530e kokemuksia ja keskustelua
On kyllä laatu vajonnut alas, jos näin kallissa vehkeessä ei toimi ilmastointi, mikä ei kuitenkaan ole mikään uusi tai ihmeellinen keksintö.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 49
- Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
- Auto: Bmw X5 45e
Ikävä havainto tuo ilmastointiongelma. Omassa X5-hybridissä on tehokas ilmastointi. Ajoin tässä hiljan myös kokeeksi i3:lla näissä helteissä ja viileä kyyti oli siinäkin.
Pitää tarkkaan katsoa ajotilanteita, misaä tuo tapahtuu, jos vielä uusii. Näytti olleen lukemattomia kohtalotovereita jenkkien ja saksan foorumeilla. Eihän tätä tietenkään voi hyväksyä, mutta vaikea huollollekaan raportoida, jos ei saa replikoitua itse ongelmaa.
Ja automaattinen sisäilmankierto on pois päältä?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Koitin ottaa automaattisen sisäilmankierron pois päältä. Ei vaikutusta. Laitoin myös lisää tehoa tuulettimiin autolla, oisko ollut pykälän, pari yli keskikohdan. Silti tippui ilmastointi pois yllättäen.
Kokeilin myös täysmanuaalilla, tehot miltei maksimissa ja tippui sieltäkin pois lopulta.
Toinen iso pettymys on ollut ”Hifi-äänentoisto”. Todella huono. Edellisessä Skoda Octaviassa (MY18 FL) oli vakiona huomattavasti paremmat. Alkaa oikeasti mietityttämään, onko autossa edes kyseinen lisävaruste...mistä vakion ja tämän Hifin erottaa parhaiten ulkoisesti? Etupenkkien alta en ainakaan mitään subbaria muistuttavaa näe.
Kokeilin myös täysmanuaalilla, tehot miltei maksimissa ja tippui sieltäkin pois lopulta.
Toinen iso pettymys on ollut ”Hifi-äänentoisto”. Todella huono. Edellisessä Skoda Octaviassa (MY18 FL) oli vakiona huomattavasti paremmat. Alkaa oikeasti mietityttämään, onko autossa edes kyseinen lisävaruste...mistä vakion ja tämän Hifin erottaa parhaiten ulkoisesti? Etupenkkien alta en ainakaan mitään subbaria muistuttavaa näe.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Tosta ekasta yhteyttä huoltoon.Tactica kirjoitti: ↑22 Heinä 2018, 10:22 Koitin ottaa automaattisen sisäilmankierron pois päältä. Ei vaikutusta. Laitoin myös lisää tehoa tuulettimiin autolla, oisko ollut pykälän, pari yli keskikohdan. Silti tippui ilmastointi pois yllättäen.
Kokeilin myös täysmanuaalilla, tehot miltei maksimissa ja tippui sieltäkin pois lopulta.
Toinen iso pettymys on ollut ”Hifi-äänentoisto”. Todella huono. Edellisessä Skoda Octaviassa (MY18 FL) oli vakiona huomattavasti paremmat. Alkaa oikeasti mietityttämään, onko autossa edes kyseinen lisävaruste...mistä vakion ja tämän Hifin erottaa parhaiten ulkoisesti? Etupenkkien alta en ainakaan mitään subbaria muistuttavaa näe.
Mistä äänilähteestä musaa kuuntelet? Hi-Fi optiossa sulla on kaiuttimet mustalla ritilällä a-pilaria vasten etuovessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 49
- Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
- Auto: Bmw X5 45e
Tuosta äänentoistosta... Hi-Fi-paketin olemassaolon kait huomaa siitä parhaiten, että tuulilasin A-pilareissa näkyy pienet kaiuttimet. Perusradiossa ei näitä ole. Lisäksi stereoista löytyy enemmän äänensävyvaihtoehtoja sähköisen valikon kautta. Perusradiossa on vain basso ja diskantti.
Itse otin autooni aikanaan vain perusradion ilman lisävahvistuksia. No, X5:ssa kyllä on ihan siedettävä perussetti, kun on mukana myös professional navi ja sen myötä hieman parempi vahvistin joka tapauksessa. Näin minulle on väitetty aikanaan, että olisi.
Spotify soi kyllä kohtuullisesti iPhonen kanssa, kun puhelimen kautta voi äänensävyjä säätää myös. Radion kuunteleminen on sitten auton omilla avuilla aika vaatimatonta. Mieluummin ajelee sitten vaikka täysin hiljaa ja nauttii sähköajon rauhallisuudesta.
