Sivu 6/6

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 11:20
Kirjoittaja TR2013
Tullut vuosi täyteen F45 ratissa. Mitään suurempaa valituksen aihetta ei ole tullut vastaan ja kertaakaan ei ole tarvinnut käydä takuuhuollossa, joka on suuri parannus verrattuna F30.
Manuaali vaihteistoon totuttelu otti aikansa ja seuraava auto tulee olemaan automaatti. Perheen kasvun myötä malli vaihtuu kyllä F46:een eli Gran Toureriin sen verran tyytyväinen tähän kulkineeseen olen ollut.
Huojuntaa/ohjaustunnottomuutta ei tässä autossa huomaa, mutta silloin kun F45 tuli markkinoille kävin sen koeajamassa ja siinä autossa oli selvästi häiritsevä viive auton vastaamisessa ohjausliikkeeseen.
Jos jotain parannusta, niin peilin paikka on liian alhaalla ja estää näkemistä oikealle liikaa.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 20:12
Kirjoittaja laituri
Onkohan kellään kokemuksia hybrid -mallista? Lähinnä siis kiinnostaa miten neliveto käytännössä toimii? Onko akuissa aina sen verran virtaa, että neliveto on päällä vai onko auto ainoastaan etuvetoinen, kun akku on tyhjä?

BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 21:03
Kirjoittaja lortti
Mulla oli sijaisautona tuollainen muutaman päivän. Akuissa on aina sen verran virtaa että neliveto auttaa esim kiihdytyksissä, muutenkin se kytkeytyy vain tarvittaessa. Pelkällä sähköllä mennessähän tää on siis takavetoinen.

Enivei auto on sellainen koppero josta on ajamisen ilo kaukana että tällainen puolivillainenkin ratkaisu riittää.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 19 Tammi 2018, 17:41
Kirjoittaja laituri
Kiitokset tiedosta, olen itseasiassa harkitsemassa Minin Countrymania, jossa on sama tekniikka. Active Tourer ei houkuttele millään mittarilla. Eihän tämä siis oikeasti ole mikään neliveto, mutta hybridin verotus kiinnostaa työsuhdeauto mielessä.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 26 Tammi 2018, 13:11
Kirjoittaja samulis
Me päädyttiin nimenomaan Miniin kun sai saman tekniikan, mutta aivan eriluokan korissa. Fiilis Minissä on kyllä aivan huippu varsin mikroautomainen verrattuna siis 225xe:n koppikomennukseen ja jos viitsii pistää vähän lisää nahkoihin, mini yours rattiin yms niin on suorastaan luxury auto. Itse olen kaivannut "countryman" moodia, missä sais pakotettua nimenomaan nelivedon lähtiessä suoraan päälle, en tosin tiedä onko se aina näin vai ei, koska ei mitään ongelmia ole tullut vaikka hieman yrittänyt. Ajettavuuskin yllättävän lähellä "oikeita" nelivetoja vaikka esc:tä en ole kokonaan vielä poistanut. Sähkö takavedolla on ihan kiva viedä autoa liukkaalla luisussa vaikkei DSC moodissakaan auto päästä itseään oikein isoihin luistoihin. Varsin tasapainoinen ajettava muutoinkin jos siis ihan normiliikenteessä ajelee, polttomoottori lähtee tulille täysin huomaamatta ja kiihdytykset on tasaisia vetoja sähkömoottorien kanssa, vaihtokohtia ei huomaa. Akuissa pitää olla virtaa, jotta autolla on oikeasti hauska ajaa ja jotain se yrittää aina siellä säilyttääkkin, mutta tyhjilläkin akuilla liikkuu toki normiliikenteessä.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 13 Touko 2018, 09:33
Kirjoittaja E81
Melko hiljainen on tämä viestiketju mutta kyselen siitä huolimatta 225xe kuljettajilta kokemuksia parista jutusta.

