E90 - Etuiskunvaimentimien ja -jousien vaihto

Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

E90 - Etuiskunvaimentimien ja -jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja FusionWolf » 24 Huhti 2011, 00:46

E90 ETUISKUNVAIMENTIMIEN JA -JOUSIEN VAIHTO

E90:ssä, kuten nykyään monissa muissakin automerkeissä on edessä MacPherson tyyppinen etutuennan ratkaisu. Monista muista automerkeistä poiketen E90:ssä alapään tuenta ei anna niin paljoa myöden, että iskunvaimentimen saisi pois paikoiltaan sellaisenaan, vaan jousi täytyy ensin puristaa kasaan iskunvaimentimen vielä ollessaan paikoillaan.

Täten siis VAROITAN!! Iskunvaimentimien vaihdon yhteydessä joutuu tekemisiin jännittyneiden ja erittäin voimakkaiden jousien kanssa, jotka voivat aiheuttaa vahinkotilanteessa pahaakin vauriota (halkaista lipsahtaessaan vaikka kallon). Näiden ohjeiden mukaan työskentely siis täysin omalla vastuulla!!

Aikaa koko operaatio otti noin 2h per puoli, mutta tässä oli pari hidastavaa tekijää. Puhdistin iskunvaimentimien laakeripesät perusteellisesti ja tämä vei aikaa. Mikäli siis vaan mahdollista niin kannattaa vaihtaa samalla uudet. Lisäksi jousipuristimet olivat suoraan sanottuna hanurista ja niiden kanssa tapellessa vierähti tovi jos toinenkin.

Työkalut:
- 13mm kiintoavain ja hylsy (iskarin yläpään aukaisuun)
- 15mm kiintoavain ja hylsy (jousikiristimien pultteihin)
- 16mm hylsy (tukivarren pallonivelen aukaisuun)
- 17mm kiintoavain (tukivarren pallonivelen aukaisuun)
- 18mm kiintoavain ja hylsy (iskunvaimentimen kiinnikepultin aukaisuun)
- 21mm hylsy (iskunvaimentimen laakeripesän aukaisuun)
- hylsyavaimet kaikille hylsyille
- 2-3 kpl jousikiristimiä
- kumivasara
- Iso talttapäinen ruuvimeisseli tai vast. "kiila".
- hallitunkki
- ruosteenirroittajaa sekä laakerirasvaa / vaseliinia

Työkalut. Taitaa kuvassa olla pari ylimmääräistäkin joita hommassa ei tarvinnut, kuten tuo musta-keltainen hylsyavain sekä hylsyavaimen jatkovarsi. Kuvasta tosin puuttuu vaseliinituubi, jota käytin laakerien voiteluun.
Kuva

Siinä se on. MacPherson (vai onko se McPherson) tyyppinen iskunvaimennin ja jousiyhdistelmä valmiina irroitettavaksi.
Kuva

Homman voi aloittaa irroittamalla tukivarren yläpään iskunvaimentajan rungossa olevasta korvakkeesta. Hommaan tarvitaan 16mm hylsyavain sekä 17mm kiintoavain, jolla pitää pallonivelestä kiinni ja estää sitä pyörimästä samalla kun avaa mutterin.
Kuva

Sitten voikin avata itse iskunvaimentimen kiinnikepultin. 18mm kiinto- ja hylsyavaimilla. Samalla pultilla on kiinni metallinen "klipsu", johon anturin johdot ovat kiinnitetty. Tämä irtoaa myös samalla (ei näy kuvassa)
Kuva

Tämän jälkeen valmistaudutaan iskunvaimentimen yläpään aukaisuun puristamalla jousi kasaan jouspuristimilla. Itselläni jousipuristimien pultit olivat 15mm kannalla, joihin käytin hylsyä sekä kiintoavainta.
Kuva

Jousta ei tarvitse puristaa täysin alusta alkaen pelkillä jousipuristimilla (vie aikaa ja on hankalaa), vaan hommaa voi helpoittaa huomattavasti puristamalla jousen mahdollisimman kasaan hallitunkkia apuna käyttäen ja vasta sitten alkaa kiristämään jousipuristimia.
Kuva

