530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Autokeskus Airportin koeajo 530e puristeli, kun laittoi Sportin ajotilaksi... oli aika ylläri... jos siis haluaa testata, sieltä löytyy...
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
JeanMichell
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
Auto: Ford Ranger Wildtrak

mj1973 kirjoitti:Autokeskus Airportin koeajo 530e puristeli, kun laittoi Sportin ajotilaksi... oli aika ylläri... jos siis haluaa testata, sieltä löytyy...
Kappas. Heitin juurikin tuolla autolla pienen lenkin jokunen viikko sitten. En huomannut sitä tapahtuvan, ehkä oli silloin ruksattu pois valikoista, en niin tarkkaan tutustunut varusteisiin.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Wooo! 530e sai 22 ensirekisteröintiä heinäkuussa. Nyt meitä on yhteensä 66 autoa Suomessa. Varmaan lähemmäksi 20 kpl on oikeasti koeajossa.
Dilbert1974
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 30 Kesä 2017, 09:46
Auto: BMW iX1, (2023)
Volvo V60 T8, (2021)
Paikkakunta: Kouvola

530e ollut nyt ajossa 6 päivää ja fiilikset loistavat. Kuuden päivän statistiikkaa 703 km ja keskikulutus 5,3 l/100km ja ajo on ollut normaalin reipasta. Edelliseen 2014 vuoden F11 520d xDriveen verrattuna aivan loisto peli. Auto ei natise ja on huomattavasti edeltäjään hiljaisempi myös moottorin käydessä. Suorituskyky diisseliin verrattuna nostaa hymyn huulille mutta jossakin vaiheessa voi kostautua sakkojen muodossa. Oppimista vielä riittää paljon sillä 'härpäkkeitä' edelliseen verrattuna riittää.
KuvaKuva

Sent from my iPhone using Tapatalk
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Hienoa kuulla! Porvoo on hyvä paikka autoilulle, pari kertaa sinne jo itsekin eksynyt jonkun tekosyyn varjolla :thup:
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

No eihän näissä nakuttajissa ala olla mitään järkeä.
Itsellä keskikulutus ollut n.9000km matkalla tasan 5,0L/100km.
No neliveto on kuitenkin.

Kyllä kieltämättä tuo 530e malli alkaa kiinnostaa aina vaan enemmän. :rolle:
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Meillä nyt arkiajossa (kaupat, duunit) kulutus pyörii 0-1.5 litran välissä. Molemmilla about 15km työmatka, joten huolimatta siitä kumpi ajaa, niin kotiin saapuessa akkua on vielä 30-40% jäljellä. Ladataan vain kotona.

Motarilla pidempää matkaa niin kulutus pyörii sitten siinä 5-7 litran paikkeilla. Numeroiden valossa vie vähemmän bensaa samassa ajossa kuin aiempi F11 520dx B47 vei diiseliä. Tietysti erona sedan vs farkku, G30 vs F11, rengasmerkki (koko sama), takaveto vs neliveto.

edit: mutta kuten gestapo tuossa yllä kertoo, niin G30 520d menisi varmaankin maantiellä ja motarilla kuitenkin hieman pienemmällä tai ainakin samalla.
Viimeksi muokannut lnaukkar, 03 Elo 2017, 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Mulla 8000 km keskikulutus 3,9 litraa/100 km. Kesälomalla tuli paljon pitkää matkaa vailla latausmahdollisuutta ja kulutus nousi n. 3l/100 km tasolta. Nyt lähtenyt taas arjen alettua putoamaan. Mulla työmatka 36 km ja pääasiassa motaria. Pääsen tuon melkein aina kokonaan sähkölllä ja lataan kotona ja töissä. Tosin Turun motarilla saa harvoin ajaa vaihtuvilla rajoituksilla enää 120 km/h ja tietöitä riittää :(
jaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 17:02

xxxxxxxxx
Viimeksi muokannut jaja, 05 Tammi 2018, 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

