530e kokemuksia ja keskustelua

Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1171
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 530e G30 ja S90 D4 Inscription
Paikkakunta: Tuusula

530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Markku J » 28 Huhti 2017, 08:01

Avaan oman ketjun 530e -mallille, kun siitä varmaan tulee paljonkin keskusteltavaa, joka ei liity muihin G30 -sarjan autoihin.

Ensimmäiset brittien koeajoraportit laittoivat minut miettimään valintani mielekkyyttä. Onneksi sentään aussien testi hieman lohdutti.

Itselläni valintaan vaikutti vahvimmin uusi, itselleni mielenkiintoinen tekniikka, matala päästöarvo ja sitä kautta autoveron määrä. Vakiovarusteinen Connected -paketti oli myös mukava hintaa keventävä asia. Negatiiviselle puolelle suurimpina asioina jäi nelivedon ja aktiivi-/nelipyöräohjauksen puute.

https://www.autocar.co.uk/car-review/bm ... 017-review
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-seri ... 017-review
http://www.motoring.com.au/bmw-530e-2017-review-106958/
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA vm 2010.

Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Kartsa » 02 Touko 2017, 16:26


Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1171
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 530e G30 ja S90 D4 Inscription
Paikkakunta: Tuusula

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Markku J » 03 Touko 2017, 17:52

Meidän 530e lienee jo Suomessa. Luovutus on sovittu 12.5. iltapäivälle. Vakuutukset pitää vielä kilpailuttaa. POP Vakuutuksen hinta on noin 920 eur täysillä bonuksilla (250 eur enemmän kuin meidän S90 D4:llä).
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA vm 2010.

Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 578
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Kuudensuora » 03 Touko 2017, 22:02

Mitenköhän on hyötyssuhteen kanssa? Paljonko lataus maksaa ylimääräistä?
Vikakoodinlukua (E-sarjan bemarit) Helsinki.

Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja penttim » 03 Touko 2017, 22:24

Mersun 3,6kw induktiolataukselle luvataan jopa 90% hyötyä joten eiköhän tuo ole hyvin samaa luokkaa.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 04 Touko 2017, 06:27

Kätevää

-aja vahingossa yli ja paskaksi tuo
-valuttaa talvella suolapaskat yms. kurat tuon päälle auton pohjasta
-pestä tuota levyä
-kairata levyn syöttöjohto maahan/betoniin/asfalttii/pihakiveen tai kompuroida pintajohtoon
-kolata lumet jos pihalla pitää

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 791
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 04 Touko 2017, 13:17

Vähemmän tuo särkyy ja vaatii hoitoa kuin perinteinen latausjohto, joka kuraantuu, tarttuu lumiauraan, ajetaan yli ja siihen kompastutaan. Jos joku ei tykkää induktiolatauslevystään niin saa lähettää mulle. :)

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 530e

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja gestapo » 04 Touko 2017, 13:35

Ja taitaapi kestää kovempaakin käyttöä.
Tuohan on loistava keksintö. Hinta arvio 1000-1500€. Siis Saksalaisten arvio.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 04 Touko 2017, 14:28

Markku J kirjoitti:Ensimmäiset brittien koeajoraportit laittoivat minut miettimään valintani mielekkyyttä. Onneksi sentään aussien testi hieman lohdutti.
Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg. Tästä samasta syystä mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset xdrive-hybridistä, ainakin auton painon ja puhtaan sähköajon kantaman näkökulmasta. Mutta onneksi mun vaihdokki eli F11 520dx painaa vielä 70 kg enemmän -- eli kevyempään siirrytään!

Tässä vielä lohdutukseksi yksi uusi myönteinen First Drive arvio
https://uk.motor1.com/reviews/144225/20 ... rst-drive/

Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1171
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 530e G30 ja S90 D4 Inscription
Paikkakunta: Tuusula

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Markku J » 04 Touko 2017, 19:02

lnaukkar kirjoitti:
Markku J kirjoitti:Ensimmäiset brittien koeajoraportit laittoivat minut miettimään valintani mielekkyyttä. Onneksi sentään aussien testi hieman lohdutti.
Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg. Tästä samasta syystä mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset xdrive-hybridistä, ainakin auton painon ja puhtaan sähköajon kantaman näkökulmasta. Mutta onneksi mun vaihdokki eli F11 520dx painaa vielä 70 kg enemmän -- eli kevyempään siirrytään!

