E90 MONITOIMIRATIN VAIHTO SPORT-RATTIIN
Niinkin yksinkertainen homma kuin tämäkin on ja tälläkin foorumilla jo moneen kertaan puitu, mutta laitetaan nyt silti ohjetta kuvineen sekä kommentteineen, niin selviää varmasti hommasta eikä mene sormi sitten suuhun (kuten itselläni meinasi parissa kohtaa käydä. ).
Työssä käytetyt ja tarpeelliset työkalut:
- 10mm hylsy ja pieni hylsyavain, akunkengän irroittamiseen (lenkkiavainkin käy)
- Kapeahko talttapää ruuvimeisseli, airbagin aukaisemiseen
- 16mm hylsy, momenttiavain ja jatkovarsi, keskipultin aukaisuun ja kiinnittämiseen
- Permament tussi, merkkaukseen
Optionaaliset työkalut:
- Puukko, liittimien sovittamiseen (selviää ohjeesta)
- Taskulamppu, riippuen valaistuksesta terv. nimim. "pimeällä pihassa virrattomalla autolla".
Työkalut
Ensiksi irroitetaan akunkenkä, jotta airbag ei mahdollisesti lävähdä päin näköä. Akku löytyy takakontista repsikan puolelta, kuvassa näkyvän paneelin takaa.
Kenkä on kiristetty kiinni 10mm mutterilla. Kengän irroitettuasi olisi, eri lähteiden mukaan, suotavaa odotella 15-30min ennen kuin menee irroittelemaan rattia. Akunkengän irroittaminen nollaa kellon ja ajotietokoneen lukemat. Kaikki muut pysyvät muistissa. Jopa tallennetut radioasemat.
Ja mikäli käy niin onnettomast (kuten itselleni), että läväytät takakontin kannen kiinni ja tajuat vasta sitten, että autossa ei olekkaan virtaa millä sähköinenlukko avautuisi niin älä huolestu. Pienen googlauksen jälkeen sain tietää, että autossa on myös ihan perinteinen lukkopesä, joka ei muuten näy, jos sitä ei tajua erikseen katsoa (kuvassa). Ja mikäli lukkopesää ei ole niin sitten konehuoneen puolelta voi kytkeä esim. toisella akulla virtaa niihin "akkupisteisiin", jolloin lukko alkaa pelaamaan. Tämä onnistuu tietenkin mikäli ovet ei sattuneet jäämään lukkoon ja saat avattua konepellin.
Kuvanmukainen monitoimiratti saa väistyä Sport mallisen ratin tieltä. Ensimmäiseksi täytyy poistaa airbag.
'
Airbagin poisto onnistuu työntämällä ratin takana olevista pienistä reijistä kapeahkon tasapää ruuvimeisselin sisään oikealta puolelta n. klo: 11.30 asennossa ja painamalla meisselin kärkeä kohti ratin keskustaa. Vasemmalta puolelta sama homma, ruuvimeisselin ollessa n. klo: 12.30 asennossa (kts. kuvat).
Airbag aukeaa kampeamalla metallikielekettä kohti ratin keskustaa.
Ellei airbag itsestään tipahda syliin voi sitä kammeta varovasti sormilla, mutta varoen että ei repäise liian lujaa hajottaen johtimia, jotka ovat kiinni liittimissään.
Vasen liitin irtoaa painamalla kielekkeen alas ja vetämällä liittimen ulos. Oikeanpuoleinen liitin irtoaa ihan vetäisemällä.
Irroitetaan ratti aukaisemalla keskipultti 16mm hylsyllä. Jatkovarsi on tarpeellinen ellei omista pitkää hylsyä.
Laitetaan uusi ratti paikoilleen. Tämä menee vain yhdessä asennossa, koska ohjausakselista puuttuu boori ja vastaavasti ratissa ko. kohdassa on kahden boorin levyinen tasainen kohta (kts. kuva).
Sport-ratin liittimet toikin sitten mukanaan pienen yllätyksen. Liittimessä oli yksi ylimmääräinen ohjuri, jollaista ei aikaisemmassa liittimessä ollut, eikä näin ollen myöskään sille ollut sitten paikkaa siinä liitinpesässä.
Entisen ratin liitin
Liitinpesä, jossa ei olekaan paikkaa ylimmääräiselle ohjurille.
Vertasin entisen- sekä uuden ratin johdotuksia miten ne olivat kytketty liittimien välillä ja vaikka johtimet olivatkin täysin erivärisiä niin olivat ne kytketty liittimiin täysin samoin tavoin. Poistin siis tuon ylimmääräisen ohjurin Sport-ratin liittimestä puukolla.
Sitten vaan uuden ratin liittimet paikoilleen ja keskipultti 62,5Nm momenttiin kiinni.
Tussilla viiva pulttiin, että tietää montako kertaa sitä on aukaistu. Olikohan viisi kertaa maksimi aukaisujen määrä, jonka jälkeen pultti tulisi vaihtaa.
