Uusi F48 BMW X1

F48, F39
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Bimmerfanc kirjoitti: Onhan nykyinen 3-sarja jo aika pohjanoteeraus,puhumattakaan 2- ja 1-sarjasta.Sisustan muotoilu ei onnistunut,kovan muovin käyttö lisääntynyt,sekä mieluisuus sisällä kasvanut.Toivottavasti 5-,6- ja 7-sarja pitää laadullisesti tasonsa,mihin kohottiin flopatun E6x sarjan jälkeen.Noihin pikku bemareihin en itse sekaannu ainakaan mitä nyt on ulos tullut.
Esinnäkin F21 on aivan loistava auto, itse asiassa todistettavasti (esim TM 19/13 ja Dekran tutkimus 2011-2015) paras tämän luokan auto mitä markkinoilla on.
Ja ei-RFT talvikitkoilla jopa hiljainen. Itse en kaipaa vanhaa F10 ollenkaan. Ero on loppujen lopuksi yllättävän pieni. 520dA:ssa oli kieltämättä vähemmän nyökkivä alusta, hiljaisempi yli 100 km/h nopeuksissa ja vähän paremmat stereot, mutta F21 on paljon ketterämpi ajettava.
Eli Stadi ajoon paljon parempi ja sillä saa parkkipaikan kadun reunasta melko helpolla, kun se 40 cm pituutta puuttuu. Auto on myös suht vikkelä kun se on yli 300 kiloa kevyempi. Sopii mulle enemmän kuin hyvin!

Ja toiseksi uusi X1 (F48) on ehkä parhaimman näköinen Bemari joka on nyt markkinoilla - sillä taas en ole ajanut metriäkään. Mutta olen kuullut että se ei ole yhtä hiljainen kun esim. Audin vastaava. Ja autossa tuntuu olevan muutamia uuden konseptin tuomia ongelmia, mikä on luonnollista kun asioita ei ole vielä hiottu loppuunsa. LCI:hin tullee parannuksia ellei jo ennen sitä. Sama asia tuntuu myös vaivaavan toista uutta etuveto konseptia eli 2-sarjan uutta Bemaria, sekä uutta 3-sylinteristä moottoria (TM 05/2016).
Ja vielä kun BMW:llä on aina ollut suuria vaikeuksia myöntää virheitään...
Ja sitten tietenkin mua epäilyttää koko etuveto rakenne, jota BMW on harjoitellut viimeiset 10 vuotta Minin kanssa mutta ei sitä 40 vuotta mitä BMW on tehnyt takavedon kanssa varsinkin 3- ja 5-sarjojen kanssa.

Toki neliveto sen pitää olla sanoo nyt joku, mutta jostain syystä olen itse pärjännyt takavedon kanssa jo vuodesta 1978!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Scorpion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Elo 2014, 21:24
Auto: BMW X1 E84 xDrive18d Sport Line

Auto huollossa niin otin koeajoon uuden X1:sen.

Vertailuna 2014 malliseen X1 d18 xdrive

+ istuin korkeammalla, parempi näkyvyys
+ sisätilat
+ takapenkin pituussäätö
+ tavaratilan lisätila suurempi
+ takapenkit kaatuvat painikkeista
+ Runflat renkailla moottoritiellä meteli hieman vähäisempi
+ alusta pehmeämpi, pikkukuopat, hidastetöyssyt tuntuvat vähemmän

- kojelaudan yleisilme, no tohon ei ole tottunut
- automaatin "vaihekeppi" oli vanhemmassa mukavampi
- rengasmeteli kaupunkiajossa häiritsevän voimakas
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Samaa vertailua tein talven koeajolla F84:een, ja monta samaa havaintoa.
Päähuomioita: Liikkeelle lähtiessä tosin tuntui, ettei tässä autossa ole kyllä ulosjoustoja yhtään, mutta ainakin normi kuopat ottaa ihan hyvin ja äänettömästi, sopivan ryhdikäs alusta kuitenkin.
Ohjaus selvästi edeltäjää parempi, tässä menty eniten eteenpäin(ja tilat), nyt ihan kympin luokkaa. Meluun en ota kantaa, ku renkaat niin erilaiset verokeissa. Muuten ihan jees auto, mutta kojelaudan ilmeestä en pitänyt, ja vaikka Kaaran Antti Liinpää kehuikin vaihdekeppiä kovasti muihin bemereihin verrattuna, oli se mulla kyllä suurin syy miks en kiinnostunut sitten autosta enempää. Varmaan uuteen G30 tulee samanlainen keppi ja käytön logiikka ku on noin hyvä :w00t:
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Samanlainen tikku on myös 2-sarjan tourerissa, eli liittynee etuvetoon:

http://2.bp.blogspot.com/-530VIvXmMu8/V ... -X1-12.jpg


7-sarjassa on joystick:

