Uusi F48 BMW X1

F48, F39
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Tuo F48 on kyllä yksi BMW-malliston parhaimman näköisiä X-malleja. Tosin nyt on tulossa X2.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

TM:n talviautovertailussa X1 lähinnä aiheuttamassa häpeää BMW:lle. Pari vuotta sitten 3 GT voitti koko testin, mutta nyt X1:n edellä on jopa Fiat 500 X ja Mazda CX-3.

Kello vastaan ajettaessa lumipintaisella radalla ajonvakautus kytkettynä jopa Toyota Prius veteli etuvetoisena nopeampia aikoja.

Ok. Tulos kohtalaisen tasainen arvosanojen valossa, vain lämmityslaite oli heikko ja ajettavuus maantiellä.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Joo talvitestin luettuani ei kovin vakuuttava tulos uudelta X1:ä. Jotenkin sellainen tunne alkanut olemaan bemarin viimmeisimpien mallien kohdalla että jonkinlainen säästölinja on menossa. Esim sisustojen laatuvaikutelma halpa ja meluisuus. Meluisuus pitää uuden X1 kohdalla erittäin hyvin paikkaansa! Nyt on sitten vielä kylmä talvella ja ajettavuuskin ei mikään huippu. Jos uusi 5-sarja syksyllä jatkaa samalla linjalla niin ei hyvin mee.
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Juuri noista edellä mainituista syistä mulla vaihtui merkki toiseen diesel automaatti nelivetoon.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

BMW e90 kirjoitti:Joo talvitestin luettuani ei kovin vakuuttava tulos uudelta X1:ä. Jotenkin sellainen tunne alkanut olemaan bemarin viimmeisimpien mallien kohdalla että jonkinlainen säästölinja on menossa. Esim sisustojen laatuvaikutelma halpa ja meluisuus. Meluisuus pitää uuden X1 kohdalla erittäin hyvin paikkaansa! Nyt on sitten vielä kylmä talvella ja ajettavuuskin ei mikään huippu. Jos uusi 5-sarja syksyllä jatkaa samalla linjalla niin ei hyvin mee.
Joo tosiaan Aisinin laatikko, etuvetopainotteinen neliveto, joka sekään ei ole ilmeisesti päällä kuin tarvittaessa ja tosiaan surkea lämmityslaite ainakin dieseleissä...Surkeaan suuntaan on menossa nuo 3-sarjaa pienemmät bemarit. Jos suunta on tämä, niin jatkossa ihan sama ajaa vaikka Audilla, Opelilla tai Volvolla, jos uuden auton vielä joskus hankin.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

BMW e90 kirjoitti:Joo talvitestin luettuani ei kovin vakuuttava tulos uudelta X1:ä. Jotenkin sellainen tunne alkanut olemaan bemarin viimmeisimpien mallien kohdalla että jonkinlainen säästölinja on menossa. Esim sisustojen laatuvaikutelma halpa ja meluisuus. Meluisuus pitää uuden X1 kohdalla erittäin hyvin paikkaansa! Nyt on sitten vielä kylmä talvella ja ajettavuuskin ei mikään huippu. Jos uusi 5-sarja syksyllä jatkaa samalla linjalla niin ei hyvin mee.

5-sarja tulee olemaan jatkossakin laadukas ja vielä entistä laadukkaampi. Jakaa paljon tekniikkaa ja innovaatioita 7-sarjan kanssa. Eiköhän bemulla ole nyt sama linja kuin mersulla, että etuvetoiset ja halvemmat mallit on ns. wannabe-bemuja ja mallit joita tarjotaan ja joiden kohderymä on ns. nuoret aikuiset parit tai ne menee perheen rouvalle kauppakassiksi.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Minä en ymmärrä miksi innovaatioita ja luksusta ei voisi saada myös pieniin koreihin. En vieläkään ymmärrä miksei comfort-penkkejä ja ilmajousitusta yms ole saatavilla kolmoseen. Vitonen ei ole kolmosen vaihtoehto.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Se varusteiden rajoitus johtuu ihan siitä, että kukaan ei niitä noihin halvempiin autoihin jaksaisi ostaa. Varsinkaan Suomessa. Käsi pystyyn vaan, kuka täällä on speksannut Comfort-penkit jäähdytyksellä ja hieronnalla omaan _uuteen_ autoonsa? Onko kukaan? Muistelisin, että joku ehkä joskus? Tai B&O audion? Sellaisen omistajia kyllä on pilvin pimein, jotka uutena ovat kärryn hankkineet, mihin nuo saa.

