G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

G30, G31
Doppelniere
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Helmi 2017, 20:45

Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa (19/2017) parivertailussa business-luokan lataushybridit BMW 530e vs. Mercedez-Benz 350 e.

Alla lyhyesti loppuarvostelu.

BMW 530e iPerformance Launch Edition

* * * * * / 9,2
"Nuorekkaamman oloinen BMW on hiljaisempi asfalttitiellä ja bensiininkulutukseltaan selvästi taloudellisempi."

HYVÄÄ
- toimintamatka sähköllä
- info-viihdejärjestelmä
HUONOA
- ei saa vetää perävaunua

Mercedes-Benz E 350e Premium Business
* * * * * / 9,2
"Konservatiivisempi Mercedes on ajettavuudeltaan hieman parempi ja ottaa ylläpitokuluissa kiinni kulutuksessa tulevaa eroa."

HYVÄÄ
- ohjaus
- jousitus
HUONOA
- toimintamatka sähköllä
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Tekniikan Maailman vertailu oli erittäin positiivinen kummallekin autolle. Hassusti Bemari oli 19" run-flat renkailla plus vakioalustalla ja samaan aikaan Mercedes 18" plus ilmajousitus. Vertailuautojen hintaero oli huomattava: bemari 71k ja mersu 84k
hequ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Joulu 2016, 10:49

lnaukkar kirjoitti:Tekniikan Maailman vertailu oli erittäin positiivinen kummallekin autolle. Hassusti Bemari oli 19" run-flat renkailla plus vakioalustalla ja samaan aikaan Mercedes 18" plus ilmajousitus. Vertailuautojen hintaero oli huomattava: bemari 71k ja mersu 84k
Pistää kyllä mietityttämään, että paljonko lähtee mersusta ääntä, jos 19" run-flatit oli bemmissä hiljaisemmat..
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Nyt hinnastossa Winter-varuste kamppanja 520dA Xdrivestä ja muutenkin uusi hinnasto.

Taitaapi olla webasto kylkiäisenä tuossa winterissä. Muuten saman hintainen kun normiversio.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Onpa hyvä tarjous taas bemmillä. Eli mukaan tulee winter pack sekä neliveto ja hintalisää vain tonni. Eli meni noin vuosi myynnin aloituksesta kun kamppikset alko.
Doppelniere
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Helmi 2017, 20:45

BMW 5-sarjan ohjaus pääsi Tuulilasi-lehden valitsemissa vuoden 2017 pettymyksissä 2.sijalle. Sijalla 1 oli Tesla Model 3:n myöhästyminen ja sijalla 3 Nissan Micra.

"Toiseksi suurimmista pettymyksistä äänestimme BMW:n uuden 5-sarjan ohjauksen - varsinkin jos autoa ei ole varustettu täydellisellä M-sport -paketilla. Muutenhan auto on hieno."
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mihin tuota ohjausta pitäisi verrata? Jos vertaa uuden "hinnat alkaen" alustaa edellisen vitosen vastaavaan, niin eipä siinä mullistavia eroja ole ohjauksessa tai tuntumassa. Edellinen oli vain asteen tunnokkaampi, mutta samalla myös paljon herkempi vetelemään. Sanoisin siis että kokonaisuutena uusi on paljon parempi kun matkaa ajaa. Mulla toki oli edellisessäkin jo se myöhempien vuosikertojen sähkötehostettu ohjaus.
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Doppelniere kirjoitti:"Toiseksi suurimmista pettymyksistä äänestimme BMW:n uuden 5-sarjan ohjauksen - varsinkin jos autoa ei ole varustettu täydellisellä M-sport -paketilla. Muutenhan auto on hieno."
Voi helvata...M-sportin alusta vs. Normi alusta...ei siihen ajotuntumaan vaikuta juurikaan, toinen pintakovempi ja muutaman millin matalampi, itse en ole ikinä paljon arvoa antanut M-sport ”alustalle”
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Bimmerfanc kirjoitti:Voi helvata...M-sportin alusta vs. Normi alusta...ei siihen ajotuntumaan vaikuta juurikaan, toinen pintakovempi ja muutaman millin matalampi, itse en ole ikinä paljon arvoa antanut M-sport ”alustalle”
Siis meinaat että tavallisen ja sport-alustan ajotuntumassa ei ole mitään eroa? Sun kannattaa hommata joku lada alle, selkeästikään ei kannata panostaa autoon jossa hyvä ajettavuus. Ainakin F3X-sarjassa perusalusta on aivan susipaska ja sport-alusta aivan eri maata, ihan ilman madallusta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

