530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Tunto on sitä kun tuntee mihin renkaat osoittaa ja tuntee renkaiden tapahtumat ratin välityksellä"

Tuo tunto hukkuu mielestäni juuri E60 ja E70 tuohon raskauteen , ohjauksessa on liian suuri vastus , eikä tien tapahtumat ja renkaiden asento pääse välittymään tuon raskauden läpi näppeihin.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Kuudensuora kirjoitti:Vain Porsche osaa yhdistää sähköisesti tehostettuun ohjaukseen loistavan tuntuman (kuulemma, lehdistä luettua).
Tämä "tuntuma" on siitä hankala käsite että se on loppujenlopuksi jokseenkin subjektiivinen asia.
Porsche on kuuluisa hyvästä ajotuntumastaan. Muistan ikuisesti ensimmäisen Porsche-koeajoni, joka johti sitten myöhemmin myös kauppoihin, useammankin kerran.
Ensifiilikseni Porschen tuntumasta oli suunnilleen: "Mitä hittoa?? Onko tämä rikki??"
Ei, se ei ollut rikki - se oli se Porschen kuuluisa tuntuma :)
Se sama tuntuma toistui tuohon aikaan (kymmenisen vuotta sitten) läpi malliston. Tarkka, tunnokas, informatiivinen - siinä määrin että oikeasti luulin sen aluksi olevan rikki :)
Toivottavasti siitä on nykyään saatu karsittua tuota informatiivisuutta roimasti, tieliikennekäyttäjä ei tarvitse ratista välittyväksi samaa informaatiotulvaa kuin huippuammattilainen kisa-autostaan.
No, tykkään tässä kohtaa aina sanoa - en että Porsche on mainettaan huonompi - vaan että BMW kestää vertailun myös Porscheen erittäin hyvin, paremmin kuin suurin osa BMW-asiakkaistakaan suostuu uskomaan. :)
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Hieman lisää 530e kokemuksia...

Auto on ollut ajossa kohta 2 viikkoa ja mittariin on tullut 1000 km. Olen ajanut pääasiassa työmatkaa ja yhden pidemmän reissun. Autoa olen ladannut kotona ja töissä ja keskikulutus on on ollut 2.8 litraa satasella. Pelkästään sähköllä auto liikkuu kaupungissa riittävän ripeästi, mutta moottoritiellä kulku on verkkaisaa. Maantiellä menee ilman sähköä yli 6 litraa satasella. Pisin matka, jonka olen yhtäsoittoa ajanut sähköllä on ollut 43 km ja vielä jäi pari kilsaa mittariin.

Bensan ja sähkön yhdistelmällä vääntö ja kiihtyvyys saa ainakin omat suupielet hymyyn. Vääntöä ja tehoa heti enemmään kuin f10 520d:ssä, jossa oli powerkit. Autossa yhdistyvät dieseelin ja bensan ominaisuudet: alhaalta vääntävä moottori, jossa on laaja kierrosalue. Kannattaisi hybridivihaajienkin käydä kokeilemassa ;)

Edelleen tosi hyvät fiilikset :)
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Hyvältä kuulostaa. Meillä ei ole avopuolison työmatka-ajossa päästy noin hyvään sähkön riittoon. Lukema näyttää olevan 35-39 km (sen mitä olen itse päässyt autoa kokeilemaan). Tuo riittävyysnäyttö kai laskee matkaa samaan tapaan kuin ajotietokoneen laskelma polttoaineen riittävyydestä. Eli jos on kaupunkiajoa, niin riittävyys on pienempi - oletan.

Autoon olemme erittäin tyytyväisiä. Tehot riittävät mukavasti niin sähköllä nurkka-ajossa kuin koko voimapaketilla kiihdytyksissä. Sopivasti puhdikkaamman tuntuinen, kuin 520dA tai meidän Volvo S90 D4.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

Tuo 43 km oli 13 asteen lämpötilassa nopeuden vaihdellessa välillä 50-100 km/h ilman ilmastointia ja eco pro- asetuksella. Mulla näyttää parhaimmillaan akkujen ollessa täynnä sähkömatkaksi 46 km.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Hybridibmw kirjoitti:Tuo 43 km oli 13 asteen lämpötilassa nopeuden vaihdellessa välillä 50-100 km/h ilman ilmastointia ja eco pro- asetuksella. Mulla näyttää parhaimmillaan akkujen ollessa täynnä sähkömatkaksi 46 km.
En kyllä tajua tuota hommaa, että ajetaan ilman auton normaaleita vimpaimia ja saadaan siitä muutaman kilometrin lisämatka. Ihan hälmöä meininkiä. Olen itse päässyt hissuttelemalla 320dA:lla kakkosella alkaviin kulutuslukemiin, mutta eihän siinäkään ole mitään järkeä kun ajonautinto menee.