Tässä vielä lohdutukseksi yksi uusi myönteinen First Drive arvio
https://uk.motor1.com/reviews/144225/20 ... rst-drive/
Kiitokset koeajoraportin linkistä. Tuo lisäpaino ei minua isommin huoleta, kun meillä autolla tullaan ajamaan kevyellä henkilö- ja matkatavarakuormalla, pääosin vain kuskin ollessa lisäkuormana. Uskoisin, että minulle tuo auto tulee olemaan positiivinen kokemus, kun nurkka-ajossa valtaosin sitä käytän.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA vm 2010.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3846
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja salmol » 04 Touko 2017, 20:10

lnaukkar kirjoitti: Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg.
Kauhea möykky. F30 320dA on 1420kg.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 971
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + A4 B8.5 S-Line
Paikkakunta: Espoo

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja -V- » 04 Touko 2017, 20:19

Markku J kirjoitti:Meidän 530e lienee jo Suomessa. Luovutus on sovittu 12.5. iltapäivälle. Vakuutukset pitää vielä kilpailuttaa. POP Vakuutuksen hinta on noin 920 eur täysillä bonuksilla (250 eur enemmän kuin meidän S90 D4:llä).
Nyt on huhtikuun lopusta alkaen n kuukauden ajan autoliikkeissä LähiTapiolan "kampanja" jos laaja kasko riittää. Se lasivakuutuksen kanssa 199€ ensimmäinen vuosi, 149€ ilman lasivakuutusta.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 04 Touko 2017, 20:30

salmol kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti: Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg.
Kauhea möykky. F30 320dA on 1420kg.
Vertailukelpoinen lukema F30 320dA -mallille bemarin webasivuilta näyttää olevan 1525 kg.

Toisaalta, tuo 530e painaa kuitenkin hieman vähemmän kuin m550ix kasikoneella (1885 kg). Paino kiinnostaa tietysti vain siksi, koska pari First Drive -raporttia moitti että 530e lisäpaino tuntuu ajossa, varsinkin kun oikein alpeilla pyöritellään. Veikkaan, että mun käteen tuntuu vain kevyeltä ja ketterältä tämän mammutin jälkeen.

Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1171
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 530e G30 ja S90 D4 Inscription
Paikkakunta: Tuusula

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Markku J » 04 Touko 2017, 21:00

-V- kirjoitti:
Markku J kirjoitti:Meidän 530e lienee jo Suomessa. Luovutus on sovittu 12.5. iltapäivälle. Vakuutukset pitää vielä kilpailuttaa. POP Vakuutuksen hinta on noin 920 eur täysillä bonuksilla (250 eur enemmän kuin meidän S90 D4:llä).
Nyt on huhtikuun lopusta alkaen n kuukauden ajan autoliikkeissä LähiTapiolan "kampanja" jos laaja kasko riittää. Se lasivakuutuksen kanssa 199€ ensimmäinen vuosi, 149€ ilman lasivakuutusta.
Ehdin tänään just ottaa vakuutuksen Pohjantähdestä. Laajin kasko + liikenne 850 eur/vuosi (ilman keskeytysvakuutusta). Pitänee tarkistaa tuo Tapiolan kampanja, kun yhtiötä voi helposti vaihtaa. Liikennevakuutukseen sain Pohjantähdestä 80% bonuksen ja sama kai pitäisi Tapiolasta saada.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA vm 2010.

mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja mj1973 » 07 Touko 2017, 16:18

Onko missään muuten ollut tietoa, kuinka monta lataussykliä akut kestää? Puhelinakuissahan puhutaan sadoista latauksista, jonka jälkeen akku tulee tiensä päähän varauskyvyn laskiessa todella paljon... Ja toi auton akkusetti maksaa varmaan aika kivasti, ettei sitä halua muutaman vuoden välein uusia.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Autotohtori » 07 Touko 2017, 18:44

mj1973 kirjoitti:Onko missään muuten ollut tietoa, kuinka monta lataussykliä akut kestää? Puhelinakuissahan puhutaan sadoista latauksista, jonka jälkeen akku tulee tiensä päähän varauskyvyn laskiessa todella paljon... Ja toi auton akkusetti maksaa varmaan aika kivasti, ettei sitä halua muutaman vuoden välein uusia.
Ei tarkkaa tietoa, mutta olen ladannut oman 330e noin 300 kertaa, ja kapasiteetti ei ole laskenut ainakaan havaittavasti yhtään.. Tesla-omistajilla aiheesta enemmän kokemusta, ja käsittääkseni niillä ajaa ainakin 200 tkm ilman merkittävää ongelmaa. Summa summarum, en usko että näissä hybrideissä täytyy koskaan vaihtaa.. (< 500 tkm)

