Uusi F48 BMW X1

F48, F39
Tikka tuulispää
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Loka 2015, 23:32

Siankarlo kirjoitti:
Tikka tuulispää kirjoitti:Mulla vähän poikkeavat kokemukset. Pari päivää ajelin tuollaisella X20d:llä; aluksi tuntui äänekkäältä (itsellä -15 520 xda), mutta aika nopsaan korva tuohon tottui. Jos tuo 5 ei olisi noin tuore, niin X1 tulisi alle. Minun mielestä uusi X1 on parempi ajaa esim. routaheittoihin (patteihin) kuin X3; ei keinahtele samalla tavoin, tai jopa perus X5. Kaikin puolin minun makuun pesee ajoltaan nykyisen X3:n mennen tullen, X5:ttä en ehkä ymmärrä muutenkaan...
Oliko RFT:t alla? Itselläni -12 530xdat, ja sen jälkeen rft-hakkapeliitoilla X1 oli järkyttävän äänekäs (kuten tuolla aikaisemmin avauduin). Mutta autoonhan saa tehdastilauksenakin tavalliset ei-rft-kumit. Jos näillä olisi olennainen vaikutus meteliin niin olisi erinomainen vaihtoehto. Ilmeisesti kellään ei vielä kokemuksia tästä?

Itsellä tulee paljon pitkää matkaa ajeltua, ja silloin auton hiljaisuus on itselleni todella keskeinen valintakriteeri.
Kesä RF:t oli alla. Varmasti F10 on hiljaisempi jo rakenteensa takia (X1:ssä avoin peräloosteri), mutta ei tuon X1:n melu mitenkään jäänyt negatiivisena mieleen vaikka huonokuntoisella asfaltilla ajelinkin.

Jotkut laittaa sisälokareiden sisäpintaan (ei siis koske vain BMW:tä) vaimennusmattoa. Voisi toimia tuossakin vaikka hinnan puolesta melun ei soisi häiritsevän ketään.
Jukkako
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Joulu 2015, 19:17

Joko palstalaisilla on uusi X1 omassa käytössä? Olisi kiva kuulla kommentteja, oliko odotusten mukainen ja oliko mitään negatiivista?
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Moi, mulle tuli eilen. Oon ehtinyt vasta aika vähän ajaa, joten kommentit hintsuja. Palaa asiaan kun kokemusta kertyy.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Hyvä Pitkis! Raporttiasi odotellen.

Tekniikan Maailma (23, 9.12.2015) haukkui sekä Mini Clubmanin että uuden BMW X1:n äänekkäiksi karkealla asvaltilla. Kummassakin oli RFT renkaat.

F48:ssa oli suht isot 18" 225/50 RFT 95 W Pirellit alla.

Artikkelissä kerrottiin myös että koeajossa oli samalainen auto ei-RFT kitkoilla ja silloin ei äänekkyys tullut samalla tavalla esille.

Mutta kun ottaa huomioon että saman aviisin koeajamat Audi Q3 ja Q5 mainittiin erityisen hiljaiseksi kuten myös uusi M-B:n uusi GLC, niin Bemarilla lienee kyllä joku äänien eristysongelma F48:ssa!

Pikkuinen PRAP:ini kulkee ei-RFT Pirellin 16" 205/55 kitkoilla kuin sukkasilteen.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
bmwindividual
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 21:16

Itsellä nyt n. 1500 uudella X1 2.0da:lla takana. Kesärenkailla ehdin ajaa liikkestä ulos jonka jälkeen alla pyörineet 18" Michelin kitkat. Edellinen auto oli F25 X3 ja omasta mielestä X1 on korvakuulolta aavistuksen hiljaisempi kuin vanha kiesi. Väittäisin jopa että auto on hiljaisempi kuin perheen 420xda GC joka "kumisee" jo kuudenkympin vauhdissa kitkoista huolimatta. X1 on myös sisämateriaaleiltaan laadukkaamman oloinen kuin GC. Joka tapauksessa kaikkihan tietää että Runflattejä ei kannata missään nimessä uuteen Bemuun kesä-eikä talvinakeiksi laittaa - pätee siis myös tähän uuteen X-ygöseen..
JeanS
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Elo 2015, 15:22
Auto: BMW X1 18iA Business, BMW 118iA Business

Tänään lähti tilaus uudesta X1 sdrive18i A Business. Varusteina mm. metalli väri (Atlantic Gray), business plus (tänään viimeinen päivä tarjoushintaan), urheiluistuimet & ristiselän tuki, säädettävät takaistuimet ja PDC eteen.

Vaimolle on tulossa myös uusi 118i A Business.
Nyt sitten ootellaan kahta uutta bemaria :-)
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Nyt on noin 1500 km ajettu eli varsin vähän, mutta tässä kakkosautossa ei hirveästi tule ajoa. Kärrystä voi lukea kokopitkän raportin Bemaristista, mutta tässä lyhentelen vähän tuntemuksia ja muutamia havaintoja.

