Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa (19/2017) parivertailussa business-luokan lataushybridit BMW 530e vs. Mercedez-Benz 350 e.
Alla lyhyesti loppuarvostelu.
BMW 530e iPerformance Launch Edition
* * * * * / 9,2
"Nuorekkaamman oloinen BMW on hiljaisempi asfalttitiellä ja bensiininkulutukseltaan selvästi taloudellisempi."
HYVÄÄ
- toimintamatka sähköllä
- info-viihdejärjestelmä
HUONOA
- ei saa vetää perävaunua
Mercedes-Benz E 350e Premium Business
* * * * * / 9,2
"Konservatiivisempi Mercedes on ajettavuudeltaan hieman parempi ja ottaa ylläpitokuluissa kiinni kulutuksessa tulevaa eroa."
HYVÄÄ
- ohjaus
- jousitus
HUONOA
- toimintamatka sähköllä
G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Tekniikan Maailman vertailu oli erittäin positiivinen kummallekin autolle. Hassusti Bemari oli 19" run-flat renkailla plus vakioalustalla ja samaan aikaan Mercedes 18" plus ilmajousitus. Vertailuautojen hintaero oli huomattava: bemari 71k ja mersu 84k
Pistää kyllä mietityttämään, että paljonko lähtee mersusta ääntä, jos 19" run-flatit oli bemmissä hiljaisemmat..lnaukkar kirjoitti:Tekniikan Maailman vertailu oli erittäin positiivinen kummallekin autolle. Hassusti Bemari oli 19" run-flat renkailla plus vakioalustalla ja samaan aikaan Mercedes 18" plus ilmajousitus. Vertailuautojen hintaero oli huomattava: bemari 71k ja mersu 84k
Nyt hinnastossa Winter-varuste kamppanja 520dA Xdrivestä ja muutenkin uusi hinnasto.
Taitaapi olla webasto kylkiäisenä tuossa winterissä. Muuten saman hintainen kun normiversio.
Taitaapi olla webasto kylkiäisenä tuossa winterissä. Muuten saman hintainen kun normiversio.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 15 Helmi 2017, 20:45
BMW 5-sarjan ohjaus pääsi Tuulilasi-lehden valitsemissa vuoden 2017 pettymyksissä 2.sijalle. Sijalla 1 oli Tesla Model 3:n myöhästyminen ja sijalla 3 Nissan Micra.
"Toiseksi suurimmista pettymyksistä äänestimme BMW:n uuden 5-sarjan ohjauksen - varsinkin jos autoa ei ole varustettu täydellisellä M-sport -paketilla. Muutenhan auto on hieno."
"Toiseksi suurimmista pettymyksistä äänestimme BMW:n uuden 5-sarjan ohjauksen - varsinkin jos autoa ei ole varustettu täydellisellä M-sport -paketilla. Muutenhan auto on hieno."
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Mihin tuota ohjausta pitäisi verrata? Jos vertaa uuden "hinnat alkaen" alustaa edellisen vitosen vastaavaan, niin eipä siinä mullistavia eroja ole ohjauksessa tai tuntumassa. Edellinen oli vain asteen tunnokkaampi, mutta samalla myös paljon herkempi vetelemään. Sanoisin siis että kokonaisuutena uusi on paljon parempi kun matkaa ajaa. Mulla toki oli edellisessäkin jo se myöhempien vuosikertojen sähkötehostettu ohjaus.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 95
- Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
- Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3 - Paikkakunta: Tre
Voi helvata...M-sportin alusta vs. Normi alusta...ei siihen ajotuntumaan vaikuta juurikaan, toinen pintakovempi ja muutaman millin matalampi, itse en ole ikinä paljon arvoa antanut M-sport ”alustalle”Doppelniere kirjoitti:"Toiseksi suurimmista pettymyksistä äänestimme BMW:n uuden 5-sarjan ohjauksen - varsinkin jos autoa ei ole varustettu täydellisellä M-sport -paketilla. Muutenhan auto on hieno."