Kun jousi on kasassa niin voi ottaa auki iskunvaimentimen yläpään. Kolme kappaletta 13mm mutteria joista yksi on ikävästi iskunvaimentajan koteloa tukevan tangon alla ja tarvitsee aukaista 13mm kiintoavaimella. Kaksi muuta saa helposti auki 13mm hylsyllä. Voi olla, että tangon alla olevaa mutteria ei saa ennemmin pois paikoiltaan ennen kuin laskee hallitunkilla koko iskunvaimenninta alemmas, muttereiden ollessa löysättynä. Huomaa lisäksi pieni nipukka yhden mutterin vieressä. Tämä 'nipukka' ohjaa yläpään laakerin oikeaan asentoon ja on otettava huomioon, kun uutta iskunvaimenninta laitetaan paikoilleen.
Kuva

Kun yläpään mutterit on auki täytyy alkaa pujottamaan iskunvaimenninta pois lokarin alta. Tämä onnistuu laskemalla hallitunkki alas ja painamalla tukivartta alas päin samalla kun vetää iskunvaimenninta itseen päin. Hommassa täytyy olla vaan tarkkana ja tehdä rauhallisesti, ettei iskunvaimentimen yläpään pultit kolhaise lokaria. Homman onnistumiseksi on erittäin tärkeää saada puristettua jousi mahdollisimman kasaan. Mitä enemmän jousta saa puristettua niin sitä helpompi tämä vaihe on.
Kuva

Sitten voikin ottaa iskunvaimentimen jousineen pois kiinnikkeestään vetämällä koko paketin pois/ylös. Hommaan ei tarvinnut käyttää juurikaan voimaa kun iski kiilan tuohon kiinnikkeeseen olevaan hahloon sekä laittamalla ensin vähän ruosteenestoa kiinnikkeen ja iskunvaimentimen väliin. Kiila täytyy vaan iskeä mahdollisimman ulkoreunaan tuota hahloa, koska iskunvaimentimessa on 'ohjuritapit' jotka kulkevat tuota hahloa pitkin, joten kiila ei saa olla ko. tappien edessä. Kiilana toimii hyvin vaikka kookkaampi tasapäämeisseli.
Kuva

Kun iskunvaimennin jousineen on irti kiinnikkeestään on aika irroittaa yläpään laakeri. Mikäli on sen verran viisas ja vaihtaa koko laakerin uuteen niin on tämä vaihe turha ja voi jättää tekemättä (mikäli siis on kaikki uudet osat yläpäähän). Mutta muutoin, laakeripesää suojaavan muovihatun saa auki kampeamalla sitä tasapääruuvimeisselillä.
Kuva

Muovihatun alta paljastuu 21mm mutteri, jolla laakeripesä on kiinni iskunvaimentimessa. Mutteri lähtee irroittamalla se 21mm hylsyllä mutta, VAROITUS: kun aukaiset tämän mutterin niin kaikki yläpään hilut lentää yksintein sillä voimalla millä jousi niitä vielä 'työntää'!! Eli jos jousipuristimet ovat niin tiukalla, että jousi ei enää paina yläpään lautasta niin sitten hilut eivät lennä, mutta muutoin ne lähtevät tuosta sillä voimalla kuin se jousi niitä yläpään hiluja painaa.
Kuva

Ohessa näkyy aukaistu yläpään laakeripesä lautasineen päivineen. Pikkaisen jousi ampui hiluja pitkin hallin lattiaa, mutta ei paljoa.
Kuva

Ajan patina, vaihtelevat sääolot sekä lika oli tehnyt laakeripesässä tehtävänsä. Tehtaan vaseliinit olivat jämähtänneet ja muutenkin koko pesä oli paskan peitossa. Laitoin tuonne ensin kunnon suihkun ruosteenirroittajaa ja pyörittelin vanhat vaseliinit sekä paskat pois laakeripesästä sekä sen ympäristöstä. Sitten tongin pahimmat paakut vielä piikillä laakerien välistä ja pistin paineilmapistoolilla paineilmaa laakerien väliin. Täytyy myöntää, että tuli varsin puhdasta jälkeä. Kaikki prikat ja lautaset hioin hiomapaperilla puhtaaksi ruosteesta ja muusta kurasta. Lopuksi tungin laakeripesän täyteen rekka-autojen pyöränlaakereihin tarkoitettua laakerirasvaa / vaseliinia ja pyörittelin laakeria hetken. Alkutilanteeseen verrattuna laakeri tuntui toimivan pehmeästi ja äänettömästi.
Kuva

