Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3522
Liittynyt: 18 Loka 2012, 16:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja salmol » 02 Joulu 2017, 14:43

TeeQ kirjoitti:No omalta kohdaltani lakkaan tästä vääntämisen, tuote kun on niin kovasti eri kuin 520d - jotenkin näkisin vielä että rinnastetaan 530d tähän pakettiin mutta näissähän jokaisella varmasti oma mielensä ja mielipiteensä, onneksi sentään itseä hymyilyttää...

Sen verran en malta olla kommentoimatta että kyllä pitää kauniisti ajella 520d:llä jos meinaa polttoaineenkulutuksen kuitata 5,5 eurolla/100 km...nooh ehkä mä en vaan osaa säästää :drink:

Ei ollut tarkoitettu provoksi, vaan keskusteluksi. Täällä myös esitetään 1.0l/100 km lukemia 30e:lle, kaikkihan tietää että se ei ole mahdollista kuin lyhyillä matkoilla. Mutta ei siitäkään täällä väännetä sen enempää. Eli keskustelu vapaana ja älköön sähköheput hermostuko jos joku kritisoi. Älköön löpöheput hermostuko myöskään.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Syys 2015, 21:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja Wonderi » 02 Joulu 2017, 15:17

Sekä sähkö- että löpöhepuille voi virnistää että ostit sitten 60ke+ auton että voit säästää pennejä polttoainelaskussa. :)

TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Syys 2015, 11:25

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja TomA » 02 Joulu 2017, 15:26

Wonderi kirjoitti:Sekä sähkö- että löpöhepuille voi virnistää että ostit sitten 60ke+ auton että voit säästää pennejä polttoainelaskussa. :)


Oon samaa mieltä. Ei oo tullut koskaan suuremmin ihmeteltyä bemmissä kulutusta. Vie minkä vie.Tuntuis ahdistavalta tsiigailla koko ajan rahan menoa:o). Kaikki muu kyllä ottaa päähän kun menee esim autoa vaihtamaan. Euroja huutavat ison kasan.

ardilla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 11:53

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja ardilla » 02 Joulu 2017, 22:27

Ostellaan 50-70 teur autoja ja mietitään desilitroja ja senttejä kulutuksessa. Mulla 520d ja 530d ovat kuluttaneet kaupungissa (pelkkä kaupunki) kumpikin yli 10 ja 12 l/100 km kukin.

Monet julkiset latauspisteet eivät ole ollenkaan edullisia, varsinkin jos niissä on kk-maksuja tms.

530e on vielä tavalliseen autoon ympätty sähkölisä. Kun neliveto onnistuu, tavaratilaa on kuin normimallissa, vetokoukun saa ja lataushybridinä todellinen kantama sähköllä on luokkaa 50-100 km (eli ilmoitettu 100-200 km), alkaa auto olla kiinnostava. Tähän menee viissatkun tapauksessa kaksi tai neljä vuotta vielä, veikkaisin että neljä.

mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 17:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja mj1973 » 03 Joulu 2017, 08:52

salmol kirjoitti:
TeeQ kirjoitti:Ei ollut tarkoitettu provoksi, vaan keskusteluksi. Täällä myös esitetään 1.0l/100 km lukemia 30e:lle, kaikkihan tietää että se ei ole mahdollista kuin lyhyillä matkoilla. Mutta ei siitäkään täällä väännetä sen enempää. Eli keskustelu vapaana ja älköön sähköheput hermostuko jos joku kritisoi. Älköön löpöheput hermostuko myöskään.


Tarkoitettu keskusteluksi? Millaista keskustelua luulit tuolla avautumisella saavan aikaiseksi, kun faktat päin sitä ihteään. Ei unohtunut kuin
- sähkönsiirto
- diesel verot
- diesel kulutus päin v****a
- vertailu ihan väärään autoon tehojen puolelta
- jne.
Yrittäisit edes... :(
G30 530e Launch Edition Sport
F10 520d Business

mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 17:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja mj1973 » 03 Joulu 2017, 10:11

Mutuilujen sijaan tässä lukuja, jotka faktaa ja voi laskea eroa (530e vs. mun edellinen 520d 2011, vaikka vertailu tehojen puolesta on väärä):
- käyttövoimaveron erotus vuodessa 400 euroa => jaa vuosittaisille ajokilometreille
- sähkön hinta mulle 11,8s / kWh (sis. siirto)
- 530e kulutus ensimmäiset 5000 km 4,4 L / 100 km (sis. sisäänajo, jossa normaalia enemmän polttomoottoriajoa) + 752 kWh sähköä / viimeinen tankki vain 3,2 L / 100 km + 296 kWh sähköä
- 520d kulutus kuusi vuotta ka. 6,1 L / 100 km mun ajoilla
- bensan hinta vs. diesel eroksi voisi olettaa vaikka 18 s / litra (tosin polttoaina.netissä ero nyt pääkaupunki seudulla 14 s)

Siittä sitten laskemaan omilla kilometreillä! Ja siis itse en 530e:tä hankkinut säästääkseni, vaan se vaan tuntuu niin hyvältä ajaa sähkön väännön ja hiljaisuuden takia.... Säästöt, tosin pienet, on sitten vain plussaa...

edit: sähköt yllä sisältää lämmitykset ennen ajoa ja mitattu pistorasian ja latausjohdon välistä => sisältää myös latauksessa syntyvää häviötä vs. auton ilmoittamat kulutusluvut
G30 530e Launch Edition Sport
F10 520d Business

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 08:43
Auto: M550d F11 lci

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja ///Marko » 03 Joulu 2017, 10:31

Siis ostaako joku uuden 530e:n pienen kulutuksen takia? Luulin että noissa motivoi eniten pieni autoveron osuus hankittaessa ja pieni vuosittainen käyttövero.
Ex: Satu, Mirja, Marika, Marjo, Niina

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3522
Liittynyt: 18 Loka 2012, 16:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja salmol » 03 Joulu 2017, 11:03

Pitihän se arvata että joku vetää herneet...
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 425
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja lnaukkar » 03 Joulu 2017, 11:18

Talviajosta ja nelivedon puutteesta onko mitään kokemuksia muilla vielä?

