Sivu 3/6

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 26 Maalis 2017, 15:33
Kirjoittaja gestapo
No nyt on ensimmäinen tankillinen vasta ajettu.
Kulutus 5,1l/100km. Enimmäkseen matka-ajoa.
Vähällä menee.

Nyt kuitenkin testipyöritystä ja kylmäkäynnistyksiä joka startilla pakkaskeleissä. Ja tiet välillä olleet melkoisen sohjoisia.
Työmatkan keskikulutus n.4,4l/100km vakkari päällä.
Tiedot siis auton oman ajotietokoneen lukemia, mutta lähellä varmaan on todellistakin.

Renkaina nuo jo moneen kertaan mainitsemat vakio koon Contin kitkat.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 14 Huhti 2017, 12:29
Kirjoittaja Havis
Havis kirjoitti:
bfi1864 kirjoitti:Makeat arviot sai 530i xDrive IL:ssä.
http://m.iltalehti.fi/autotestit/201702 ... 3_at.shtml
Ja autobildin vertailussa (E-sarjan MB:een) BMW sai risuja turhan kovasta ja täristävästä M-sport jousituksesta, epätäsmällisestä ohjauksesta, vain keskinkertaisista istuimista, varusteiden hinnoittelusta, muun muassa.

Aika nolo juttu että "kuljettajan auton" ohjaustunto jää nykyisin jopa pappa-mersuille. Toista oli ennen...
Tuulilasi 5/17 samoilla linjoilla AutoBildin kanssa. BMW:n ennen niin kehuttu ohjaus on nykyisin ostajakunnan painostuksesta tehty tunnottomaksi. BMW oli vertailussa (MB E + Volvo S90) vähiten ajajan autoksi luokiteltava. Joten sellaista haluavan täytyy hankkia vaikkapa Jaguarin joku malli.

Muuta hyvää tuossa ei enää taida olla jäljellä kuin ohjaamon laatuvaikutelma sekä erinomainen automaattivaihteisto.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 08:00
Kirjoittaja Bemmisti
Ohjausta on näköjään kehuttu mikäli autossa nelipyöräohjaus? Arvaa harmittaako kun jätin sen tilauksesta pois :mad:

Omien koeajo kokemusten pohjalta ohjaus on ollut tahmanen. Onkohan tuota mahdollisuus parantaa tulevaisuudessa jollain softapäivityksellä?

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 09:13
Kirjoittaja lnaukkar
Bemmisti kirjoitti:Ohjausta on näköjään kehuttu mikäli autossa nelipyöräohjaus? Arvaa harmittaako kun jätin sen tilauksesta pois :mad:

Omien koeajo kokemusten pohjalta ohjaus on ollut tahmanen. Onkohan tuota mahdollisuus parantaa tulevaisuudessa jollain softapäivityksellä?
Omat koeajot on ohjauksen kanssa vähän niin ja näin kun talvirenkailla.

Mitä arvosteluja maailmalta olen lukenut, niin ei tuota ohjauksen "feedbackkiä" ole sielläkään kehuttu, mutta mm. tarkaksi, luonnolliseksi ja sporttiseksi on luonnehdittu. Tehostettu paras tunto pois, ainakin näistä kansan budjettimalleista. Tämä ostetaan kun E-mersu ei tunnu tarpeeksi nuorekkaalta ja sporttiselta.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 10:23
Kirjoittaja TJJ
Bemmisti kirjoitti:Ohjausta on näköjään kehuttu mikäli autossa nelipyöräohjaus? Arvaa harmittaako kun jätin sen tilauksesta pois :mad:
Minä sitä (miksi ette tilaa aktiivi/nelipyöräohjausta) taannoin kyselin tuolla G30-tilausketjussa, mutta eipä näyttänyt ketään kiinnostavan. Tuo olisi minun ostoslistalla kyllä aivan kärkipäässä comfort-penkkien ja nelivedon jälkeen.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 14:34
Kirjoittaja Bemmisti
TJJ: Niinpä luulin, että se toisi ongelmia enemmän kuin hyötyä siksi se lopulta jäi pois. Varmaan takuuajan olisi ollut ok, mutta jotenkin tuo nelipyöräohjaus kuulosti epävarmemmalta. Tämä oli tosin ihan pelkkää arvailua. Nyt siis nelipyöräohjaus olisi ihan ehdoton varuste samoin kuin DDC. Mitä noita ulkomaisia testejä olen lukenut niin tuolla nelipyöräohjauksella oleva Bemmi on ohjauksen osalta ollut paras luokassaan.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 14:40
Kirjoittaja Kuudensuora
Olen ajanut seiskalla ja siinä nelipyöräohjauksen etu on ketteryys: auto on kadunkulmissa yhtä ketterä kuin 2-sarjalainen. Itse ongelmaan eli ohjaustuntuman puutteeseen en usko sen juurikaan vaikuttavan. Kunnon vertailu vaatisi perä perään ajoa ja vertailua.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 14:56
Kirjoittaja Havis
Kuudensuora kirjoitti:Olen ajanut seiskalla ja siinä nelipyöräohjauksen etu on ketteryys: auto on kadunkulmissa yhtä ketterä kuin 2-sarjalainen. Itse ongelmaan eli ohjaustuntuman puutteeseen en usko sen juurikaan vaikuttavan. Kunnon vertailu vaatisi perä perään ajoa ja vertailua.
Itsekkin kyllä ihmettelen miks nelipyöräohjaus parantaisi ohjaustuntumaa? Ainoa mihin se vaikuttaa on kääntyvyys ja ketteryyden tuntu, ja ehkä ohjausvasteen nopeus joissain tilanteissa. Miks se vaikuttais tuntumaan?

