745 käyntiongelma yhdessä sylinterissä

E23, E32, E38, E65, E66, F01, F02, G11, G12
sämpy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 15:50

Eli potilas käsittääkseni 2001 vm. 745, jonka historiasta ei tietoa. Ajettu kaiketi 350tkm
Sylinteri no 4 (? apparin puolen takimmainen) antaa vikakoodin. Tyhjäjkäynnillä ja kevyesti kiihdytettäessä tuntuu oireita.

-vaihdettu tulppa ja puola,ei vaikutusta.
-tutkittu merkkihuollossa, mitattu puolan ja suuttimen ohjaus, olivat ok. Ehdottivat valvetronicin tutkimista.
-purettu tänään, startatessa kaikki tuntui toimivan ok venttiilikoneiston puolella, ainakin viereisiin sylintereihin verrattuna. Nokat ja valvetronic-pinnat, jouset, rullat näytti ehjiltä. Valvetronic liikkuu sujuvasti.
-puristukset mitattu no3 11,9 no4 11,6. Ei siis isoa eroa mutta aavistus
-otettu suutintukki irti. Seiskan suutin selvästi nokinen ja kuiva, muissa nätin ruskea kostea jälki. Annettu suuttimelle virtaa erillisellä virtalähteellä sekä startattu suutintukki johto liitettynä mutta itse tukki irti imusarjasta. Silmällä ei huomannut mitään poikkeavaa, hyvin tuntui ruikkivan samalla lailla kaikki suuttimet.
-purettu imusarja pois, seiskan imukanavat "nokiset" eritoten toisen venttiilin puolen yläosasta, jonka ohjurikin harmaa. Itse venttiilit ja niiden ympäristö näyttivät yhtä kiiltäviltä kuin muissakin sylintereissä eikä mitään merkkiä venttiiliviasta ollut näkyvissä.
-myös imusarja tuon sylinterin osalta musta kun muut kanavat nätin ruskeita. Niin pitkälle kun imusarjaan näkee, oli värissä eroa. Ei siis vaan suuttimen kohdalla.
-suuttimien tiivisteet ok.

-En saanut imusarjaa purettua, jotta olisi saanut varmistettua ettei kanavassa ole vierasesinettä jumissa tms. Itse "tehosekoitin" mekansimi näkyi toimivan kaikkien sylinterien osalta silmin arvioituna ok.

Ensi tiistaina olisi tarkoitus kurkistaa tähystyskameralla sylinteriin. Ensi viikolla pitäisi tulla myös uusi suutin, varmuuden vuoksi.

kuvia:

Viallinen sylinteri oikealla. Kuva ei oikein onnistunut, todellisuudessa ero vasempaan on paljon selkeämpi.
Kuva

Normaali imukanava
Kuva

nelosen imukanava
Kuva

Kysymyksiä:

-miten imusarjan saa purettua? Irrotin ruuvit mutta pohja ei tunnu irtoavan. Pitääkö muuttuvapituusmekanismi purkaa paikoillaan eli vetää akselit ulos tms?

-olisiko mitään tyyppivikaa jota voisi ajatella? Ihan kuin pakopuoli olisi tukossa (ei kyllä mahdollista) tai onko tässä jokin imuventtiilien ajoituksella toimiva egr joka voisi noeta kanavaa? Mutta silti outoa että vika on vain yhdessä sylinterissä. Jollei toinen imuventtiili sitten kanna hiukan, vaikkei tästä jälkeä ollutkaan. Ja puhalla ylös imusarjaan mutta venttiilin tienoo säilyy silti puhtaana.

-pitääkö valvetronicin ja imusarjan moottorien rajat säätää jollain erillisellä ohjelmalla kun tämän joskus saa nippuun?

-mitä muita sudenkuoppia tässä voisi olla?
sämpy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 15:50

Tämä selvisi toisen BMW palstan avulla ja lisää purkamalla, Valvetronic-akseli hajalla.
Vastaa Viestiin