- Voiko auton mukana toimitettavassa verkkolaturissa säätää latausvirtaa? Markkinoilla on joitain latureita, joissa on valintapainike 6A/10A lataukselle. Tämä tarve siksi kun kotona sulakkeet kyllä kestää mutta työpaikalla todennäköisesti tarve rajoittaa latausvirtaa

- Mitenkä on auto toiminut menneen talven paukkupakkasilla (-20 ja alle)? Latautuuko akut ja toimiiko esilämmitys? Onko kukaan päässyt/joutunut testaamaan tilannetta, että auto on seissyt pidempään kovassa pakkasessa ilman piuhaa ja sitten lähdetään liikkeelle?

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 13 Touko 2018, 23:47
Kirjoittaja Wäinö
E81 kirjoitti:
13 Touko 2018, 09:33
Melko hiljainen on tämä viestiketju mutta kyselen siitä huolimatta 225xe kuljettajilta kokemuksia parista jutusta.

- Voiko auton mukana toimitettavassa verkkolaturissa säätää latausvirtaa? Markkinoilla on joitain latureita, joissa on valintapainike 6A/10A lataukselle. Tämä tarve siksi kun kotona sulakkeet kyllä kestää mutta työpaikalla todennäköisesti tarve rajoittaa latausvirtaa
Ei voi. Latausvirran säätö tehdään idrivestä, joten se on yleensä aina poskellaan mikäli tuota joutuu rukkaamaan. Tuon latausvirran sää kyllä tiputettua riittävän alhaiseksi jos vain muistaa aina laittaa oikean moodin päälle eri paikoissa.
E81 kirjoitti:
13 Touko 2018, 09:33
- Mitenkä on auto toiminut menneen talven paukkupakkasilla (-20 ja alle)? Latautuuko akut ja toimiiko esilämmitys? Onko kukaan päässyt/joutunut testaamaan tilannetta, että auto on seissyt pidempään kovassa pakkasessa ilman piuhaa ja sitten lähdetään liikkeelle?
Akut ovat latautuneet kiinteällä boksilla ihan ok, eikä esilämmityksessäkään ole ollut ongelmia. Akkujen ulosanti on tosin ollut suhteellisen nihkeää pakkasista johtuen. Ts. mitä kylmempää sitä lyhyemmän matkan pystyt ajamaan pelkällä sähköllä (sama pätee kaikkiin muihinkin vastaaviin hybrideihin/sähköautoihin).

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 14 Touko 2018, 19:12
Kirjoittaja E81
Kiitos Wäinö. Hyvä että latausvirran säätöön on mahdollisuus, vaikka joutuukin menemään idriven kautta.

Onko tullut vastaan lämpötilaa, joissa akuista ei saa otettua ulos virtaa ollenkaan?

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 20 Touko 2018, 14:04
Kirjoittaja Wäinö
E81 kirjoitti:
14 Touko 2018, 19:12
Onko tullut vastaan lämpötilaa, joissa akuista ei saa otettua ulos virtaa ollenkaan?
Talvella tuo saattaa heti alkuun ilmoittaa ettei pelkällä sähköllä ajaminen ole heti alkuun mahdollista. Hetken kuluttua ilmeisesti akutkin ovat lämmenneet sen verran että pelkkä sähkömoodikin on jo sallittu. Eipä tuo ole ollut mikään ongelma tähän mennessä.