Kärry on hirveästi paljon isomman tuntuinen kuin E84. Tavaratila on merkittävästi suurempi ja kaiken kaikkiaan tilaa on paljon enemmän. F15 on takapenkillä aika paljon isompi, mutta mun mielestä siellä on tilaa jo niin paljon että en näe tilausta noin suurelle väljyydelle. F48:n takapenkit ovat mielettömän hyvät ja helpot käyttää, niissä on paljon säätöjä, liikkeitä ja käytettävyys on kehittynyt edellisestä todella rajusti eteenpäin.

Ohjaamossa kehitystä on ehkä vähiten tai niukimmin yllätystä. Kärry on siirtynyt puhtaasti F-sarjalaiseksi kun edellinen oli taas ihan selvä E-laite. Kaikki lisävarusteet HUD:sta lähtien löytyy ja oikeastaan mitään merkittävää lisävarustetta ei tästä autosta puutu mitä isommissa malleissa on. Ainoastaan comfort-penkit ja premium-audio voisi tähän vielä saada, mutta muuta en selkeänä keksi mitä voisi enää toivoa. Night Visionin puute ei nyt niin suuri paha ole. Ja sporttipenkitkin toimivat aika hyvin.

Ajotuntuma on merkittävästi parempi kun E84:ssa. Aikaisemmin E60-E84 -akselilla tuo X1 hävisi selvästi ominaisuuksissa sedanille, mutta F-luokassa mielestäni eroa ei juurikaan enää ole. F48 vaan kulkee todella hyvin ja stabiilisti kaikissa tilanteissa, fiiliksiltään varsin pitkälle samantyylisesti kuin F15. Eli laitteet ovat lähentyneet toisiaan tosi paljon kaikissa piirteissä ja ratin takaa eroa laitteiden välillä "normaalioloissa" ei oikeastaan hirveästi erota...vähän kuin Ferrari California T ja F12 kun vertailee ajo-ominaisuuksia jos haluaa mahdollisimmin epäselvästi asian ilmaista :)

Veikkaan, että uusi X1 tulee syömään muiden maastureiden myyntiä, BMW:n omiakin. Kärry on kasvanut, jolloin tarvetta suurempaan ei niin pahasti ole. Ajo-ominaisuudet ja varusteet ovat lähentyneet muita maastureita lähes samalle tasolle. Ero X1-X5 on nykyään enää koossa, ei paljon muussa. Hintaero panee monilla varmaan miettimään, sillä harvalle se auton hinta täysin vaikuttamaton on. Eikä taas suurempaa kärryä välttämättä moni halua jos pärjää vähän pienemmällä. F48 on erittäin onnistunut paketti ja oman kokemuksen mukaan koeajojen ylistävät kommentit ovat ihan linjassa todellisuuden kanssa.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kiitos Pitkis hyvästä jutusta Bemaristissa sekä tästä lyhennelmästä.

Mutta kun nyt on ollut niin paljon juttua F48:n äänieristyksestä niin Bemaristissa kirjoitit että kyllä
Nokusjen nastat rapisevat oikein kunnolla.

Minusta tuntuu että BMW on taas kerran tehnyt kunnon mokan äänieristyksen kanssa. Painoa on vähemmän ja CO2 arvot paranevat kun ei eristetä. Muistissani on vieläkin E30:n lanseeraus, auto oli täysipaska!

Se on suuri sääli sillä uskoisin että uusi F48 X1 voisi olla myyntimenestys ilman tätä perusmokaa.
BMW on niin perusahne firma että tällaisia monia niiltä tulee. Tulos tai ulos. Sen takia myös pikku Suomi saa Bemarinsa RFT renkailla.

On varmaankin epäoikeudenmukaista verrata uutta X1:stä Audin tai MBn vähän suurempiin katumaastureihin jotka ovat markkinoiden hiljaisimpia autoja, jopa Suomen rosoisilla teillä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Uutta X1 koeajaneena toki vain, niin täytyy sanoa että en muista koska olisin niin meluisalla autolla ajanut. Hyvä ja hieno auto pilattu aivan täysin. Ja joo oli runflatit alla mutta mitä muita bemaria oon ajanut runflatiilla niin ei ne silti niin meluisia ollut. Ei voi todellakaan renkaiden piikkiin laittaa.

