G30 viat ja ominaisuudet

JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G31 520d
Paikkakunta: Järvenpää

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja JKK » 21 Marras 2020, 01:28

Kysyisin kokemuksianne G30-sarjalaisten alustan värinöistä. Ostin käyttöpeliksi 120tkm ajetun G31 520d -mallin, jossa on tavallinen normialusta ja takaveto. Monilta osin hyvin mieluinen auto. Autohan tuntuu sinällään hurmaavan hienolta ajettavalta, ainakin ensikoeajolla. Mielestäni selvästi hiljaisempi kuin edellinen F10 vastaavalla koneella ja nelivedolla. Ja puolet hiljaisempi kuin B9-korimallin Audi A4.

Mutta nyt vähän ihmettelen näitä alustan värinöitä. Autossa on tuliterät (Tosin DOT 2018) Contin CVC6 17" kitkat orggis-aluvanteilla, jotka meni esimerkillisesti tasapainoon eikä ollut nähtävissä yhdessäkään renkaassa pystyheittoja. Odotin että nyt saa nauttia sileästä kyydistä... Tänään sitten ajelin ensimmäisen pidemmän maantiereissun autolla nollakelissä tai vähän plussan puolella. Tuntuu että tienpinnasta välittyy kaikenlaiset epätasaisuudet todella selvänä värinänä tai hentona tärinänä tai jyrinänä alustaan, ja osittain myös rattiin. Mielestäni ei voi käyttää sanaa "mukava". Ongelma ei sinällään ole sellaista taajuudeltaan säännöllistä renkaan epätasapaino-tärinää, vaan sellaista "suodattamatonta", luonteeltaan pehmeää alustan värinää. Meillä on tuossa nyt parikin Audin A4:sta (uusi ja vanha), joissa kummassakaan ei moista ole vaan suodattavat esimerkillisesti kaikki tien värinät pois.

Sellainen fiilis että ihan kuin tämän G31:n alustan puslat/vakiojousitus varustettuna 17" kitkarenkailla ei toimisi ihan parhaalla mahdollisella tavalla hyvin yhteen? Sitten kun alle osuu hetkellisesti täysin uusi tai sileä tie (tai jäätynyt), alkaa autokin kulkea kuin sukkasillaan. Mutta plussakelin märkä asfaltti saa epäilemään että kardaanin tukillaakeri tms. olisi tiensä päässä. Tai sitten auto on vaan niin mukavaksi viritetty että tuollaisiin kiinnittää helpommin huomiota? Tuntuisi että pieni kauneusvirhe tämä on ajettavuussa, jos tallaiseksi on suunniteltu?

Mutta kiinnostaisi tietää että onko kukaan muu havainnut vastaavaa? Uskon että tuo on sellainen asia, johon kaikki ei varmaan jaksa edes kiinnittää huomiota, varsinkin jos ajaa esim. työsuhdeautolla. Pahimmillaan nämä värinät tulee läpi 80-110km/h välillä.

Olisiko 18" hieman jäykkärunkoisempi nastarengas sittenkin parempi valinta tähän autoon?

Shuko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Touko 2010, 19:15
Auto: G31 520d M-Sport

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Shuko » 21 Marras 2020, 06:48

JKK kirjoitti:
21 Marras 2020, 01:28
Mutta plussakelin märkä asfaltti saa epäilemään että kardaanin tukillaakeri tms. olisi tiensä päässä.
Itsellä on sama auto (2018 G31 520d takaveto) ja ajettu myös 120tkm. Joskin siihen on laitettu eteen Eibachin -40mm jouset ja takapäätä hieman laskettu tasoantureiden varsilla.

