G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

G30, G31
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

lnaukkar kirjoitti:Mihin tuota ohjausta pitäisi verrata? Jos vertaa uuden "hinnat alkaen" alustaa edellisen vitosen vastaavaan, niin eipä siinä mullistavia eroja ole ohjauksessa tai tuntumassa. Edellinen oli vain asteen tunnokkaampi, mutta samalla myös paljon herkempi vetelemään. Sanoisin siis että kokonaisuutena uusi on paljon parempi kun matkaa ajaa. Mulla toki oli edellisessäkin jo se myöhempien vuosikertojen sähkötehostettu ohjaus.
Pitää vaan muistaa, että jo F1x ohjaus oli yleisesti arvioitu selvästi huonommaksi kuin edellisissä Exx sarjoissa. Joten se ei ole kummoinen meriitti jos ohjaus on parempi kuin F1x mallissa. Eli jos haluaa hyvä ohjausvasteen, on valittava joku muu kuin uusi BMW. Vaikka takaveto Alfa tai Jaguar, esimerkiksi.

Mikä on suuri sääli, sillä mielestäni ohjaus tekee autosta Auton. Ja BMW joskus kuitenkin oli Ajajan Auto ja mersu oli se jossa oli paska ohjaus...

Toki jos tarkoitus ei olekaan ajaa vaan lipua paikasta toiseen, asialla ei ole suurtakaan merkitystä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Havis kirjoitti:Pitää vaan muistaa, että jo F1x ohjaus oli yleisesti arvioitu selvästi huonommaksi kuin edellisissä Exx sarjoissa. Joten se ei ole kummoinen meriitti jos ohjaus on parempi kuin F1x mallissa. Eli jos haluaa hyvä ohjausvasteen, on valittava joku muu kuin uusi BMW. Vaikka takaveto Alfa tai Jaguar, esimerkiksi..
No ei tuota varmaan ihan noin suoraan voi vetää, eli ainakin 4-sarja vakio-sport-alustalla antaa ihan hyvän ohjausvasteen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

BMW taitaa myös hienosäätää ohjausta mallin ikääntyessä, ekana ajamani F30:t oli aika hirveitä ohjauksen suhteen, mutta LCI F30 oli jo ihan hyvä. Hammastankoversioita taitaa F30:ssä olla jo parikymmentä, joten "pientä" säätöä on varmaan tehty. Ja ohjauskin oli mukavan kevyt ja nopea vs. museoautoni hidas ja kankea (siis tosi tunnokas...) ohjaus.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Koeajoin tänään mersuja, mm. E-mersun 350d 4-matic ilma-alustalla:

Omassa vitosessa on mun makuun parempi ohjaus ja alusta. Pienellä mutta selkeällä erolla. Ohjaus tuntuu tarkemmalta ja mutkissa bemari on selkeästi jämäkämpi. Ajoin mersua kaikki asetukset sport-moodissa. Bemari vaan tuntuu sporttisemmalta ja pienemmältä autolta!

Kyydin laadussa mersu menee askeleen pidemmälle. Mersun ilma-alusta suodattaa pienet heitot ja tärinät paremmin. Tietysti mulla on run-flat vahvennetut kyljet renkaissa, mikä taas tarkoittaa että sellaista tulee läpi enemmän kuin normikumeilla. Suurissa heitoissa ja töyssyissä ei mun mielestä ole merkittäviä eroja. Mutta mersu voittaa tämän osuuden.

Melua mersussa on selkeästi enemmän. Voimalinjasta melua tulee paljon enemmän, joten vertailu ei ole reilu. Mutta mun omaan korvaan päällimmäisenä on jyrisevä rengasmelu. Auton alla oli Continental Ice Contact 2 -nastarenkaat 18" koossa. Mulla on omassa samassa koossa Nokian Hakkapeliitta 8, joissa on taustalla etäinen jollotus, joka continentaleista puuttuu täysin. Mutta mersun alla nuo continentalit jyrisevät voimakkaammin sisään.

Melun suhteen jollain muulla rengastuksella varmasti eri tulos, mutta kuitenkin näiden kahden auton välillä näin.

Mersun kutosdiiselin melu on lyhyesti sanottuna kauhea.


Koeajoin myös muutaman muun mersun: C 180 (urheilualustalla -- hyvä ohjaus ja tuntuma, aivan hirveä voimalinja ja kova melu), GLC Coupe 350e ilma-alustalla (hiton hyvä auto!), GLE 500e ilma-alustalla, GLA 220 ja mitä näitä nyt olikaan.

Oma bemari oli noista kaikista kyllä eniten mieleen :thup:
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Tekniikan maailman talviautotestissä on 530e bemari mukana. Todella mielenkiintoista nähdä miten pärjää.
Vastaa Viestiin