä monitoimipainikkeiden johtosarja laitetaan kumisten väkästen sisään, jotta se ei jää airbagin tielle. Lisäksi itse kiedoin tuon ruskean maajohdon noiden airbag johtojen ympärille. Tämä vaatii tietysti, että se otetaan irti tuosta taustalla näkyvästä mustasta liittimestä ja laitetaan sitten takaisin kiinni.
Kuva

Voilá ja ratti bageineen on paikoillaan. Kokeile, painella ratin keskeltä (äänimerkki) toteaksesi, että se pääsee liikkumaan vapaasti, ettei johdot jääneet mitenkään eteen.
Kuva

Seuraavaksi sitten akunkenkä takaisin paikoilleen sillä 10mm hylsyllä / lenkillä.
HUOM!!! KÄYNNISTÄ AUTO EKALLA KERRALLA PELKÄÄJÄN PUOLELTA, JOS AIRBAG SATTUUKIN LAUKEAMAAN!!!!!

Kuva

Sitten ei muuta kuin kello aikaan ja testaa, että monitoimipainikkeet toimivat oikein sekä että niissä palavat valot.


Rok, rok!!! :thup:



EDITTIÄ: Lisättäköön tähän vielä kuva miten tuosta Sport (tai M-Sport) ratista aukaistaan airbag. Kuvan on napannut nimim. Ironic32, johon olen ohjeet muokannut. Tavallisesta monitoimiratista poiketen ruuvimeisseli työnnetään n. 45 asteen kulmassa rattiin sisälle.
Kuva

Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tee se itse -ohjeita (DIY)

Viesti Kirjoittaja Ironic32 » 08 Maalis 2011, 07:10

Hyvät ohjeet jälleen :thuup:

Tuo liittimen ohjurin ero ei johdu itsestään sport-ratista vaan kyse on vuosimalli-erosta. Ainakin ennen 03/2006 valmistettuja autoja tuo liitin on kuten FusionWolfillakin. Osasyyksi veikkaan sitä, että ratista ja slip ringistä läpi menevien johdotusten kaaviota on muutettu 03/2006 jälkeen, jonka jälkeen myös esim. rattivaihteiden piuhat löytyy WDS:stä. Syy voi toki olla joku muukin, mutta samalla tavalla piti omastani veistää tuo ohjuri pois ja hyvin on silti pelannut.

Tuo konttiasia on legendaarinen. Itse onneksi etukäteen luin tuon käyneen jollekin toiselle, joten vältin tuon kikkailun :lol:

Tosin kun tuohon manuaalin ensimmäiseksi rattia vaihdoin auton ollessa n. kk ikäinen tässä taloudessa, niin meinas mennä sormi suuhun tuossa kohdassa, jossa FusionWolfkin kehottaa käynnistämään auton pelkääjän puolelta. Oikeasti meni 5 min ihmetellessä, että mikähän meni reisille, kunnes hoksas painaa kytkimen kuitenkin pohjaan :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...

Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Re: Tee se itse -ohjeita (DIY)

Viesti Kirjoittaja FusionWolf » 08 Maalis 2011, 14:18

Joo, kyllä se multakin vähän vaati trapetsitaiteilua, että onnistui kytkimen painaminen ja pään pois pitäminen siitä ratin edestä kun autoa käynnisti, mutta kyllä se hyvä on noin tehdä. Voipi nenä murtua ja pahimmassa tapauksessa niskat, jos tuo lävähtäisi päin näköä.

Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1241
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: E90 - Monitoimiratin vaihto sport-rattiin

Viesti Kirjoittaja masiaro » 05 Helmi 2012, 15:15

Hyvä ohje. Tänään meinasin irrottaa akun ja tuoda sisälle lataukseen, kun se on ihan loppu nyt. Mietin vaan, miten saan takaluukkua auki, koska minulla siinä ei ole mekaaninen lukitus avaimelle. Takaluukkuhan menee kokonaan kiinni eikä sitä saa auki ilman akkua? Saako sitten käynnistysapulaitteella lukot auki?

Kuva
- - -

Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Re: E90 - Monitoimiratin vaihto sport-rattiin

Viesti Kirjoittaja Sakke1002 » 18 Helmi 2014, 20:01

Apua, apua. Ratti tuli vaihdettua, mutta airbagvalo syttyi palamaan??? Olisiko mitään lääkkeitä ongelmaan vai tulikohan ostettua shittiä ebaystä?