Olen jonkin verran saanut tietoa siitä, minkä verran edes 5-sarjan ja vastaaviin autoihin (X5/6) oikeasti tilataan noita kalliimpia varusteita, joiden hinnat ovat luokkaa 3k -> ylöspäin. Lukemat ovat sellaista muutamaa prosenttia kokonaistilausmäärästä per varuste tässä maassa. Itse ainakin hämmästyin tätä, mutta noin se on. Muista maista en osaa sanoa, jossain varmasti tulee täyttä listaa enemmän, mutta tällaisia kotimaan kaltaisia rupulandioita on autojen kohdalla ihan kohtuullisesti ja kun ne laskee yhteen, lukemaa kertyy. Samoin taas sitten kohtuullisemmin verotetuissa maissa autojen hinta on normaalimpi, ketään 2 AT:n ostajaa ei kiinnosta alkaa tunkemaan Comfort-penkkejä tai B&O audiota listalle tuon kaltaiseen autoon. Jos joku hankkii kärryn missä on kaikki herkut, kuoretkin pitää olla noissa maissa kunnossa. Ja kun ei siis noita juuri kukaan ostaisi oikeasti, valmistaja ei ole hölmö ja nosta kärryn perushintaa sen vuoksi, että modifioi siihen soveltumaan ihan kaikki varusteet mitä laidasta laitaan löytyy. Mersulla on jopa S-sarjan sisällä puutteita tässä kohdin, eli pitää olla vähintään S500 jotta saa osan parhaista varusteista edes lisävarusteina. BMW:llä asia ei sentään noihin huonosti ole.

Mitä tulee X1:n suhteen, ainakin bensakoneella se pysyy kyllä hyvinkin lämpimänä talvella. Kummasti tuntuu porukka täällä tuosta narisevan, vaikka omistajat ja lehdistö on kehunut kärryä läpeensä minkä ehtii. Kohta on 3000 km takana, joka ei ole paljon, mutta törkeän hyvä auto se on. Ainoa lapsus on paljastunut iDriven ohjaimen ergonomiasta, joka kyynärnoja nostettuna on erittäin heikko. En tiedä mitä tässäkin on ajateltu...ehkä vaan todettu, että susi on mutta ei voi mitään. Muutoin pelaa kuin unelma ja loistava ajaa. Sedaniin ajo-ominaisuuksia ei tietenkään yleensä voi verrata tällaisessa maasturissa. Totta kai sedan on stabiilimpi ihan painopisteestä johtuen, aina, ikuisesti. Mutta jos maasturin haluaa, sen asian kanssa pitää elää. Kärry on niin viimeisen päälle laadukkaasti tehty, että jos joku mutisee sen olevan "riittämätön", ihan vapaasti voi käydä sen Bentleyn tai vastaavan hakemassa kaupasta. Tuohan on ihan normaali käyttöauto, johon mennään kuraisilla kengillä ja jossa itse ainakin kuljetin joulukuusen ihan sellaisenaan penkkien väliin tungettuna yms. Ei X1 ole luxus-auto eikä siitä sellaista pidä olettaa. 7-sarja on. Pitäähän BMW:llä ajavan olla mahdollista hankkia joku ihan normi käyttis, mikä on päivittäiseen kulutukseen tarkoitettu? Mun mielestä se on etu, että valmistaja tarjoaa tällaisia autoja, mitkä kuitenkin ovat yhtä hyvää laatua muutoin kuin huippumallit.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Onko kenellekään vielä kokemusta tuosta ääni maailmasta 17 tuuman eiRF kitkoilla ? TM koeajossa todettiin , että melun suhteen tilanne parani kitkoilla , mutta ei oikein selvinnyt miten paljon ja mikä oli rengaskoko. Malli on tilojensa ja ulkomittojensa puolesta varsin kiinnostava , mutta jos sitä ei saa hiljaiseksi sopivalla rengastuksella , on pakko kääntää katse muualle.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Pitkis kirjoitti: Kärry on niin viimeisen päälle laadukkaasti tehty, että jos joku mutisee sen olevan "riittämätön", ihan vapaasti voi käydä sen Bentleyn tai vastaavan hakemassa kaupasta. Tuohan on ihan normaali käyttöauto, johon mennään kuraisilla kengillä ja jossa itse ainakin kuljetin joulukuusen ihan sellaisenaan penkkien väliin tungettuna yms. Ei X1 ole luxus-auto eikä siitä sellaista pidä olettaa.
Bentleyn?

Ainakin TM:n vertailun mukaan talviajoon paremmin sopivan auton saa, kun käy hakemassa puolet halvemman FIATin tai Mazdan. Mieti. FIAT.

