E91 - etupyörän laakerin vaihto

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

E91 - etupyörän laakerin vaihto

Ohessa jäsen Homebrewin ohjeet E91:n pyörän laakerin vaihtoon.

- Rengas irti

- Jarrusatulan pultit irti (2kpl, 18mm kanta)

- Jarrulevyn pultti irti (7mm kuuskoloavain) ja levy satuloineen irtoaa. Kokonaisuuden voi vaikka tukea jonnekin sivuun. Jarrusatulaa ei ole pakko irroittaa levyn päältä, mutta toki helpottaa työskentelyä.

- Navan pultit irti (4kpl, 18mm kanta). Vaatii vähän akrobatiaa ja erilaisia lenkkiavaimia/hylsyjä. Taiteilua helpottaa jos ottaa jarrukilven irti.

- Nyt napa sitten putoaakin jo paikoiltaan ja ABS:n anturi näkyy kun napa on irti. Paikkojen putsaus ja uusi napa paikalleen uusilla pulteilla (tai vaihtoehtoisesti lisää lukitetta vanhoihin pultteihin). Ohjeen mukaan kiristysmomentti 110Nm.

- Tässä vaiheessa kannattaa muistaa laittaa jarrukilpi paikalleen, veemäinen huomata sen puuttuminen kun rengas on paikoillaan :mus:. Siihen perään jarrusatulan ja jarrulevyn kiinnitys, rengas paikoilleen ja nauttimaan hiljaisemmista kilometreistä.


Aikaa operaatioon meni osaavalla kaverilla n. 1h sisältäen yhden harjoituskierroksen jarrukilven unohtumisen takia. Navan / laakerin hinnaksi sanoivat marmorilla suolaiset ~250€ ja asennusaika 0.8h. Hain tarvikeliikkeestä Ruville -merkkisen navan, jossa on FAG:n laakeri hintaan 110€. Katsotaan miten kestää :thuup:

Ohessa vielä räjäytyskuva, jossa osa numero 5 on pyörän napa, missä laakerointi sijaitsee. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Kiitos ohjeista! Tuli eilen vaihdettua laakeri ja ohjeiden mukaan edettiin. Muuten helppo homma, mutta laakerin neljä pulttia oli kyllä todella tiukassa. Purkamisessa minulle meni 2h pulttien tiukkuudesta johtuen) ja kasaamisessa 0,5h. Ilman ohjeita en olisi rohjennut tähän hommaan. Säästöä tuli mukavasti --> 118 tarvikelaakeri vs 255e alkuperäinen + työt :thup:
- Vähempi parempi -
LWL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 09:27
Paikkakunta: Salo

Itsellä on edessä E90:ssä etupään laakerien vaihto. Kuuluu sellainen nipsuva ääni joka on paikannettu laakeriviaksi.
Merkkikorjaamolla kustannukseksi arvioitiin 400€/puoli, Fixus-korjaamolla puolet halvempi, eli 200€. Onko mitään syytä maksaa tuplahinta? Voiko puolta halvempi varaosa olla kelvollinen/järkevä hankinta?
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Mulla tarvikelaakeri kesti alle 6kk.. Shmiedmannilta ostin.
- Vähempi parempi -
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

henripit kirjoitti:Mulla tarvikelaakeri kesti alle 6kk..
Joku firmahan sen alkuperäisenkin tekee. Eli ostaa FAG- tai SKF-merkkisen tarvikeosan, niin ei pitäisi tulla ongelmia. Saksan Ebaysta 90€/kpl sis. postikulut.
LWL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 09:27
Paikkakunta: Salo

Merkkiliike pyysi n. 260€/kpl, toinen korjaamo n. 130. Tuon jälkimmäisen voisi vielä maksaa, jos ei viitsi itse alkaa tilailemaan.
Vastaa Viestiin