Sitten vaan uuden ratin airbag paikoilleen. Liittimet ovat värikoodattuja. Vihreä vihreään liitinpesään ja musta mustaan. Oikealla ylhäällä näkyvä monitoimipainikkeiden johtosarja laitetaan kumisten väkästen sisään, jotta se ei jää airbagin tielle. Lisäksi itse kiedoin tuon ruskean maajohdon noiden airbag johtojen ympärille. Tämä vaatii tietysti, että se otetaan irti tuosta taustalla näkyvästä mustasta liittimestä ja laitetaan sitten takaisin kiinni.
Voilá ja ratti bageineen on paikoillaan. Kokeile, painella ratin keskeltä (äänimerkki) toteaksesi, että se pääsee liikkumaan vapaasti, ettei johdot jääneet mitenkään eteen.
Seuraavaksi sitten akunkenkä takaisin paikoilleen sillä 10mm hylsyllä / lenkillä.
HUOM!!! KÄYNNISTÄ AUTO EKALLA KERRALLA PELKÄÄJÄN PUOLELTA, JOS AIRBAG SATTUUKIN LAUKEAMAAN!!!!!
Sitten ei muuta kuin kello aikaan ja testaa, että monitoimipainikkeet toimivat oikein sekä että niissä palavat valot.
Rok, rok!!!
EDITTIÄ: Lisättäköön tähän vielä kuva miten tuosta Sport (tai M-Sport) ratista aukaistaan airbag. Kuvan on napannut nimim. Ironic32, johon olen ohjeet muokannut. Tavallisesta monitoimiratista poiketen ruuvimeisseli työnnetään n. 45 asteen kulmassa rattiin sisälle.
E90 - Monitoimiratin vaihto sport-rattiin
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Hyvät ohjeet jälleen
Tuo liittimen ohjurin ero ei johdu itsestään sport-ratista vaan kyse on vuosimalli-erosta. Ainakin ennen 03/2006 valmistettuja autoja tuo liitin on kuten FusionWolfillakin. Osasyyksi veikkaan sitä, että ratista ja slip ringistä läpi menevien johdotusten kaaviota on muutettu 03/2006 jälkeen, jonka jälkeen myös esim. rattivaihteiden piuhat löytyy WDS:stä. Syy voi toki olla joku muukin, mutta samalla tavalla piti omastani veistää tuo ohjuri pois ja hyvin on silti pelannut.
Tuo konttiasia on legendaarinen. Itse onneksi etukäteen luin tuon käyneen jollekin toiselle, joten vältin tuon kikkailun
Tosin kun tuohon manuaalin ensimmäiseksi rattia vaihdoin auton ollessa n. kk ikäinen tässä taloudessa, niin meinas mennä sormi suuhun tuossa kohdassa, jossa FusionWolfkin kehottaa käynnistämään auton pelkääjän puolelta. Oikeasti meni 5 min ihmetellessä, että mikähän meni reisille, kunnes hoksas painaa kytkimen kuitenkin pohjaan
Tuo liittimen ohjurin ero ei johdu itsestään sport-ratista vaan kyse on vuosimalli-erosta. Ainakin ennen 03/2006 valmistettuja autoja tuo liitin on kuten FusionWolfillakin. Osasyyksi veikkaan sitä, että ratista ja slip ringistä läpi menevien johdotusten kaaviota on muutettu 03/2006 jälkeen, jonka jälkeen myös esim. rattivaihteiden piuhat löytyy WDS:stä. Syy voi toki olla joku muukin, mutta samalla tavalla piti omastani veistää tuo ohjuri pois ja hyvin on silti pelannut.
Tuo konttiasia on legendaarinen. Itse onneksi etukäteen luin tuon käyneen jollekin toiselle, joten vältin tuon kikkailun
Tosin kun tuohon manuaalin ensimmäiseksi rattia vaihdoin auton ollessa n. kk ikäinen tässä taloudessa, niin meinas mennä sormi suuhun tuossa kohdassa, jossa FusionWolfkin kehottaa käynnistämään auton pelkääjän puolelta. Oikeasti meni 5 min ihmetellessä, että mikähän meni reisille, kunnes hoksas painaa kytkimen kuitenkin pohjaan
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Joo, kyllä se multakin vähän vaati trapetsitaiteilua, että onnistui kytkimen painaminen ja pään pois pitäminen siitä ratin edestä kun autoa käynnisti, mutta kyllä se hyvä on noin tehdä. Voipi nenä murtua ja pahimmassa tapauksessa niskat, jos tuo lävähtäisi päin näköä.
Hyvä ohje. Tänään meinasin irrottaa akun ja tuoda sisälle lataukseen, kun se on ihan loppu nyt. Mietin vaan, miten saan takaluukkua auki, koska minulla siinä ei ole mekaaninen lukitus avaimelle. Takaluukkuhan menee kokonaan kiinni eikä sitä saa auki ilman akkua? Saako sitten käynnistysapulaitteella lukot auki?
- - -