530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

ttkanen kirjoitti: 23 Loka 2018, 09:03 Miten ohjaamon/auton esilämmitys kannattaisi aamulla tehdä, kun lähtee vaihtelevaan aikaan liikkeelle, eikä oikein pysty asettamaan etukäteen lähtöaikaa?
Sovelluksesta / avaimesta lämmitys päälle jonkun verran ennen lähtöaikaa. Kabiini lämpenee aika hyvin säässä kuin säässä 10 minuutissa, tietysti esim. lasien sulatus voi vaatia enemmän jos kovempi pakkanen tms. Auto pysyy lämpimänä 30 minuuttia käskystä. Voit antaa uuden käskyn muutaman kerran, jonkun parin tunnin (~4 käskyn) jälkeen auto ei enää esilämmitä enempää ennen seuraavaa ajokertaa.

eli juuri kuten tähänkin asti olet toiminut

ttkanen kirjoitti: 23 Loka 2018, 09:03 Olen huomannut nyt sen, että vaikka auto on (mukana tulleessa) laturissa kiinni, niin jos 10 min ennen lähtöä laitan sovelluksesta (tai avaimen tähtinappulasta) "Climatise now" -päälle, niin ohjaamo kyllä ehtii lämmetä ok, mutta lämmitys kuluttaa aika paljon akustoa. Ja jostain syystä latausta ei tapahdu ollenkaan lämmityksen ollessa päällä, vaikka auto tosiaan on koko ajan piuhassa. Onko tuo vika vai ominaisuus?
Ominaisuus. Sulla tulee vähemmän tehoa seinästä kuin mitä menee lämppärin käyttöön. 16A latauksessa ero on pienempi ja auton vakiolatausvehkeellä suurempi.

Lämpötilan nosto kuluttaa paljon tehoa, ylläpito vähemmän, joten jos laitat esilämmityksen 30 minuuttia ennen, niin sun akku ehkä vähän latautuu taas täyteen päin ennen kuin ehdit lähteä. Riippuu taas latauksen nopeudessa, käytännössä vasta 16A latausvehkeellä akku on lähtiessä täynnä, kovia pakkasia lukuun ottamatta.
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

Homma pelaa itselläkin juuri kuten Inaukkar kertoo, eli kannattaa laittaa lämmitys päälle 20-30 minuuttia ennen lähtöä. Mutta jos sinulla ei laturi työnnä lainkaan lisää virtaa autoon lämmityksen aikana niin jotakin on vialla. Itsellä ainakin vakiolaturin valojen perusteella lataus alkaa lähes heti lämmityksen kytkeytymisen jälkeen ja napsahtaa poikki kun ovet autosta avaa.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Kyllä pitäisi mennä lataus päälle samantien, kun auto aloittaa lämmityksen. Näin ainakin täällä tapahtuu. Kyllä tuossa joku vika on, jos tosiaan lataus ei ala lämmityksen alkaessa.

"Charge immediately" viittaa siihen, että ladataan akku heti, kun tullaan kotiin ja laitetaan auto piuhaan. Ja siis kyse ihan normaalista akun latauksesta, ei lataus lämmityksen aikana. Tämän voi myös laittaa niin, että lataa myös vasta myöhemmin vaikka yöllä.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
ttkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 21 Syys 2015, 12:41

Jep, ongelma on nimenomaan se, että laturin valojen perusteella latausta ei tapahdu ollenkaan lämmityksen ollessa käynnissä. Täytyypä vielä tutkia lisää mistä moinen johtuu. Muistaakseni toimii niin, että jos napsautan avaimesta auton lukituksen auki, ja takaisin kiinni, niin lataus lähtee päälle.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

mj1973 kirjoitti: 11 Syys 2018, 13:33 4 litraa/100 km menee enemmän, kallista on! Niin 10-11 km pätkällä ja latasi 20% akkua eli noin 6-8 km ajot sähköllä kesäkelissä, talvella 4-6 km.