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 15:32
Kirjoittaja Wonderi
Usein vakiovarusteinen tehdään tahallaan tuntumaan vähän huonommalta kuin olisi tarvis, että saadaan myytyä lisävarusteena kovaan hintaan parempaa ohjausta, jousitusta, valoja, penkkejä jne.

Ohjaustuntuman ohuuden on monesti aiheuttanut uuden mallin kevyemmäksi tehostettu ohjaus. Vasta vähän pidemmällä totuttelulla oppii ottamaan sopivan kevyen otteen ja ohjaus tuntuu toimivan paremmin.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 15:34
Kirjoittaja gestapo
Mielestäni nyt tässä G30:ssä on paras ohjaus ikinä, mitä Bemareilla olen ajanut ja omistanut.
Syy hyvin yksinkertainen: Ohjaukseen ei tartte kiinnittää mitään huomiota, kulkee kerrankin suoraan myös Suomen kurjilla teillä.
Huonoin oli M135iA xDrivessä, kokoajan sai vääntää ohjauspyörästä että tiellä pysyis!
Tietenkin Tuulilasin mukaan tässä oli se erinomainen ohjaus. Nää on näitä.

Eikä nyt mutkissakaan mitään moitittavaa G30 ohjauksessa ole, menee just sinne minne pitääkin rattia sen enempää vatvomatta. Saas nähdä kun alle vaihdan nuo M-sprtin mukana tulleet RunFlatit miten sitten käy. Siis kesäcummit.

Tuosta Tuulilasin testistä vielä: Bemussa tietenkin alla 245/45/18 Nokian R2 RunFlatit ja muissa verrokkautoissa se just oikea talvirengaskoko 225/55/17, tietenkin normirenkaina (R2 ja Contin 6). Kitkarenkaat kaikissa.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 16:07
Kirjoittaja Wonderi
Tuleekohan joku päivä vielä havahtuminen että reilusti leveistä renkaista on arkiajossa enemmän murheita kuin hyötyä, etenkin talvella. Edes autolehtien testeihin voisi lähettää vakiorenkaiset autot.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 15 Huhti 2017, 21:42
Kirjoittaja Bjork
Komppaan Wonderin kommenttia, en ymmärrä, miksi vuodesta toiseen Suomen BMW antaa testeihin M-sport yms. varustelulla olevia autoja (joissa lisävarusteiden hintalappu vähintään 15-20 t€). Lopputulos aina sama, ei oikein toimi näillä teillä...

Se on BMW:ltä järjen valo rengastuksessa, että RF ei ole enää pakollinen. Paitsi M-sportin kanssa? No, en ole koskaan näiden wanna-be ämmien perään haikaillut - oikea M olis toinen laite toki.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 16 Huhti 2017, 09:33
Kirjoittaja J1978
Bjork kirjoitti:Komppaan Wonderin kommenttia, en ymmärrä, miksi vuodesta toiseen Suomen BMW antaa testeihin M-sport yms. varustelulla olevia autoja (joissa lisävarusteiden hintalappu vähintään 15-20 t€). Lopputulos aina sama, ei oikein toimi näillä teillä...