Meillä oli yhtenä vaihtoehtona vaihtaa tämä F25 uuteen X1:een, mutta eipä näiden Suomessa tulleiden testien valossa vaihto kiinnosta yhtään. Odotellaan G01.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Bentley lienee tosiaan nipin napin riittävä niille, joille X1:n laatu ei riitä. En periaatteessa epäile, että joku riisikuppi voi olla joissakin oloissa joillain mittareilla parempi kuin BMW. Monet merkit ovat kehittyneet paljon viime vuosina. Esimerkiksi TM:n isojen maasturien testi oli lähinnä kuvainnollinen. Kaikki autot olivat sairaan hyviä ja eroja kärryjen välillä oli varsin vaikea tehdä muuta kuin suorituskyvyssä, joka taas riippuu siitä, miten ison padan pellin alle ostaa. Vähän sama näissä pienemmissä. Turha kuitenkin kuvitella, että japsi taas voisi kokonaisuudessaan pestä BMW:t ympäri vuoden olosuhteissa tai ajan hampaan kulutuksessa. Halpiskärry on jo 100 000 km kohdalla aika pehmeä ja ominaisuudet laimenneet, toisin kuin laadukkaalla saksalaisautolla. Ei mulle ole mikään häpeä myöntää, että Mazdan lämppäri voi olla parempi tai joku muu parametri kepittää X1:n. Mutta kokonaisuus on sitten ihan eri juttu.

Mulla on X1:ssä H8 renkaat, jotka tunnetusti meluisat. Ihan hyvä silti ajaa eikä melu häiritse yhtään. 90% talviajosta ajan kuitenkin kitkoilla. Niillä pärjää erinomaisesti. Jos ne pistää alle, varmasti hiljenee mikä vaan kärry. Melulla ei mulle oo väliä, joten en ole jaksanut kaikkiin autoihin niitä laittaa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Pitkis kirjoitti: Käsi pystyyn vaan, kuka täällä on speksannut Comfort-penkit jäähdytyksellä ja hieronnalla omaan _uuteen_ autoonsa? Onko kukaan? Muistelisin, että joku ehkä joskus?.
Käsi ylhäällä! Enkä ikinä enää ota omaa ykkösautoa ilman noita.
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

BMW menee säästölinjalla koska niin menee asiakas. Eurooppa köyhtyy huimaa vauhtia ja tämä on yksi megatrendeista tällä hetkellä. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Kiinaan edelleen myydään vitosia ja seiskoja vanhaan malliin mutta tavallisella perheellä euroopassa ei ole varaa X5:seen tai edes 5-sarjalaiseen. Sen takia on halpis X1, 2-sarja jne. It's business.
M.D.
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 13:23
Auto: E53, E46, E39, 2x E36, E30

X1n koeajolla minua häiritisi kolme asiaa: Sporttipenkin istuinosan kapeus (tuntuu, että istuin sivutoppausten päällä, vaikka en ole jättiläinen - 178cm/80kg), mittariston alaosa oli kokonaan piilossa mittariston "alalipan" (ei niinkään ratin!) takana kun istuin sopivassa asennossa, sekä pahimpana lievä vetely kiihdytyksessä kuten etuvetoisilla autoilla on tapana (vaikkakin koeajoauto oli xDrive). Näistä puutteista huolimatta menee X1 (sporttipenkeillä) nyt tilaukseen. Toinen vaihtoehto diesel automaatti nelivedoissa 50t hintaluokassa olisi ollut Skoda (Octavia tai Superb), mutta onhan se kamalan tylsä ja laatuvaikutelmaltaan astetta heikompi. TMn talvitestin tulokset jätän omaan arvoonsa. Kyllä xDrive toimi upeasti jäisessä mäessä kitkarenkain. Lämmityslaite Etelä-Suomessa tuskin on ongelma (autoon tulee tietysti lohko + sisälämmitin). Koeajon aikana pikkupakkasilla lämppäri toimi ainakin ihan hyvin.
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

