e90 jalkatilan (led) valot retrofit

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Jarpba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 19:58
Auto: BMW e90 318da LCI vm. 2009

Kuva

Tämä diy koskee siis vain autoja, joissa ei tehtaalla ole asennettu jalkatilaan minkäännäköisiä valoja. Tällöin ei edes johtoja ole valmiina, vaan kaikki pitää itse vetää footwell moduulista. Mitään koodausta ei tarvita, ainakaan minun autossani.

En löytänyt aiheesta kovinkaan paljon valmista tietoa netistä. Ainakaan sellaista, että olisi päässyt heti asian ytimeen kiinni. Ilmeisesti kovin moni ei näe tarpeellisina/ylellisinä tällaisia valoja. Ja ne jotka näkevät, ovat ne jo tehtaalta tilattuna ottaneet. Itse ostin käytettynä suomalaisen valottoman karvalakin, jonka jälkeen alkoi tehdä mieli kaikenlaista. Tein sitten selvitystyötä itsekseni ja lopulta sain vaadittavat toimet muotoiltua päähäni. Loppujen lopuksi kyseessä on hyvin yksinkertainen diy, kunhan hoksaa miten nuo netissä olevat dokkarit toimii ja mistä osia saa ostettua. Toki pitää osata vähän elektroniikkaa eikä peukalo saa olla ihan keskellä kämmentä :)

En osaa sanoa mihin malleihin näitä ohjeita voi soveltaa, mutta oma auto on e90 318d lci 2009/03.

Tähän alkuun listaan hyviä nettisivuja, joista saa kaikenlaista tarpeellista tietoa diy-henkisille.

WDS on hyvä paikka varmistaa oman auton elektroniikan kytkennät. Luonnollisesti jokainen puuhailee oman autonsa parissa omalla vastuulla.
http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... /index.htm

Auton paneelien irrotukseen (ja muita) oppaita löytyy allaolevasta linkistä (venäjäksi, käytä google translatea). Sivusto ei taida pitää sisällään ihan uusimpia vuosimalleja, mutta vanhempien mallien ohjeet ovat monesti riittävän suuntaa-antavia.
http://tis.bmwcats.com/doc1098129/

Alkuperäisten osien tuotekoodit löytyy täältä hakemalla.
http://www.realoem.com/bmw/select.do

Sivusto, josta itse ostin alkuperäisiä bmw-osia (liittimet ja muuta diyn ulkopuolista sälää). Sivuston haku tuntui löytävän lähes osan kuin osan tuotekoodin perusteella, joten kaikki tarpeelliset saanee täältä (älä kuitenkaan osta lamppuja ja lamppujen kehikoita, ne saa paremmin valmiina pakettina muualta).
http://www.teile-profis.de/

Googlettamalla tuotekoodia, voi löytää valokuvan osasta.


Tarvittavia osia ja työkaluja.
- LED valot jalkatilaan, esim
http://www.epdtuning.com/saattovalot-ov ... p-847.html
Itse ostin Ruotsin Xenonkungenista näitä vastaavat, koska siellä myytiin puoleen hintaan. Ostin 6 kpl, koska aion myöhemmin laittaa valot myös etu- ja takaovien alaosaan. Nyt, kun katsoin niin en enää löytänyt Xenonkungenista noita.
- Bushing Contact 0,75mm, 2 kpl per valo, tuotekoodi 61130006663. Nämä on sellaisia naaraspuolisia metallisia osia, joita tarvitaan valon liittimessä.
- Universal Socket Housing 2 POL, 1 kpl per valo, tuotekoodi 61136925634. Valon liitin ilman metallisia pinnejä. (realoemista löytyy e90 lci:lle valoihin 3 paikkainen liitin, joka on väärä. 2 Paikkainen pitää olla. Jouduin viilaamaan ylimääräisen reijän pois, jotta mahtui valon pistokkeeseen. Valossa vain 2 pinniä.)
- Double Leaf Spring contact 1mm, 1 kpl footwell moduuliin kytkettäväksi, tuotekoodi 61130007437 (itse en ostanut tätä osaa alkuperäisosana, vaan paikallisen elektroniikkaliikkeen hyllystä kuvan perusteella. saamani liitin ei täysin sopinut footwell moduuliin, joten jouduin työstämään sitä hieman)
- Vapaaehtoinen sulake + sulakkeen pidin (ostin Biltemasta 5A sulakkeen + pitimen)
- 8mm reijällä varustettu pyöreä lattaliitin maadoitusjohdon kytkemiseen (Biltemasta)
- 8mm mutteri lattaliittimen kiinnittämiseksi maadoitukseen (Biltemasta)
- Sähköjohtoa elektroniikkaliikkeestä (0.75mm - 1mm paksuista)
- Juotosvälineet
- Torx avaimia
- Ruuvimeisseleitä
- Johtoliitinten puristamiseen työkalu (kai tähän pihditkin käy)
- Eristysteippiä
- Tärkeä useassa diyssä: Plastic Prying Tools (muovisia työkaluja, joilla voi vääntää auton paneeleita irti kiinnikkeistään tuhoamatta paaneeleita. jep, kiinnikkeet voi kyllä tuhoutua, mulla ei hajonnut yksikään)
- Räikkäavain akun negatiivisen navan irrottamiseen