Sitten on aika kasata uusi iskunvaimennin. Ensin iskunvaimentimen runkoon tulee jousen alapään kumi. Sitten iskunvaimentimen varteen laitetaan haitarikumi jossa on kiinni pohjaanlyönnin estävä vaimenninkumi. Sitten laitetaan jousi paikoilleen ja puristetaan taas niin kasaan kuin vaan mahdollista. Lopuksi yläpäähän tulee jousilautanen, jonka alla on kumi mikä tulee jousta vasten. Lautasen päälle tulee iso aluslevy ja sen päälle laakeripesä aluslevyineen päivineen. Laakeripesä kiinnitetään iskunvaimentimen varteen sillä 21mm mutterilla, joka irroitettiin ja lopuksi päälle lyödään se muovihattu suojaamaan laakeripesää.

Koko paketti pujotetaan iskunvaimentimen kiinnikkeeseen siten, että kuvassa näkyvät ohjuritapit menevät siitä kiinnikkeessä olevasta hahlosta. Iskunvaimentimen rungossa oleva korvake estää työntämästä iskunvaimenninta liian syvälle kiinnikkeeseen.

Kuva


Loppu onkin selvää pässin lihaa. Ensin työnnetään iskunvaimennin varovasti takaisin lokarin alle. Sitten nostetaan hallitunkilla alatukivarresta ylös ja kiinnitetään ne kolme 13mm mutteria yläpäähän konehuoneen puolelta (muista se ohjaava nipukka). Sitten laitetaan se 18mm pultti ja mutteri, joilla iskunvaimennin on kiinni alapäästään. Muista ottaa se kiila pois sieltä hahlosta ja laittaa se anturinjohtojen kannakemetalli sen tilalle. Tukivarren yläpää kiinni 16mm mutterilla ja avittamalla 17mm kiintoavaimella, homma on kasassa. Sitten vaan jousipuristimet pois paikoiltaan

Lopuksi kannattaa tarkistaa, että jousi istuu molemmista päistä kunnolla kumeja vasten. Myöskin yläpään laakerin toimivuuden voi tarkistaa kääntelemällä ohjausta ääriasentoon esim. jarrulevystä. Sitten sama homma toiselle puolelle.

Ohessa vielä linkki RealOEM kuvaan, jossa näkyy nuo jousen ylä- ja alapäähän tulevat hilut laakeripesineen päivineen: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10

Ja jälleen voin koeajon perusteella todeta, että toimii kuin buikki. :thup:

edit: tuli näin jälkeenpäin mieleen ajatus, että kun ottaa entistä iskunvaimenninta pois paikoiltaan niin jousipuristimien käytön voisi ehkä välttää, jos rälläköisi irti sen korvakkeen iskunvaimentajan rungosta, joka siis estää iskunvaimenninta menemästä liian syvälle alapään kiinnikeeseen. Jos tuon korvakkeen rälläköisi irti voisi iskunvaimentimen painaa alemmas ja saada näin ollen pois paikoiltaan ilman jousien puristamista.

Ja toinen keino, kenties, voisi olla löysätä alatukivarren pultit, jolloin tukivarsi antaisi enemmän myöden liikkuen alemmaksi, jolloin iskunvaimentimen saisi jälleen pois ilman jousien puristamista. Tämä mahdollistaisi myös uuden iskunvaimentimen laiton ilman jousien puristamista. Ehkäpä...

Tosin, jos sen yläpään laakerin joutuu avaamaan niin kannattaa jousta puristaa jokatapauksessa, ettei ne hilut lentele minne sattuu.

Avatar
axu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 256
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 19:37

Re: Tee se itse -ohjeita (DIY)

Viesti Kirjoittaja axu » 24 Huhti 2011, 09:03

Hyvät ohjeet! Tuon operaation jälkeen kannattaa mennä nelipistesuuntaukseen. :thuup:

Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Re: Tee se itse -ohjeita (DIY)

Viesti Kirjoittaja FusionWolf » 24 Huhti 2011, 10:20

Kyllä totta tosiaan. Unohtui mainita, että nelipyöräsuuntaukseen on syytä mennä. Pääsiäispyhien ollessa kyseessä tämä ei tietenkään ollut vielä mahdollista. Pitää yrittää heti ensiviikon alusta varata aika suuntaukselle.