Mun kokemuksen mukaan talvirenkailla täytyy nytkäyttää liikkeelle vähän turhan varovaisesti. Varsinkin kun tässä sitä vääntöä löytyy heti alhaalta. Sen jälkeen kun liikkeellä, niin sitten mennäänkin kyllä ihan :thuup:

Yhden kerran motarille liittyessä tuli nelivetoa pahasti ikävä, kun ramppi oli aivan peilijäässä/kuurassa. Siinä sitten mutka 25kmh luistellen ja viimein suoralla pätkällä todella tuhnu lähtö kunnes sula asfaltti löytyi.

Vakauden tai ajettavuuden kanssa ei ole ollut vielä mitään erityisiä nelivedosta poikkeavia kokemuksia. Tämä kertoo eniten siitä, että xdrive-neliveto on todella lähellä takavetoisen ajettavuutta ja tuntumaa. Vetopitoa on siten vaan ihan toisella tavalla.

TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 07:45
Auto: BMW 530e

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja TeeQ » 03 Joulu 2017, 18:06

lnaukkar kirjoitti:Talviajosta ja nelivedon puutteesta onko mitään kokemuksia muilla vielä?

Mun kokemuksen mukaan talvirenkailla täytyy nytkäyttää liikkeelle vähän turhan varovaisesti. Varsinkin kun tässä sitä vääntöä löytyy heti alhaalta. Sen jälkeen kun liikkeellä, niin sitten mennäänkin kyllä ihan :thuup:

Yhden kerran motarille liittyessä tuli nelivetoa pahasti ikävä, kun ramppi oli aivan peilijäässä/kuurassa. Siinä sitten mutka 25kmh luistellen ja viimein suoralla pätkällä todella tuhnu lähtö kunnes sula asfaltti löytyi.

Vakauden tai ajettavuuden kanssa ei ole ollut vielä mitään erityisiä nelivedosta poikkeavia kokemuksia. Tämä kertoo eniten siitä, että xdrive-neliveto on todella lähellä takavetoisen ajettavuutta ja tuntumaa. Vetopitoa on siten vaan ihan toisella tavalla.


Samankaltaiset kokemukset myös itsellä, jos jäinen pohja ja vielä lunta/loskaa päällä niin liikkeelle lähtö vaatii tarkkuutta...jos siis haluaa kauniisti mutta ripeästi lähteä. Jouduin viime viikolla ajamaan reilun 10 km hiekkatietä jolle oli juuri vedetty uutta, sellaista kuulalaakerisoraa ja tuolla alustalla vanhan Audin nelivetoa tuli ikävä. Mitään paniikkia tämän kanssa ei kuitenkaan pääse syntymään, nuo tekniset avustimet tuntuvat ihan mukavasti työtään tekevän.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 425
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja lnaukkar » 07 Joulu 2017, 06:00

Auto näyttää rajoittavan sähköajoa heti kun alle 0 astetta ja lähdetään liikkeelle kylmällä autolla. Max edrive estetty tietysti myös jos yrittää.

Tässä kuva eiliseltä. Auto oli seissyt yön yli ja laitoin ilmastoinnin päälle alle 5 min ennen lähtöä eli hyvin lyhyesti. Kabiinin sisälämpö oli noussut jo ihan mukavalle tasolle ja matkaan pääsi ilman takkia. Tuossa kuvan vaiheessa olin ajanut jo melkein 2 kilsaa ja rajoituksesta huolimatta kuitenkin sähköllä.

Kuva

mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 17:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja mj1973 » 07 Joulu 2017, 06:55

Mulla rajoittaa jo aiemmin ja jopa lämmitettynä pitää ajaa puoli kilsaa tai jotain ennen kuin saa täydet sähköt käyttöön.

Näin, jos auto seissyt vuorokauden. Sitten taas jos on päivässä useampia ajoja, ”pitää” lämmöt paremmin ja sähkön käyttö helpompaa.

Nyt olisi pihassa auto -7 asteessa ja seissyt tiistaista. Pitää testata, lähteekö ollenkaan... :)
G30 530e Launch Edition Sport
F10 520d Business

mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 17:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

ViestiKirjoittaja mj1973 » 07 Joulu 2017, 12:40

Kyllä lähti... Precon ajastettu ja lähdin tasan ajastettuun aikaan. Mutta piti ajaa 15% tehoilla 10 km kaupunkinopeutta (sis. myös pätkän ICE ajoa, kun mäessä laittoi polttomootori päälle) ennen kuin saatiin täydet sähkötehot ulos ja Max edrive onnistui.
G30 530e Launch Edition Sport
F10 520d Business

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa