E90 - Etukallistuksenvakaajan vaihto

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

E90 ETUKALLISTUKSENVAKAAJAN VAIHTO

Tuli alustasarjan vaihdon yhteydessä vaihdettua myös hieman jämäkämpää tekoa oleva etukallistuksenvakaaja. Homma oli, ennakkoluuloista poiketen erittäin helppo tehdä ja aikaa koko urakkaan meni ehkä noin puolituntia.

Työkalut:
- 8mm hylsy pohjapanssarin aukaisuun
- 17mm lenkkiavain tukivarren pallonivelen aukaisuun
- 16mm hylsy tukivarren pallonivelen aukaisuun
- 13mm hylsy ja jatkovarsi kumipuslan kannakkeen aukaisuun
- hylsyavain
- kumivasara kumipuslan kannakkeiden irroittamiseen
- ruosteenirroittajaa

Käytetyt työkalut.
Kuva

Ensiksi on hyvä irroittaa kallistuksenvakaaja sekä tukivarret (molemmin puolin) toisistaan. Tämän voi tehdä vaikka pohjapanssari olisi vielä paikoillaan. Tukivarren päässä on pallonivel, jossa oleva pultti menee kallistuksenvakaajan päässä olevasta reijästä läpi ja on kiinnitetty 16mm mutterilla paikoilleen. 17mm lenkkiavaimella voi estää palloniveltä pyörimästä kun aukaisee tuon 16mm mutterin.
Kuva

Sitten on aika irroittaa pohjapanssari, joka on kiinni miljuunalla 8mm kannalla olevalla ruuvilla. Sähköinen ruuvinväännin on poikaa tässä vaiheessa. Kun pohjapanssari on pois esiin paljastuu kallistuksenvakaaja sekä kaksi kumipuslaa kannakkeineen, joilla vakaaja on kiinni auton rungossa.
Kuva

Seuraavaksi irroitetaan vakaaja auton rungosta aukaisemalla kumipuslien kannakkeet. Tähän tarvitsee 13mm hylsyn jatkovarsineen.
Kuva

Kun kannakkeet on auki, vakaaja suorastaan tipahtaa syliin. Sitten vaan naputtelee vasaralla kannakkeet irti kumipuslista ja poistaa puslat tangon ympäriltä.
Kuva

Sitten vaan uusi, jäykempi kallistuksenvakaaja paikoilleen. Ensin kumipuslat tangon ympärille ja sitten kannakkeet niiden päälle. Nostaa tangon paikoilleen ja 13mm mutterit molempiin kannakkeisiin kiinni ja tanko on paikoillaan.
Kuva

Lopuksi sitten tukivarren pallonivelet kiinni kallistuksenvakaajaan. Tähän tarvitsee jälleen 16mm hylsyä ja 17mm lenkkiavainta estämään palloniveltä pyörimästä, kun kiristää mutterin. Pohjapanssari takaisin paikoilleen ja valmis.
Kuva


Pahoittelen huonolaatuisia valokuvia. :mus:
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

"Pahoittelen huonolaatuisia valokuvia."
Turhaan pahoittelet. Näitä remppahommia on mukava seurata :thuup:
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

fifty kirjoitti:Turhaan pahoittelet. Näitä remppahommia on mukava seurata :thuup:
Samaa mieltä!!!! :thup: :drink:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Erinomaiset ohjeet jälleen!

TIS suosittaa suorittamaan lopullisen kiristyksen tuolle takapään alatukivarren 21mm pultille "ajokorkeudessa". Siis tuo narinahelan läpi menevä pultti. Syy lienee siinä, että jos pultti kiristetään alustan roikkuessa alhaalla, voi tuo hela jotenkin jännittyä väärin ja alkaa narisemaan jonkin ajan kuluttua.

Tuohon manuaalin kun vaihdoin eibachin jouset, niin kiristin ensin tuon alustan "roikkuessa" ja pari sataa km myöhemmin alkoi toisen puolen narinahela narisemaan. Käytin siis molemmat puolet vielä uudestaan hieman auki ja tunkkasin hallitunkilla alatukivarresta sen verran ylöspäin, että napa oli ns. normaalikorkeudessa ja sitten vasta kiristin helat lopulliseen tiukkuuteen. Narinat loppui.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Ironic32 kirjoitti:Erinomaiset ohjeet jälleen!