USA:ssa ja Britanniassa ne ei kai ollenkaan edes myy näitä autoja näiden nuharadioiden kanssa. Samoin siellä on aina nahkaverhoilut mukana. Yhdysvalloissa on vakiona myös lasikatto. Vetää naaman täällä Suomessa vähän happamaksi, kun kaikesta joutuu maksamaan erikseen ja priorisoimaan, mihin ylimääräiset tonnit laittaa ja mihin ei. Sadankin tonnin autossa!
Itse otin autooni aikanaan vain perusradion ilman lisävahvistuksia. No, X5:ssa kyllä on ihan siedettävä perussetti, kun on mukana myös professional navi ja sen myötä hieman parempi vahvistin joka tapauksessa. Näin minulle on väitetty aikanaan, että olisi.
Spotify soi kyllä kohtuullisesti iPhonen kanssa, kun puhelimen kautta voi äänensävyjä säätää myös. Radion kuunteleminen on sitten auton omilla avuilla aika vaatimatonta. Mieluummin ajelee sitten vaikka täysin hiljaa ja nauttii sähköajon rauhallisuudesta.
USA:ssa ja Britanniassa ne ei kai ollenkaan edes myy näitä autoja näiden nuharadioiden kanssa. Samoin siellä on aina nahkaverhoilut mukana. Yhdysvalloissa on vakiona myös lasikatto. Vetää naaman täällä Suomessa vähän happamaksi, kun kaikesta joutuu maksamaan erikseen ja priorisoimaan, mihin ylimääräiset tonnit laittaa ja mihin ei. Sadankin tonnin autossa!
Soitan musiikkia iPhone X:stä piuhan kautta ilman Apple Car Playta. Maksimilaatu striimatessa ja paikallisesti tallentaessa käytössä sovelluksessa.
Etuovien A-pilarissa on diskantit mustalla kehyksellä.
Takaovien verhoilussa ei ainakaan ole diskantteja, tilalla vain mustat umpimuovit. Hattuhyllyllä on kaiutinritilät, mutta en takakontin puolelta kyennyt vahvistamaan onko niiden alla elementtejä. Missä ne 12 kaiutinta ovat jos ei edes takaovissa ole omia diskantteja?
Etuovien A-pilarissa on diskantit mustalla kehyksellä.
Takaovien verhoilussa ei ainakaan ole diskantteja, tilalla vain mustat umpimuovit. Hattuhyllyllä on kaiutinritilät, mutta en takakontin puolelta kyennyt vahvistamaan onko niiden alla elementtejä. Missä ne 12 kaiutinta ovat jos ei edes takaovissa ole omia diskantteja?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Voihan se hyvin olla, että sun standardeilla ei järjestelmän laatu riitä. Mun edellisessä oli hifit ja pärjäsi omaan korvaan ok, mutta satsasin nyt hk-järjestelmään ja en sen suhteen pettynyt.
Piuhalla äänenlaatu pitäisi olla Ok, bluetoothin yli ei. Voi tietysti varmistaa vielä sammuttamalla puhelimen BT-yhteyden, jos et ole sitä jo tehnyt.
Hi-Fi järjestelmää saa onneksi pienellä rahalla merkittävästi parannettua, vaihtamalla etuovien elementit ja vahvistimen.
Piuhalla äänenlaatu pitäisi olla Ok, bluetoothin yli ei. Voi tietysti varmistaa vielä sammuttamalla puhelimen BT-yhteyden, jos et ole sitä jo tehnyt.
Hi-Fi järjestelmää saa onneksi pienellä rahalla merkittävästi parannettua, vaihtamalla etuovien elementit ja vahvistimen.
Pitää kokeilla vielä BT pois päältä, sekä esim ihan CD-levyllä, jos sellaisen jostain vielä löydän. Vahvasti uskon, että pitää päivittää etupään elementit. Kiitos kommenteista!
Tuosta ilmanvaihdosta heti huomenna jälleenmyyjään yhteyttä. Raportoin miten käy.
Tuosta ilmanvaihdosta heti huomenna jälleenmyyjään yhteyttä. Raportoin miten käy.