Siis meinaat että tavallisen ja sport-alustan ajotuntumassa ei ole mitään eroa? Sun kannattaa hommata joku lada alle, selkeästikään ei kannata panostaa autoon jossa hyvä ajettavuus. Ainakin F3X-sarjassa perusalusta on aivan susipaska ja sport-alusta aivan eri maata, ihan ilman madallusta.Bimmerfanc kirjoitti:Voi helvata...M-sportin alusta vs. Normi alusta...ei siihen ajotuntumaan vaikuta juurikaan, toinen pintakovempi ja muutaman millin matalampi, itse en ole ikinä paljon arvoa antanut M-sport ”alustalle”
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ehkä sunkin kannattaa kokeilla verrokkina välillä jotain ladaa, ei se perustalustakaan nyt aivan susipaska ole maailman mittakaavassa.salmol kirjoitti:Siis meinaat että tavallisen ja sport-alustan ajotuntumassa ei ole mitään eroa? Sun kannattaa hommata joku lada alle, selkeästikään ei kannata panostaa autoon jossa hyvä ajettavuus. Ainakin F3X-sarjassa perusalusta on aivan susipaska ja sport-alusta aivan eri maata, ihan ilman madallusta.
[emoji23] No ehkä nyt ei aivan kaikkein huonoin, mutta on niissä eroa.Wonderi kirjoitti:Ehkä sunkin kannattaa kokeilla verrokkina välillä jotain ladaa, ei se perustalustakaan nyt aivan susipaska ole maailman mittakaavassa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 95
- Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
- Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3 - Paikkakunta: Tre
En viitsi edes edes tähän kommentoida mitään...ollut sen verran eri bemareita pihassa että tiedän mikä on hyvä alusta ja mikä ei, eikä M-sport paljon kummoisempi ole kuin tavallinen alustasalmol kirjoitti:Siis meinaat että tavallisen ja sport-alustan ajotuntumassa ei ole mitään eroa? Sun kannattaa hommata joku lada alle, selkeästikään ei kannata panostaa autoon jossa hyvä ajettavuus. Ainakin F3X-sarjassa perusalusta on aivan susipaska ja sport-alusta aivan eri maata, ihan ilman madallusta.Bimmerfanc kirjoitti:Voi helvata...M-sportin alusta vs. Normi alusta...ei siihen ajotuntumaan vaikuta juurikaan, toinen pintakovempi ja muutaman millin matalampi, itse en ole ikinä paljon arvoa antanut M-sport ”alustalle”
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Tuo on kyllä hyvä vertailu. Mun käsityksen mukaan tulokset menee aika tasaisesti ilman selkeää trendiä kumpi voittaa, siis juuri ajettavuuden ja ohjauksen suhteen. Vähän myös valitusta mallista ja varusteista riippuen.TJJ kirjoitti:Ilmeisesti E-sarjan Mersuun, eikös sitä kehuttu äskettäin TM:ssä.lnaukkar kirjoitti:Mihin tuota ohjausta pitäisi verrata?
Tuli nyt esimerkkinä mieleen vaikkapa viihdyttävä carwow, jossa vertailtu sedanit ja farkut rinnakkain mersun E-sarjaa vasten (löytyy youtubesta). 4-sylinteristen sedanien vertailussa 520d bemaria pidettiin selkeästi sporttisempana ajaa ja parempana ohjata, mainittiin että mersu kallisteli mutkissa enemmän. Sitten taas farkkujen vertailussa 530d x-drive jäi heikommaksi ajaa, mersun ohjausta ja ajettavuutta kehuttiin paremmaksi. Mersuissa oli molemmissa ilma-alusta ja bemarissa molemmissa DDC.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 15 Helmi 2017, 20:45
Vertailuissa ei kyllä kumpikaan erotu selvästi parempana ohjauksen osalta. Tai ainakaan niissä mihin olen törmännyt. Otetaan nyt vaikka pari esimerkkiä ja vertaillaan ajo-ominaisuuksista saatuja pisteitä.