Omat kokemukset ovat seuraavanlaiset. Auton ostaessa siihen laitettiin M-Sport 18" vanteille uudet kesärenkaat. Niillä täristi aivan kamalasta maantie-/motarivauhdissa. Ostin uudet 19" vanteet ja renkaat. Ei mitään tärinää tai värinää. Talveksi laitoin uudet kitkat em. 18" vanteille enkä ole niilläkään huomannut mitään moitittavaa. Melkeinpä menee pehmeämmin ja hiljaisemmin kuin 19" kesärenkailla.

Mitä lainattuun tekstiin tulee, 115tkm jälkeen kardaanin takimmainen kumilimppu oli jo murteilla. Se vaihdettiin takuuseen.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1358
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 21 Marras 2020, 08:42

Onko JKK:n renkaissa paineet oikein rengasliikkeen jäljiltä? Matalakin paine saattaa täristää jos löytyy sopiva resonanssi.

Avatar
LuZiaN0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 175
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
Auto: G30 518d 2019

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja LuZiaN0 » 21 Marras 2020, 08:55

Wonderi kirjoitti:
21 Marras 2020, 08:42
Onko JKK:n renkaissa paineet oikein rengasliikkeen jäljiltä? Matalakin paine saattaa täristää jos löytyy sopiva resonanssi.
Mulla oli rengasliikkeen jäljiltä auton näytön mukaan 18” kitkoissa 3,2 paineita, kuulostaa aika hurjalta? Mikähän olisi sopiva paine?

Tuohon tärinään, huomasin ehkä samaa tärinää (sedan), mutta laskin hieman rengaspainetta mutta ei isoa merkitystä. Ehkä tarvii vielä laskea lisää ja kokeilla.

JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G31 520d
Paikkakunta: Järvenpää

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja JKK » 21 Marras 2020, 11:05

Wonderi kirjoitti:
21 Marras 2020, 08:42
Onko JKK:n renkaissa paineet oikein rengasliikkeen jäljiltä? Matalakin paine saattaa täristää jos löytyy sopiva resonanssi.
Tässä tapauksessa "rengasliike" on minä itse. En vuosiin ole enää luottanut rengasliikkeiden tekemisiin, kun aikoinaan sai aivan liian usein vääntää esim. niinkin yksinkertaisesta asiasta, että kannattaako tasapainotusta tehdä kolmatta kertaa uudelleen jos kahdessa renkaassa on selvä pystyheitto, vai kannattaisiko sitä kumia kääntää vähän toiseen asentoon... Tulin siihen tulokseen että nämä hommat pitää opetella tekemään itse. Mutta se siitä....

Laitoin nyt alkuun +20 asteisessa sisätilassa eteen 2,7 ja taakse 3,0. Pitää tänään vähän pudottaa alaspäin, mutta uskon että kyse ei ole nyt paineista tai tasapainotuksesta, koska kulku on kyllä ihan sileää jos alle osuu "biljardipöytämäistä" tietä. Mutta rouhealla ja epätasaisella tiellä värinät ja tärinät tulee tosi puuduttavasti esiin.

Mutta täytyy tosiaan tutkia tuo kardaanin limppu myös....

bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: G30 520dA Xdrive Business Sport -18
Paikkakunta: Turku

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja bemul13 » 21 Marras 2020, 11:37

JKK kirjoitti:
21 Marras 2020, 11:05
Wonderi kirjoitti:
21 Marras 2020, 08:42
Onko JKK:n renkaissa paineet oikein rengasliikkeen jäljiltä? Matalakin paine saattaa täristää jos löytyy sopiva resonanssi.
Tässä tapauksessa "rengasliike" on minä itse. En vuosiin ole enää luottanut rengasliikkeiden tekemisiin, kun aikoinaan sai aivan liian usein vääntää esim. niinkin yksinkertaisesta asiasta, että kannattaako tasapainotusta tehdä kolmatta kertaa uudelleen jos kahdessa renkaassa on selvä pystyheitto, vai kannattaisiko sitä kumia kääntää vähän toiseen asentoon... Tulin siihen tulokseen että nämä hommat pitää opetella tekemään itse. Mutta se siitä....