Ja Ric kiinnostais tietää miksi E30 oli täyspaska?
Viimeksi muokannut BMW e90, 02 Tammi 2016, 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Minä taas ajoin monta eri X1:stä vastaavaa grossoveria ja kun viimeisenä koeajoin uutta X1:stä päädyin vaihtamaan merkkiä.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

BMW e90 kirjoitti:Uutta X1 koeajaneena toki vain, niin täytyy sanoa että en muista koska olisin niin meluisalla autolla ajanut. Hyvä ja hieno auto pilattu aivan täysin. Ja joo oli runflatit alla mutta mitä muita bemaria oon ajanut runflatiilla niin ei ne silti niin meluisia ollut. Ei voi todellakaan renkaiden piikkiin laittaa.
Mää en metelistä tässä vaiheessa voi sanoa kuin että about samaa kuin edellisellä X1:llä. Ja molemmissa alla identtiset renkaat identtisen kokoisilla vanteilla. Jos haluan äänettömät talvirenkaat, en todellakaan osta nastakumeja, millä esim. viime talvena olisi tullut ajettua varmaan 90% talviajasta. Tänä talvena on pari päivää ollut milloin lunta enemmän ja heti hiljeni todella paljon. Kesäkumeista en sano vielä F48:n kohdalla mitään, non-RTF Bridgestonet tuli mukana ja ne laitan alle. Katsotaan miten pelaa.

Kaiken kaikkiaan melu on mulle todella pieni kysymys autossa varsinkin jos se on noin mahtava kuin tämä uusi X1. Ainahan sitä meteliä jonkin verran on, yleensä porukka mutisee kun koneen äänet on pienet ja ei kuulu jne. Onhan se tietty eri kuunnella rengasmelua kuin moottoria, mutta silti. Eri asia edustusautot. Juuri pohdin, että jos erehtyisin 7-sarjalaisen hankkimaan, pitäisi varmaan pistää sen alle kitkat ihan huvin vuoksi. Niillä kun pärjää melkein aina vähintään yhtä hyvin kuin nastoilla ja ei ainakaan meteliä olisi.

Sen verran edittiä mielenkiintoinen yksityiskohta, sillä F48:n turvavyöt ainakin takana ovat selvästi pidemmät kuin F84:ssa. Huomaa kun turvaistuimia käyttää ja hyvä uudistus. Aisinin vaihteenvalitsin ei lämmitä - entinen ZF olisi ollut kivempi ja pienempi liikerata. No, pääasia että aski pelaa hyvin.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

BMW e90 kirjoitti: Ja Ric kiinnostais tietää miksi E30 oli täyspaska?
Iso moka, tarkoitin E36-mallia. Kun uusi ja todella hyvännäköinen E36 tuli markkinoille se ei ollut hyvä auto.
Siinä oli myös mm. äänieristysongelmia eikä laatu ei ollut eritysen hyvä. Se parani kyllä todella pajon ajan myötä.

Tuli vaan mieleen tämän uuden X1-mallin myötä. Mulla oli jopa kaksi E36 mallia 316i Compact ja 320i.
Compa ei ollut hyvä mutta mallin viimeisiä malleja oleva 320i oli erittäin hyvä.
'95 E36 316i Compact.jpg
'95 E36 316i Compact.jpg (615.81 KiB) Katsottu 25716 kertaa
'97 E36 LCI 320i.jpg
'97 E36 LCI 320i.jpg (325.25 KiB) Katsottu 25716 kertaa
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
bmwindividual
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 21:16

bmwindividual kirjoitti:Itsellä nyt n. 1500 uudella X1 2.0da:lla takana. Kesärenkailla ehdin ajaa liikkestä ulos jonka jälkeen alla pyörineet 18" Michelin kitkat. Edellinen auto oli F25 X3 ja omasta mielestä X1 on korvakuulolta aavistuksen hiljaisempi kuin vanha kiesi. Väittäisin jopa että auto on hiljaisempi kuin perheen 420xda GC joka "kumisee" jo kuudenkympin vauhdissa kitkoista huolimatta. X1 on myös sisämateriaaleiltaan laadukkaamman oloinen kuin GC. Joka tapauksessa kaikkihan tietää että Runflattejä ei kannata missään nimessä uuteen Bemuun kesä-eikä talvinakeiksi laittaa - pätee siis myös tähän uuteen X-ygöseen..
Omia kokemuksia vielä jatkaakseni (muutenkin kuin äänten osalta..) niin pitkästä aikaa uudessa X1:ssä on tiettyä "old school" BMW ajodynamiikkaa. Auto kulkee suoraan (!) "isommillakin" 245:lla fillareilla. Auton painopiste on ilmeisesti saatu todella alas jonka vuoksi auto tuntuu istuvan tiessä kuin tatti. Ja vaikka moottori (joka kylläkin näyttää lähinnä Honda Monkeyn moottorilta) on "viallisesti" poikittain niin voimalinja toimii hienosti. Itsekin epäilin uuden laatikkovalmistajan tuotetta mutta vaihdekepin dorkaa ulkonäköä lukuunottamatta askin toiminnassa en ole havainnut eroa ZF:n vastaavaan.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Tuo uusi on edestä ja sivulta katsottuna ihan ok näköinen, parempi kuin edeltäjä. Sivuprofiilista taas en pidä. Keula on samanlainen töpö kuin jossain tojotassa ja akselivälikin näyttää lyhentyneen. Samaten perusrakenne eli poikittaismoottori ja etuvetolähtöisyys hetättää vastenielisyyttä ja huolta, että mihin tämä maailma oikein on menossa. Automaattivaihteistokin joku mikälie japanilainen.