jaja kirjoitti:Kyllähän tuo 530e vähän kiinnostaa, mutta kun lukee arvosteluja, niin kaikissa kerrotaan häviävän ajo-ominaisuuksissa 520d mallille. Lähes kaikissa ulkomaan arvosteluissa 520d on malliston paras valinta hinta/laatu ym ominaisuuksien suhteen. Ja hyviä arvosteluja on saanut lähes kaikissa 4-5 tähteä/5. Itse kyllä olen ajanut molemmilla ja näin maallikkona en kyllä osaisi heti sanoa, millä osa-alueilla 530e häviää ajo-ominaisuuksissa.
Aika vähällä löpöllä menee tuo 520d takatuupparikin, maantieajossa noin 100km/h keskinopeudella ei kulutus ollut kuin 3.9 - 4.0 litraa/100 km. Lisäksi kun itselleni tulee käytännössä koko ajan 300 km:n siivuja (vuodessa 30000 km) ja lataamaan ei pääse kuin toisessa päässä, niin valinta taitaa kallistua 520 d:n puolelle...mutta kun parin vuoden päästä ajot lyhenevät, niin silloin 530e tulee olemaan vahvoilla, ainakin diesel vaihtoehto jää pois.
Osta hauskempi ja unohda järkijutut. Tai sitten teet toistepäin. Hienoja autoja kumpikin, joten sulla on vain voitettavaa :drink:

Kannattaa muistaa, että ulkomailla 530e on kalliimpi kuin 530i ja painaa 250 kg enemmän, joten hinta-laatu-yms mittarilla on aika vaikeaa saada 530e voittamaan mitään. Saat isommalla rahalla äänettömän ajon kaupunkinopeuksissa, mutta menetät keveyttä ja rahaa. Se ainoa ero ajettavuudessa liittyy mun nähdäkseni juuri tuohon painoon eli kun oikein käyt autoa paiskomaan, niin se tuntuu. Mutta jos ajat kauniisti tietä pitkin, niin ei mitään eroa. Toisaalta, vain neloskoneet on roimasti kevyempiä, painoero xdrive-kutoskoneeseen ei ole enää hurjan suuri.

Markku muistaakseni epäili että huomaa taka-akselin jousituksessa lisäpainoa hidastetöyssyissä, mutta itse en ole huomannut mitään puutteita. Toki meillä on autoissa eri alusta yms. Kukaan muu ei ole mun mielestä maininnut mitään erikoista alustan tai ajettavuuden suhteen 530e vs muut välillä.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Kun vertaillaan eri malleja hyvä on muistaa että 530e tavaratila = hansikaslokero. Auto sopii pieneen kaupunkipyörittelyyn, ajot max 15.000km/v ja lataus sekä töissä että kotona. Jos nämä ok, on hiljainen nopea auto käytössä pienillä kuluilla.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Tavaratilan tarve vaihtelee kovasti perheen koon ja elämänvaiheen mukaan. Mikään lapsiperheen auto tämä 530e ei ole, jos rattaita yms. joutuu kuskaamaan. Ehkä tuonne pienet matkarattaat sentään mahtuu, mutta meidän tarpeisiin tila on ruhtinaallisen iso, eikä tule loppumaan kesken.

Alustan osalta en osaa moitteita antaa. Tuon painavamman perän olen huomaavinani hidastetöyssyjen kohdalla sellaisella fiiliksellä, joka on sama tuntuma kuin takapenkillä istuisi pari henkilöä. Ei se ajoa millään lailla haittaa.

Kuva
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Meillä heitetään 4 henkisen lapsiperheen mökkireissutkin 530e:llä. Mukana pelastusliivit, veneen bensakanisteri, kalavehkeet ja muuta roinaa. Lapset tosin eivät ole enää vaunujen tai rattaiden tarpeeessa. Mullakin suurin epäilys kohdistui f10 sedanin jälkeen tavaratilaan, mutta toistaiseksi ollaan selvitty. Pakkaamisessa tietenkin joutuu vähän funtsimaan ja suosimaan kovien laukkujen sijaan pehmeitä kasseja ja reppuja, mutta yllättävän paljon konttiin saa kuitenkin mahtumaan, kun välipohja on alhaalla. Lapin hiihtoreissuilla olisi käytettävä joka tapauksessa boksia.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Tänään tuli pikaisesti koeajettua 530e.
Lähtiessä akussa 4km edestä ajoa. Olihan se hieno tunne, kun ajo on äänetöntä pienissä nopeuksissa.
Se että auto oli niillä vakio renkailla(245/45/18), Hankookit ja ei Runkkulätit, meluisampi rengasääniltään kun omani, ihmetytti. Omassa kuitenkin M-sportin Runkut alla.