salmol kirjoitti:Siis meinaat että tavallisen ja sport-alustan ajotuntumassa ei ole mitään eroa? Sun kannattaa hommata joku lada alle, selkeästikään ei kannata panostaa autoon jossa hyvä ajettavuus. Ainakin F3X-sarjassa perusalusta on aivan susipaska ja sport-alusta aivan eri maata, ihan ilman madallusta.
Ehkä sunkin kannattaa kokeilla verrokkina välillä jotain ladaa, ei se perustalustakaan nyt aivan susipaska ole maailman mittakaavassa. :lol:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Wonderi kirjoitti:Ehkä sunkin kannattaa kokeilla verrokkina välillä jotain ladaa, ei se perustalustakaan nyt aivan susipaska ole maailman mittakaavassa. :lol:
[emoji23] No ehkä nyt ei aivan kaikkein huonoin, mutta on niissä eroa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

salmol kirjoitti:
Bimmerfanc kirjoitti:Voi helvata...M-sportin alusta vs. Normi alusta...ei siihen ajotuntumaan vaikuta juurikaan, toinen pintakovempi ja muutaman millin matalampi, itse en ole ikinä paljon arvoa antanut M-sport ”alustalle”
Siis meinaat että tavallisen ja sport-alustan ajotuntumassa ei ole mitään eroa? Sun kannattaa hommata joku lada alle, selkeästikään ei kannata panostaa autoon jossa hyvä ajettavuus. Ainakin F3X-sarjassa perusalusta on aivan susipaska ja sport-alusta aivan eri maata, ihan ilman madallusta.
En viitsi edes edes tähän kommentoida mitään...ollut sen verran eri bemareita pihassa että tiedän mikä on hyvä alusta ja mikä ei, eikä M-sport paljon kummoisempi ole kuin tavallinen alusta
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

lnaukkar kirjoitti:Mihin tuota ohjausta pitäisi verrata?
Ilmeisesti E-sarjan Mersuun, eikös sitä kehuttu äskettäin TM:ssä.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

TJJ kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti:Mihin tuota ohjausta pitäisi verrata?
Ilmeisesti E-sarjan Mersuun, eikös sitä kehuttu äskettäin TM:ssä.
Tuo on kyllä hyvä vertailu. Mun käsityksen mukaan tulokset menee aika tasaisesti ilman selkeää trendiä kumpi voittaa, siis juuri ajettavuuden ja ohjauksen suhteen. Vähän myös valitusta mallista ja varusteista riippuen.

Tuli nyt esimerkkinä mieleen vaikkapa viihdyttävä carwow, jossa vertailtu sedanit ja farkut rinnakkain mersun E-sarjaa vasten (löytyy youtubesta). 4-sylinteristen sedanien vertailussa 520d bemaria pidettiin selkeästi sporttisempana ajaa ja parempana ohjata, mainittiin että mersu kallisteli mutkissa enemmän. Sitten taas farkkujen vertailussa 530d x-drive jäi heikommaksi ajaa, mersun ohjausta ja ajettavuutta kehuttiin paremmaksi. Mersuissa oli molemmissa ilma-alusta ja bemarissa molemmissa DDC.
Doppelniere
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Helmi 2017, 20:45

Vertailuissa ei kyllä kumpikaan erotu selvästi parempana ohjauksen osalta. Tai ainakaan niissä mihin olen törmännyt. Otetaan nyt vaikka pari esimerkkiä ja vertaillaan ajo-ominaisuuksista saatuja pisteitä.