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 718
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: Tee se itse -ohjeita (DIY)

Viesti Kirjoittaja TJJ » 24 Huhti 2011, 10:32

FusionWolf kirjoitti:Monista muista automerkeistä poiketen E90:ssä alapään tuenta ei anna niin paljoa myöden, että iskunvaimentimen saisi pois paikoiltaan sellaisenaan, vaan jousi täytyy ensin puristaa kasaan iskunvaimentimen vielä ollessaan paikoillaan.
Ei jousta tarvitse puristaa jos tuon homman tekee BMW:n ohjeiden mukaan.

Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Re: Tee se itse -ohjeita (DIY)

Viesti Kirjoittaja FusionWolf » 24 Huhti 2011, 10:44

TJJ kirjoitti:
FusionWolf kirjoitti:Monista muista automerkeistä poiketen E90:ssä alapään tuenta ei anna niin paljoa myöden, että iskunvaimentimen saisi pois paikoiltaan sellaisenaan, vaan jousi täytyy ensin puristaa kasaan iskunvaimentimen vielä ollessaan paikoillaan.
Ei jousta tarvitse puristaa jos tuon homman tekee BMW:n ohjeiden mukaan.
Niin vähän itsekin ajattelin, että tuosta varmaan selviää ilman jousen puristamistakin, mutta mulla kun ei ollut parempaa tietoutta niin tyydyin tähän ratkaisuun.

Luulen, että se BMW:n ohje kehoittaa aukaisemaan alapääntuennan pultit niin, että se antaa enempi myöden - kenties.

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 718
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: Tee se itse -ohjeita (DIY)

Viesti Kirjoittaja TJJ » 24 Huhti 2011, 10:55

FusionWolf kirjoitti:Luulen, että se BMW:n ohje kehoittaa aukaisemaan alapääntuennan pultit niin, että se antaa enempi myöden - kenties.
Tuolla on kuvia vaihdosta, pitää tosiaan ottaa raidetankojen yms. pultit irti joten ulosvetäjääkin kai tarvitaan:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=58239" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Re: Tee se itse -ohjeita (DIY)

Viesti Kirjoittaja FusionWolf » 24 Huhti 2011, 11:02

TJJ kirjoitti:
FusionWolf kirjoitti:Luulen, että se BMW:n ohje kehoittaa aukaisemaan alapääntuennan pultit niin, että se antaa enempi myöden - kenties.
Tuolla on kuvia vaihdosta, pitää tosiaan ottaa raidetankojen yms. pultit irti joten ulosvetäjääkin kai tarvitaan:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=58239" onclick="window.open(this.href);return false;
Näköjään.. aika hyvät kuvat tuolla tuosta pyörän tuennasta. Jotenkin tuntuu, että puristimilla homman saa hoidettua nopeammin.

Etenkin, jos hilut on yhtä ruosteiset ja likaiset kuin itselläni, jolloin jokaisen pultin kanssa saa vääntää tosissaan, että ne aukeaa. :mus:

Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tee se itse -ohjeita (DIY)

Viesti Kirjoittaja Ironic32 » 26 Huhti 2011, 08:38

BMW:n TIS ohjeiden mukaan kyllä käytetään myös puristinta tuossa hommassa (ainakin pelkän jousen vaihdossa).
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...

Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

Re: E90 - Etuiskunvaimentimien ja -jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja JaW » 08 Marras 2012, 19:31

Onko hyviä veikkauksia tai tietoa, eroaako nelivetomalli paljonkin muista? olisi tarkoitus vaihdella tuossa viikonloppuna. Ainut mikä mietityttää, mahtuuko tuo paketti taipumaan pois näillä ohjeilla, kun nelikossa on nuo vetarit "haitoilla".

Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: E90 - Etuiskunvaimentimien ja -jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ironic32 » 08 Marras 2012, 21:22

Ilmeisesti tuossa nelarissa pitää ainakin varoa, ettei se vetoakseli irtoa sieltä laatikon päästä. Ilmeisesti sieltä vetarin sisemmän suojakumin sisältä voi lähteä jotain irti?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...

Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

Re: E90 - Etuiskunvaimentimien ja -jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja JaW » 09 Marras 2012, 14:31

Joo, tuo pitää ottaa huomioon, joskus olen -95 honda accordista vaihtanut nuo jouset/iskarit, ja siinä kyllä teki tiukkaa saada taipumaan paketti tuolta lokarin alta pois. Jospa se saksalainen olisi tuon vähän fiksummin suunnitellut ja sopisi ilman ongelmia tulemaan pois. Mainitaan nyt vielä, että mitään vanhoja osia ei tarvi säästellä, kun uudet on mulla tuossa valmiiksi kasattuna jos siitä mitään apua on. Kannattanee nuo jouset ainakin puristaa niin läjään kuin mahdollista niin ainahan se vähän tilaa tuo lisää.

Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: E90 - Etuiskunvaimentimien ja -jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ironic32 » 09 Marras 2012, 16:41

Ainakin takavetoisessa tuo etupakka mahtuu kääntymään tuolta, mutta kyllä siinä jousipuristimia tarvii ja tiukka paikka se on siltikin. Ainakaan itse en saanut sitä käännettyä, ennen kuin oli kunnolla puristettu jousi kasaan. Tukivarsiin en itse tosin koskenut ollenkaan.

Luin tuon vetonivel-kohdan suoraan TIS:stä, mutta en kyllä täysin ymmärtänyt, miksi siinä käskettiin vaihtamaan vetonivel uuteen, jos tuo tripodi lähtee kumin sisällä irti. Toisaalla ohjeissa kun on kuitenkin puhdistus- ja rasvausohjeita tuolle tripodille suojakumien vaihdon yhteydessä. Nuo TIS:n ohjeet on joskus "hieman" tulkinnanvaraisia :lol:

Kerrohan kokemuksia, miten savotassa kävi.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...

Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

Re: E90 - Etuiskunvaimentimien ja -jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja JaW » 10 Marras 2012, 16:43

No niin, homma tyssäsi ns. kuin seinään. Sain tuon toisen puolen iskaripaketin valmiiksi ja toista värkkäillessä siinä sitten nuo jousipuristimet jotenkin irtosivat juuri kun ajattelin, sovittaa sitä tuohon iskariin. Melkoisella voimalla jousi ampui nuo puristimet pitkin tallia. Onneksi eivät osoittaneet minua kohti....Päätin sitten lopettaa hengellä leikkimisen ja jätän homman jollekin liikkeelle. Ongelmahan tuossa oli sellainen, että ostin konin FSD iskarit ja vaikka nuo pitävät alustan vakiokorkuisena, niin ne ovat "lepotilassa" huomattavasti normaalia lyhyemmät. Näin ollen jouduin puristamaan jousia huomattavasti enmmän kuin mitä tuossa fusionwolfin tapauksessa, eli piti ottaa vielä neljäs kierre puristettavaksi. Epäilin jo, että iskarit ovat väärät, mutta kun tuon toisen sain väkerrettyä kasaan ja löysäsin puristimet niin se piteni tuosta n. 10cm. Käsin tuota iskaria ei mitenkään saanut pidemmäksi vedettyä, vasta jousen kuorma sai sen pitenemään. Ja koska jouduin ottamaan tuon neljännen kierteen mukaan puristukseen, niin sitä ei meinannut mitenkään saada puristettua siten, etteivät puristimet olisi olleet tiellä kun tuota jousilautasiin sovitteli. Puristimina toimivat samantapaiset kuin fusionwolffillakin. Katselin, että biltemassa olisi ollut ihan fiksun näköisiä puristimia, mutta hinta oli 299€, niin totesin, ettei noita niin useasti tarvitse, että kannattaisi ostaa, kun saan noiden asennuksen ja suuntauksen liikkeessä jo alle tuon hinnan. Semmoista tällä kertaa, hengissä onneksi selvisi :)

Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

Re: E90 - Etuiskunvaimentimien ja -jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja JaW » 23 Marras 2012, 22:43

Ja tänään kävi auto etupään alustan vaihdossa. Kirjoitellaan siitä nyt vähän tännekin, jos tästä apua jollekin olisi. Eli oli tuossa kuulemma vähän joutunut ylimääräistä touhuamaan ja yksi pulttikin oli katkennut!(en kysellyt tarkemmin mistä), olivat laittaneet uuden tilalle. Oli ruostunut jumiin kuulemma. Jousien kans myös jotain säätöä, ilmeisesti noista FSD iskareista johtuvaa, mistä yllä kerroinkin. Ei puhuneet, että sen ahtaampaa olisi nelikkoon tehdä tuo etupää, joten siltä osin ei hommaa tarvitse epäillä.