E90 - 330d - Moottorin ilmansuodattimen vaihto

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Yritetäämpäs väsätä jonkinnäköistä ohjetta tästä hommasta. Ei tullut heti mieleen, että ohjeen voisi tehdä niin kuvat jäi vähäisiksi.

Jostain syystä kuvat menivät väärille paikoille, joten aloita alemmasta kuvasta :blush:
Liitteet
1. Avaa kolme kpl 5mm kuuskoloruuvia (ei näy kuvassa, koska kotelo jo poistettu)<br />2. Punainen. Avaa 5mm kuuskoloruuvit ja poista kansi kitkuttamalla. Tämä on vaikein kohta enkä tiedä miten oikeasti pitäisi hoitaa.<br />3. Vaihda suodatin ja kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
1. Avaa kolme kpl 5mm kuuskoloruuvia (ei näy kuvassa, koska kotelo jo poistettu)
2. Punainen. Avaa 5mm kuuskoloruuvit ja poista kansi kitkuttamalla. Tämä on vaikein kohta enkä tiedä miten oikeasti pitäisi hoitaa.
3. Vaihda suodatin ja kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
bmw2.JPG (104.44 KiB) Katsottu 35639 kertaa
1. Vihreä. Avaa ruuvit ja poista kotelo (sisältää raitisilmasuodattimen ja sen vaihto onnistuu siinä samalla)<br />2. Punainen. Avaa klipsut ja poista kannet.<br />3. Oranssi. Vedä irti.<br />4. Vaalean sininen. Avaa ruuvit ja poista &quot;hattuhylly&quot;.<br />5. Pinkki. Avaa ruuvit ja poista moottorin suojakansi.<br />6. Lila. Avaa kolme torx ruuvia ja poista irtoava osa.
1. Vihreä. Avaa ruuvit ja poista kotelo (sisältää raitisilmasuodattimen ja sen vaihto onnistuu siinä samalla)
2. Punainen. Avaa klipsut ja poista kannet.
3. Oranssi. Vedä irti.
4. Vaalean sininen. Avaa ruuvit ja poista "hattuhylly".
5. Pinkki. Avaa ruuvit ja poista moottorin suojakansi.
6. Lila. Avaa kolme torx ruuvia ja poista irtoava osa.
bmw1.JPG (78.79 KiB) Katsottu 35639 kertaa
- Vähempi parempi -
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

AD- autokorjaamo olisi ottanut tästä työstä 150€+osa! Itsellä meni tämän tekemiseen ensimmäisellä kerralla n. 1h eli ihan kohtuu tuntipalkoille jää. Osan hinta n. 25€ Shmiedmannilla. Ps. Fusion wolf teki paljon laadukkaamman ohjeen, mutta on vähän eri koneelle.
- Vähempi parempi -
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Hyvä ohje tämäkin! Kaikesta on varmasti apua kun lähtee väsäämään.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Hankkiessani F10:ni parisen vuotta sitten ihmettelin moottorin kotelointia katsellesani, miten mahtaa käydä esim. moottorin ilmansuodattimen vaihto. Tuntui vähintäänkin epäilyttävältä, että ko. osa vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan vasta toisessa huollossa eli itselläni n. 70 000 km:n kohdalla.

Vaihto hoituu todella helposti:
1. ota nostamalla suojakate pois - se on kiinni vain suorilla muovitapeilla
2. kierrä ilmasuodatinta vaakatasossa niin, että irtoaa kiinnikkeistään ja nosta pois
3. puhdista kaukalo tarvittaessa
4. laita uusi suodatin paikalleen kiertämällä päinvastoin kuin pois ottaessasi
5. paina suojakate takaisin paikalleen - ole huolellinen, että kiinnikkeet painuvat pohjaan: jos jää irralleen, voi kuluttaa konepellistä maalia pois.

