E90 TAKAISKUNVAIMENTIMIEN JA -JOUSIEN VAIHTO
Tuli vaihdettua vakioalusta hieman sporttisempaan malliin ja ohessa olisi juttua kuinka homma tapahtui takapään osalta.
Käytetyt työkalut:
- 21mm hylsy ja lenkkiavain
- 19mm hylsy
- 17mm "läpihylsyavain"
- 15mm lenkkiavain
- 6mm hylsy
- hylsyavaimet kaikkiin erityyppisiin hylsyihin
- tasapää ruuvimeisseli
- T-30 torx avain
- kumivasara
- hallitunkki
- ruosteenirroittajaa
Itselläni oli mahdollisuus käyttää pilarinosturia, jossa auto oli vaihdon ajan, mutta homman pystyy ihan hyvin tekemään myös semmoisten säädettävien "pukkien" päällä. Auto ei saa homman aikana olla niin ylhäällä, että hallitunkki ei yletä nostamaan alatukivartta. Eli työskentelykorkeus on aika alhainen.
Tarvikkeet. Kuvaan merkitty takapäähän kuuluvat hilut. Lisäksi jouduin käyttämään entisten iskunvaimentimien yläpään "kuppia" sekä kiinnikemutteria, jotka ei siis kuvassa näy.
Työkalut.
Alatukivarsi on kiinni 21mm pultilla ja mutterilla, jonka voi heti alkuun aukaista. Pulttia ei vaan vielä kannata vetää pois paikoiltaan ennen kuin laittaa hallitunkin alatukivarren tueksi.
Iskunvaimentimen alapää on alatukivarressa kiinni 19mm mutterilla, jonka voi myös ottaa auki heti alkuunsa.
Sitten on aika pujottaa hallitunkki alatukivarren alle ja pumpata sitä sen verran ylös, että se ottaa alatukivarteen kiinni. Tämän jälkeen voi naputella sen 21mm pultin pois paikoiltaan, joka pitää alatukivartta kiinni. Itse laitoin 21mm lenkkiavaimen pultin "kaulukseen" (kiinteä aluslevy) ja pajautin vasaralla lenkkiavaimeen, jolloin pultti tuli iloisesti ulos reijästään.
Sitten pitää ottaa iskunvaimentimen yläpää auki. Tämä vaatii takakontin sisustan purkamista, jonka jälkeen pienen mustan kumilätkän alta paljastuu reikä, josta iskunvaimentimen pää pilkistää. Takakontin sisustaa purkaessa, tarvitsee käyttää tasapäämeisseliä muoviklipsujen irroittamiseen sekä suojamuovien aukaisuun ja torxia kuormaliinkoukkujen ympärillä olevien suojamuovien aukaisuun, jotta saa sivupaneelit pois paikoiltaan.
Yläpään mutterin aukaisuun tarvitsee kahta avainta. Joko tuommoista 17mm "läpihylsyä", jossa siis on reikä mistä voi laittaa toisen hylsyn (6mm) lävitse jolla pitää iskunvaimentimen päästä kiinni, että se ei pyöri mutterin mukana. Tai sitten ihan 17mm lenkkiavaimella.
Kun yläpään mutteri on aukaistu voi hallitunkin laskea alas, jolloin jousi ja iskunvaimennin voidaan nostaa pois paikoiltaan.
Virittelin uuden jousen päihin ylä- ja alapään kumit paikoilleen. Mitään osia ei voi laittaa väärin, koska kaikissa on ohjurit miten ne asettuvat paikoilleen. Myöskin jousen alapään kumi menee alatukivarteen vain yksin päin.
Napautin jousen yläpään kupin irti autosta ja virittelin senkin valmiiksi jouseen paikoilleen yläpään kumin päälle.
Sitten vaan uusi jousi sekä iskunvaimennin osineen paikoilleen. Hallitunkilla nostaa alatukivartta ylöspäin ja laittaa kaikki irroitetut pultit ja mutterit takaisin kiinni. Kun alatukivartta nostaa hallitunkilla niin sitä joutuu vähän ohjaamaan, jotta se asettuu oikein paikoilleen. Sitten vaan pultti läpi ja mutteri tiukkaan. Sitten kun kiristää sitä 19mm mutteria, jolla iskunvaimentimen alapää tulee kiinni niin saattaa iskunvaimennin alkaa pyörimään. Tällöin voi laittaa 15mm lenkkiavaimen siihen iskunvaimentimessa olevaan hitsattuun "mutteriin" ja estää näin sen pyörimisen, että saa alapään mutterin tiukasti kiinni.