http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/a ... k=_FoGcNDq

Segmentointia?
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Taitaa tarkalleen ottaen liittyä poikittaismoottoristen yhteydessä käytettävään Aisinin automaattivaihteistoon, jossa on tuollainen iso vaihdekeppi. Pitkittäismoottorisissa on ZF:n laatikko, jonka yhteydessä valitsin on se pieni tuttu joystick.
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Heitin lähinnä vitsinä tuon et tulis G30:n sama keppi ym. Ei tule aisinin laatikkoa eikä etuvetoakaan.
Hesemonni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 14:31
Auto: BMW 520d xdrive touring
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Tämä X1 F48 on kyllä muotoilultaan ehdottoman onnistunut tuote. Harmi vain, jos talvisuorituskyky on noin surkea, kun kerrotaan. Nim. Pohjoisessa asustava.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Hesemonni kirjoitti:Tämä X1 F48 on kyllä muotoilultaan ehdottoman onnistunut tuote. Harmi vain, jos talvisuorituskyky on noin surkea, kun kerrotaan. Nim. Pohjoisessa asustava.
Surkeasta se kyllä on kaukana. Täytyy sanoa, että jos F48 on jonkun mielestä heikko talviauto, vertailukohdan pitää olla jostain ihan muusta maailmasta. Parempiakin voi olla, ei se mikään ylivertainen ole kun maastureilla aina korkea painopiste ei paranna ajettavuutta. Mutta että olisi iso ero johonkin - täyttä pötyä. Väitän, että pesee 98-99% Suomen kaduilla olevista autoista talviominaisuuksiltaan. Jos sitten kuuluu siihen parempaan joukkoon, ok.

Vaihdekeppiinkin on jo tottunut. Ei enää tunnu miltään. Kärry on nyt kesällä pyörittäessä entistä parempi. Aivan mahtava vehje hyökkäillä paikasta toiseen pitkin kaupunkia. Aski Sportille ja talla pohjaan niin kyllä liikahtaa todella pikaiseen sekä jämäkästi.

Huomasin muuten, että takapenkin turvavyöt ovat selvästi pidemmät kuin edellisessä mallissa. Turvaistuinten kanssa hyvä juttu.

Ainoa selvä miinus on iDriven ohjaimen ergonomia. Sehän on surkea. Käsinojaa ja ohjainta ei voi käyttää yhtä aikaa kunnolla! En tiedä mitä tuossa on mietitty. Todella heikko kohta. Pärjää sen kanssa kuitenkin, mutta hyvä ei ole.
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Käypä ajamassa Kugaa niin huomaat erot ajo ominaisuuksissa.
Tikka tuulispää
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Loka 2015, 23:32

No nyt pani Intikkamies faktat pöytään. Pelien pelit, 2:lla ja 4:llä pyörällä:)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tikka tuulispää kirjoitti:No nyt pani Intikkamies faktat pöytään. Pelien pelit, 2:lla ja 4:llä pyörällä:)
Nämä viestit ovat yhtä paskasti kirjoitettu kuin aikaisemminkin.

Eli mitä tahdot sanoa? Onko Kuga huono vai mitä?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Tikka tuulispää
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Loka 2015, 23:32

Niin, oishan tuosta Kugan erinomaisuudesta vrt. nykyinen X1 jotain muutakin voinu sanoa. Oman kokemuksen perusteella Kuga oli kuin mikä tahansa kulkine, ei jäänyt mitään mieleen. X1 on mm. tosi notkea peli korttelipyörityksessä (voi haastaa Voortilla), eikä hullumpi peli muutenkaan.

Kun noin karheena olet niin onko 320d oikkuillu?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

No niin , nyt on X1 1.8XD koeajettu. Auto on tiloiltaan ulkomittoihin nähden erinomainen. Ajoasennon saa hyväksi , eli kyynärnojat , vasemman jalan tuki ja reisituki OK. Sportti istuin ei ole kuitenkaan ihan optimaalinen : hieman turhan kova ja niukka mitoitus leveyssuunnassa. Ajo-ominaisuuksissa ei moittimista lukuunottamatta omaan makuuni hieman turhan raskasta ohjausta. Auto Hold nappia en löytänyt , vahinko jos puuttuu. Perus sisustus turhan vaatimaton , mutta kohentunee riittäväksi vaalealla nahalla , tummalla puulla , isolla navilla HUD:lla , m sport ratilla sekä tummalla sisäkatolla. Heikoin diesel kone on tukkoinen , mutta viritys lastua varmaan tulee markkinoille tuota pikaa.

