Bigiss
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Tammi 2016, 14:42

Lisävalojen asennus, kokemuksia?

ViestiKirjoittaja Bigiss » 29 Tammi 2016, 15:04

Onko porukalla kokemuksia lisävalojen asennuksesta bi-xenonien kaveriksi?

Etupuskuri pitää irroittaa mekaanisen asennuksen tekemiseksi, mutta onko kokemuksia siitä kuinka pitkien heräte on saatu xenoneilta? Suunnitelmissa olisi laittaa lisävaloa keulalle ensi kesän aikana.

Projektina X1 23d.

Jack
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Loka 2015, 17:17

Re: Lisävalojen asennus, kokemuksia?

ViestiKirjoittaja Jack » 13 Maalis 2016, 22:09

Moro. Minulla on 525, säätyvillä bixenon valoilla vm. 2008 ja siihen onnistuin väkertämään valot aika helposti. Näin keskiverto tumpeloltakin onnistui useamman yrityksen ja erehdyksen kautta. Tässä muutama vinkki miten kannattaa yrittää tai kannattaa välttää.

Ensinnäkin oli ensimmäiset lisävalot jotka asentanut. Ihan peruskilpitelineellä ajattelin lähteä liikkeelle. Ensinnäkin olihan se ihan pakko talven kovimmilla pakkasilla leipoa lamppuja paikoilleen. Ensin asentelin valot paikoilleen ja lopulliset työt kesti hieman pidempään. Kertoilen tässä nyt sitten asennuksen kokonaan niin voi olla hyödyksi muillekin vastaaviin malleihin asentaville.

Konepelti auki ja liki parikymmentä isoa torxia irti, irroittelin katteita ja listoja. Sitten tuskailin tunnin että sain toisen munuaisen irti. Katselin puskurista sopivan kohdan ettei ole parkkitutka antureita ja niiden johtoja kohdalla kun kohta survaisee poralla puskuriin. Kilven takana melko suoraan on alumiininen(tms) palkki, joka näkyy kun munuaisen saa pois. Sitten vaan pitkällä terällä reikä puskuriin ja palkkiin. Kilpiteline pitkillä pulteilla kiinni palkkiin. Hieman valoja kiinni telineeseen ja pujottelin johtosarjat edestä katsoen oikealle puolelle. Jäivät listojen alle mukavasti. Valot olivat keulassa mutta minulta puuttui Hall anturi (XBB-rele), joka saapuisi viikon päästä.

Seuraavaksi alkoi läpiviennin metsästys ohjaamoon, joka ei meinannut löytyä ihan helpolla, näin amatöörillä. Älä yritä näin. Pura kuskin puolella katteet sisältä ja etsi sieltä ulospääsyä konehuoneen puolella. Kolmen tunnin purkamisen ja kasaamisen jälkeen oli myönnettävä tappio. Seuraavalla kerralla ajattelin onnistuvani vänkärin puolelta, muka viksuna ajattelin sulakekotelon läheltä löytyvän läpiviennin. En osannut sieltäkään. Samalla kertaa purin konehuoneen puolella raitisilmasuodattimen ja ei onnistunut sieltäkään.

Kannattaa konehuoneessa poistaa kuskin puolelta raitisilmasuodatin, ottaa se kotelokin pois ja katsella sen alta. Sieltä löytyy läpivienti, ruuvari kumista läpi ja törkkäsin siitä lävitse parikaapelijohtoa johon olin teipannut kolmannen johdon läpiviennin ajaksi. Sitä työntelin konehuoneesta ohjaamoon metrin pätkän ja nyt poistin ainoastaan kuskin paikalta siinä polven kohdalla olevan laatikon ( neljällä ruuvilla kiinni) ja kohta kaapeli sieltä löytyikin. Siinä oli sen verran tilaa että sain kytkimen kiinni ja kojelautaan ja tuomani johdot siihen kiinni.

Tässä vaiheessa oli paikoillaan valot ja niiden johdotukset sekä erillinen kytkin paikoillaan, jolla voi poistaa lisävalot käytöstä esim. lumisateen aikana. Sitten saapuikin rele ja alkoi vaikein osuus, johon ei ollut mitään varmaa tietoa, oli ainoastaan vahva usko ja aavistus asiaan.

