Akkua ei koskaan kannata ladata polttomoottorilla, jos kulutus kiinnostaa. Tietysti jos haluaa käyttää mukavuustoimintoja, siis esilämmitystä ja -viilennystä, ja akku on päässyt liian alas, niin kulutuksella ei ole silloin mitään merkitystä. Tällöin soppaa kuluu, minkä parhaiten huomaa varsinkin talvella pätkäajoa ajettaessa, jolloin muutaman ekan kilsan kulutus voi hipoa 20 litraa sataselle, jos liikkeelle lähtee tyhjällä akulla.hege kirjoitti: ↑11 Syys 2018, 08:30 Olettekos kokeilleet akun tyhjennettyä, kuinka pitkä matka täytyy ajaa moottoritienopeuksia Battery Control -moodissa jotta akun saa ladattua 100% lukemiin ajossa? Ja paljon on ollut käytännön kulutus tällöin kun bensakone vie autoa eteenpäin sekä myös lataa akkua?
20-30 minuuttia ajoa, niin akku alkaa olla täynnä. Ja nopeudella ei ole tässä merkitystä, kunhan auto liikkuu, heh. Akkuun päin energiaa otetaan maksimissaan 20 kW teholla, joten 135 kW polttomoottori tuottaa tuon aivan leikiten. Jarruttaessa pelkkä liike-energia riittää tuon lataustehon tuottamiseksi. Suurpiirteinen ajan kesto on silloin helppo laskea, jos vaan tietää paljonko akusta kilowattitunteja puuttuu.
Tämmöstä pientä fysiikan opintojen herättelyä.