Sitten vaan sama homma toiselle puolelle. Aikaa molempien iskunvaimentimien ja jousien vaihtoon tämmöiseltä noviisilta meni pyöreesti noin pari tuntia. Ensimmäisen puolen kanssa meni ehkä joku 1h ja 15 minuuttia kun toisen puolen sitten teki jossain 30-45 minuutissa. Tosin sitten oli vielä takakontin kasaus, jonka tein vasta myöhemmin.
Ohessa vielä linkki RealOEM:n kuvaan, jossa näkyy nuo osat mitkä tulevat iskunvaimentimen sekä jousen ympärille.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=45
Testiajon perusteella voisin sanoa, että toimii kuin rasvattu.
E90 - Takaiskunvaimentimien ja -jousien vaihto
- JaW
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 50
- Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
- Auto: E84 X1 xDrive 23da -10
Hyvät ohjeet, pari mainitsemisen arvoista asiaa kuitenkin. Kun iroittaa kuskin puolen osia, siellä on joku nivelletty härveli kiinni, josta lähtee pari johtoa, joka kannattaa irroittaa 10mm hylsyllä, ennenkuin muita osia irroittelee. Itsellä se repesi paikoiltaan, kun alatukivarren irroitin, muttei onneksi hajonnut. Toinen seikka, kun kasaa takaisin osia niin iskarin alapää kannattaa kiinnittää ennen yläpäätä. Mutta ei kiristä kuitenkaan loppuun, vain silleen ettei pääse enää karkaamaan, niin saa yläpään helposti ohjattua omaan koloon. Toisinpäin tehtynä oli kohtuullisen v-mäinen homma. Joku juttu oli vielä mielessä, mut en nyt muista, kirjoittelen jos muistuu mieleen. Kiitoksia FusionWolffille.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Se nivelletty härveli on Xenoneilla varustetussa autossa valojen tasonsäädön tunnistin (Headlight vertical aim control sensor).JaW kirjoitti:Hyvät ohjeet, pari mainitsemisen arvoista asiaa kuitenkin. Kun iroittaa kuskin puolen osia, siellä on joku nivelletty härveli kiinni, josta lähtee pari johtoa, joka kannattaa irroittaa 10mm hylsyllä, ennenkuin muita osia irroittelee. Itsellä se repesi paikoiltaan, kun alatukivarren irroitin, muttei onneksi hajonnut. Toinen seikka, kun kasaa takaisin osia niin iskarin alapää kannattaa kiinnittää ennen yläpäätä. Mutta ei kiristä kuitenkaan loppuun, vain silleen ettei pääse enää karkaamaan, niin saa yläpään helposti ohjattua omaan koloon. Toisinpäin tehtynä oli kohtuullisen v-mäinen homma. Joku juttu oli vielä mielessä, mut en nyt muista, kirjoittelen jos muistuu mieleen. Kiitoksia FusionWolffille.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
FusionWolf kirjoitti:E90 TAKAISKUNVAIMENTIMIEN JA -JOUSIEN VAIHTO
Tuli vaihdettua vakioalusta hieman sporttisempaan malliin ja ohessa olisi juttua kuinka homma tapahtui takapään osalta.
Käytetyt työkalut:
- 21mm hylsy ja lenkkiavain
- 19mm hylsy
- 17mm "läpihylsyavain"
- 15mm lenkkiavain
- 6mm hylsy
- hylsyavaimet kaikkiin erityyppisiin hylsyihin
- tasapää ruuvimeisseli
- T-30 torx avain
- kumivasara
- hallitunkki
- ruosteenirroittajaa
Itselläni oli mahdollisuus käyttää pilarinosturia, jossa auto oli vaihdon ajan, mutta homman pystyy ihan hyvin tekemään myös semmoisten säädettävien "pukkien" päällä. Auto ei saa homman aikana olla niin ylhäällä, että hallitunkki ei yletä nostamaan alatukivartta. Eli työskentelykorkeus on aika alhainen.
