530e kokemuksia ja keskustelua

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 682
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 11 Syys 2018, 09:12

hege kirjoitti:
11 Syys 2018, 08:30
Olettekos kokeilleet akun tyhjennettyä, kuinka pitkä matka täytyy ajaa moottoritienopeuksia Battery Control -moodissa jotta akun saa ladattua 100% lukemiin ajossa? Ja paljon on ollut käytännön kulutus tällöin kun bensakone vie autoa eteenpäin sekä myös lataa akkua?
Akkua ei koskaan kannata ladata polttomoottorilla, jos kulutus kiinnostaa. Tietysti jos haluaa käyttää mukavuustoimintoja, siis esilämmitystä ja -viilennystä, ja akku on päässyt liian alas, niin kulutuksella ei ole silloin mitään merkitystä. Tällöin soppaa kuluu, minkä parhaiten huomaa varsinkin talvella pätkäajoa ajettaessa, jolloin muutaman ekan kilsan kulutus voi hipoa 20 litraa sataselle, jos liikkeelle lähtee tyhjällä akulla.

20-30 minuuttia ajoa, niin akku alkaa olla täynnä. Ja nopeudella ei ole tässä merkitystä, kunhan auto liikkuu, heh. Akkuun päin energiaa otetaan maksimissaan 20 kW teholla, joten 135 kW polttomoottori tuottaa tuon aivan leikiten. Jarruttaessa pelkkä liike-energia riittää tuon lataustehon tuottamiseksi. Suurpiirteinen ajan kesto on silloin helppo laskea, jos vaan tietää paljonko akusta kilowattitunteja puuttuu.

Tämmöstä pientä fysiikan opintojen herättelyä.

Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: F10 530d M Sport
Paikkakunta: Espoo

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja hege » 11 Syys 2018, 12:11

Jees, kiitos vastauksesta. Tuo oli uutta että energian talteenotto tapahtuu max. 20kW teholla. Tarkoitus olisi pyytää tässä 530e viikonloppukylään piakkoin, ja kotona lataus on mahdollista vain 2 tunnin kellolla varustetulla sähkötolpalla, joten tuota voimalinjaa käytännössä täytyy testailla niin että Battery Controlilla latailee akkua välillä (ja joo, kulutuksella ei siis ole sikäli merkitystä tässä keississä).
Ex: E90 LCI 320d

mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 92
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja mj1973 » 11 Syys 2018, 13:33

Tuo kiinnostanut itseäkin, joten piti testata. Tehty motarilla keskinopeus 115 km/h.
1. Akussa virtaa 6,7 L/100km
2. Hybriditilassa eli akku niin tyhjä, ettei sähköajo onnistu 7,0 L/100km (tässä tilassa akkua ladataan välillä, että riittää sähköä eboostiin ja ilmastoinnin/lämmityksen hoitamiseen)
3. Akun lataus polttomoottorilla 11,1 L/km

4 litraa/100 km menee enemmän, kallista on! Niin 10-11 km pätkällä ja latasi 20% akkua eli noin 6-8 km ajot sähköllä kesäkelissä, talvella 4-6 km.

Vähän pyöristäen saat kahdella litralla ladattua (50 km latausta ajaessa) noin 35 km sähköajoa. Onko laskut oikein, että tämä olisi vain 5,7 L/100km muutettuna bensalla ajoiksi? Silloin maantiellä kannattasi ladata, ettei tarvi kaupungissa ajaa noin 7 L/100km kulutuksella... vai unohdanko tästä jotain...?

1 ja 2 kulutus nyt lähellä toisiaan, mutta talvella, kun tarvitaan lämmitystä, ero kasvaa. Pakkasessa akku riittää noin 150 km eli tämän matkan pääsee vähemmällä kulutuksella kuin hybriditila.

edit: kaupunkikulutus tyhjällä akulla oli vähän yläkanttiin yllä, just testasin pikku pätkän ja tulos oli 7 L/100km.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business

Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: F10 530d M Sport
Paikkakunta: Espoo

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja hege » 14 Syys 2018, 07:46