BMW e90 kirjoitti:Joo talvitestin luettuani ei kovin vakuuttava tulos uudelta X1:ä. Jotenkin sellainen tunne alkanut olemaan bemarin viimmeisimpien mallien kohdalla että jonkinlainen säästölinja on menossa. Esim sisustojen laatuvaikutelma halpa ja meluisuus. Meluisuus pitää uuden X1 kohdalla erittäin hyvin paikkaansa! Nyt on sitten vielä kylmä talvella ja ajettavuuskin ei mikään huippu. Jos uusi 5-sarja syksyllä jatkaa samalla linjalla niin ei hyvin mee.
Onhan nykyinen 3-sarja jo aika pohjanoteeraus,puhumattakaan 2- ja 1-sarjasta.Sisustan muotoilu ei onnistunut,kovan muovin käyttö lisääntynyt,sekä mieluisuus sisällä kasvanut.Toivottavasti 5-,6- ja 7-sarja pitää laadullisesti tasonsa,mihin kohottiin flopatun E6x sarjan jälkeen.Noihin pikku bemareihin en itse sekaannu ainakaan mitä nyt on ulos tullut.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Bimmerfanc kirjoitti:Onhan nykyinen 3-sarja jo aika pohjanoteeraus,puhumattakaan 2- ja 1-sarjasta.Sisustan muotoilu ei onnistunut,kovan muovin käyttö lisääntynyt,sekä mieluisuus sisällä kasvanut.Toivottavasti 5-,6- ja 7-sarja pitää laadullisesti tasonsa,mihin kohottiin flopatun E6x sarjan jälkeen.Noihin pikku bemareihin en itse sekaannu ainakaan mitä nyt on ulos tullut.
On aika surkeaa, että BMW:n vaihtoehdot ovat joko meluisa muoviauto tai valtava laiva. (Huonokuuloiset/pakettiauton mittoihin tottuneet kertovat varmaankin nyt eriävät mielipiteensä tästä asiasta...)
bmwindividual
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 21:16

X1:llä takana nyt 5000km ja aktiivi-bemaristina fiilikset on tavallaan ristiriitaiset. Kovilla etelän (yli -20c) auto (20xda) on kylmä eikä lämpene oikein puolen tunnin ajonkaan jälkeen. Alle -15c pakkasella lämpenee vielä ihan ok. Minkäs teet? Webasto tietysti auttaisi asiaan mutta en halunnut liisariin mitään "turhia" vempeleitä..

En kuitenkaan ottaisi enää vanhaa F25 X3:sta takaisin. Sen Jenkkilässä tehdyt halvat Kiinanpojan kovamuovisisustat, kapea akseliväli yhdistettynä korkeaan painopisteeseen, ovista puuttuva Bemarin sulkemisääni jne. Nyt jälkikäteen huomaa vasta kuinka surkea X3:n ajo-ominaisuuksiltaan oli vaikka muuten tilava ja leppoisa auto olikin.

Nyt kun uudet kitkat ovat saaneet hieman asfalttia niin en kyllä osaa pitää autoa mitenkään melukkaana. Nastoilla homma on varmasti toinen. Jännä nähdä miltä auto kuulostaa keväällä kun saa non-RunFlat kesänakit alle. Ja jos Bemari tekisi X1:stä yhtä hiljaisen kuin X5:sta niin kuka idiootti enää ostaisi X5:sia?? ;)
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

bmwindividual kirjoitti: En kuitenkaan ottaisi enää vanhaa F25 X3:sta takaisin. Sen Jenkkilässä tehdyt halvat Kiinanpojan kovamuovisisustat
Tässä ei ole sitten provon-häivääkään (siis itselläni), vaan kysyn kun en ole ehtinyt uutta X1:stä tyyppaamaan. Onko siinä siis laadukkaampi sisusta kuin F25:ssa?
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

bmwindividual kirjoitti: En kuitenkaan ottaisi enää vanhaa F25 X3:sta takaisin. Sen Jenkkilässä tehdyt halvat Kiinanpojan kovamuovisisustat, kapea akseliväli
Akseliväli, arvaa kumpi on F25 ja arvaa kumpi F48?

a) 2670 mm

b) 2810 mm

Vai tarkoititko raideleveyttä?

a) 1485 mm

b) 1632 mm
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

bmwindividual kirjoitti:En kuitenkaan ottaisi enää vanhaa F25 X3:sta takaisin. Sen Jenkkilässä tehdyt halvat Kiinanpojan kovamuovisisustat, kapea akseliväli yhdistettynä korkeaan painopisteeseen, ovista puuttuva Bemarin sulkemisääni jne. Nyt jälkikäteen huomaa vasta kuinka surkea X3:n ajo-ominaisuuksiltaan oli vaikka muuten tilava ja leppoisa auto olikin.
Itse aikanaan vertasin F25:n omaan E84:aan ja ei vähääkään kiinnostanut. Ajofiilis tötterömäinen ja jo lyhyen ajon jälkeen kiinnostus lopahti nopeasti. Ihan ok, mutta jotenkin kärry ei ole balanssissa niin hyvin kuin E84. No, sitten tähän F48:iin ihan turha verrata, uusi X1 on aivan toisesta maailmasta joka suhteessa.
Vastaa Viestiin