Mitään muuta selitystä myyjän kanssa ei löydetty, kun että omassani on säätyvä iskunvaimennus.
Näköjään tuo DDC on ehdoton varuste Bemuihin.

Muuten auto kyllä miellytti kovasti. :thuup:
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Eikös sen vakiorengaskoko ole 225/55R17, oletettavasti hiljaisempi kuin ajamasi.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Wonderi kirjoitti:Eikös sen vakiorengaskoko ole 225/55R17, oletettavasti hiljaisempi kuin ajamasi.
Ajamassani oli Sport-line varusteet, jossa vakiona tuo 18" rengastus.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

gestapo kirjoitti:No eihän näissä nakuttajissa ala olla mitään järkeä.
Itsellä keskikulutus ollut n.9000km matkalla tasan 5,0L/100km.
No neliveto on kuitenkin.

Kyllä kieltämättä tuo 530e malli alkaa kiinnostaa aina vaan enemmän. :rolle:
Tervehdys kaikille! Nyt on kaksi viikkoa yhteiselämää 530e:n kanssa takana ja mittarissa reilut 1000 km. Ajo ollut normaalia omaa ajoa nurkissa ja alle 70 km/h rajoituksella maantiellä. Pari pidempää maantiepätkää tehtynä ja nuo oikeastaan nostaa keskikulutusta kun ei latailemaan pääse/halua kesken reissun. Toki motarillakin on menohaluja testailtu ja riittäviksi todettu. Koko tuon ekan tonnin keskikulutus 4,5 l/100 km. hujakoilla. Lataukset vain kotona kun illalla lyö auton töpseliin ja aamulla ottaa irti. Laturina tuo auton mukana tullut härpäke joka täyttää tehtävänsä omalla kohdalla vallan mainiosti. Toki osan käyttömukavuutta tuo oma piha ja talli jonka oven alalaidasta tuon johdon saa helpolla kulkemaan ja varsinainen laturimötikkä on sisätilassa säältä suojassa.

Sitten kokemuksiin: Viisi vuotta siis ajoin Audi A6 180 kw diesel-neliveto-automaatilla. Tuossa autossa hyvät varusteet joten esim. HUD:in otin myös tähän uuteen kun siihen jo oli tottunut eikä ilmankaan halua ajella. :tong: Audi oli todella mukava auto käyttää ja lähtikin liikkeestä alle viikossa uuteen kotiin...enkä yhtään ihmettele.

Uusi auto miellyttää kovasti, sopii käteen ja silmään. Ajossa erityisesti olen pitänyt tietystä "eristyneisyydestä" ulkomaailmaan nähden. Vaimo kommentoikin ensimmäisellä reissulla että on kuin istuisi lentokoneessa ja korvat menevät lukkoon... ei kuule mitään hälyääniä mutta luonnollisesti ilman kipuja :w00t: Ohjaus on omaan mieleen erinomainen, sport-moodilla saa vieläkin paremmaksi mutta useinmiten comfortilla kuitenkin mennään ja adaptive-toiminto päällä. Nyt kun tähän tiettyyn tunnottomuuteen tien suhteen on jo tottunut verrattuna vanhaan niin ei tämän suhteen valittamista. Nuo M-sportin eripariset runflatit joista omaan oli arvottu Pirellit ovat pelättyä paremmat. Toki näissä on sellaista omituista kimmoisuutta (paremmin en osaa tuota fiilistä kuvata) mutta en näitä kuitenkaan aio heti pois alta vaihtaa...katsotaan sitten talvirengaskauden jälkeen josko mieli muuttuu.