Esimerkki 1
Tekniikan Maailman vertailu (BMW 530e vs. Mercedez-Benz 350 e). Siellä pisteytys:
Maantieajo 9 vs. 10
Kaupunkiajo 10 vs. 9
Ääritilanteet 9 vs. 10

Esimerkki 2
Auto, Motor und Sportin parivertailu BMW 520d vs. E 220 d (22/2017). Siellä ajo-ominaisuuksissa (Fahrverhalten) pisteytys oli seuraava:

Fahrdynamik (ajodynamiikka) 8 vs. 9
Handling/Fahrspass (käsittely/ajonautinto) 24 vs. 22
Lenkung (ohjaus) 19 vs. 19
Wendekreis (kääntöympyrä) 1 vs. 1
Traktion/Wintertauglichkeit (vetovoima/talvisopivuus) 10 vs. 10
Geradeausl./Windempf. (suuntavakavuus/tuuliherkkyys) 10 vs. 10
YHT. 72 vs. 71

Eli hyvin samoissa mennään. Toki sanalliset arvostelut sitten kertovat tarkemmin miten erosivat tietyn osa-alueen sisällä koeajajan mielestä.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

BMW 5/ Mercedes E ovat niin tasaväkisiä autoja, että enemmän merkitsee millä varustelulla verrataan..
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Toisaalta Bemari ja Mersu on perinteisesti olleet eri henkisiä autoja, nykyään ehkä lähempänä jo toisiaan. Makuasioiden perusteella voi valinnan tehdä, kumpikaan ei ole huonoja.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Wonderi kirjoitti:Toisaalta Bemari ja Mersu on perinteisesti olleet eri henkisiä autoja, nykyään ehkä lähempänä jo toisiaan. Makuasioiden perusteella voi valinnan tehdä, kumpikaan ei ole huonoja.
Perinteisesti joo. Nykyään bemarin sisätilat ovat tulleet luxuksessa lähelle. Ja bemarin hiljaisuus/mukavuus on saavuttanut mersun. Ja samalla bemarin urheilullisuus on laskenut mersun tasolle :lol: No, onhan merkkien imago yhä aika erilainen -- mullakin on vielä 20 vuotta elettävää ennen kuin voin ostaa mersun :mus: Suurin ongelma nykymersussa on kuitenkin se raivostuttavan sekavasti käytettävä viihdejärjestelmä.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

lnaukkar kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Toisaalta Bemari ja Mersu on perinteisesti olleet eri henkisiä autoja, nykyään ehkä lähempänä jo toisiaan. Makuasioiden perusteella voi valinnan tehdä, kumpikaan ei ole huonoja.
Perinteisesti joo. Nykyään bemarin sisätilat ovat tulleet luxuksessa lähelle. Ja bemarin hiljaisuus/mukavuus on saavuttanut mersun. Ja samalla bemarin urheilullisuus on laskenut mersun tasolle :lol: No, onhan merkkien imago yhä aika erilainen -- mullakin on vielä 20 vuotta elettävää ennen kuin voin ostaa mersun :mus: Suurin ongelma nykymersussa on kuitenkin se raivostuttavan sekavasti käytettävä viihdejärjestelmä.
Vielä pahempi ongelma on se , ettei Mersuun saa valonpesureita. Sulkee koko merkin pois hankintalistalta , jos joutuu ajamaan maantiellä katuvalojen ulottumattomissa.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Niinpä, Saabissa jo vm. 1973 oli oikeat pyyhkimet sulilla ja vedellä ajovaloissa. Heidän keksintönsä, oli 'silmänpesevät'. Siis yli 40 v. sitten. Jos halukkuutta riittää nuo maskin rakenteet voidaan edelleen tehdä tukemaan valojen puhtaanapitoa.
Vastaa Viestiin