Vähän pyöristäen saat kahdella litralla ladattua (50 km latausta ajaessa) noin 35 km sähköajoa. Onko laskut oikein, että tämä olisi vain 5,7 L/100km muutettuna bensalla ajoiksi? Silloin maantiellä kannattasi ladata, ettei tarvi kaupungissa ajaa noin 7 L/100km kulutuksella... vai unohdanko tästä jotain...?
Nyt tuli vihdoin testattua tuota boldattua kohtaa... Eli kaksi identtistä ajoa peräkkäin samoissa olosuhteissa, molemmissa lähdetään liikkeelle hybriditilasta akku tyhjänä (akun varaustaso noin 9%). Kaupunkiajo sekä 50-nopeuden tasaista ajoa havemmilla pysähdyksillä että 40-nopeuden kiihdytystä-jarrutusta korttelialueella:

1. Motarilla latausta battery controllilla 13 km kulutuksella 10,5L/100km, jonka päälle kaupunkiajoa Max E-drivellä akku tyhjäksi (eli noin 9%:iin, samaan, mistä kaupunkiajoa alkoi) => pääsi 8 km ja kulutus tietenkin nolla.

2. Koko matka hybriditilassa, motarilla 13 km kulutuksella 6,7L/100km, jonka päälle kaupunkiajoa tasan sama pätkä kuin ykkösessä eli 8 km kulutus 6,5L/100km.

No kummassa kulutus oli alempi, kannattaako akkua ladata bensalla kaupunkiajoa varten?
Ekassa keskikulutus koko matkalle 6,5L/100km ja toisessa 6,6L/100km, virhetekijät huomioiden sanoisin tuloksen olleen tasapeli. Jos tykkää kaupungissa ajaa pelkällä sähköllä, voi ladata, mutta vain sen verran kuin sitä korkeakulutuksista kaupunkiajoa tulee. Aina ei siis ole täysin kannattamatonta ladata bensalla.

Tällä kelillä motarilla sai noin 60% sähkökilometrejä / battery control -ladattu kilometri. Luulisin, että kylmemmässä tulee vähemmän lämmityksen takia ja lämpöisessä enemmän.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
ttkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 21 Syys 2015, 12:41

Olen ollut siinä luulossa, että jos ajaa Auto-edrive tilassa ja pitää navigaattorin päällä, niin sähkön kulutus optimoitaisiin siten, että akku on jotakuinkin tyhjä kun on perillä määränpäässä. Ajelen melkein päivittäin Hki-Porvoo väliä, ja jos näin toimin, saattaa Helsingistä lähdettäessä akkua olla kotipihassa vaikka 60% jäljellä, riippumatta siitä että valitsenko osoitteen syöttämällä sen navigaattoriin tai valmiiksi tallennetun kotiosoitteen.

Pitääkö joku asetus olla jostain valittuna, että akku menisi automaattisesti jotakuinkin tyhjäksi tuolla matkalla? Toki meneehän se niinkin, että ajaa alkumatkan täydellä sähköllä ja loput bensalla, mutta mielekkäämpää olisi optimointi reitin mukaan.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Ei ole asetusta, noin se toimii. Pitää itse max edrivellä ajaa akku tyhjäksi.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

ttkanen kirjoitti: 30 Loka 2018, 09:37 Olen ollut siinä luulossa, että jos ajaa Auto-edrive tilassa ja pitää navigaattorin päällä, niin sähkön kulutus optimoitaisiin siten, että akku on jotakuinkin tyhjä kun on perillä määränpäässä. Ajelen melkein päivittäin Hki-Porvoo väliä, ja jos näin toimin, saattaa Helsingistä lähdettäessä akkua olla kotipihassa vaikka 60% jäljellä, riippumatta siitä että valitsenko osoitteen syöttämällä sen navigaattoriin tai valmiiksi tallennetun kotiosoitteen.

