G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1598
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 520dA xDrive M-Sport.
Tulossa G30 530e

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja gestapo » 26 Maalis 2017, 15:33

No nyt on ensimmäinen tankillinen vasta ajettu.
Kulutus 5,1l/100km. Enimmäkseen matka-ajoa.
Vähällä menee.

Nyt kuitenkin testipyöritystä ja kylmäkäynnistyksiä joka startilla pakkaskeleissä. Ja tiet välillä olleet melkoisen sohjoisia.
Työmatkan keskikulutus n.4,4l/100km vakkari päällä.
Tiedot siis auton oman ajotietokoneen lukemia, mutta lähellä varmaan on todellistakin.

Renkaina nuo jo moneen kertaan mainitsemat vakio koon Contin kitkat.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 639
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Havis » 14 Huhti 2017, 12:29

Havis kirjoitti:
bfi1864 kirjoitti:Makeat arviot sai 530i xDrive IL:ssä.
http://m.iltalehti.fi/autotestit/201702 ... 3_at.shtml
Ja autobildin vertailussa (E-sarjan MB:een) BMW sai risuja turhan kovasta ja täristävästä M-sport jousituksesta, epätäsmällisestä ohjauksesta, vain keskinkertaisista istuimista, varusteiden hinnoittelusta, muun muassa.

Aika nolo juttu että "kuljettajan auton" ohjaustunto jää nykyisin jopa pappa-mersuille. Toista oli ennen...
Tuulilasi 5/17 samoilla linjoilla AutoBildin kanssa. BMW:n ennen niin kehuttu ohjaus on nykyisin ostajakunnan painostuksesta tehty tunnottomaksi. BMW oli vertailussa (MB E + Volvo S90) vähiten ajajan autoksi luokiteltava. Joten sellaista haluavan täytyy hankkia vaikkapa Jaguarin joku malli.

Muuta hyvää tuossa ei enää taida olla jäljellä kuin ohjaamon laatuvaikutelma sekä erinomainen automaattivaihteisto.

Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Bemmisti » 15 Huhti 2017, 08:00

Ohjausta on näköjään kehuttu mikäli autossa nelipyöräohjaus? Arvaa harmittaako kun jätin sen tilauksesta pois :mad:

Omien koeajo kokemusten pohjalta ohjaus on ollut tahmanen. Onkohan tuota mahdollisuus parantaa tulevaisuudessa jollain softapäivityksellä?

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 603
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 15 Huhti 2017, 09:13

Bemmisti kirjoitti:Ohjausta on näköjään kehuttu mikäli autossa nelipyöräohjaus? Arvaa harmittaako kun jätin sen tilauksesta pois :mad:

Omien koeajo kokemusten pohjalta ohjaus on ollut tahmanen. Onkohan tuota mahdollisuus parantaa tulevaisuudessa jollain softapäivityksellä?
Omat koeajot on ohjauksen kanssa vähän niin ja näin kun talvirenkailla.

Mitä arvosteluja maailmalta olen lukenut, niin ei tuota ohjauksen "feedbackkiä" ole sielläkään kehuttu, mutta mm. tarkaksi, luonnolliseksi ja sporttiseksi on luonnehdittu. Tehostettu paras tunto pois, ainakin näistä kansan budjettimalleista. Tämä ostetaan kun E-mersu ei tunnu tarpeeksi nuorekkaalta ja sporttiselta.

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 710
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja TJJ » 15 Huhti 2017, 10:23

Bemmisti kirjoitti:Ohjausta on näköjään kehuttu mikäli autossa nelipyöräohjaus? Arvaa harmittaako kun jätin sen tilauksesta pois :mad:
Minä sitä (miksi ette tilaa aktiivi/nelipyöräohjausta) taannoin kyselin tuolla G30-tilausketjussa, mutta eipä näyttänyt ketään kiinnostavan. Tuo olisi minun ostoslistalla kyllä aivan kärkipäässä comfort-penkkien ja nelivedon jälkeen.

Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Bemmisti » 15 Huhti 2017, 14:34

TJJ: Niinpä luulin, että se toisi ongelmia enemmän kuin hyötyä siksi se lopulta jäi pois. Varmaan takuuajan olisi ollut ok, mutta jotenkin tuo nelipyöräohjaus kuulosti epävarmemmalta. Tämä oli tosin ihan pelkkää arvailua. Nyt siis nelipyöräohjaus olisi ihan ehdoton varuste samoin kuin DDC. Mitä noita ulkomaisia testejä olen lukenut niin tuolla nelipyöräohjauksella oleva Bemmi on ohjauksen osalta ollut paras luokassaan.

Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Kuudensuora » 15 Huhti 2017, 14:40

Olen ajanut seiskalla ja siinä nelipyöräohjauksen etu on ketteryys: auto on kadunkulmissa yhtä ketterä kuin 2-sarjalainen. Itse ongelmaan eli ohjaustuntuman puutteeseen en usko sen juurikaan vaikuttavan. Kunnon vertailu vaatisi perä perään ajoa ja vertailua.
Vikakoodinlukua (E-sarjan bemarit) Helsinki.

Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 639
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Havis » 15 Huhti 2017, 14:56

Kuudensuora kirjoitti:Olen ajanut seiskalla ja siinä nelipyöräohjauksen etu on ketteryys: auto on kadunkulmissa yhtä ketterä kuin 2-sarjalainen. Itse ongelmaan eli ohjaustuntuman puutteeseen en usko sen juurikaan vaikuttavan. Kunnon vertailu vaatisi perä perään ajoa ja vertailua.
Itsekkin kyllä ihmettelen miks nelipyöräohjaus parantaisi ohjaustuntumaa? Ainoa mihin se vaikuttaa on kääntyvyys ja ketteryyden tuntu, ja ehkä ohjausvasteen nopeus joissain tilanteissa. Miks se vaikuttais tuntumaan?

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 729
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 15 Huhti 2017, 15:32

Usein vakiovarusteinen tehdään tahallaan tuntumaan vähän huonommalta kuin olisi tarvis, että saadaan myytyä lisävarusteena kovaan hintaan parempaa ohjausta, jousitusta, valoja, penkkejä jne.

Ohjaustuntuman ohuuden on monesti aiheuttanut uuden mallin kevyemmäksi tehostettu ohjaus. Vasta vähän pidemmällä totuttelulla oppii ottamaan sopivan kevyen otteen ja ohjaus tuntuu toimivan paremmin.

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1598
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 520dA xDrive M-Sport.
Tulossa G30 530e

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja gestapo » 15 Huhti 2017, 15:34

Mielestäni nyt tässä G30:ssä on paras ohjaus ikinä, mitä Bemareilla olen ajanut ja omistanut.
Syy hyvin yksinkertainen: Ohjaukseen ei tartte kiinnittää mitään huomiota, kulkee kerrankin suoraan myös Suomen kurjilla teillä.
Huonoin oli M135iA xDrivessä, kokoajan sai vääntää ohjauspyörästä että tiellä pysyis!
Tietenkin Tuulilasin mukaan tässä oli se erinomainen ohjaus. Nää on näitä.

Eikä nyt mutkissakaan mitään moitittavaa G30 ohjauksessa ole, menee just sinne minne pitääkin rattia sen enempää vatvomatta. Saas nähdä kun alle vaihdan nuo M-sprtin mukana tulleet RunFlatit miten sitten käy. Siis kesäcummit.

Tuosta Tuulilasin testistä vielä: Bemussa tietenkin alla 245/45/18 Nokian R2 RunFlatit ja muissa verrokkautoissa se just oikea talvirengaskoko 225/55/17, tietenkin normirenkaina (R2 ja Contin 6). Kitkarenkaat kaikissa.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 729
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 15 Huhti 2017, 16:07

Tuleekohan joku päivä vielä havahtuminen että reilusti leveistä renkaista on arkiajossa enemmän murheita kuin hyötyä, etenkin talvella. Edes autolehtien testeihin voisi lähettää vakiorenkaiset autot.

Bjork
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Heinä 2010, 00:25
Auto: 520 D (F10 2016)

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Bjork » 15 Huhti 2017, 21:42

Komppaan Wonderin kommenttia, en ymmärrä, miksi vuodesta toiseen Suomen BMW antaa testeihin M-sport yms. varustelulla olevia autoja (joissa lisävarusteiden hintalappu vähintään 15-20 t€). Lopputulos aina sama, ei oikein toimi näillä teillä...

Se on BMW:ltä järjen valo rengastuksessa, että RF ei ole enää pakollinen. Paitsi M-sportin kanssa? No, en ole koskaan näiden wanna-be ämmien perään haikaillut - oikea M olis toinen laite toki.

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2775
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja J1978 » 16 Huhti 2017, 09:33

Bjork kirjoitti:Komppaan Wonderin kommenttia, en ymmärrä, miksi vuodesta toiseen Suomen BMW antaa testeihin M-sport yms. varustelulla olevia autoja (joissa lisävarusteiden hintalappu vähintään 15-20 t€). Lopputulos aina sama, ei oikein toimi näillä teillä...