Esimerkki 1
Tekniikan Maailman vertailu (BMW 530e vs. Mercedez-Benz 350 e). Siellä pisteytys:
Maantieajo 9 vs. 10
Kaupunkiajo 10 vs. 9
Ääritilanteet 9 vs. 10
Esimerkki 2
Auto, Motor und Sportin parivertailu BMW 520d vs. E 220 d (22/2017). Siellä ajo-ominaisuuksissa (Fahrverhalten) pisteytys oli seuraava:
Fahrdynamik (ajodynamiikka) 8 vs. 9
Handling/Fahrspass (käsittely/ajonautinto) 24 vs. 22
Lenkung (ohjaus) 19 vs. 19
Wendekreis (kääntöympyrä) 1 vs. 1
Traktion/Wintertauglichkeit (vetovoima/talvisopivuus) 10 vs. 10
Geradeausl./Windempf. (suuntavakavuus/tuuliherkkyys) 10 vs. 10
YHT. 72 vs. 71
Eli hyvin samoissa mennään. Toki sanalliset arvostelut sitten kertovat tarkemmin miten erosivat tietyn osa-alueen sisällä koeajajan mielestä.
Esimerkki 1
Tekniikan Maailman vertailu (BMW 530e vs. Mercedez-Benz 350 e). Siellä pisteytys:
Maantieajo 9 vs. 10
Kaupunkiajo 10 vs. 9
Ääritilanteet 9 vs. 10
Esimerkki 2
Auto, Motor und Sportin parivertailu BMW 520d vs. E 220 d (22/2017). Siellä ajo-ominaisuuksissa (Fahrverhalten) pisteytys oli seuraava:
Fahrdynamik (ajodynamiikka) 8 vs. 9
Handling/Fahrspass (käsittely/ajonautinto) 24 vs. 22
Lenkung (ohjaus) 19 vs. 19
Wendekreis (kääntöympyrä) 1 vs. 1
Traktion/Wintertauglichkeit (vetovoima/talvisopivuus) 10 vs. 10
Geradeausl./Windempf. (suuntavakavuus/tuuliherkkyys) 10 vs. 10
YHT. 72 vs. 71
Eli hyvin samoissa mennään. Toki sanalliset arvostelut sitten kertovat tarkemmin miten erosivat tietyn osa-alueen sisällä koeajajan mielestä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 135
- Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35
BMW 5/ Mercedes E ovat niin tasaväkisiä autoja, että enemmän merkitsee millä varustelulla verrataan..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Perinteisesti joo. Nykyään bemarin sisätilat ovat tulleet luxuksessa lähelle. Ja bemarin hiljaisuus/mukavuus on saavuttanut mersun. Ja samalla bemarin urheilullisuus on laskenut mersun tasolle No, onhan merkkien imago yhä aika erilainen -- mullakin on vielä 20 vuotta elettävää ennen kuin voin ostaa mersun Suurin ongelma nykymersussa on kuitenkin se raivostuttavan sekavasti käytettävä viihdejärjestelmä.Wonderi kirjoitti:Toisaalta Bemari ja Mersu on perinteisesti olleet eri henkisiä autoja, nykyään ehkä lähempänä jo toisiaan. Makuasioiden perusteella voi valinnan tehdä, kumpikaan ei ole huonoja.
Vielä pahempi ongelma on se , ettei Mersuun saa valonpesureita. Sulkee koko merkin pois hankintalistalta , jos joutuu ajamaan maantiellä katuvalojen ulottumattomissa.lnaukkar kirjoitti:Perinteisesti joo. Nykyään bemarin sisätilat ovat tulleet luxuksessa lähelle. Ja bemarin hiljaisuus/mukavuus on saavuttanut mersun. Ja samalla bemarin urheilullisuus on laskenut mersun tasolle No, onhan merkkien imago yhä aika erilainen -- mullakin on vielä 20 vuotta elettävää ennen kuin voin ostaa mersun Suurin ongelma nykymersussa on kuitenkin se raivostuttavan sekavasti käytettävä viihdejärjestelmä.Wonderi kirjoitti:Toisaalta Bemari ja Mersu on perinteisesti olleet eri henkisiä autoja, nykyään ehkä lähempänä jo toisiaan. Makuasioiden perusteella voi valinnan tehdä, kumpikaan ei ole huonoja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 135
- Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35
Niinpä, Saabissa jo vm. 1973 oli oikeat pyyhkimet sulilla ja vedellä ajovaloissa. Heidän keksintönsä, oli 'silmänpesevät'. Siis yli 40 v. sitten. Jos halukkuutta riittää nuo maskin rakenteet voidaan edelleen tehdä tukemaan valojen puhtaanapitoa.