Ilmansuodattimen hinta on varsin suolainen, mutta toisaalta se on todella hyvin rakennettu. Varsinaista suodatinosaa kiertää erillinen karkeasuodatinnauha, joka näyttää siivoavan varsin tehokkaasti kaikki isommat roskat pois. Suodatin on myös kooltaan varsin iso ja hyvin koteloitu, joten se kestää senkin vuoksi. Poikkeuksellisen pölyisen kevään vuoksi ryhdyin vaihtopuuhaan, sillä varsinainen huolto tulee eteen vasta kesällä ja ajokilometrejä on takana jo lähemmäs 70 000. Suodatin oli silti yllättävän siistissä kunnossa eli kyllä se olisi huoltoon asti kelvannut. Tulipa kuitenkin tehdyksi. :thup:
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

heimarkku kirjoitti:Hankkiessani F10:ni parisen vuotta sitten ihmettelin moottorin kotelointia katsellesani, miten mahtaa käydä esim. moottorin ilmansuodattimen vaihto. Tuntui vähintäänkin epäilyttävältä, että ko. osa vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan vasta toisessa huollossa eli itselläni n. 70 000 km:n kohdalla.

Vaihto hoituu todella helposti:
1. ota nostamalla suojakate pois - se on kiinni vain suorilla muovitapeilla
2. kierrä ilmasuodatinta vaakatasossa niin, että irtoaa kiinnikkeistään ja nosta pois
3. puhdista kaukalo tarvittaessa
4. laita uusi suodatin paikalleen kiertämällä päinvastoin kuin pois ottaessasi
5. paina suojakate takaisin paikalleen - ole huolellinen, että kiinnikkeet painuvat pohjaan: jos jää irralleen, voi kuluttaa konepellistä maalia pois.

Ilmansuodattimen hinta on varsin suolainen, mutta toisaalta se on todella hyvin rakennettu. Varsinaista suodatinosaa kiertää erillinen karkeasuodatinnauha, joka näyttää siivoavan varsin tehokkaasti kaikki isommat roskat pois. Suodatin on myös kooltaan varsin iso ja hyvin koteloitu, joten se kestää senkin vuoksi. Poikkeuksellisen pölyisen kevään vuoksi ryhdyin vaihtopuuhaan, sillä varsinainen huolto tulee eteen vasta kesällä ja ajokilometrejä on takana jo lähemmäs 70 000. Suodatin oli silti yllättävän siistissä kunnossa eli kyllä se olisi huoltoon asti kelvannut. Tulipa kuitenkin tehdyksi. :thup:
Paljonko oli suodattimen hinta marmorilla?
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Ovh. 80 €, BMW-kerhon jäsenenä -10 % = 72 €. Ei se nyt ihan mahdoton ole, kun kestää näköjään 70 tkm normaaliliikenteessä eikä aja hiekkateitä työkseen. Raitisilmasuodattimet ovat sen sijaan täysin ylihinnoiteltuja eli ovh. 146 €/2kpl! Jostakin täytyy saada jatkossa halvemmalla... tietääkö joku mistä?
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Eiköhän noita samoja suodattimia saa tarvikepuoleltakin. Liekö sitten tarvikkeenakaan Suomessa merkittävästi halvempi. Eli vaikkapa Saksan maalta valikoimaa tutkimaan. Kurkkasitko, oliko orkkiksessa esim. MANN tai MAHLE logo?
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Clavurion kirjoitti:Eiköhän noita samoja suodattimia saa tarvikepuoleltakin. Liekö sitten tarvikkeenakaan Suomessa merkittävästi halvempi. Eli vaikkapa Saksan maalta valikoimaa tutkimaan. Kurkkasitko, oliko orkkiksessa esim. MANN tai MAHLE logo?
BEHRin tuotteita näyttävät olevan.
karsta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Kesä 2014, 10:08

Ohje on ilmeisesti pre-LCI -malliin, eikös vaihto ole LCI-mallissa huomattavasti helpompi? Katselin omaa 330D:n konehuonetta ja siellähän suodatin sijaitsee ilmeisesti kuvassa vasemmalla näkyvän boksin sisällä, jos olen oikein ymmärtänyt?

Kuva
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Niin näyttäisi majailevan. Ohje on tosiaan pre lci.
- Vähempi parempi -
Vastaa Viestiin