Laitoin nyt alkuun +20 asteisessa sisätilassa eteen 2,7 ja taakse 3,0. Pitää tänään vähän pudottaa alaspäin, mutta uskon että kyse ei ole nyt paineista tai tasapainotuksesta, koska kulku on kyllä ihan sileää jos alle osuu "biljardipöytämäistä" tietä. Mutta rouhealla ja epätasaisella tiellä värinät ja tärinät tulee tosi puuduttavasti esiin.

Mutta täytyy tosiaan tutkia tuo kardaanin limppu myös....
kardaaneista en tiedä, mutta itsellä ( g30 xdrive -18) contin 6 kitkat 17" BMW vanteilla. Auton ovessa merkintä m+s koon renkaille 3 h kuormalla 2.2 eteen ja taakse.
Näin laitettiin merkkihuollossa, mutta nostin itse paineet 2.4 eteen ja taakse. Hyvin menee ja ohjautuu, enkä tunne mitään häiritsevää tärinää.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1077
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e Luxury 2017
F40 118i M Sport 2020
Paikkakunta: Helsinki

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 21 Marras 2020, 13:45

Tämäkin bemari on äärimmäisen herkkä vanteen epätasapainolle eli lialle. Oli aivan täysi virhe ottaa talvisarja tiheällä puolalla, haastava pestä puhtaaksi.

G30 530e DDC alusta + 245/45R18 renkailla olen pyrkinyt että ajossa on n. 2.8 bar edessä ja 3.0 takana, kesät talvet. Jos menee yli niin tulee tie liikaa läpi. Ja toisaalta taas jos merkkihuolto laskee suosituspaineisiin, niin auto on liian pehmeä ja epätarkka. Kaikilla rengassarjoilla olen lopulta päätynyt näihin samoihin paineisiin, näin tää toimii omaan hanskaan. Tai no se Nokian hakkapeliitta 8, sen sarjan kanssa ei toiminut mikään muu kuin se että vaihtoi ne pois.

My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja My.Ai.Hu » 21 Marras 2020, 18:17

Itse olen huomannut positiiivisenvaikutuksen kun
tulee pois urista.En kuuluu uraa uurtavaan rotuun.

Aikoinaan pojalle sanoin tuu pois urasta että auto hiljenee
Ei meinannu poika uskoa... tänään huomasin saman nypytyksen
kyseisellä nopuedella japarani kun vaihtoi kohtaa tiessä.

Autona G30 rengas noksu R3 245/45 18 paineet edessä 2.4 takana 2.6

JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G31 520d
Paikkakunta: Järvenpää

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja JKK » 21 Marras 2020, 23:19

Jotenkin uskon että tässä tapauksessa on nyt jotain muuta mätää... Tänään ajelin 100km maantieajoa hieman pudotetuilla paineilla. Edessä 2,4 ja takana 2,6. Ei mitään muutosta mihinkään suuntaan.

Autohan menee kuin sukkasillaan 70km/h nopeuteen saakka, ja 80km/h yläpuolella alkaa nämä alustan vibrat, joista on vaikea uskoa että tehdas olisi sellaiset jättänyt tahallaan tämäntasoiseen autoon. Kyseessä on enemmänkin sellainen matalataajuinen jyrinä tai värähtely joka tuntuu koko korissa, ja joka on luonteeltaan epäsäännöllistä värähdys-tyyppistä jyrinää tai jotain siltä väliltä. Enemmän muistuttaa lievästi runkovikaisen renkaan jyrinää tai kardaaniperäistä epäsäännöllistä jyrinää. Ja kaikenlisäksi se vaihtelee koko ajan voimakkuudeltaan. Siitä puuttuu säännölllinen frekvenssi. On vaan jotenkin vaikea uskoa että 120tkm ajetussa autossa olisi alustan osissa vielä näin pahaa vikaa (esim.alatukivarsien hydraulipuslat?) tai kardaanin osissa näillä 2,0-litraisen dieselin vaatimaattomilla tehoilla. Onneksi tästä yksilöstä puuttuu jakolaatikko ja etuvetarit, koska silloin metsästys menisi vaikeaksi..... Eniten pelkään että tuo on ostettu ominaisuus.