Pitääkö joku asetus olla jostain valittuna, että akku menisi automaattisesti jotakuinkin tyhjäksi tuolla matkalla? Toki meneehän se niinkin, että ajaa alkumatkan täydellä sähköllä ja loput bensalla, mutta mielekkäämpää olisi optimointi reitin mukaan.
On siinä asetus: EcoPro ajotila, niin se optimoi akun kulutuksen Naviin laitetun määränpään mukaan.
Minulla aina max 1km jäljellä kohteessa, yleensä 0km.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

gestapo kirjoitti: 31 Loka 2018, 06:46 On siinä asetus: EcoPro ajotila, niin se optimoi akun kulutuksen Naviin laitetun määränpään mukaan.
Optimoi myös comfortilla, mutta jos ajopätkä on lähes pelkästään vaihdikasta motaria, niin se auto ei siellä sähköajoon livahda. Se mun nähdäkseni tässä nyt se "ongelma" .. että taajama-ajo ei riitä tyhjentämään akkuja ja motarilla auto ei pelkkää sähköä halua käyttää.
ttkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 21 Syys 2015, 12:41

Kiitos tiedoista. Joo, nimenomaan tuo moottoritien suuri osuus matkasta lienee minulla se syy, ettei optimointia tapahdu niin kuin toivoisi. Mutta eipä tuo nyt suuri vaiva ole moodia itse vaihdella.
sportpug
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 19:07
Auto: BMW M

ttkanen kirjoitti: 31 Loka 2018, 08:20 Kiitos tiedoista. Joo, nimenomaan tuo moottoritien suuri osuus matkasta lienee minulla se syy, ettei optimointia tapahdu niin kuin toivoisi. Mutta eipä tuo nyt suuri vaiva ole moodia itse vaihdella.
Paljonko muuten tulee kulutusta Helsinki - Porvoo pätkälle? Itsellä harkinnassa vastaava auto tismalleen samalle matkalle. Kaupunkiajoa ei käytönnässä tulisi kuin alun siirtymä kehätielle ja siitä sitten moottoritie plus Porvoon päässä muutama hassu kilometri kaupunkia.
ttkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 21 Syys 2015, 12:41

Pasila-Porvoo väliä ajelen, matkan kulutus auton mittarin mukaan mitenkään suuremmin säästelemättä ajaen parhaimmillaan vähän alle 3l/100 km ja pahimmillaan n. 4,5l/100km.
alspe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Loka 2018, 09:12

Päivää foorumille uudelta käyttäjältä. Piti tännekin rekisteröityä koska näyttää olevan enemmän juttua mm. hybrideistä kuin BTCF-foorumilla.

9kk sitten päivitin autoni minulle "uuteen" joka on nyt 222tkm ajettu F10 vm. 2011 520d.
Aivan pähkähullu hintainen auto minulle tämä 530e, mutta ajatus on pyörinyt viime viikot 330e ja nyt 530e ympärillä. Ajoprofiilini on aika hyvin hybridiin sopiva, ajamme n. 30tkm vuodessa josta karkeasti 10tkm pientä kaupunkipyöritystä, 10tkm 20-30km suuntaansa siivuja ja loput 10tkm minun satunnaisia työreissua á 100-200 tkm suuntaansa. 520d:lla kuvittelin ajokustannusten olevan minimaalisia koska tosi pienellä menee maantiellä. Kaupunkipyörityksessä iso auto kuitenkin vie 8-10l/100km lukemia. Joka päivä ajellaan Tampereella 20-50km/pv, useimmiten jotain 35km luokkaa johon 530e:n sähkökantama olisi juuri passeli, 330e:n vähän pieni.
Laskeskelin, että nykyinen kustannus autosta kuukaudessa on nykyisellä kovalla dieselin hinnalla 270€/kk, d-vero 56€/kk ja lainaakin makselen nykyisestä 280€/kk joten 600€/kk menee autoon. Huikee summa ihmisen palkasta josta toki osan kattaa työnantaja työreissujen muodossa.