Joissain tapauksissa itse asiassa BT-yhteydellä on joskus parempi äänenlaatu, kuin piuha-yhteydellä. Kannattaa esim. Spotifystä katsoa se äänen säätö, eli oletuksena sehän on tosi huono. Sieltä vähän lisää diskantteja ja bassoja ja johan soi. Myös äänentasaus kannattaa ottaa pois ja katsoa että toistaa parhaalla näytteenottotaajuudella.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Taitaa olla äänentoistoissa melkoisesti eroa eri versioiden välillä.
Huollon aikana mulla oli laina-autona G30 520d pikkunavilla ja perus kajareilla.
Oli melkoisen tuhnun kuuloiset. Itse kuuntelen aika paljon musiikkia kun tulee paljon ajettua jo olen kyllä tyytyväinen että edes vähän siihen puoleen tuli panostettua.
Huollon aikana mulla oli laina-autona G30 520d pikkunavilla ja perus kajareilla.
Oli melkoisen tuhnun kuuloiset. Itse kuuntelen aika paljon musiikkia kun tulee paljon ajettua jo olen kyllä tyytyväinen että edes vähän siihen puoleen tuli panostettua.
Itsellä on Harmankardonit, ja niidenkin äänentoisto jättää vielä toivomisen varaa, varsinkin bassontoiston osalta.
Tänään pääsin ekaa kertaa huoltoon. Huomasin sattumalta, että oikean takapyörän kohdalta joku muoviosa repsottaa. Nopea käynti Autokeskus Airportissa, jossa todettiin ruuvin puuttuvan ja epäiltiin onko sellaista siinä ikinä ollutkaan. No, toivottavasti ovat muut ruuvit laittaneet kiinni (!?!)
No, nopea ja hyvä palvelu, kustannukset toki tehtaalle. Puoli kuppia kahvia ehdin juomaan ennenkuin avaimet oli taas kädessä. Ensi viikonloppuna ralleja katsomaan penkalle, olisi varmaan kyseinen suoja jäänyt sille matkalle.
Tänään pääsin ekaa kertaa huoltoon. Huomasin sattumalta, että oikean takapyörän kohdalta joku muoviosa repsottaa. Nopea käynti Autokeskus Airportissa, jossa todettiin ruuvin puuttuvan ja epäiltiin onko sellaista siinä ikinä ollutkaan. No, toivottavasti ovat muut ruuvit laittaneet kiinni (!?!)
No, nopea ja hyvä palvelu, kustannukset toki tehtaalle. Puoli kuppia kahvia ehdin juomaan ennenkuin avaimet oli taas kädessä. Ensi viikonloppuna ralleja katsomaan penkalle, olisi varmaan kyseinen suoja jäänyt sille matkalle.
Auto kävi jokin aika sitten kilometrihuollossa.
Huollossa asenneltiin uutta ohjelmistoa perus öljynvaihdon lomassa.
Huollossa tietysti huoltovälinäyttö nollattiin. Heti huollon jälkeen mittari näytti että seuraavaan huoltoon olisi 33tkm matkaa.
1500km huollon jälkeen ajeltuani huoltovälinäyttö näytti että seuraavaan huoltoon 9tkm.
Auto takaisin huoltoon. Oli kuulemma mennyt vaan sekaisin ja saivat näyttöön realistisemmat lukemat 29tkm.
Toinen asia jonka huollon jälkeen huomasin oli 360kameroiden asennot.
Aikaisemmin kameroiden kuvaamat kohteet olivat melko hyvin linjassa kun kuvaava kamera vaihtui.
Nyt kun kohde pysyy paikallaan ja autolla ajaa ohi niin että aktiivinen kamera vaihtuu peruutuskamerasta, ovikameraan ja siitä etukameraan niin kohde vaihtelee paikkaa aika huomattavasti.
Aikaisemmin tällaista ei ollut huomattavissa.
Onko joku huomannut samaa?
Huollossa asenneltiin uutta ohjelmistoa perus öljynvaihdon lomassa.
Huollossa tietysti huoltovälinäyttö nollattiin. Heti huollon jälkeen mittari näytti että seuraavaan huoltoon olisi 33tkm matkaa.
1500km huollon jälkeen ajeltuani huoltovälinäyttö näytti että seuraavaan huoltoon 9tkm.
Auto takaisin huoltoon. Oli kuulemma mennyt vaan sekaisin ja saivat näyttöön realistisemmat lukemat 29tkm.
Toinen asia jonka huollon jälkeen huomasin oli 360kameroiden asennot.
Aikaisemmin kameroiden kuvaamat kohteet olivat melko hyvin linjassa kun kuvaava kamera vaihtui.
Nyt kun kohde pysyy paikallaan ja autolla ajaa ohi niin että aktiivinen kamera vaihtuu peruutuskamerasta, ovikameraan ja siitä etukameraan niin kohde vaihtelee paikkaa aika huomattavasti.
Aikaisemmin tällaista ei ollut huomattavissa.
Onko joku huomannut samaa?
Täällä vuoden kokemus nyt 530e:stä. Ei ongelmia ilmastoinnin kanssa, vaan päinvastoin toiminut hyvin. Eco pro tilassa tietysti ei puhalla niin kylmää (tämänkin saa säädettyä eco pro individual asetuksella) joka tarkoituskin.Tactica kirjoitti: ↑21 Heinä 2018, 20:15 530e Charged Edition nyt pari päivää ollut ajossa ja onhan auto hieno ajaa.
Ilmastointi pisti mut ja apukuskin molemmat tänään aika apeaksi, sillä viileän ilman tuli pysähteli ajoittain kokonaan, ja sen tunsimme molemmat heti yleisenä kostean ilman hikoiluna. Edes auto-tilasta 16-asteeseen manuaalisesti säätäminen ei auttanut heti. Kesti todella kauan, ennen kuin tuntuvasti viileää ilmaa alkoi tulla kojelaudan suuttimista. Ajotilana oli Sport Individual, jossa kaikki asetukset comfortilla (ihan vaan digitaalisen nopeusmittarin takia).
Heti maanantaina kyllä pettynyttä puhelua kauppiaalle. Ei vitossarjan Bemarissa voi näin surkea ilmastointi olla! Ulkolämpötilakin oli vain 25 astetta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 03 Helmi 2013, 10:51
- Auto: G30 530e
- Paikkakunta: Espoo
Viime päivinä ollut ongelmia 530e latauksen kanssa. Ensin hajosi BMW wallbox. Sähkömies kävi ja avasi laitteen. Sähköjohdon liittimet olivat osittain sulaneet. Laite lähti sähkömiehen matkassa Laakkoselle ja uusi tulee loppuviikosta takuuna. Laite oli autokatoksessa ja käytännössä koko päivän varjossa. Onko muilla ollut vikaa wall boxin kanssa?
Sitten eilen reissussa ilmeni toinen latausaikaa. Kun auton kytkee laaturiin, niin ensin vilkkuu oranssi valo kuten pitääkin. Mutta hetken päästä se muuttaa punaiseksi ja mittaristoon tulee viesti ”Virtateho liian alhainen. Lataaminen ei mahdollista.” Lataamista on yritetty kolmella ei paikkakunnalla. Julkisesta latauslaitteesta sekä kotona vielä ennen reissua normaalisti toimineesta Shuko laiturista. Missään ei enää lähde lataamaan. Ja siis kokeiltu kahdella ei johdolla. Ja ei lataa. Onko ajatuksia mistä voisi johtua?
Sitten eilen reissussa ilmeni toinen latausaikaa. Kun auton kytkee laaturiin, niin ensin vilkkuu oranssi valo kuten pitääkin. Mutta hetken päästä se muuttaa punaiseksi ja mittaristoon tulee viesti ”Virtateho liian alhainen. Lataaminen ei mahdollista.” Lataamista on yritetty kolmella ei paikkakunnalla. Julkisesta latauslaitteesta sekä kotona vielä ennen reissua normaalisti toimineesta Shuko laiturista. Missään ei enää lähde lataamaan. Ja siis kokeiltu kahdella ei johdolla. Ja ei lataa. Onko ajatuksia mistä voisi johtua?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Laturi autossa varmaankin rikki, jos koitettu kahdella eri piuhalla ja eri pistokkeesta/kohteesta.kfr60 kirjoitti: ↑01 Elo 2018, 16:12 Sitten eilen reissussa ilmeni toinen latausaikaa. Kun auton kytkee laaturiin, niin ensin vilkkuu oranssi valo kuten pitääkin. Mutta hetken päästä se muuttaa punaiseksi ja mittaristoon tulee viesti ”Virtateho liian alhainen. Lataaminen ei mahdollista.” Lataamista on yritetty kolmella ei paikkakunnalla. Julkisesta latauslaitteesta sekä kotona vielä ennen reissua normaalisti toimineesta Shuko laiturista. Missään ei enää lähde lataamaan. Ja siis kokeiltu kahdella ei johdolla. Ja ei lataa. Onko ajatuksia mistä voisi johtua?