Se on BMW:ltä järjen valo rengastuksessa, että RF ei ole enää pakollinen. Paitsi M-sportin kanssa? No, en ole koskaan näiden wanna-be ämmien perään haikaillut - oikea M olis toinen laite toki.
Sitä en myöskään ymmärrä, että miksi myös kaikki autoliikkeiden koeajoautot pitää olla myös talvirenkailtaan aina run flateilla??? Eikö se jo riitä, että testien autotkin on jo....Autoliikehän tilaa yleensä itse ne koeajoautot liikkeeseen tehtaalta ja myös hommaa ne toiset renkaat. Noiden lehtien testien ja koeajojen autot tulee suoraan BMW-Suomelta.

Sama homma jos ostat uuden bemarin liikkeestä kaksin renkain, niin aina se liikkeen kautta tuleva orkkis-vanteellinen talvirengassetti on väkisin run flateilla jo valmiiksi. Aisiakas ei voi saada BMW-liikkeestä valmista talvirengaspakkaa normikumeilla. Ainoastaan sitten voi, kun ostaa renkaat ja vanteet irtokamana.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 16 Huhti 2017, 09:50
Kirjoittaja ///Marko
J1978 kirjoitti:Aisiakas ei voi saada BMW-liikkeestä valmista talvirengaspakkaa normikumeilla. Ainoastaan sitten voi, kun ostaa renkaat ja vanteet irtokamana.
Voi saada talvirenkaat normaalikumeilla, mutta se vaatii paljon onnekkaita sattumia. Myyjä meni puolivahingossa nämä minulle lupaamaan ja maahantuoja yritti laittaa vastaan. Sopimuspaperilla luki normaalirenkaat ja ne lopulta sain.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 18 Huhti 2017, 07:07
Kirjoittaja Ilipo
Kyllä mun F31:n sain talvirenkaat non-rf kumeilla kun vaan pyysin. Kyseessä on tosin liisari, enkä tiedä yhtään mitä noi maksoi... ja alkuperäis vanteilla siis

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 18 Huhti 2017, 16:31
Kirjoittaja Wonderi
Jos ei liisari ole kyseessä, niin en keksi miksi talvirenkaat pitäisi marmoriliikkeestä ostaa. Yleensä aina halvempaa rengasliikkeissä, paitsi jos on kampanja päällä.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 18 Huhti 2017, 20:14
Kirjoittaja J1978
Wonderi kirjoitti:Jos ei liisari ole kyseessä, niin en keksi miksi talvirenkaat pitäisi marmoriliikkeestä ostaa. Yleensä aina halvempaa rengasliikkeissä, paitsi jos on kampanja päällä.
Hemmetin moni bemukuski ottaa talvikumit ja lämppärit autoliikkeestä. Ehkä ne on rahoissaan tai niin avuttomia kysymään niitä muualta. Halvempaa se on muualta ne ottaa, mutta monelle siinä on liikaa vaivaa kysellä niitä muualta. Tai sitten monella on tosiaan alla liisaribemu, joihin renkaat tulee kyllä yleensä liisariyhtiön kautta ja yhtiö ottaa sieltä, missä on paras diili tehty.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 18 Huhti 2017, 20:33
Kirjoittaja lnaukkar
Wonderi kirjoitti:Jos ei liisari ole kyseessä, niin en keksi miksi talvirenkaat pitäisi marmoriliikkeestä ostaa. Yleensä aina halvempaa rengasliikkeissä, paitsi jos on kampanja päällä.
Orkkisvanteet on kivat. Ja autoa ostaessa tuo rengassarja liikkuu varsin paljon alle listahinnan.

Tarvikevanteet ja kumit saa tietysti halvemmalla, mutta sitten taas orkkisvanteet ja kumit erikseen kalliimpi kuin tuollainen valmispaketti.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 18 Huhti 2017, 23:12
Kirjoittaja Wonderi
Voi myös ostaa merkkiliikkeestä orggisvanteet ja viedä ne rengasliikkeeseen rengastettavaksi. Orggis-talvirengas ei ainakaan käsitteenä ole edes olemassa.

Kesärenkaita alle vaihtaessa silmään osui että orggis-kesävanteissa on maali huonommin pysynyt kunnossa, kuin tarvike-talvivanteissa vaikka talvivanteet näkevät todennäköisesti paljon karumpia olosuhteita.

Re: G30 5-sarja kotimaiset koeajojutut

Lähetetty: 19 Huhti 2017, 06:59
Kirjoittaja ///Marko
Vaihtoehtoja riittää. Itse aion tilata uudet tai vähän käytetyt 19"-20" alkuperäisvanteet Saksasta ja ostaa niille tavalliset kesärenkaat. Auton mukana tulleille 18" vanteille laitan non-rft nastarenkaat. Runfuckeilla joutuu ajamaan noin 2kk. Elokuusta lokakuuhun.