Sitten asiaan. Kuten alla olevasta näkyy, kytkentä ei voisi olla simppelimpi. Mutta työ sitäkin suurempi :tong:

Kuva

1. Ensimmäinen vaihe on purkaa autosta tarvittavat paneelit (ks. venäjänkielinen korjaamo-opas):
- Kuskin puoleisen oven alaosan ylin lista.
- Paneeli, jossa konepellin avausvipu.
- Kuskin puoleisen jalkatilan yläosan paneeli, 3 torx-ruuvia. Tässä paneelissa myös valmiina kolot valolle.
- Matkustajan puoleisen jalkatilan yläosan paneeli, 2 torx-ruuvia. Tässäkin paneelissa valmis reikä valolle.
- Ilmastoinnin hallintapaneeli. Tämä on hankala, koska monesti pirun kovin kiinni. Minulta meni ekalla kertaa 2h, että keksin miten sen saisi irti (ja uskalsin vääntää tarpeeksi), vaikka noudatin foorumien+youtuben+korjaamo-oppaan ohjeita. Yritä ensin vääntää reunoilta keskeltä. Jos tuntuu, ettei irtoa niin sitten raota varovasti vaikka ensin oikeaa yläkulmaa. Jätä joku työkalu siihen väliin siten, että näet ylhäältä päin raosta sisään. Siitä näkee kahden muoviosan rajan, johon saa tungettua teräväkärkisen lattaruuvimeisselin. Kun ruuvarin kärki on muoviosien välissä, pitäisi sillä saada tarpeeksi voimaa, jolloin paneelin kiinnike lähtee irti. Sama toiselle puolelle tai vuorotellen muljuttelemalla. Ilmastointipaneelin voi jättää kiinni johtoihinsa.
- Ilmastointipaneelin irrotuksen jälkeen kannattaa vielä ottaa radio veks, jotta on kunnolla tilaa vetää valojen johdot kuskin puolelta matkustajan puolelle. Radio on helppo irrottaa, kiinni vain kahdella ruuvilla ja sitten tulee vetämällä ulos. Itse en "irrottanut" akkua radiota irrottaessa (business CD). Akun negatiivinen napa pitää kuitenkin kytkeä irti, joten sen voi tehdä ennen radion irrottamista johdoistaan.

2. Johtojen rakentelu
Kun paneelit on auki, on valojen johtojen pituudet helppo mitoittaa. Kun olet lukenut koko tämän diyn tai selvitellyt muuten vaan, niin sinulle on toivottavasti muodostunut kuva mistä mihin johdot tulee vetää. Tarvitaan siis vain kaksi johtoa. Virtajohto ja maajohto. Kuskin ja matkustajan valot kytketään rinnan.
- Virtajohto: Footwell modulesta lähtee virtajohto ensin kuskin puoleiselle valolle. Siitä haarautuen johto jatkaa matkaansa keskikonsolin kautta matkustajan puolelle.
- Maajohto: Kuskin jalkatilassa jarrupolkimen kiinnityskohdassa törröttää 8mm kierteillä oleva ruuvi, joka on oiva maadoituspiste. Tähän kytketään lattaliitin, josta lähtee maajohto valoille. Ensin kuskinpuoleiselle valolle ja siitä haara keskikonsolin kautta matkustajan puolelle.
- Footwell moduleen tulevan virtajohdon päähän pitää puristaa paikoilleen Doube Leaf Spring contact.
- Molempia valoja varten kootaan liittimet: Socket housing + 2 kpl Bushing contact. Napaisuudella ei ollut minun ledeissä väliä. Normaalisti ledit toimivat vain, kun napaisuus on oikein. Selvitä tämä etukäteen jollain ulkoisella virtalähteellä (12 V).
- Jos haluat, voit jättää kuskin ja matkustajan puolelle virta- ja maajohtoon pienet ylimääräiset pätkät johtoa, jotta voit myöhemmin halutessasi jatkaa kytkentää helposti ovien alapuolisiin valoihin tms.

3. Irrota akun negatiivinen napa tässä kohtaa (tästäkin ohje venäjänkielisessä dokkarissa + foorumeilla yleisesti).
- Ennen irrotusta kytke autosta kaikki mahdolliset sähkölaitteet pois päältä
- Ota huomioon, että autosi kokoonpanosta riippuen voi jotain asetuksia nollaantua. Minulla ei mennyt kuin kellonaika. (jos joku vikakoodi tulee niin sellaisen nollaaminenhan maksaa marmorilla?)
- Tärkeää: Kun auton akku on irti, ei takaluukun avaukseen tarvittava moottori toimi. Jos siis suljet luukun, se on kiinni ja pysyy. Laitoin itse maton sihen väliin, ettei vahingossa pamahda kiinni.
- Laita akun negatiivisen navan ja kengän väliin jotain eristettä, ettei se pääse vahingossakaan yhdistämään kesken operaation.
- Akkuhan löytyy takaluukun oikeasta reunasta työkaluosion alapuolelta. Työkaluosio lähtee irti, kun avaa salvan ja nostaa ylöspäin.

4. Footwell modulen liittimen x14260 avaaminen
- Saatat tarvita pientä peiliä, että näet ja hoksaat, miten liittimen lukon avausmekanismi toimii. Tämä on haastava vaihe, koska työasento on ihan persiistä ja muutenkin liitin on vaikeassa paikassa.
- Itse avasin liittimen lukon tunkemalla ohutkärkisen lattaruuvarin lukon ripan alle ja kampeamalla kevyesti ylöspäin. Lukkoripa asettui kevyesti nipukan päälle makaamaan, jolloin sen sai avattua.
- Kun lukko on auki, pitää liitin irrottaa moduulista. Se on hieman piukassa, koska muut johdot painaa sitä sisään. Vedä vain kohtisuoraa ulospäin, kunnes irtoaa.
- Kun liitin on irti moduulista, johtonipun pitäisi antaa periksi sen verran, että liittimen saa paremmin käsille.
- Kun liitin on paremmin käsillä, siitä näkee pinninumeroinnit (Alempi kuva, vasemmalla). Liittimen sisuskalut pitää nyt liu'uttaa ulos kuoren sisältä (alempi kuva, keskellä). Taivuta hieman kotelon reunoja ulospäin, jolloin sisuskalut liukuvat ulos.

5. Johdon kytkeminen ja kokoaminen
- Kytke valojen virtajohto avatun liittimen koloon numero 35. Allaolevasta kuvasta keskimmäinen kuva. Liitin pitäisi olla tyhjä. (Jos ei ole niin sitten on paras selvitellä asioita. Ilmeisesti on olemassa karvalakkimalli, jossa kattovaloissa ei ole edes painikkeita. Tällöin valot tulevat footwell moduulin pinnistä 35. Jos näinkään ei ole, tarkista, että olet avannut nimenomaan liittimen x14260.)
- Sulje liittimen kotelo ja kytke liitin takaisin moduuliin.
- Kiinnitä maajohdon lattaliitin jarrupolkimen kiinnikkeen lähellä olevaan 8mm ruuviin. Allaolevasta kuvasta oikeanpuoleinen kuva.
- Asenna valot kokeeksi aiemmin valmiiksi tekemääsi johdotukseen ja liittimiin.
- Kytke akku paikalleen. (Savun hälvettyä tarkista kytkennät ja kaiva muutama tonni marmoritiskille menoa varten)
- Valot pitäisi palaa kattovalon tahdissa.
- Irrota valot liittimistä.
- Piilota johdot vaikka maton alle ja asettele valojen liittimet siten, että ne riittävät paneeleissa oleviin koloihin.
- Kokoa loput autosta. Pidä huolta, että valojen johdot jäävät roikkumaan jalkatilan paneelien koloista.
- Kytke valot takaisin liittimiinsä ja paina paneeleissa oleviin koloihin.
- Valmis.

Kuva
Huomaa, että oikeanpuoleisessa kuvassa, jossa on siis maadoituspiste, toinen johto on ruskea, vaikka näyttää punaiselta. Molemmat ovat siis maajohtoja. Tässä diyssä riittää yksi johto, joka haaroitetaan molemmille valoille. (Toinen kuvan johdoista menee takaluukun avausnappiin, jonka duunasin myös retrofittinä. Siitä ehkä toinen diy myöhemmin.)

Toivottavasti tästä diystä on apua jollekin, joka kaipaa pientä ehostusta ohjaamon ilmeeseen. Minusta talven pimeydessä nämä valot ovat ihan ehdoton. Monta kertaa pudottanut avaimen tms, lattialle ja hakenut sitä sitten kännykän valossa. Nyt on kunnon paiste ilmankin :lol:

...Enkä tosiaan vastaa yhtään mistään mitään. Tähän diyhyn on saattanut epähuomiossa tulla virheitä, vaikka näin paljon vaivaa kirjoittamiseen. Perehdy aina kunnolla auton elektroniikkaan ja rakenteeseen niin hyvä tulee.