Tuli vaihdettua moottorin ilmansuodatin ja vaikka foorumilta yhdet ohjeet jo aiheesta löytyykin niin lisäinformaatio ei liene kenellekkään koskaan pahitteeksi.
Mutta harmikseni tajusin vasta kasausvaiheessa alkaa räpsimään kuvia operaatiosta, joten koitan nyt tässä esittää vähän takaperoisesti mitä sitä oikein tuli pusailtua. Aikaa koko operaatioon tämmöiseltä noviisilta rauhallisesti pusaillessa meni kaikkineen noin kaksi tuntia.
Työssä käytettyjä työkaluja ja tarvikkeita:
- Kapeakärkiset pihtimet
- M5 kuuskoloavain
- T20 torx avain
- kapeakärkinen ruuvimeisseli (risti tai tasapää ei väliä)
- 8mm hylsy ja T-avain
- 11mm hylsy ja hylsyavain
- imuri
- hanskat
- (paineilmapuhallin)
Työkalut ja tarvikkeet
Aloiteaan poistamalla koneen suojamuovi. Kierretään auki 2kpl M5 kuuskoloruuvia sekä vedetään reippaasti muovi pois kiinnikkeistään ylös sekä itseenpäin.
Suojamuovi pois paikoiltaan.
Irroitetaan ilmanohjain aukaisemalla 3kpl T20 torx ruuveja.
Irroitetaan raitisilmansuodattimen kotelo avaamalla 6kpl 8mm kannalla olevaa ruuvia.
Raitisilmansuodatin pois paikoiltaan.
Valmistaudutaan irroittamaan tuulilasin edessä oleva muoviosa avaamalla repsikan ja kuskinpuolella olevat muovikotelot sekä irroittamalla anturien johdot. Tässä pienipäinen meisseli voi olla käytännöllinen.
Tuulilasin edessä olevaa muoviosaa pitää kiinni 2kpl 8mm kannalla olevaa ruuvia, jotka paljastuvat kun muovikotelot on otettu pois paikoiltaan. Kuvassa lukee 10mm ruuvit, mutta kyseessä oikeasti siis 8mm kannalla olevat ruuvit.
Aukaistaan muovikotelo myös kuskin puolelta sekä irroitetaan anturin johto liitinpesästään.
Tuulilasin edessä olevan muoviosan eteen on kiinnitetty muovinen letkuteline. Tämän saa irti ihan vetämällä pois paikoiltaan. Tämän jälkeen se tuulilasin edessä oleva muovinen osa lähtee ihan vetämällä pois paikoiltaan tiivisteineen päivineen.
Irroitetaan ilmansuodattimelle menevästä letkusta anturin johto irroittamalla kapeakärkisillä pihtimillä sen ympärillä oleva metalliklipsu. Tämän jälkeen liitin aukeaa ihan vetämällä. Tätä ei ole pakko tehdä, ellei halua poistaa mikrofiltteriä edestä.
Nippusitoja täytyy katkaista, jotta anturinjohdon saa kokonaan irti letkusta.
Irroitetaan samaisen kumiletkun yläpäässä oleva liitin painamalla sivuista ja vetämällä. Löysätään samalla koneen suojamuovin kannatinta, jotta se saadaan käänneettyä pois edestä kun mikrofiltteriä poistetaan (ei siis pakko tehdä). Lisäksi aukaistaan 1kpl M5 kuuskoloruuveja, joka pitää ilmansuodatinkotelon sivussa olevaa ilmanohjainta paikoillaan.
Letkua pitää kiinni mikrofiltterissä 2kpl M5 kuuskoloruuvia, jotka aukaisemalla letkun saa pois ihan vetämällä.
Mikrofiltterin irroittaminen ei ole pakollinen, mutta itse otin sen pois, jotta ilmansuodattimen kotelon pääsee puhdistamaan paremmin. Tämä aukeaa avaamalla kaksi, muistaakseni T20 torx ruuvia.
Sitten aletaan aukaisemaan itse ilmansuodattimen koteloa. Ensin kannattaa avata tukivarsi, jotta se kääntyy vähän pois edestä. Vaikka se on uros-torx pultilla kiinni niin siihen käy ihan 11mm hylsyavain. Itse kotelo on kiinni viidellä M5 kuuskoloruuvilla, joista taaimmainen on kohtuullisen syvällä ja vaatii kuuskoloavaimelta hieman pituutta.
Kotelon kansi ei lähde pois ennen kuin tukivarren ottaisi pois kokonaan, joten päätin antaa sen olla ja irroitin vain kuuskolopultit, jotta kantta pääsi raottamaan tarpeeksi.
Kun kuuskoloruuvit on saatu irroitettua raotetaan kotelon kantta niin, että vanha suodatin saadaan revittyä pois paikoiltaan. Akun apuvirtaliittimen päällä oleva suojahattu kannattaa ottaa myös pois paikoiltaan niin saa juuri sen verran tilaa, että homma onnistuu. Tiukkaa tekee, mutta kyllä se sieltä pois tulee.
Kun vanha suodatin on pois kannattaa suodattimen kotelo imuroida. Tässä vaiheessa mikrofiltterin on parempi olla pois paikoiltaan. Lisäksi koteloon voi tuupata imuroinnin jälkeen paineilmaa, jotta paikat viimeisetkin pölyhiukkaset lentää ulos.
Tämän jälkeen homma onkin triviaali:
- Kotelon M5 kuuskoloruuvit ensin takaisin paikoilleen.
- Sitten tukivarren uros-torx pultti.
- Mikrofiltteri kahdella torx ruuvilla
- Ilmanohjain ilmansuodattimen kylkeen yhdellä M5 kuuskoloruuvilla.
- Koneensuojamuovin kannake M5 ruuvi takaisin tiukkaan.
- Kumiletku takaisin paikoilleen ja kiristetään 2kpl M5 kuuskoloruuvia.
- Painetaan anturien johdot takaisin paikoilleen ja alempaan laitetaan se metalliklipsu, jotta se pysyy kiinni. Lisäksi pistetään itse johto nipparilla letkun varteen kiinni.
- Työnnetään tuulilasin edessä oleva suojamuovi takaisin paikoileen ja kiristetään kiinni 2kpl 8mm kannalla olevat ruuvit.
- Laitetaan suojamuoviin tulevat anturien johdot takaisin paikoilleen ja klikasautetaan kiinni anturiin.
- Asetetaan muoviset suojakotelot takaisin paikoilleen.
- Työnnetään se muovinen letkuteline takaisin paikoilleen tuulilasin edessä olevaan muoviosaan.
- Kiinnitetään sisäilmansuodattimen kotelo takaisin paikoilleen 6kpl 8mm kannalla olevilla ruuveilla
- Kiinnitetään ilmanohjain takaisin auton keulaan. 3kpl T20 torx ruuvit.
- Kiinnitetään koneen suojamuovi takaisin paikoilleen. 2kpl M5 kuuskoloruuvit.
Näin saa konekin vähän raittiimpaa ilmaa.