Edit....Aamen:
https://g30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1512720

Onko markkinoilla enää yhtään loppuun saakka suunniteltua, aidosti hyvin tehtyä ison kokoluokan autoa? Juuri kun paloi käämit edelliseen A4 B9:iin (3,0V6TDi), jossa oli sietämätön viive kaasupolkimen responsessa ja 8HP-vaihteiston laiskassa toiminnassa. Ja palasin BMW:hen pelkästään tuon em. ominaisuuden kyllästyttämänä. Silläkin uhalla että jouduin tinkimään rutkasti tehossa ja vetokyvyssä. Ja nyt sitten tämä värinäongelma, joka taas oli Audissa 100% täydellisesti kunnossa.... Kävin myös kokeilemassa V90 Volvoa, joka taas oli mielestäni niin surkea (=tavanomainen) esitys, että karsiutui laskuista ekan 5km matkalla.

kaijarto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 11 Elo 2014, 07:41
Auto: 520da x-drive g31 2017

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja kaijarto » 22 Marras 2020, 11:50

Eilen aamulla ei mennyt apukuskin puoleinen takaovi lukkoon. Piti sitten viritellä narulla ovi pysymään kiinni. 15 minuutin ajon jälkeen ovi meni lukkoon. Sen jälkeen en ole ovea uskaltanut avata! Pakkasta oli 5 astetta.
Apukuskin ovessa oli sama ongelma vuosi sitten. Silloin vaihdettiin takuuna osia oveen eikä ongelma ole toistunut sen jälkeen.
Täytyy huomenna soittaa huoltoon. Onneksi tuli otettua vuoden jatkotakuu.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1358
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 22 Marras 2020, 14:50

Onko 2018 paistetut renkaat olleet jollain kokeilussa ja hylätty, vai mistä on ylivuotisia löytynyt?

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1077
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e Luxury 2017
F40 118i M Sport 2020
Paikkakunta: Helsinki

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 22 Marras 2020, 15:33

Wonderi kirjoitti:
22 Marras 2020, 14:50
Onko 2018 paistetut renkaat olleet jollain kokeilussa ja hylätty, vai mistä on ylivuotisia löytynyt?
Mulla on BMW:n alkuperäinen talvirengassarja toimitettu aina 1-2v vanhoilla kumeilla.

Alkuperäiset kesäkumit ovat olleet melkein saman viikon kamaa kuin autokin.

JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G31 520d
Paikkakunta: Järvenpää

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja JKK » 22 Marras 2020, 17:55

Wonderi kirjoitti:
22 Marras 2020, 14:50
Onko 2018 paistetut renkaat olleet jollain kokeilussa ja hylätty, vai mistä on ylivuotisia löytynyt?
Täältä PK-seudulta ostin rengasliikkeestä. Päiväys huomioitiin hinnassa hyvällä alennuksella. Ja tarrat oli kumien päällä ja tuskin ovat olleet auton alla.

Mutta pitää nyt kokeilla vielä kesäkumeilla kun kelitkin taas lämpeni.... Ne on melkein uudet 17" GoodYearin kumit. Tänään kuitenkin maistelin taas sitä jyrinää 300km ja on kyllä vaikea uskoa että se tulisi kumeista. Ongelma ei tässä tapauksessa niinkään tunnu käsissä tai persuksissa, vaan on sellaista matalataajuista 30-50Hz tasoista jyrinää. Vaikea selittää....Vähän kuin laatikon momentinmuunnin olisi epätasapainossa tai iso subbari jyrisisi yhtä ja samaa taajuutta koko ajan. Jotenkin myös tulee mieleen joku menneiden aikojen kardaanivikainen iso volvo. Oikeastaan se alkaa kuulumaan pahimmalla tavalla 100km/h yläpuolella.