Olisi muuten hyvä paketti meikäläiselle , mutta kaikki kaatuu aivan järjettömään rengasmeteliin 17 tuuman nonrunflateillakin. Musiikin kuuntelusta ei tule mitään , melu häiritsee jo taajama vauhdissa. Ei voi kuin ihmetellä BMW:n nykyistä melun torjuntapolitiikkaa. Laittaisivat äänieristyksen edes lisävarusteeksi.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Vaikea on tilanne hiljaista kohtuu kokoluokan premium maasturia etsivällä. Mersu täyttäisi vaatimukset muuten , mutta Suomen oloihin ei yksinkertaisesti voi ostaa autoa , johon ei saa valon pesureita rahallakaan. Audin Q mallit taas ovat niin susirumia , ettei pysty. Fordin Edge on kuulemma hiljainen , mutta kuvien perusteella ohjaamon ergonomia ei vakuuta. Lexus on karmean näköinen sisältä ja ulkoa , eikä ajo ominaisuudet yllä eurooppalaiselkle tasolla. Bemarin X3 alkaa olla hieman vanhahtava. No , lokakuussa kai tulee Q2 , täytyy käydä tutustumassa.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

melperri kirjoitti:Vaikea on tilanne hiljaista kohtuu kokoluokan premium maasturia etsivällä. Mersu täyttäisi vaatimukset muuten , mutta Suomen oloihin ei yksinkertaisesti voi ostaa autoa , johon ei saa valon pesureita rahallakaan. Audin Q mallit taas ovat niin susirumia , ettei pysty. Fordin Edge on kuulemma hiljainen , mutta kuvien perusteella ohjaamon ergonomia ei vakuuta. Lexus on karmean näköinen sisältä ja ulkoa , eikä ajo ominaisuudet yllä eurooppalaiselkle tasolla. Bemarin X3 alkaa olla hieman vanhahtava. No , lokakuussa kai tulee Q2 , täytyy käydä tutustumassa.
Q2 ei iske yhtään. Halvan oloinen laite ja muutoinkin jotenkin outo.

Todella hyvä tiivistys, 1:1 mun ajatukset, iski heti kun luin ja olin pari päivää sulatellut autoa Geneven jälkeen:

"Like, maybe the biggest miss of the show. Not only should this not come to the U.S., it shouldn't be sold anywhere. You mean to tell me the same company that designed and built the Q5 is marketing this as its little brother? Whereas the Q5 has style for days, this frumpy backpack has all the gravitas of an armpit. It dilutes the Audi brand immensely, and it's a brand that doesn't have the equity that Mercedes does in the U.S. This means Audi needs to be more careful in going downmarket. The Q2's design is so far downmarket, Volkswagen couldn't even sell it."
Cat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Elo 2016, 20:27
Auto: Honda CRV executive 1.6L i-DTEC 9AT

elem kirjoitti:Taitaa tarkalleen ottaen liittyä poikittaismoottoristen yhteydessä käytettävään Aisinin automaattivaihteistoon, jossa on tuollainen iso vaihdekeppi. Pitkittäismoottorisissa on ZF:n laatikko, jonka yhteydessä valitsin on se pieni tuttu joystick.
Onhan ZF laatikoita poikittaismoottoreihin. Miksihän BMW valitsi Aisinin? Liittyyköhän yhteistyöhön Toyotan kanssa?
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kiinalaisille pitkä hybridi. Huom. 60 km eRange! Tuo olisi jo aika tiukka, sillä pidemmänkin kauppamatkan kävisi pelkällä sähköllä.

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... erformance
Scorpion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Elo 2014, 21:24
Auto: BMW X1 E84 xDrive18d Sport Line

Takuutarkastuksen aikana kävin istumassa noita uusia X1:siä.
Tavaratila ja istuin korkeus on paranutunut...
Noissa oli kaikissa sport istuimet... mutta eri varustuksilla.
Rakentelin itselle sopivaa X1d20a xDrive versiota... hinta 66t €
Pari vuotta eteenpäin olisi sopiva aika vaihtaa?
T.Roppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Maalis 2017, 16:03

VAG autojen jälkeen ollaan päädytty vaihtamaan merkkiä ja tyylikäs X1 on pistänyt silmään. Olen käynyt kerran koeajamassa autoa ja viikonloppuna menossa toistamiseen hieman pidemmälle lenkille. Ensimmäisen koeajon jälkeen kiinnitti huomiota tuo mainittu rengasmelu runflat renkailla. Toivon mukaan toisella kerralla on erilaiset renkaat alla. Voisiko omistajat kommentoida miten melu vähenee erilaisilla renkailla? Muuten auto tuntuu miellyttävältä.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Minusta ei tullut omistajaa. Koeajoin auton teiden ollessa sileimmillään elokuun lopussa 17 tuuman ei runflat renkailla , ja rengasmelu oli jo taajama nopeuksissa sitä tasoa , että ostoaikeet karisivat tyystin. Auto on niin meluisa , ettei kannata uskotella itselleen , että se hiljenisi siedettäväksi millään renkailla.
Vastaa Viestiin