TIS suosittaa suorittamaan lopullisen kiristyksen tuolle takapään alatukivarren 21mm pultille "ajokorkeudessa". Siis tuo narinahelan läpi menevä pultti. Syy lienee siinä, että jos pultti kiristetään alustan roikkuessa alhaalla, voi tuo hela jotenkin jännittyä väärin ja alkaa narisemaan jonkin ajan kuluttua.

Tuohon manuaalin kun vaihdoin eibachin jouset, niin kiristin ensin tuon alustan "roikkuessa" ja pari sataa km myöhemmin alkoi toisen puolen narinahela narisemaan. Käytin siis molemmat puolet vielä uudestaan hieman auki ja tunkkasin hallitunkilla alatukivarresta sen verran ylöspäin, että napa oli ns. normaalikorkeudessa ja sitten vasta kiristin helat lopulliseen tiukkuuteen. Narinat loppui.
No mä mietin tuota samaa kun kiristelin kaikki paikoilleen. Tai itseasiassa mietin tuota jo siinä vaiheessa kun laskin alatukivarren roikkumaan, että mitähän se tukivarren "toinen pää" eli sisäpään hela oikein tykkää ja että pitäisiköhän sitä löysätä.

Sitten mietin tuossa kiristysvaiheessa tuota, että jääköhän se hela jotenkin jännitykseen, mutta sitten ajattelin, että vaihdan ne puslat tässä kesällä jokatapauksessa, kun ne alkoi jo viime talvena narisemaan kunnes pistin niihin sitä automaattivaihteiston öljyä, jolla sain sen eliminoitua.

Mutta, hyvä neuvo Ironicilta. Eli kannattaa nostaa hallitunkilla alatukivarsi "ajokorkeuteen" ja vasta sitten kiristää tuo pultti jolla se tulee kiinni. :thuup:
o335
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 16:45

Sitten mietin tuossa kiristysvaiheessa tuota, että jääköhän se hela jotenkin jännitykseen, mutta sitten ajattelin, että vaihdan ne puslat tässä kesällä jokatapauksessa, kun ne alkoi jo viime talvena narisemaan kunnes pistin niihin sitä automaattivaihteiston öljyä, jolla sain sen eliminoitua.

Mutta, hyvä neuvo Ironicilta. Eli kannattaa nostaa hallitunkilla alatukivarsi "ajokorkeuteen" ja vasta sitten kiristää tuo pultti jolla se tulee kiinni. :thuup:[/quote]

Siis ymmärsinkö oikein, että sait etupään kallistuksenvakaajan kumipuslat voitelemalla sen joustoissa tapahtuvan narinan loppumaan? Tästä nimittäin on ihan oma keskusteltu tuolla "viat" osioissa?
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

o335 kirjoitti:Siis ymmärsinkö oikein, että sait etupään kallistuksenvakaajan kumipuslat voitelemalla sen joustoissa tapahtuvan narinan loppumaan? Tästä nimittäin on ihan oma keskusteltu tuolla "viat" osioissa?
Kyse on takapään ns. narinahelasta. Tää tais mennä silleen, että ennen kuin meillä oli tätä DIY aluetta foorumilla niin nuo etu- ja takapään rempat olivat samassa viestiketjussa. Sitten kun DIY -alue perustettiin jaettiin tuo yksi kokonainen viestiketju useammaksi omaksi viestiketjuikseen, josta johtuen tuota takapään keskustelua on myös tässä etupään kallistuksenvakaajan remppa ketjussa.

Etupäästä en ole narinaa kuullut, joten ei ole tarvinut alkaa tutkimaankaan..ainakaan toistaiseksi *koputtaa puuta* :mus:

edit: Enkä muuten ole noita takapään puslia edelleenkään vaihtanut eikä narinoita ole enää kuulunut. Saa nähdä palaavatko takaisin jos/kun tulee taas samanlaiset paukkupakkaset kuin viime vuonna, jolloin ne esiintyivät ensikerran.
Vastaa Viestiin