Moni tästä mallista on kuitenkin mieleisensä auton löytänyt ja sehän on tietenkin positiivinen asia. En moiti sitä. Ja useat tuntuvat pitävän sitä kaikin puolin parempanakin kuin E84:ää, joten varmasti tuon suunnittelussa on onnistuttu. Itselleni vaan ei kolahda. Olen kyllä muutenkin kyllästynyt SAV:eiluun. Fiilis on liikaa kuin jossain pakettiautossa. Palaan juurilleni porrasperäisen henkilöauton pariin.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Samppa kirjoitti:... ja akselivälikin näyttää lyhentyneen.
Oikeassa olet. Akseliväli lyhentynyt peräti 11cm!, samoin pituus 4cm.
Leveyttä tullut 2cm ja korkeutta 6cm lisää.
Sisätilat etuvetorakenteella kuitenkin reilusti väljemmät.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

gestapo kirjoitti:
Samppa kirjoitti:... ja akselivälikin näyttää lyhentyneen.
Oikeassa olet. Akseliväli lyhentynyt peräti 11cm!, samoin pituus 4cm.
Leveyttä tullut 2cm ja korkeutta 6cm lisää.
Sisätilat etuvetorakenteella kuitenkin reilusti väljemmät.
Sisätilaa varmasti on tullut reippaasti lisää ja sehän on hyvä. Sivulta katsottuna tuo vain ei mielestäni näytä Bemulta enää ollenkaan, kuten eivät 2-sarjan toureritkaan. Itse toivon totisesti, että tämä suuntaus tulee rajoittumaan vain näihin malleihin, vaikka vissiin seuraava ykkönenkin on etuveto. BMW on nykyään yksi niistä aniharvoista, jotka vielä tekevät auton näköisiä autoja. Jagge on toinen hyvä esimerkki.

Minut yllätti sekin, että näiden askit eivät ole ZF:n valmistamia. Onkohan tässä ollut joku vaihtokauppa; Tojo sai käyttöönsä BMW:n moottoreita ja BMW sai vastineeksi Toitsun voimansiirtotekniikkaa? No, ainakin noin uutena käyttäjäkokemukset tuntuvat olleen positiivisia ja hyvä niin. Toivottavasti nuo laatikot myös kestävät käytössä. Runsaasti ongelmia jos tulee, niin se on sitten Bemarin pisteämpäri joka kaatuu.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Joo jostain syystä se automaattilaatikon valmistaja on Aisin eikä ZF. Johtunee ehkä etuvedosta, en tiedä...

Onko tässä akku moottoritilassa vaiko kontissa?
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Varmaan netistä löytyisi vastaus, miksi possuja ja BMW käyttävät osassa autoista Aisinin askeja eikä ZF:n. En jaksa etsiä, kertokaa, jos joku löytää syyn. Voin kysyä tehtaan kavereilta kun näen niitä muutaman viikon päästä, jos kukaan ei tiedä muutoin.

Sivuprofiilista kun puhuttiin, ohessa vertailukuva. IMO F48 on parempi. Makuasioita kyllä. Muutoinkin F48 on joka suhteessa paremman näköinen. Mitään kulmaa en keksi, missä olisi huonompi kuin E84.
Liitteet
IMG_0970s.jpg
IMG_0970s.jpg (405.54 KiB) Katsottu 24648 kertaa
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Makuasioita. Kyllä itsekin myönnän, että tuo F48 on paremman näköinen, kuin E84 eli enemmän SUVin näköinen. Mielestäni tuota E84:ää on suotta sanottu SUViksi, koska itse rinnastan sen ennemmin esim. Octavia Scoutin, Volvo XC40 tai Audi Allroadin kaltaiseksi maastokelpoiseksi "farkuksi" ja vieläpä pieneksi sellaiseksi. F48 on enemmän aidon SUV:n oloinen ja ennen kaikkea myös näköinen. Hyvän värin valitsit ja onnittelut uudesta menopelistä :-)
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Komppaan kyllä edellisiä. Ei oikein mistään kulmasta saa edellistä mallia paremman näköiseksi. Uusi on SUV:ksi sopusuhtaisempi
Vastaa Viestiin