Ajattelin kattavani 365pv vuodessa 35km/pv sähköllä eli säästöä syntyisi noin 1480€/v dieselin vähentymisessä ja 550€/v käyttöverossa eli pari tonnia vuodessa, siis 167€/kk. Käytännössä auton lainanmaksu samoilla kk-kuluilla, kuin nykyinen tilanne, voisi olla 465€/kk. Sähkönkulutus taloudessa toki vähän lisääntyy, mutta tätä en erityisemmin laske koska osan saisin työpaikalla ja osa saa mennä vaikka ekologisuuden piikkiin. Sähkönsiirto Tampereella on edullisella tasolla, 0,11€/kWh nyt siirto+energia. Tämä on tietenkin on todella niukka lainan lyhennys näin poskettoman hintaiseen autoon. Mutta miksi maksaisin polttoainemaksuja enkä lainaa kuollettaakseni itselle uutta "hightech-autoa"? Arvonalenema on varmasti huima, mutta omalla kohdalla en tätä näe ongelmana kun ajattelen 530e:ta ainakin 10v tähtäimellä. Auto kuin auto niin 10 vuodessa arvo laskee melko alas. Edellistä ´02 Passattia pidin 9 vuotta, 230-475tkm lukemat, mielummin pidän yhtä hyvänä kuin vaihtelen alvariinsa. Tosin viiden vuoden päästä bensan hinta saattaa olla kova, mutta vähemmän se kosahtaa hybridillä kuin bensa- tai dieselautolla?

Onko tässä ajatuksessani jotain sudenkuoppia mitä tulisi huomioita? Onko muita jotka ovat vaihtaneet F10:n esim. 530e:hen tai 330e:hen tai vaihtoehtoisesti 330e-mallin 530e:een? 330e olisi toki jonkin verran järkevämmän hintainen, mutta koko ei oikein nappaa. Turvaistuinikäisiä lapsia on kaksi, rattaille ei tarvetta. Lasten kasvaessa harrastusajot yms. eivät ainakaan vähene joten ajomäärän pienentyminen ei ole todennäköistä. Tällä hetkellä autonveron pienuus ja toisaalta kova polttoaineen hinta puoltaa kokoajan tätä hybridia ajatuksissani. 220tkm ajettuun nykyiseen autoon tulee varmasti vuosien mittaan yhtä sun toista remppaa, vähän ajettuun 530e malliin tuskin viiden vuoden sisään juuri mitään?
urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

alspe kirjoitti: 31 Loka 2018, 22:18 Onko tässä ajatuksessani jotain sudenkuoppia mitä tulisi huomioita? Onko muita jotka ovat vaihtaneet F10:n esim. 530e:hen tai 330e:hen tai vaihtoehtoisesti 330e-mallin 530e:een? 330e olisi toki jonkin verran järkevämmän hintainen, mutta koko ei oikein nappaa. Turvaistuinikäisiä lapsia on kaksi, rattaille ei tarvetta. Lasten kasvaessa harrastusajot yms. eivät ainakaan vähene joten ajomäärän pienentyminen ei ole todennäköistä. Tällä hetkellä autonveron pienuus ja toisaalta kova polttoaineen hinta puoltaa kokoajan tätä hybridia ajatuksissani. 220tkm ajettuun nykyiseen autoon tulee varmasti vuosien mittaan yhtä sun toista remppaa, vähän ajettuun 530e malliin tuskin viiden vuoden sisään juuri mitään?
530e tavaratila on todella pieni, huomioi ainakin tämä jos perheessä on 2 pientä lasta ja meinaat autoa pitää 10v.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

alspe kirjoitti: 31 Loka 2018, 22:18 ...
9kk sitten päivitin autoni minulle "uuteen" joka on nyt 222tkm ajettu F10 vm. 2011 520d.
Aivan pähkähullu hintainen auto minulle tämä 530e, mutta ajatus on pyörinyt viime viikot 330e ja nyt 530e ympärillä.
...
Tervetuloa keskusteluun!

