Yritetäämpäs väsätä jonkinnäköistä ohjetta tästä hommasta. Ei tullut heti mieleen, että ohjeen voisi tehdä niin kuvat jäi vähäisiksi.
Jostain syystä kuvat menivät väärille paikoille, joten aloita alemmasta kuvasta
E90 - 330d - Moottorin ilmansuodattimen vaihto
- henripit
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
- Auto: e90 330dA -06
- Paikkakunta: Vantaa
- Liitteet
-
- 1. Avaa kolme kpl 5mm kuuskoloruuvia (ei näy kuvassa, koska kotelo jo poistettu)
2. Punainen. Avaa 5mm kuuskoloruuvit ja poista kansi kitkuttamalla. Tämä on vaikein kohta enkä tiedä miten oikeasti pitäisi hoitaa.
3. Vaihda suodatin ja kasaa päinvastaisessa järjestyksessä. - bmw2.JPG (104.44 KiB) Katsottu 35979 kertaa
- 1. Avaa kolme kpl 5mm kuuskoloruuvia (ei näy kuvassa, koska kotelo jo poistettu)
-
- 1. Vihreä. Avaa ruuvit ja poista kotelo (sisältää raitisilmasuodattimen ja sen vaihto onnistuu siinä samalla)
2. Punainen. Avaa klipsut ja poista kannet.
3. Oranssi. Vedä irti.
4. Vaalean sininen. Avaa ruuvit ja poista "hattuhylly".
5. Pinkki. Avaa ruuvit ja poista moottorin suojakansi.
6. Lila. Avaa kolme torx ruuvia ja poista irtoava osa. - bmw1.JPG (78.79 KiB) Katsottu 35979 kertaa
- 1. Vihreä. Avaa ruuvit ja poista kotelo (sisältää raitisilmasuodattimen ja sen vaihto onnistuu siinä samalla)
- Vähempi parempi -
- henripit
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
- Auto: e90 330dA -06
- Paikkakunta: Vantaa
AD- autokorjaamo olisi ottanut tästä työstä 150€+osa! Itsellä meni tämän tekemiseen ensimmäisellä kerralla n. 1h eli ihan kohtuu tuntipalkoille jää. Osan hinta n. 25€ Shmiedmannilla. Ps. Fusion wolf teki paljon laadukkaamman ohjeen, mutta on vähän eri koneelle.
- Vähempi parempi -
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Hyvä ohje tämäkin! Kaikesta on varmasti apua kun lähtee väsäämään.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Hankkiessani F10:ni parisen vuotta sitten ihmettelin moottorin kotelointia katsellesani, miten mahtaa käydä esim. moottorin ilmansuodattimen vaihto. Tuntui vähintäänkin epäilyttävältä, että ko. osa vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan vasta toisessa huollossa eli itselläni n. 70 000 km:n kohdalla.
Vaihto hoituu todella helposti:
1. ota nostamalla suojakate pois - se on kiinni vain suorilla muovitapeilla
2. kierrä ilmasuodatinta vaakatasossa niin, että irtoaa kiinnikkeistään ja nosta pois
3. puhdista kaukalo tarvittaessa
4. laita uusi suodatin paikalleen kiertämällä päinvastoin kuin pois ottaessasi
5. paina suojakate takaisin paikalleen - ole huolellinen, että kiinnikkeet painuvat pohjaan: jos jää irralleen, voi kuluttaa konepellistä maalia pois.
Ilmansuodattimen hinta on varsin suolainen, mutta toisaalta se on todella hyvin rakennettu. Varsinaista suodatinosaa kiertää erillinen karkeasuodatinnauha, joka näyttää siivoavan varsin tehokkaasti kaikki isommat roskat pois. Suodatin on myös kooltaan varsin iso ja hyvin koteloitu, joten se kestää senkin vuoksi. Poikkeuksellisen pölyisen kevään vuoksi ryhdyin vaihtopuuhaan, sillä varsinainen huolto tulee eteen vasta kesällä ja ajokilometrejä on takana jo lähemmäs 70 000. Suodatin oli silti yllättävän siistissä kunnossa eli kyllä se olisi huoltoon asti kelvannut. Tulipa kuitenkin tehdyksi.