Tällä hetkellä tosin työn alla on selvitellä, miksi ABL:n latausasema ei toisinaan tunnu kelpaavan 225xe:lle. Heti jos välissä lataat jollain muulla laitteella/asemalla, tuo talon seinässä kiinni oleva asemakin kelpaa taas vallan mainiosti seuraavien muutaman viikon ajan.
Ei siis vaikuta siltä että kumpikaan olisi selkeästi rikki, vaan enemmänkin siltä että kyseessä olisi jonkinlainen epäyhteensopivuus.
Sähkölatauksen ihanuutta kun kumpikaan pää ei ole helpolla debugattavissa.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 20 Touko 2018, 15:45
Kirjoittaja E81
Vielä sellainen kysymys, että toimiiko esilämmitys vaikka auto ei olisi lataustöpselissä kiinni? Luin nimittäin jostain (en muista mistä) että esilämmitys vaatii toimiakseen sen että latauspiuha on kytketty. Ymmärrän toki että lämmitys haukkaa paljon tehoa mutta jos sähköä ei ole saatavilla ja käyttäjä haluaa lämpimän auton akkujen kustannuksella niin ei sitä pitäisi alkaa auton toimesta rajoittamaan.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 20 Touko 2018, 17:49
Kirjoittaja traveller
Esilämmitys/jäähdytys ottaa sähkönsä ajoakusta eli toimii ilman ulkopuolista latauslähdettä, kunhan ajoakussa on virtaa jäljellä. "Sähköwebasto" ottaa enimmillään 5 kW tehoa.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 20 Touko 2018, 18:01
Kirjoittaja E81
traveller kirjoitti:
20 Touko 2018, 17:49
Esilämmitys/jäähdytys ottaa sähkönsä ajoakusta eli toimii ilman ulkopuolista latauslähdettä, kunhan ajoakussa on virtaa jäljellä. "Sähköwebasto" ottaa enimmillään 5 kW tehoa.
Hyvä, kiitos tästä.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2018, 08:49
Kirjoittaja mellimik
Piti oikein rekisteröityä tänne foorumille, koska olen valinnut uudeksi työsuhdeautokseni 225xe-mallin. Noudattaen varmasti BMW:n strategiaa 2-sarjan kanssa yleisesti, myös minulle tämä on ensimmäinen BMW auto ylipäätään. En olisi todennäköisesti BMW:hen päätynyt missään tilanteessa muuten, mutta yrityksen päästörajat ja kompensaatiot vähäpäästöisten mallien suhteen ajoivat minut tämän auton valitsemaan. Otin auton vuorokauden testiajoon ennen päätöstä, koska perheessä oltiin sitä mieltä, että auto on liian pieni, eikä tavaratila riitä millään neljälle. Koeajon jälkeen kaikki olivat tyytyväisiä, eli Prisma-reissu onnistuu oikein hyvin, ja mistä isä pitää eniten, on mielestäni oikein hyvä ajotuntuma. Yrityksen vannoutuneet merkkifanit itkevät valintaani, kuinka se raiskaa kaikki ja kaiken, mistä bemarissa on kyse, mutta itse olen hiukan eri mieltä. Mielestäni jos katsotaan kohderyhmän tarpeet järjestyksessä summaten 1) käytännöllisyys 2) hinta ja 3) ajaminen, niin auton kanssa on tehty hyvää työtä. Olisin äkkiä kuvitellut, että auto on hätäisesti kasattu, jotta tälläinenkin malli saadaan myyntiin vielä uupuvaan kategoriaan, mutta sitten kun sitä vertaa mihin tahansa muuhun vastaavaan pieneen tila-autoon, niin se onkin yllättäen todella hyvä. Hinnallahan tämänkin voisi pilata, mutta lähtöhinta ja päästäverotus huomioiden, sekin toimii. No, se ajaminen sitten kruunasi kaiken. Otin firman bemaristit kyytiin ja kokeilemaan itse autoa, ja heistä jokainen kehui sitä. Itse pidin eniten lapsellisesti täyskaasukiihdytyksestä, jossa yllättäen aika moni "sporttinen" farmari jää perään! Mutta vielä hienompaa on alustan toiminta, joka ei ole ylikova, vaan hyvinkin sopiva annos kurvailuun sopivaa kontrollia ja toisaalta mukulakivet pehmittävää. Auton luovutukseen on vielä pari viikkoa, mutta nyt jo odottelen positiivisena, minkälaiset yhteiset vuodet tässä on tulossa.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2018, 09:47
Kirjoittaja Janisema
Mukava tarina! Turvallisia ja vähäpäästöisiä kilometrejä.