Vaikea antaa mitään järkiperusteita tämmösiin täydellisiin tunnehommiin. Jälleenmyyntiarvo näissä on mun silmään täysi mysteeri, mutta niin on uusissa diesel-autoissakin, jos ajattelee pitävänsä vaikkapa 5 vuotta. Varmaa on se, että näitä yksi toista parempia hybridejä tulee markkinoille koko ajan, että paljosta et jää paitsi, vaikka et juuri tähän tartu. Vuosi vuodelta valikoima kasvaa. Mutta jos tekee mieli juuri nyt, niin mikäs siinä :drink:

Käytännöllisyyden kannalta kontti ja polttoainetankki kärsivät. Farkkua olen muutamasti kaivannut, nyt varsinkin muuton ja rakentamisen aikana, mutta sellaista tilannetta ei ole tullut vastaan, että normaalin sedanin kontti riittäisi mutta tämän hybridin ei. Polttoainetankki on myös pieni, että jos tulee pitkää ajoa, niin suunnilleen 600 km menee tankilla. Sun 520d menee helposti sen 1000 km per tankki. Jos sun nykyinen on takaveto, niin tiedät mihin ryhdyt sen suhteen.

Ota ihmeessä pidempään koeajoon ja ajele reittejä joita normaalisti pyörit.
alspe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Loka 2018, 09:12

lnaukkar kirjoitti: 01 Marras 2018, 09:31 Vaikea antaa mitään järkiperusteita tämmösiin täydellisiin tunnehommiin. Jälleenmyyntiarvo näissä on mun silmään täysi mysteeri, mutta niin on uusissa diesel-autoissakin, jos ajattelee pitävänsä vaikkapa 5 vuotta. Varmaa on se, että näitä yksi toista parempia hybridejä tulee markkinoille koko ajan, että paljosta et jää paitsi, vaikka et juuri tähän tartu. Vuosi vuodelta valikoima kasvaa. Mutta jos tekee mieli juuri nyt, niin mikäs siinä :drink:

Käytännöllisyyden kannalta kontti ja polttoainetankki kärsivät. Farkkua olen muutamasti kaivannut, nyt varsinkin muuton ja rakentamisen aikana, mutta sellaista tilannetta ei ole tullut vastaan, että normaalin sedanin kontti riittäisi mutta tämän hybridin ei. Polttoainetankki on myös pieni, että jos tulee pitkää ajoa, niin suunnilleen 600 km menee tankilla. Sun 520d menee helposti sen 1000 km per tankki. Jos sun nykyinen on takaveto, niin tiedät mihin ryhdyt sen suhteen.

Ota ihmeessä pidempään koeajoon ja ajele reittejä joita normaalisti pyörit.
Minulle tämä ei ole täydellinen tunnehomma koska ajatus sikisi oikeastaan käyttösäästöistä eikä niinkään tarpeesta saada uusi kallis auto. Olemassaoleva F10 on mieleinen auto, mutta käytännössä vie yli 300€/kk polttoainetta + käyttöveroa, se harmittaa.
Nykyinen tilanne on oikeastaan ensimmäinen kerta kun ihmiset pystyvät ostamaan uudemman auton (hybridit) lisäämättä kk-kulujaan. Aiemmin auton hankinnasta on aina saanut maksaa ja karvaasti koska otat minkä tahansa 2000-luvun auton niin saman verran ne vie polttoainetta kun paino-, koko- ja teholuokka lukitaan.

Polttoainesäiliö ei tule ongelmaksi kun 99% ajoista on Tampereella tai sitten Tampereelta kohti Hkiä, turkua tai muuta kaupunkia. Mökkiä ei ole enkä lapissa ole käynyt, enkä käy. :lol:

Tavaroita meillä harvemmin on kontintäydeltä, lentokentälle meno laukkujen kanssa saattaa tulla ongelmaksi, mutta pääseehän sinne muullakin tavalla.