Vaihto hoituu todella helposti:
1. ota nostamalla suojakate pois - se on kiinni vain suorilla muovitapeilla
2. kierrä ilmasuodatinta vaakatasossa niin, että irtoaa kiinnikkeistään ja nosta pois
3. puhdista kaukalo tarvittaessa
4. laita uusi suodatin paikalleen kiertämällä päinvastoin kuin pois ottaessasi
5. paina suojakate takaisin paikalleen - ole huolellinen, että kiinnikkeet painuvat pohjaan: jos jää irralleen, voi kuluttaa konepellistä maalia pois.
Ilmansuodattimen hinta on varsin suolainen, mutta toisaalta se on todella hyvin rakennettu. Varsinaista suodatinosaa kiertää erillinen karkeasuodatinnauha, joka näyttää siivoavan varsin tehokkaasti kaikki isommat roskat pois. Suodatin on myös kooltaan varsin iso ja hyvin koteloitu, joten se kestää senkin vuoksi. Poikkeuksellisen pölyisen kevään vuoksi ryhdyin vaihtopuuhaan, sillä varsinainen huolto tulee eteen vasta kesällä ja ajokilometrejä on takana jo lähemmäs 70 000. Suodatin oli silti yllättävän siistissä kunnossa eli kyllä se olisi huoltoon asti kelvannut. Tulipa kuitenkin tehdyksi.
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Paljonko oli suodattimen hinta marmorilla?heimarkku kirjoitti:Hankkiessani F10:ni parisen vuotta sitten ihmettelin moottorin kotelointia katsellesani, miten mahtaa käydä esim. moottorin ilmansuodattimen vaihto. Tuntui vähintäänkin epäilyttävältä, että ko. osa vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan vasta toisessa huollossa eli itselläni n. 70 000 km:n kohdalla.
Vaihto hoituu todella helposti:
1. ota nostamalla suojakate pois - se on kiinni vain suorilla muovitapeilla
2. kierrä ilmasuodatinta vaakatasossa niin, että irtoaa kiinnikkeistään ja nosta pois
3. puhdista kaukalo tarvittaessa
4. laita uusi suodatin paikalleen kiertämällä päinvastoin kuin pois ottaessasi
5. paina suojakate takaisin paikalleen - ole huolellinen, että kiinnikkeet painuvat pohjaan: jos jää irralleen, voi kuluttaa konepellistä maalia pois.
Ilmansuodattimen hinta on varsin suolainen, mutta toisaalta se on todella hyvin rakennettu. Varsinaista suodatinosaa kiertää erillinen karkeasuodatinnauha, joka näyttää siivoavan varsin tehokkaasti kaikki isommat roskat pois. Suodatin on myös kooltaan varsin iso ja hyvin koteloitu, joten se kestää senkin vuoksi. Poikkeuksellisen pölyisen kevään vuoksi ryhdyin vaihtopuuhaan, sillä varsinainen huolto tulee eteen vasta kesällä ja ajokilometrejä on takana jo lähemmäs 70 000. Suodatin oli silti yllättävän siistissä kunnossa eli kyllä se olisi huoltoon asti kelvannut. Tulipa kuitenkin tehdyksi.
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Ovh. 80 €, BMW-kerhon jäsenenä -10 % = 72 €. Ei se nyt ihan mahdoton ole, kun kestää näköjään 70 tkm normaaliliikenteessä eikä aja hiekkateitä työkseen. Raitisilmasuodattimet ovat sen sijaan täysin ylihinnoiteltuja eli ovh. 146 €/2kpl! Jostakin täytyy saada jatkossa halvemmalla... tietääkö joku mistä?
Eiköhän noita samoja suodattimia saa tarvikepuoleltakin. Liekö sitten tarvikkeenakaan Suomessa merkittävästi halvempi. Eli vaikkapa Saksan maalta valikoimaa tutkimaan. Kurkkasitko, oliko orkkiksessa esim. MANN tai MAHLE logo?
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
BEHRin tuotteita näyttävät olevan.Clavurion kirjoitti:Eiköhän noita samoja suodattimia saa tarvikepuoleltakin. Liekö sitten tarvikkeenakaan Suomessa merkittävästi halvempi. Eli vaikkapa Saksan maalta valikoimaa tutkimaan. Kurkkasitko, oliko orkkiksessa esim. MANN tai MAHLE logo?