Osaakos joku sanoa paljon latausvirtaa syötetään kun käytetään Maximum, Reduced tai Low -arvoja iDriven asetuksista? Pikainen googlaus kertoi että 6, 9 ja 12 ampeeria, mutta tästä ei nyt ihan vedenpitävää tietoa löytynyt nopeasti kuitenkaan.
Ex: E90 LCI 320d

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 682
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 14 Syys 2018, 08:41

hege kirjoitti:
14 Syys 2018, 07:46
Osaakos joku sanoa paljon latausvirtaa syötetään kun käytetään Maximum, Reduced tai Low -arvoja iDriven asetuksista? Pikainen googlaus kertoi että 6, 9 ja 12 ampeeria, mutta tästä ei nyt ihan vedenpitävää tietoa löytynyt nopeasti kuitenkaan.
2017 syksyyn asti autoissa tuli mukana bemarin suko-latausjohto, jossa säädöt ovat 6-9-12 A. Sitä uudemmissa tulee johto, jonka max on 8A. Jos käyttää jotain muuta kuin auton mukana tulevaa suko-johtoa, niin ei mitään takeita mitä säädöt tekevät, jos edes tekevät mitään.

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 530e

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja gestapo » 14 Syys 2018, 09:12

lnaukkar kirjoitti:
14 Syys 2018, 08:41


2017 syksyyn asti autoissa tuli mukana bemarin suko-latausjohto, jossa säädöt ovat 6-9-12 A. Sitä uudemmissa tulee johto, jonka max on 8A. Jos käyttää jotain muuta kuin auton mukana tulevaa suko-johtoa, niin ei mitään takeita mitä säädöt tekevät, jos edes tekevät mitään.
Kesällä tulleessa omassani oli vakiona 10A laturi mukana.
Ei tee säädöt mitään "tarvikelaturilla". Ei edes ajastus onnistunut, ainakaan siinä minun ostamassani.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 14 Syys 2018, 09:47

Uuden johto on max 10a. Ohjekirjassa sanotaan Lataustehoksi 6,8 tai 10A

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 682
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 14 Syys 2018, 10:09

Kiitos kun korjasitte! Ei se uusi johto sitten paljon huonontunutkaan edellisestä.

Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: F10 530d M Sport
Paikkakunta: Espoo

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja hege » 19 Syys 2018, 10:21

Onkos teillä kellään 530e:tä ilman 6WB Black panel:ia? Näkyykö tällöin Sport-moodissa bensakoneen kierroslukumittaria ollenkaan mittaristossa, jos tätä ei ole ruksittu?
Ex: E90 LCI 320d

salonaho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Maalis 2018, 11:04
Auto: 530e

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja salonaho » 19 Syys 2018, 10:25

hege kirjoitti:
19 Syys 2018, 10:21
Onkos teillä kellään 530e:tä ilman 6WB Black panel:ia? Näkyykö tällöin Sport-moodissa bensakoneen kierroslukumittaria ollenkaan mittaristossa, jos tätä ei ole ruksittu?
Mulla ei ole Black Panelia. Eikä taida varvit näkyä. Tosin siinä on ne power prosentit ja olettaisin että sport modessa esim. 10% = 1000 rpm. En ole sata varma.

mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 92
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja mj1973 » 19 Syys 2018, 10:49

Ne prosentit on aina "prosenttia täydestä tehosta", kierroksia ei näy millään modella, koska aina pitää tarvittaessa näyttää yhdistetty sähkö/polttomoottori teho...
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 530e

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja gestapo » 19 Syys 2018, 11:13

hege kirjoitti:
19 Syys 2018, 10:21
Onkos teillä kellään 530e:tä ilman 6WB Black panel:ia? Näkyykö tällöin Sport-moodissa bensakoneen kierroslukumittaria ollenkaan mittaristossa, jos tätä ei ole ruksittu?
Itse vasta äskettäin huomasin, miten saa kierroslukumittariston näkyviin, mutta on juurikin tuo Black Panel.

Vaatii vaihdevivun siirron vasemmalle "käsikäytölle", niin kiekkamittaristo on näkyvissä joka ajomoodissa.
Taisi vielä olla niin, että akkuvirtaa ei silloin käytetä, en ole ihan varma siitä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

Vastaa Viestiin