EGR-kampanja ja coolerin kuvaus

F45, F46
PetoH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Marras 2021, 16:48

IMG_20211106_105726.jpg
IMG_20211106_105726.jpg (838.02 KiB) Katsottu 937 kertaa
osaako tietäjät sanoa, mikä on kuvassa olevan EGR-coolerin valmistuspäivä? Oma epäilys on, että tuo 21 loppuinen kertois sen ja viittaus siten kuluvaan vuoteen?
Nimittäin: auto oli toukokuussa huollossa ja samalla tehtiin takaisinkutsu kamppanja EGR-coolerista. Nyt piti vaihtaa akku kun Banner 1 vuorokaudessa ajon jälkeen pudotteli jännitteen 11, jotain osastolle... anyways, sitä ährätessä vilkaisin tuota lätkää ja jäi mietityttämään, kun herra merkkihuolto oli kirjaillut raporttiin: "EGR jäähdytin kuvattu molemmista suunnista. Kunnossa on". Nyt sitten epäilevänä mietin, että onkos se sittenkin vaihdettu, mutta kerrottu asiakkaalle muuta? Että wtf?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 268
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Mitä väliä jos onkin vaihdettu ja siis kunnossa ?
PetoH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Marras 2021, 16:48

No, olen sen verran vanhan liiton mies, että en pidä siitä, että minulle puhutaan paskaa. Tuossa nyt kuitenkin palovaara se syy miksi recall jonka piirissä 1.6 miljoonaa autoa. Kiinnostaa millä risikillä mentiin ja jos ei puhuta totta asiakkaalle, niin miksi. Ja, oliko herra merkkikorjaamon oma idea, vai tehtaalta. Vaikuttaa ainakin meikäläisellä mihin kelkon autoa huoltoon. Sellaiset on motiivit.
PetoH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Marras 2021, 16:48

Okei, kun jaksoi täs kaljan voimalla kaivaa, löysin myynti-ilmon ties mistä jossa ko. kikkareessa mahdollisesti päiväykseksi epäilemäni numerosarja päättyyi 22. Eli ei vaihdettu, mikä on varsin ok. Suljetaan tää topic.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 70
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Olisiko 21.4.2016 valmistettu osa?
PetoH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Marras 2021, 16:48

Eipä tuo vaihtoehto pärähtäny silloin mieleen... Tämä EGR:n seutuvilla viipyilevä tarina saanee kuitenkin jotain jatkoa, sillä tuossa päivä pari sitten pintakaasuilla isolla tiellä nypytti pari kertaa... saman teki sitten marketin parkkipaikalla ja nappasi vikavalon ja limp moodin päälle. Nollautui sitten kauppareissun aikana. Imin kotona koodit ja EGR herjailee liian auki tai kiinni olosta. Jumittelee paskuuttaan, näissä euro6kiisseleissä sitä möhnää syntyy. Saksasta saa venttiiliä satasella kun herra Autodocilla on -40% päivä, Coolerihan on kuvattu ja ok, sopii olettaa. Jotenkin arpoi vaihtamista tänäänkin ja EGR-koodit oli taas siellä, nyt ei vikavaloa. Että kai se on vaihdettava kun tulee.
PetoH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Marras 2021, 16:48

Luulin teutonomobiilin syyllistyneen jonkinlaisen syrjintään, kun vain räkkärimarketin pihassa temppuili, mutta ei. Tasa-arvoinen auto ja loikat tänään Liiiiiidel:n pihassa ja siitä limppiin. Virrattomaksi 60 sek sitten tulille uudestaan. Ei koodia ja kulku jatkui. Nyt maltoin säilöä koodit kun ne imin:
- 272F00 Exhaust gas recirculation valve machanical fault near open position
- 255B00 EGR valve, position control: Valve too fart closed/positive control deviation ja,
- 2555C00 muuten sama kuin yllä, mutta open/negative

Edellistä johtuen (ainakin toivon niin) 263300 swirl flap actuator activation: Maximum current exceeded, ja 28A200 idle speed too high for too long.