Tarvikkeet. Kuvaan merkitty takapäähän kuuluvat hilut. Lisäksi jouduin käyttämään entisten iskunvaimentimien yläpään "kuppia" sekä kiinnikemutteria, jotka ei siis kuvassa näy.
Työkalut.
Alatukivarsi on kiinni 21mm pultilla ja mutterilla, jonka voi heti alkuun aukaista. Pulttia ei vaan vielä kannata vetää pois paikoiltaan ennen kuin laittaa hallitunkin alatukivarren tueksi.
Iskunvaimentimen alapää on alatukivarressa kiinni 19mm mutterilla, jonka voi myös ottaa auki heti alkuunsa.
Sitten on aika pujottaa hallitunkki alatukivarren alle ja pumpata sitä sen verran ylös, että se ottaa alatukivarteen kiinni. Tämän jälkeen voi naputella sen 21mm pultin pois paikoiltaan, joka pitää alatukivartta kiinni. Itse laitoin 21mm lenkkiavaimen pultin "kaulukseen" (kiinteä aluslevy) ja pajautin vasaralla lenkkiavaimeen, jolloin pultti tuli iloisesti ulos reijästään.
Sitten pitää ottaa iskunvaimentimen yläpää auki. Tämä vaatii takakontin sisustan purkamista, jonka jälkeen pienen mustan kumilätkän alta paljastuu reikä, josta iskunvaimentimen pää pilkistää. Takakontin sisustaa purkaessa, tarvitsee käyttää tasapäämeisseliä muoviklipsujen irroittamiseen sekä suojamuovien aukaisuun ja torxia kuormaliinkoukkujen ympärillä olevien suojamuovien aukaisuun, jotta saa sivupaneelit pois paikoiltaan.
Yläpään mutterin aukaisuun tarvitsee kahta avainta. Joko tuommoista 17mm "läpihylsyä", jossa siis on reikä mistä voi laittaa toisen hylsyn (6mm) lävitse jolla pitää iskunvaimentimen päästä kiinni, että se ei pyöri mutterin mukana. Tai sitten ihan 17mm lenkkiavaimella.
Kun yläpään mutteri on aukaistu voi hallitunkin laskea alas, jolloin jousi ja iskunvaimennin voidaan nostaa pois paikoiltaan.
Virittelin uuden jousen päihin ylä- ja alapään kumit paikoilleen. Mitään osia ei voi laittaa väärin, koska kaikissa on ohjurit miten ne asettuvat paikoilleen. Myöskin jousen alapään kumi menee alatukivarteen vain yksin päin.
Napautin jousen yläpään kupin irti autosta ja virittelin senkin valmiiksi jouseen paikoilleen yläpään kumin päälle.
Sitten vaan uusi jousi sekä iskunvaimennin osineen paikoilleen. Hallitunkilla nostaa alatukivartta ylöspäin ja laittaa kaikki irroitetut pultit ja mutterit takaisin kiinni. Kun alatukivartta nostaa hallitunkilla niin sitä joutuu vähän ohjaamaan, jotta se asettuu oikein paikoilleen. Sitten vaan pultti läpi ja mutteri tiukkaan. Sitten kun kiristää sitä 19mm mutteria, jolla iskunvaimentimen alapää tulee kiinni niin saattaa iskunvaimennin alkaa pyörimään. Tällöin voi laittaa 15mm lenkkiavaimen siihen iskunvaimentimessa olevaan hitsattuun "mutteriin" ja estää näin sen pyörimisen, että saa alapään mutterin tiukasti kiinni.
Sitten vaan sama homma toiselle puolelle. Aikaa molempien iskunvaimentimien ja jousien vaihtoon tämmöiseltä noviisilta meni pyöreesti noin pari tuntia. Ensimmäisen puolen kanssa meni ehkä joku 1h ja 15 minuuttia kun toisen puolen sitten teki jossain 30-45 minuutissa. Tosin sitten oli vielä takakontin kasaus, jonka tein vasta myöhemmin.
Ohessa vielä linkki RealOEM:n kuvaan, jossa näkyy nuo osat mitkä tulevat iskunvaimentimen sekä jousen ympärille.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=45
Testiajon perusteella voisin sanoa, että toimii kuin rasvattu.