Ajakaa Hangosta Nuorgamiin ja kertokaa mitä kulutti, tämä löpövehje menee reilulla 4l kulutuksella.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Hybridibmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59

En tykkää pitää ilmastointia päällä vaan pidän mielummin kattoluukkua auki. Tietenkin jos on liian kuuma, niin sitten luukku menee kiinni ja ilmastointi päälle. 600W:n Harman Kardonit oli "taloudellisuusajossa" päällä normaalisti reippaalla äänenvoimakuudella :)

Jos ajaisin joka viikko lappiin, niin olisin varmaan jatkanut dieselillä. Nyt kuitenkin oma ajoprofiili, ilmainen lataus töissä, halu kokeilla sähköautoilua, alhaiset verot ym innostivat hybridin hankintaan. Ajoittaiset mökkimatkat olivat oikeastaan syys siihen, ettei tullut hankittua täyssähköautoa. Edes Teslan range ei olisi riittänyt.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Hybridibmw kirjoitti:Tuo 43 km oli 13 asteen lämpötilassa nopeuden vaihdellessa välillä 50-100 km/h ilman ilmastointia ja eco pro- asetuksella. Mulla näyttää parhaimmillaan akkujen ollessa täynnä sähkömatkaksi 46 km.
Meillä on parhaimmillaan ollut 42 km näytössä avopuolison muistin mukaan. Äsken, kun tein kauppareissun, oli minun profiililla täysillä akuilla 35 km.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Eco prolla ilmastointi on on-demand moodissa eli ei päällä koko ajan.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Avatar
LuZiaN0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
Auto: X3 30e M-Sport 2022

salmol kirjoitti:
Hybridibmw kirjoitti:Tuo 43 km oli 13 asteen lämpötilassa nopeuden vaihdellessa välillä 50-100 km/h ilman ilmastointia ja eco pro- asetuksella. Mulla näyttää parhaimmillaan akkujen ollessa täynnä sähkömatkaksi 46 km.
En kyllä tajua tuota hommaa, että ajetaan ilman auton normaaleita vimpaimia ja saadaan siitä muutaman kilometrin lisämatka. Ihan hälmöä meininkiä. Olen itse päässyt hissuttelemalla 320dA:lla kakkosella alkaviin kulutuslukemiin, mutta eihän siinäkään ole mitään järkeä kun ajonautinto menee.

Ajakaa Hangosta Nuorgamiin ja kertokaa mitä kulutti, tämä löpövehje menee reilulla 4l kulutuksella.
Samaa mietiskellyt, 60-70 000€ autoja, sitten ei raaski ajella esim. ilmastointi päällä saati ohitella. Vaimo laittaa penkilämmittimen päälle niin tuleeko avioero, vai vasta varoitus :tong: . Tietty joskus kiva kokeilla kulutusennätyksiä, mutta jos joka kerta ajaessa pitää joka toimenpide optimoida niin en tiedä onko auto järkevä vaihtoehto :)
X3 30e M-Sport 2022
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Yksi saa nautintoa ajamalla omasta mielestään järkevästi, toinen saa nautintoa pihistelemällä kulutuksessa ja rikkomalla siinä omaa ennätystään, kolmas nauttii ihan tajuttomasti käyttäessään 60-70 000€ autostaan päivittäin kaiken saatavilla olevan tehon ja pitää ilmastointinapissa valon päällä myös talvella.

Periaatteessa toisen ajotavan vääräksi lyttääminen on lapsellista, paitsi jos se aiheuttaa muille pahennusta tai vaaraa liikenteessä. Noista esimerkeistäni pahennusta aiheuttaa mielestäni todennäköisimmin tuo viimeinen.

Hangosta Nuorgamiin kulutuksella ei tässä topicissa ole mitään painoa, koska diesel, bensa ja lataushybridi ostetaan täysin erilaisille ajomatkoille.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

penttim kirjoitti: Hangosta Nuorgamiin kulutuksella ei tässä topicissa ole mitään painoa, koska diesel, bensa ja lataushybridi ostetaan täysin erilaisille ajomatkoille.
Ei aina. Itse ajelen enimmäkseen vain työmatkaa ja harkitsin vakavasti uutta hybridiä. Pihaan tuli kuitenkin käytetty diesel. Kyllä matka-ajo kulutus silti merkitsee jotain kun tulee noita pitempiäkin matkoja välillä ajettua.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

penttim kirjoitti:Hangosta Nuorgamiin kulutuksella ei tässä topicissa ole mitään painoa, koska diesel, bensa ja lataushybridi ostetaan täysin erilaisille ajomatkoille.
Olen vähän eri mieltä. Vaimon kanssa ajetaan samanlaista siivua, itselläni 20d ja vaimolla Cooper S bensaturbo. Hän vain halusi sen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Meillä vaimo ajaa lyhyttä työmatkaa 530d:llä. Edellinen neloskone vaihdettiin pois kun se kuulosti kauheelta. Nyt molemmat autot on 3-litraisia kutosdieseleitä. Muita ei kattella, niinkauan kun semmosia tehdään. Että meillä valinnat tehdään hedonistisin perustein, eikä jonkun ajetun matkan perusteella. Eli vähän samoilla linjoilla salmolin akan kanssa...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

///Marko kirjoitti:
penttim kirjoitti: Hangosta Nuorgamiin kulutuksella ei tässä topicissa ole mitään painoa, koska diesel, bensa ja lataushybridi ostetaan täysin erilaisille ajomatkoille.
Ei aina. Itse ajelen enimmäkseen vain työmatkaa ja harkitsin vakavasti uutta hybridiä. Pihaan tuli kuitenkin käytetty diesel. Kyllä matka-ajo kulutus silti merkitsee jotain kun tulee noita pitempiäkin matkoja välillä ajettua.
Ja M550d etenemiskyky ja varsinkin voimavarat vähän eri planeetalta vrt 530e :mus:
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

bfi1864 kirjoitti:
///Marko kirjoitti:
penttim kirjoitti: Hangosta Nuorgamiin kulutuksella ei tässä topicissa ole mitään painoa, koska diesel, bensa ja lataushybridi ostetaan täysin erilaisille ajomatkoille.
Ei aina. Itse ajelen enimmäkseen vain työmatkaa ja harkitsin vakavasti uutta hybridiä. Pihaan tuli kuitenkin käytetty diesel. Kyllä matka-ajo kulutus silti merkitsee jotain kun tulee noita pitempiäkin matkoja välillä ajettua.
Ja M550d etenemiskyky ja varsinkin voimavarat vähän eri planeetalta vrt 530e :mus:
Onneksi elämme vapaassa maassa, jossa kukin saa ostaa sellaisen auton itselleen kuin haluaa...
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Onkohan tämä nyt sitten se "langaton"lataus systeemi autoon?
Hintaa tuossa ei vielä ole ja että onko se mahdollista saada jälkikäteen.

https://www.leebmann24.de/bmw-ersatztei ... bt=61_5549
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Siltä näyttää, mutta harmi että voi olla varma että ei ole mitään rahallista järkeä. Jo pelkästään se langaton latausasema lipsahtaa niin hintavaksi.

Mulla yhä ajatuksissa joko teslan wall connector -latausasema tai sitten täysin ilman mitään. Teslan asemalla on hintaa 600 eur, 7 metrin johdon versiona.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

ebay.de löytyy ainakin haulla "wallbox" muutamia latausasemia.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Autotohtori kirjoitti:...Onneksi elämme vapaassa maassa, jossa kukin saa ostaa sellaisen auton itselleen kuin haluaa...
Ei valitettavasti pidä paikkaansa useimmille meistä, kun budjetti tulee vastaan ja on tyydyttävä kompromissiin.
Vastaa Viestiin