Ja jottei elämä olisi ihan helvetin tylsää, näky pulauttaneen vähän coolanttia tontille. Ylitäyttöä ei pitänyt olla, mutta ihmetellään tätäkin sitten. Jätin auton tyhmyyksissäni eilen ulos ja nyt piti käyttää lämppäriä ekaa kertaa tänä vuonna. Jännitys tihenee. Ainahan se voi olla säiliö halki 5 vuotiaassa mälläämättömässä autossa? Säiliön alus on nimittäin se märkä kohta. Onhan siellä vaihtoehtoina erilasta anturia ja lähtöä sen potun pohjassa, joku tiiviste on voinut alkaa liruttaa.

Ihanko olis sitruunapatonki foorumilla ko tätä saagaa lukee. Muutakin herkkua tästä olis kerrottavaksi - ehkä toiste.
PetoH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Marras 2021, 16:48

IMG_20211123_091022.jpg
IMG_20211123_091022.jpg (459.09 KiB) Katsottu 328 kertaa
Tämäpä vuoteleekin yläpuolelta. Kuvan ventiili letkussa joka tulee syyläriltä tuohon säiliön päälle kupluttelee, vaikka tuo 2bar korkki olisi auki ja siten ei mahdollista vastapainetta tms. ole. Nestepintaan on matkaa noin 15 cm. Pitänee tutkia, venttiiliähän ei varmaankaan saa ilman letkua... mutta jotain tukosta ehkä kehittynyt
PetoH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Marras 2021, 16:48

Ei ollut tukosta. Kaikki tiehyet auki, mutta o-rengas puuttui tuosta tulpasta. Ei ihme että pienikin paine siitä pulputteli. Herra merkkihuolto vaihtoi jäähdytysnesteen kesällä, en tiedä kuuluuko vaihdon yhteydessä näissä ilmailla systeemiä jotenkin esim. aukomalla tuota?
Katsotaan tokeneeko uudella O-renkaalla.
EGR:kin oli kiikuttunut Saksasta, palataan siihen asiaan myöhemmin.
PetoH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Marras 2021, 16:48

vanha egr.jpg
vanha egr.jpg (72.76 KiB) Katsottu 174 kertaa
Asennettu ja ajettu. Pääsin ainakin klaanikauppaan hakemaan saunakaljat ja takaisin.
Sakemanni Alexin ohjeilla tein, paisi etten irroittanut imurööriä, löysytin vain. sama pätee johtosarjaan, löysäsin kiiinnikkeet ja alta pääsee kyllä venttiilin kanssa suuntaan ja toiseenkin ilman että repii kaiken auki. https://www.youtube.com/watch?v=ZXnPbm0oDTI

Vanha näkyy puhalteneen toimilaitepuolen kotelostakin pienesti nokea mäelle, joten tuumaus nyt on, että tiiveys on mennyt ja sitä kautta laite vikaantunut. Avaan tuon uteliaisuuttani kun tulee inspiraatio.

EI mitenkään kamalassa jankissa kara ja lautanen, eikä imureikäkään. Vähän näkyy hiutaletta teutaroinnin tuloksena, vetäsin ne imurilla pois ja putsasin laipan ennen asennusta. Tuo itse EGR on kiinni torx 30:llä, joissa nänni keskellä, eli tarvitset reikäsen kärjen, muuten jää haaveeksi avaaminen. Autodocilla oli tuo OEM Pierburg 102,58€, joten sen plus klemmarit tämä kustansi. Klemmarit nimittäin oli kertakäyttösiä noille jäähdytysletkuille, ei ollut rosteria kotona joten sinkityt wurtit saa kelvata, kestänee mun vahdin. Koejajolla auto toimi ok, ei koodeja tms. Ans kattoo mitä seuraavaks.
Liitteet
paikoillaan.jpg
paikoillaan.jpg (55.19 KiB) Katsottu 174 kertaa
imu.jpg
imu.jpg (615.78 KiB) Katsottu 174 kertaa
Vastaa Viestiin