Katselin sopivat + ja maa pisteet ja heitin johtosarjan mukana tulevan releen pois. Tuossa anturissa on samassa paketissa rele, joka ei ole lainkaan sellainen kuin menneinä aikoina. Eli plus ja miinus kiinni xbb-releeseen ja kuskin puolen umpion irrotus kesti tunnin. SItten kun umpio on irti pitäisi etsiä liittimestä lähtevistä johdoista se joka ohjaa sitä (luulisin) bixenonin läppää. Törkkäsin liittimessä alhaalla oikeallal olevaan siniseen(?) johtoon anturin kiinni. Kun laittaa pitkät päälle, releeseen aktivoituu valo. Kumma kyllä ensimmäiseen kaapeliin tyrkätty johto tuotti tulosta. Voiko muka olla näin helppoa? Nyt sitten lisävalojen johdot kiinni releeseen ja niin vain toimivat. (huom, jos toimivat ristiin eli lisäpitkät palavat ja autossa lyhyet tai auton omat pitkät palavat mutta lisäpitkät eivät käännä anturia johdossa toisinpäin 180 astetta)

Ei muuta kuin johtoja piiloon ja umpio paikoilleen. Sitten tietenkin testaamaan pimeälle metsäpätkälle.

Aivan uskomaton muutos, tuon jälkeen hyvät bixenonit näyttivät keltaislta tuikuilta kun täräytti referenssiltään 10 olevat ledit tulille. Eli ostan ja asennan (asennutan) seuraavaankin autoon ledi lisävalot. Kaikki tavarat ostin Rovaniemeltä ja siellä pääsi vertaamaan valojakin. Vuosituhannen alussa olleet hyvät lisävalot Hella Rally 1000 olivat mitättömät, xenonit olivat nojoo ja ledit ihan mielettömät. Hintaa tarvikkeille tuli alle 600€ mutta nyt olen valaistunut :)

Yhtään johtoa en katkaissut, yhtään rosvoliitintä en käyttänyt. Ainoastaan virta ja maa ovat ylimääräisiä mitä asennuksessa on otettu. Adaptiiviset valot toimivat edelleen, valoautomatiikka toimii kuten ennenkin. Eli vaihtaa joskus pitkät pois liikennemerkkien heijastuksista ja vaihtaa pitkät päälle liian myöhään, aivan kuten ennen asennustakin. ;)

Vinkkejä saa kysyä mutta en ehkä osaa vastata.

miq
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Joulu 2016, 17:49

Re: Lisävalojen asennus, kokemuksia?

ViestiKirjoittaja miq » 07 Helmi 2017, 09:50

Tervehdys Jack,

Mahtaisiko sinulla olla kuvaa johtonipusta/johdosta, josta otit herätteen releelle?
Lisäksi mistä olet ottanut virran ja maan koko systeemille?
Kuinka moinen hall-rele on toiminut, onko ollut luotettava?

Samaa pohtinut, sen verran ajan ihan säkkipimeillä teillä että haluaisin lisää potkua pitkiin valoihin kun orggis bi-xenonit ovat kuitenkin loppupeleissä aika vaatimattomat varsinkin pitkien osalta..

Jack
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Loka 2015, 17:17

Re: Lisävalojen asennus, kokemuksia?

ViestiKirjoittaja Jack » 14 Touko 2017, 19:18

Moro.

Ei ole kuvaa mutta umpioon menee sellainen johtosarjaliitin (liite), johon asensin xbb-releen. Virrat otin konehuoneesta plus navasta (punainen kotlo) ja maan laitoin runkoon.

Osittain epäilen omaa asennustani ettei toiminut luotettavasti. Hitaissa 60 km/h ja alle nopeuksissa lisävalot räpsyivät. Ongelmaa ei ollut maantienopeuksissa. Sitten kun irroitin releen ja yritin sitä asennella uuteen autoon en saanut sitä toimimaan täysin. Joten se oli viallinen. Kesti alle vuoden. Nuiden releiden kestävyyden eteen on tehty useita muutoksia ja en tiedä mikä on kestävyys uudemmissa nykyään.
Liitteet
bem.PNG
bem.PNG (757.05 KiB) Katsottu 92 kertaa
be.PNG
be.PNG (945.08 KiB) Katsottu 92 kertaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija