530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

hege kirjoitti: 01 Loka 2018, 12:35
urandom kirjoitti: 01 Loka 2018, 12:26
hege kirjoitti: 01 Loka 2018, 10:24 Tein kaksi legiä jolla testasin tuota sähkörangea, niin että alussa akku oli täynnä ja lopussa akku "tyhjä". Molemmissa ajeluissa auton kabiini oli jo valmiiksi lämmin. Molemmat ajot suoritin rauhallisesti niin ettei kertaakaan nilkka käynyt suorana.

Ensimmäisellä testillä ajoin Espoon Tuomarilasta Espoonlahteen, josta ajoin 60-80km/h nopeusrajoitettua landetietä Hvitträskiin ja täysin sama reittiä takaisin. Menomatka mentiin Comfortilla, paluumatka ECO PRO:lla. Kokoajan Auto eDrive käytössä ja naviin oli asetettu kohde. Matka oli 49km josta pääsin 46km sähköllä.

Toisessa testissä ajoin Espoon Lahnuksesta Lippajärven, Kauniaisten ja Leppävaaran kautta Soukanniemeen. Navissa oli kohde (avoid motorways, route type fast) ja koko matka ajettiin Auto eDrive + ECO PRO -kombolla. Tällöin pääsin 45km sähköllä.
Ajan juurikin samoilla hoodeilla samalla tyylillä ja maksimi mihin tahansa vuodenaikaan on 30km. Sanokaa mitä sanotte mutta jotain tässä omassa on eri tavalla kuin noissa uudemmissa, ero on prosentuaalisesti niin valtava. Olen kokeillut kaikilla ajotyyleillä ja vaihtoehdoilla eikä tuo tuosta muutu.
Hmm, mielenkiintoista. Tämän koeajoauton production date on 2017-11-15. Milloinkas omasi on bygätty?
Elokuussa 2018. Tästä on ollut paljon puhetta täällä että luku vaihtelisi ajotyylin tai matkan mukaan mutta en tuohon usko. Edelleen epäilen että kyseessä on jokin softalla tehty rajoitus tai sitten akustossa on eroa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

gestapo kirjoitti: 01 Loka 2018, 13:12 No laitoin juuri maahantuojalle postia tuosta asiasta, kerron kun vastaus tulee :thuup:
Ja vastaus tuli nopeasti:

"Kiitos yhteydenotosta. Olemme saaneet muiltakin asiakkailta samankaltaisen tiedon. Olemme lähettäneet tämän eteenpäin tutkittavaksi, toivomme että häiriö saadaan ratkaistua mahdollisimman nopeasti."

Tämä siis koskee Apple CarPlayn tilaus ongelmaa.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Mistä olette ostaneet/tilanneet type2-type2 -latauskaapeleita? Paljon teidän kokemuksenne mukaan on sopiva pituus, riittääkö 3,5m vai suosiolla 5m? Turhan pitkääkään letkua ei haluaisi. :)
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
salonaho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Maalis 2018, 11:04
Auto: 530e

hege kirjoitti: 03 Loka 2018, 16:19 Mistä olette ostaneet/tilanneet type2-type2 -latauskaapeleita? Paljon teidän kokemuksenne mukaan on sopiva pituus, riittääkö 3,5m vai suosiolla 5m? Turhan pitkääkään letkua ei haluaisi. :)
Tilaisin omani täältä ja tällaisen: https://cablesforcharging.glopal.com/fi ... tent=en_GB

Mielestäni 3,5 m ei riitä mihinkään. Kun joudut esim. pelkääjän puolelle vetämään kaapelin, niin siinä on jo 5 m tiukka. Kaapeli pitää kuitenkin vetää auton alta (ettei maalipinta naarmuunnu) joten siinä tulee väkisin min. 2 m ylimääräistä lenkkiä. Eli nyt jos tilaisin ottaisin 6-7m pitkän.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Dna82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Tammi 2016, 23:26
Auto: 530e G30 M-sport
Ex-F20 118da M-sport -16
Paikkakunta: Oulu

Sama homma noiden sähkökilsojen kanssa. Vaikka ajan autolla miten niin pääsen 20-30km sähköllä ja range mittaristossa on parhaillaan näyttänyt 34km. Tuo 40-45km kuulostaisi kyllä jo paljon paremmalta. Auto otettu käyttöön 8/2017
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Dna82 kirjoitti: 03 Loka 2018, 23:44 Sama homma noiden sähkökilsojen kanssa. Vaikka ajan autolla miten niin pääsen 20-30km sähköllä ja range mittaristossa on parhaillaan näyttänyt 34km. Tuo 40-45km kuulostaisi kyllä jo paljon paremmalta. Auto otettu käyttöön 8/2017
Tämä on kyllä erikoista. Mistähän tämä johtuu että on näin suurta varianssia.

Onko teillä jollain comfort access ilman sähköistä takakonttia, toimiiko tällöin kontin avaus jalalla potkaisemalla puskurin alta? Löydän tästä nyt hieman ristiriitaista tietoa.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Erikista on tuo edrive vaihtelu... siis mulla menee ihan selvästi näin: kaupunkipyörittelyt 30-40-50-60 teillä päsee pelkällä sähköllä noin 34 km ja sitten melkein pelkkää 80 tietä tasaista ajoa pääsee yli 40 km, ennätys 45 (ecopro, ei ilmastointia eikä edes puhallusta). Nämä kesäkelissä noin 20 astetta. Samoin näiden jälkeen arvioidut range km:t ovat toteuneen mukaisia mukaisia.

Olisi mielenkiintoista ajaa ihan sama lenkki peräkkäin ja katsoa, onko todella eroa.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Hiukan epärennon kuuloista tuo pihistely ja kilsojen laskeminen... Kertokaapa te, jotka olette kauemmin ajelleen hybrideillänne, joko autoillessa tulee ajateltua jotain muutakin kuin voimalinjan kulloistakin statusta.

Tiedän, että itse tulisi varmaan seurattua sähköajoa samalla tavalla ja ajatus vähän ahdistaa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Minä ainakin seuraan sähköajoa, mutta kun se loppuu se loppuu. Ei siinä sen kummempaa. Ja kun saadaan polttomoottori lämpimäksi, sitten vasta mennäänkin... :)
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Juha kirjoitti: 04 Loka 2018, 10:46 Hiukan epärennon kuuloista tuo pihistely ja kilsojen laskeminen... Kertokaapa te, jotka olette kauemmin ajelleen hybrideillänne, joko autoillessa tulee ajateltua jotain muutakin kuin voimalinjan kulloistakin statusta.
Aamen. Toiset ei pääse siitä koskaan yli ja toiset ei vois vähempää välittää... Juuri selitin tästä 530e autosta henkilölle, joka valitteli että kuinka BMW i3 kanssa joutuu suunnittelemaan ajamisia ja menemisiä, että tällä käydään tankilla kun polttoaine loppuu ja kotipihassa ladataan ... ei tarvitse uhrata sekuntiakaan suunnitteluun. Hybridin tai kunnon sähköauton kanssa ei tarvitse kiinnostua mistään markettien latauspaikoista sentin vertaa. Mulla on ollut Tesla pari kertaa pidempään ajossa ja sen kanssa "yöksi kotona lataukseen" toimii täysin vaivatta sen 300-400 kilsan kantaman kanssa. Täysin sama se on tämän hybridin kanssa. Stressi nolla.

Mä en ymmärrä mitä noilla sähkökilsoilla oikein tekee. Ainoa mitä olen seurannut on auton bensan kulutus. Ja sen perusteella olen todennut että hyvin sopii omaan ajoprofiiliin, halpaa menoa.

Ei tämä oikeasti ole niin vaikeaa kuin tipalla pisimmälle väki antaa ymmärtää.

Istut autoon, laitat ajotilan sportille ja pidät hauskaa :thup:
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Viime viikonlopun koeajo oli sitten menoa. Äsken Kamux osti Saksasta mulle haluamani yksilön, jonka bongasin mobile.destä, ja toimittaa sen mulle avaimet käteen -periaatteella. Nyt odotellaan 2-3 viikkoa kunnes auto Suomeen saapuu. Laitan sitten Autotallin puolelle tarkemman esittelyn kampesta kunhan se saapuu. Mutta lyhyesti: 2017/19tkm. Luxury Line, Connected-paketti,
Innovation-paketti, Driving Assistant Plus -paketti, Dynamic Damper Control ja Comfort-penkit tässä yksilössä mulle ne tärkeimmät varusteet.
Viimeksi muokannut hege, 05 Loka 2018, 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

No nyt voisi ostaa taas Apple CarPlayn.

Tuli viestiä BMW:ltä:" Nyt Storen häiriö on ratkaistu, ja pystyt tilaamaan Apple Carplayn.

Kiitos yhteydenotosta ja hyvää syksyä".

Ja hintakin hieman laskenut, nyt 299€. Taisi olla ennen yli 400€?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
kfr60
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013, 10:51
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Espoo

mj1973 kirjoitti: 04 Loka 2018, 10:26 Erikista on tuo edrive vaihtelu... siis mulla menee ihan selvästi näin: kaupunkipyörittelyt 30-40-50-60 teillä päsee pelkällä sähköllä noin 34 km ja sitten melkein pelkkää 80 tietä tasaista ajoa pääsee yli 40 km, ennätys 45 (ecopro, ei ilmastointia eikä edes puhallusta). Nämä kesäkelissä noin 20 astetta. Samoin näiden jälkeen arvioidut range km:t ovat toteuneen mukaisia mukaisia.

Olisi mielenkiintoista ajaa ihan sama lenkki peräkkäin ja katsoa, onko todella eroa.
Minulla oli omassa 530e tavallisesti täyden latauksen jälkeen kilsoja n 38-39 km. Harvoin yli 40 km. Nyt tällä viikolla auto oli Laakosella korjauksessa, koska ilmeni epämääräistä nykyihmistä muutamassa eri tilanteessa. Varsinaista vikaa ei löytynyt, mutta ajoivat uuden moottorinohjaussoftan ja tyhjensivät vaihteiston muistin. En oikein osaa sanoa korjaantuiko varsinainen vika, mutta nyt täysi lataus antaa tulokseksi vain 28-29 km. Onko joku uuden päästönormin päivitys, joka huonostaa sähköllä ajoa? Mutta en todnäk olisi tätä ostanut, jos sähköllä pääsee alle 30 km.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

kfr60 kirjoitti: 07 Loka 2018, 12:13 Minulla oli omassa 530e tavallisesti täyden latauksen jälkeen kilsoja n 38-39 km. Harvoin yli 40 km. Nyt tällä viikolla auto oli Laakosella korjauksessa, koska ilmeni epämääräistä nykyihmistä muutamassa eri tilanteessa. Varsinaista vikaa ei löytynyt, mutta ajoivat uuden moottorinohjaussoftan ja tyhjensivät vaihteiston muistin. En oikein osaa sanoa korjaantuiko varsinainen vika, mutta nyt täysi lataus antaa tulokseksi vain 28-29 km. Onko joku uuden päästönormin päivitys, joka huonostaa sähköllä ajoa? Mutta en todnäk olisi tätä ostanut, jos sähköllä pääsee alle 30 km.
Muuttuiko todellinen ajomatka sähköllä?
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

kfr60 kirjoitti: 07 Loka 2018, 12:13
mj1973 kirjoitti: 04 Loka 2018, 10:26 Erikista on tuo edrive vaihtelu... siis mulla menee ihan selvästi näin: kaupunkipyörittelyt 30-40-50-60 teillä päsee pelkällä sähköllä noin 34 km ja sitten melkein pelkkää 80 tietä tasaista ajoa pääsee yli 40 km, ennätys 45 (ecopro, ei ilmastointia eikä edes puhallusta). Nämä kesäkelissä noin 20 astetta. Samoin näiden jälkeen arvioidut range km:t ovat toteuneen mukaisia mukaisia.

Olisi mielenkiintoista ajaa ihan sama lenkki peräkkäin ja katsoa, onko todella eroa.
Minulla oli omassa 530e tavallisesti täyden latauksen jälkeen kilsoja n 38-39 km. Harvoin yli 40 km. Nyt tällä viikolla auto oli Laakosella korjauksessa, koska ilmeni epämääräistä nykyihmistä muutamassa eri tilanteessa. Varsinaista vikaa ei löytynyt, mutta ajoivat uuden moottorinohjaussoftan ja tyhjensivät vaihteiston muistin. En oikein osaa sanoa korjaantuiko varsinainen vika, mutta nyt täysi lataus antaa tulokseksi vain 28-29 km. Onko joku uuden päästönormin päivitys, joka huonostaa sähköllä ajoa? Mutta en todnäk olisi tätä ostanut, jos sähköllä pääsee alle 30 km.
En usko että on sen enempää kuin seurausta softa-ajoista ja muistityhjennyksistä. Auton ilmoittama sähkörangehan on tietokoneen arvio, joka perustuu aiempien ajopätkien toteumaan. Kun muistit tyhjenevät ja softia ajetaan uusiksi, kadonnee siinä samalla data jonka perusteella sähkörange arvioidaan.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Juha kirjoitti: 04 Loka 2018, 10:46 Hiukan epärennon kuuloista tuo pihistely ja kilsojen laskeminen... Kertokaapa te, jotka olette kauemmin ajelleen hybrideillänne, joko autoillessa tulee ajateltua jotain muutakin kuin voimalinjan kulloistakin statusta.

Tiedän, että itse tulisi varmaan seurattua sähköajoa samalla tavalla ja ajatus vähän ahdistaa.
No, nyt on kohta 2,5v tainnut 40e:llä mennä ja eihän se sen kummempaa ole tässä suhteessa kuin mitä on ollut muilla autoilla. Ainoa ero on siinä että kun tulee kotiin niin tökätään johto auton kylkeen.
Ajossa sähkö+polttomoottori yhdistelmä toimii hienosti. Sähkö buustaa hyvin polttomoottoria kun tarvitaan voimaa ja kun tilanne on sopiva, mennään kokonaan sähköllä. Tokihan voi halutessaan myös hifistellä ja kikkailla, siihenkin mahdollisuudet auto antaa, mutta voi myös vain ajaa ja antaa auton hoitaa sen miten voimanlähteitä missäkin tilanteessa hyödynnetään.
Minusta hybridi on ollut todella myönteinen kokemus ja ei sen kanssa tosiaan tarvitse ajaessaan sen enempiä ajatuksia asialle uhrata jos ei tahdo - senkuin ajaa ja muistaa käydä tankilla kun auto tarvitsee bensaa tankkiin ja laittaa johto kylkeen kun tulee kotipihaan.
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Suurin piirtein yhtä pitkä ajokokemus hybridillä, samanlainen auto ja samanlaisia kokemuksia. Arki toimii erittäin hyvin. Ei mitään ongelmia.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

gestapo kirjoitti: 14 Syys 2018, 09:12
lnaukkar kirjoitti: 14 Syys 2018, 08:41

2017 syksyyn asti autoissa tuli mukana bemarin suko-latausjohto, jossa säädöt ovat 6-9-12 A. Sitä uudemmissa tulee johto, jonka max on 8A. Jos käyttää jotain muuta kuin auton mukana tulevaa suko-johtoa, niin ei mitään takeita mitä säädöt tekevät, jos edes tekevät mitään.
Kesällä tulleessa omassani oli vakiona 10A laturi mukana.
Ei tee säädöt mitään "tarvikelaturilla". Ei edes ajastus onnistunut, ainakaan siinä minun ostamassani.
Korjataanpa tätä: Ajastus toimii myös tuolla tarvikelaturilla, mutta ei tehosäädöt, puskee aina 3,7kwh, joka on ihan ok.
Olin näemmä eka kokeilussa liian hätäinen..
Tuolla ajastimella tosiaan kannattaa ladata, jos lähtöaika on tiedossa.
Silloin jo lähdettäessä kylmällä, akku on käytössä jo kunnolla, ainakin pikkupakkasilla -5c. Kait todella kylmälläkin?
Hyttiä en auton akulla esilämmittänyt.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
ttkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 21 Syys 2015, 12:41

Tästä lienee ollut puhetta, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt.

Miten ohjaamon/auton esilämmitys kannattaisi aamulla tehdä, kun lähtee vaihtelevaan aikaan liikkeelle, eikä oikein pysty asettamaan etukäteen lähtöaikaa?

Olen huomannut nyt sen, että vaikka auto on (mukana tulleessa) laturissa kiinni, niin jos 10 min ennen lähtöä laitan sovelluksesta (tai avaimen tähtinappulasta) "Climatise now" -päälle, niin ohjaamo kyllä ehtii lämmetä ok, mutta lämmitys kuluttaa aika paljon akustoa. Ja jostain syystä latausta ei tapahdu ollenkaan lämmityksen ollessa päällä, vaikka auto tosiaan on koko ajan piuhassa. Onko tuo vika vai ominaisuus?

Edit: Nyt tätä kirjoittaessa vasta tutkailin tarkemmin tuota sovelluksen "Charge & Set Climatisation" -vaihtoehtoa. Toimiiko homma niin, että "Charge immediately" ja "climatisation" valintojen ollessa päällä valitaan "send", ja sitten toimisi sekä lämmitys että lataus..?
Vastaa Viestiin