Sitten erityiskehuja: HUD on todella hyvä, varsinkin navigoinnin ohjeet tulevat hienosti näkökenttään. Ruksinkin jo ääniohjauksen pois kun sitä ei enää tarvitse. Adaptiivinen vakkari toimii hienosti, muistaa asetetun etäisyyden uudelleenkäynnistyksessä (jota A6 ei tehnyt) ja kaiken lisäksi tähän voi säätää tuon nopeuden ehdottamaan aina haluamansa verran yli nopeusrajoitusnäytön infon. Toki olisi kiva että numeronäyttö pysyisi valkoisena tuohon itse määriteltyyn rajaan asti (eikä vaihtuisi punaiselle heti kun mennään yli havaitun nopeusrajoituksen). Sähköllä ajaminen on ja tuntuu miellyttävältä. Laitan yleensä MAX-Edrive:n päälle kun työmatkaa ajaa ja leppoisalla ajolla nuo tehot riittää hyvin matkantekoon. Itselle sportti-penkin sopivat hyvin, mutta ymmärrän kyllä myös heitä jotka eivät näistä pidä...eivät ole ihan kaikille kehomalleille optimoidut. Sisustan laatuvaikutelma on hyvä, ehkä jopa erinomainen. Ei nitinöitä ja fiilis pinnoista, nappuloista jne. laadukas (tai sitten olen vain tyytyväinen vähään :lol: ).

Remote 3D kuva autossa on hieno, mutta BMW:n infossa sanoivat että Suomessa tuon välittäminen pois autosta on vielä laitonta. Tähän saattaa liittyä nuo muiden kokemukset toimimattomuudesta. Silti tuo monipuolinen kuvatarjonta helpottaa kyllä esim. ahtaissa parkkihalleissa operointia. Sisävalaistus oli jo entisessäkin laajimmalla valopaketilla hyvä, mutta tässä näkee vuosien vaikutuksen asiaan...tähänkin olen tyytyväinen. Katsellaan sitten talvipimeällä josko mieli muuttuu ja jää jotakin kaipaamaan.

Ja vielä näitä asioita jotka eivät saa erityiskehuja: Kyllä se 3,0 kuusisylinterinen diesel oli enemmän moottori, mutta tämähän olikin jo autoa tilatessa tiedossa (silti siis sähköllä ajaminen hymyilyttää). Kun bensapuoli tulee ensimmäisen kerran ajolenkillä mukaan peliin tuntuu vaihdelaatikon ja "kylmän" koneen yhteistyössä olevan hieman arpomista. Tämä poistuu muutaman sekunnin jälkeen eikä enää toistu matkan jatkuessa mutta toistuu siis säännöllisesti juuri tuossa kohdassa ajoa. Audin ilmajousitus ja säädettävä iskunvaimennus olivat tietyllä tapaa mukava juttu, mutta kuten alussa totesin tähän erilaiseen fiilikseen alkaa jo tottua. Kaikenkaikkiaan tunnelma siis selkeästi plussan puolella :thup:

Lisää kokemuksia ajan kuluessa ja kilometrien karttuessa, vielä ei mitään vikoja ole ilmennyt ja toivottavasti näin jatkuukin. Nelivedon puute aiheuttanee henkisellä puolella järkytyksen kun talviliukkaat tulee...onneksi tässä on vielä aikaa ennenkuin Goodyearin kitkat pitää alle laittaa!
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

SportySedan kirjoitti:Kun vertaillaan eri malleja hyvä on muistaa että 530e tavaratila = hansikaslokero. Auto sopii pieneen kaupunkipyörittelyyn, ajot max 15.000km/v ja lataus sekä töissä että kotona. Jos nämä ok, on hiljainen nopea auto käytössä pienillä kuluilla.
Tätä on vaikea allekirjoittaa; juuri tuli vuosi ja 45 000 km täyteen 330e:lla. Lapin matkakin suksineen päivibeen sujui ongelmitta.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Mulle tuo kontin tilavuus ei ollut kynnys kysymys, perhettä kun ei ole eikä edes sitä talouden hoitajaa tällä hetkellä. Kovasti hybridiä on täälläkin kehuttu. Olisin tod. Näk. sellasen lauttanut, mutta kun xDrive ja vetokoukku puuttuu. No se koukuttomuus olisi vielä mennyt kun käytössäni on myös riski vetoauto, jonka perään saa laittaa vaikka minkälaisen jäähallin.
Miksihän seiskaan, maastureihin ja jopa kakkos sarjalaiseen saa xDriven, muttei vitoseen?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Mosku kirjoitti:Miksihän seiskaan, maastureihin ja jopa kakkos sarjalaiseen saa xDriven, muttei vitoseen?
Onhan 530e olemassa myös xDrivena Pohjois-Amerikan markkinoille, muuta sitä ei myydä ainakaan toistaiseksi Euroopassa
Vastaa Viestiin