Se on BMW:ltä järjen valo rengastuksessa, että RF ei ole enää pakollinen. Paitsi M-sportin kanssa? No, en ole koskaan näiden wanna-be ämmien perään haikaillut - oikea M olis toinen laite toki.
Sitä en myöskään ymmärrä, että miksi myös kaikki autoliikkeiden koeajoautot pitää olla myös talvirenkailtaan aina run flateilla??? Eikö se jo riitä, että testien autotkin on jo....Autoliikehän tilaa yleensä itse ne koeajoautot liikkeeseen tehtaalta ja myös hommaa ne toiset renkaat. Noiden lehtien testien ja koeajojen autot tulee suoraan BMW-Suomelta.

Sama homma jos ostat uuden bemarin liikkeestä kaksin renkain, niin aina se liikkeen kautta tuleva orkkis-vanteellinen talvirengassetti on väkisin run flateilla jo valmiiksi. Aisiakas ei voi saada BMW-liikkeestä valmista talvirengaspakkaa normikumeilla. Ainoastaan sitten voi, kun ostaa renkaat ja vanteet irtokamana.

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1670
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: 530dA GT xDrive F07 lci

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja ///Marko » 16 Huhti 2017, 09:50

J1978 kirjoitti:Aisiakas ei voi saada BMW-liikkeestä valmista talvirengaspakkaa normikumeilla. Ainoastaan sitten voi, kun ostaa renkaat ja vanteet irtokamana.
Voi saada talvirenkaat normaalikumeilla, mutta se vaatii paljon onnekkaita sattumia. Myyjä meni puolivahingossa nämä minulle lupaamaan ja maahantuoja yritti laittaa vastaan. Sopimuspaperilla luki normaalirenkaat ja ne lopulta sain.

Ilipo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 12:29
Auto: E91 320dA LBE

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Ilipo » 18 Huhti 2017, 07:07

Kyllä mun F31:n sain talvirenkaat non-rf kumeilla kun vaan pyysin. Kyseessä on tosin liisari, enkä tiedä yhtään mitä noi maksoi... ja alkuperäis vanteilla siis

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 729
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 18 Huhti 2017, 16:31

Jos ei liisari ole kyseessä, niin en keksi miksi talvirenkaat pitäisi marmoriliikkeestä ostaa. Yleensä aina halvempaa rengasliikkeissä, paitsi jos on kampanja päällä.

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2775
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja J1978 » 18 Huhti 2017, 20:14

Wonderi kirjoitti:Jos ei liisari ole kyseessä, niin en keksi miksi talvirenkaat pitäisi marmoriliikkeestä ostaa. Yleensä aina halvempaa rengasliikkeissä, paitsi jos on kampanja päällä.
Hemmetin moni bemukuski ottaa talvikumit ja lämppärit autoliikkeestä. Ehkä ne on rahoissaan tai niin avuttomia kysymään niitä muualta. Halvempaa se on muualta ne ottaa, mutta monelle siinä on liikaa vaivaa kysellä niitä muualta. Tai sitten monella on tosiaan alla liisaribemu, joihin renkaat tulee kyllä yleensä liisariyhtiön kautta ja yhtiö ottaa sieltä, missä on paras diili tehty.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 603
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 18 Huhti 2017, 20:33

Wonderi kirjoitti:Jos ei liisari ole kyseessä, niin en keksi miksi talvirenkaat pitäisi marmoriliikkeestä ostaa. Yleensä aina halvempaa rengasliikkeissä, paitsi jos on kampanja päällä.
Orkkisvanteet on kivat. Ja autoa ostaessa tuo rengassarja liikkuu varsin paljon alle listahinnan.

Tarvikevanteet ja kumit saa tietysti halvemmalla, mutta sitten taas orkkisvanteet ja kumit erikseen kalliimpi kuin tuollainen valmispaketti.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 729
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 18 Huhti 2017, 23:12

Voi myös ostaa merkkiliikkeestä orggisvanteet ja viedä ne rengasliikkeeseen rengastettavaksi. Orggis-talvirengas ei ainakaan käsitteenä ole edes olemassa.

Kesärenkaita alle vaihtaessa silmään osui että orggis-kesävanteissa on maali huonommin pysynyt kunnossa, kuin tarvike-talvivanteissa vaikka talvivanteet näkevät todennäköisesti paljon karumpia olosuhteita.

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1670
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: 530dA GT xDrive F07 lci

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Viesti Kirjoittaja ///Marko » 19 Huhti 2017, 06:59

Vaihtoehtoja riittää. Itse aion tilata uudet tai vähän käytetyt 19"-20" alkuperäisvanteet Saksasta ja ostaa niille tavalliset kesärenkaat. Auton mukana tulleille 18" vanteille laitan non-rft nastarenkaat. Runfuckeilla joutuu ajamaan noin 2kk. Elokuusta lokakuuhun.