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 530e

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja gestapo » 07 Touko 2017, 19:05

Tuolla Tesla clubin sivulla on n.260 000km ajettu Tesla taksi.
Remonttia on tehty reilusti, mutta juurikin akku on lähes uuden veroinen(toimintamatka).
Joka vuorokausi akku ladataan täyteen, vaikka tuo ei nyt paras tapa olekkaan.

Kait tuon akun pitää jotenkin ulkopuolisesti vaurioitua jotta se vaihtoon menee.

Ainahan toki löytyy yksittäistapauksia, kuten muuallakin elämässä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 07 Touko 2017, 19:51

mj1973 kirjoitti:Onko missään muuten ollut tietoa, kuinka monta lataussykliä akut kestää? Puhelinakuissahan puhutaan sadoista latauksista, jonka jälkeen akku tulee tiensä päähän varauskyvyn laskiessa todella paljon... Ja toi auton akkusetti maksaa varmaan aika kivasti, ettei sitä halua muutaman vuoden välein uusia.
Sähköauton ja puhelimen akulla on yllättävän vähän yhteistä. Teknisesti (fyysinen) paketti on erilainen ja lisäksi akun käyttöä ja latausta ohjataan aivan eri tavalla (softalla). Ja sitten vielä esim. bemarin hybrideissä on erilainen akkutekniikka kuin bemarin sähköautoissa (i3), koska käyttötapa on erilainen.

Tesloilla maksimikapasiteetin lasku on ollut yllättävän pientä. Siitä huolimatta pitkälle ehtineiden Teslojen akut on vaihdettu järjestään takuuseen 200-300tkm ajettuna, joten vaikea sanoa siitä sen enempää. Myös sen suomalaisen taksi-Teslan. Tämä ei tietenkään tarkoita juuri mitään bemarin näkökulmasta, vrt. se että teslasta menee ovenkahva rikki ei tarkoita sitä, että bemarin kahva ei kestäisi.

Yleisesti, hybridien ja sähköautojen akkujen elinikä on ollut haaste lähinnä erittäin lämpimissä maissa. Ja tuokin haaste on lähestulkoon kadonnut nyt kun autoista löytyy akkujen viilennys ja lämmitys.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3846
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja salmol » 09 Touko 2017, 07:49

lnaukkar kirjoitti:
salmol kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti: Kieltämättä. Auton painossa on hurja ero 530i 1615kg vs 530e 1845 kg.
Kauhea möykky. F30 320dA on 1420kg.
Vertailukelpoinen lukema F30 320dA -mallille bemarin webasivuilta näyttää olevan 1525 kg.
Tämän mukaan 1430 kg.

https://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=20803

Ota huomioon että tuo on pre-facelift. G30 530e vastaavasti 1770, eli 340 kg eroa. Mutta onhan korissakin kokoeroa.

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 0EN/383696
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 09 Touko 2017, 08:17

salmol kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti: Vertailukelpoinen lukema F30 320dA -mallille bemarin webasivuilta näyttää olevan 1525 kg.
Tämän mukaan 1430 kg.

https://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=20803

Ota huomioon että tuo on pre-facelift. G30 530e vastaavasti 1770, eli 340 kg eroa. Mutta onhan korissakin kokoeroa.

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 0EN/383696
Täysin samasta asiasta puhutaan! Ja jos joku ihmettelee miksi maailmalla näkee erilaisia painoja samasta autosta, niin mä käytin auton EU-painoa, joka sisältää "tankki 90 % täynnä ja kuormana 68 kg (kuljettaja) sekä 7 kg matkatavaroita." Ja siitäkin painosta puuttuu vielä lisävarusteet...

Vastaa Viestiin