On myös vaikea uskoa, että G30 olisi jotenkin poikkeava renkaiden tasapainotusten herkkyydessä. Akselistorakenne on mielestäni ihan samanlainen kuin F10:ssä tai monessa Audin mallissa. En löytänyt rakennetta tutkimalla mitään niin erikoista high-techiä tästä autosta, joka tekisi siitä niin spesiaalin että renkaat pitäisi tasapainottaa avaruusteknologian avulla....

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1358
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 22 Marras 2020, 20:53

lnaukkar kirjoitti:
22 Marras 2020, 15:33
Mulla on BMW:n alkuperäinen talvirengassarja toimitettu aina 1-2v vanhoilla kumeilla.
Oho. Lisää syitä olla ostamatta renkaita autokaupasta, ei ole tullut kyllä tähänkään asti mieleenkään ostaa kun rengaskaupasta samat (ja tuoreet) on halvempia.

Shuko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Touko 2010, 19:15
Auto: G31 520d M-Sport

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Shuko » 22 Marras 2020, 22:36

JKK kirjoitti:
22 Marras 2020, 17:55
Ongelma ei tässä tapauksessa niinkään tunnu käsissä tai persuksissa, vaan on sellaista matalataajuista 30-50Hz tasoista jyrinää.
Jos kyseessä on enemmän ääni kuin tunne niin ehkä esim napalaakereissa tai voimansiirrossa on jotain häikkää. Ei kai samanlainen ääni tule eri rengassarjoilla, jos se niistä olisi kiinni?

BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja BMW e90 » 23 Marras 2020, 08:51

Mun veikkaus kardaani.

JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G31 520d
Paikkakunta: Järvenpää

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja JKK » 23 Marras 2020, 09:34

Kyllä mäkin alan epäilemään kardaanipohjaista vikaa. Tänään taas töihin ajellessa, motarilla täsmälleen 100km/h ylittyessä alkaa sellainen jyrinä kuin joku kytkisi ison subbarin auton alustassa päälle.

Varsinkin kun on tiedossa että näissä on uusittu niitä kumilimppuja aika pienillä kilsoilla. Ja joissain G30-yksilöissä (takavetoiset 530i, B46-kone) on ilmeisesti myös tällainen vika lipsahtanut tehtaalta. Liekö koskee myös diesel-koneita?

https://docs.google.com/viewer?url=http ... 8-9999.pdf

BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja BMW e90 » 23 Marras 2020, 11:14

Tää mun veikkaus perustuu siihen et mulla vaihdettiin koko kardaani juuri samanlaisten oireiden takia. Siihen loppu jyrinät. Uus kardaani oli kuulemma ihan eri näköinenkin, kumilimput paljon järeämmät. Mulla alkoi kuulua reilusta 90kmh nopeudesta lähtien matala jyrinä. Persuksiin tuntui värinää välillä enemmän ja välillä vähemmän, tuntui vaihtelevan äänet ja värinät.

JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G31 520d
Paikkakunta: Järvenpää

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja JKK » 23 Marras 2020, 17:34

Bingo! Auto menee perjantaiksi Laakkoselle analysoitavaksi.

Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 531
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 530e M-Sport 2018
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Anssi79 » 24 Marras 2020, 09:07

mikä varuste pitää autossa olla että ajomoodin mukaan saa säädettyä ohjausta jäykemmäksi? Mulla on ajotiloissa kyllä se rasti mutta ei saa laitettua kuitenkaan päälle?
Auto on 2018 530e M-Sport
Myllytykset ja Pinnoitukset helsingissä, laita viestiä
G30 530e M-Sport -18 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46

Vastaa Viestiin