Kolme asiaa mikä ajatuksiani nyt puoltaa ovat:
kk-kuluja nostamatta saan
1) uuden auton
2) vähennän seur. 5v remonttiriskiä olennaisesti (N47D20 kone nykyisessä)
3) saan karvalakkivarustellun vaihdettua "ökyvarusteltuun"
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

alspe kirjoitti: 01 Marras 2018, 13:05
lnaukkar kirjoitti: 01 Marras 2018, 09:31 Vaikea antaa mitään järkiperusteita tämmösiin täydellisiin tunnehommiin. Jälleenmyyntiarvo näissä on mun silmään täysi mysteeri, mutta niin on uusissa diesel-autoissakin, jos ajattelee pitävänsä vaikkapa 5 vuotta. Varmaa on se, että näitä yksi toista parempia hybridejä tulee markkinoille koko ajan, että paljosta et jää paitsi, vaikka et juuri tähän tartu. Vuosi vuodelta valikoima kasvaa. Mutta jos tekee mieli juuri nyt, niin mikäs siinä :drink:

Käytännöllisyyden kannalta kontti ja polttoainetankki kärsivät. Farkkua olen muutamasti kaivannut, nyt varsinkin muuton ja rakentamisen aikana, mutta sellaista tilannetta ei ole tullut vastaan, että normaalin sedanin kontti riittäisi mutta tämän hybridin ei. Polttoainetankki on myös pieni, että jos tulee pitkää ajoa, niin suunnilleen 600 km menee tankilla. Sun 520d menee helposti sen 1000 km per tankki. Jos sun nykyinen on takaveto, niin tiedät mihin ryhdyt sen suhteen.

Ota ihmeessä pidempään koeajoon ja ajele reittejä joita normaalisti pyörit.
Minulle tämä ei ole täydellinen tunnehomma koska ajatus sikisi oikeastaan käyttösäästöistä eikä niinkään tarpeesta saada uusi kallis auto. Olemassaoleva F10 on mieleinen auto, mutta käytännössä vie yli 300€/kk polttoainetta + käyttöveroa, se harmittaa.
Nykyinen tilanne on oikeastaan ensimmäinen kerta kun ihmiset pystyvät ostamaan uudemman auton (hybridit) lisäämättä kk-kulujaan. Aiemmin auton hankinnasta on aina saanut maksaa ja karvaasti koska otat minkä tahansa 2000-luvun auton niin saman verran ne vie polttoainetta kun paino-, koko- ja teholuokka lukitaan.

Polttoainesäiliö ei tule ongelmaksi kun 99% ajoista on Tampereella tai sitten Tampereelta kohti Hkiä, turkua tai muuta kaupunkia. Mökkiä ei ole enkä lapissa ole käynyt, enkä käy. :lol:

Tavaroita meillä harvemmin on kontintäydeltä, lentokentälle meno laukkujen kanssa saattaa tulla ongelmaksi, mutta pääseehän sinne muullakin tavalla.

Kolme asiaa mikä ajatuksiani nyt puoltaa ovat:
kk-kuluja nostamatta saan
1) uuden auton
2) vähennän seur. 5v remonttiriskiä olennaisesti (N47D20 kone nykyisessä)
3) saan karvalakkivarustellun vaihdettua "ökyvarusteltuun"

Anna mennä, siinähän sulla on hyvät perustelut jos sellaisia tarvitset. Hyvä sijoitus auto on hyvin harvassa tapauksessa joten aika näyttää sitten miten laskelmasi toteutuivat :thuup:
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
urandom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2017, 09:31

alspe kirjoitti: 01 Marras 2018, 13:05 Minulle tämä ei ole täydellinen tunnehomma koska ajatus sikisi oikeastaan käyttösäästöistä eikä niinkään tarpeesta saada uusi kallis auto. Olemassaoleva F10 on mieleinen auto, mutta käytännössä vie yli 300€/kk polttoainetta + käyttöveroa, se harmittaa.
Melkein voin taata että tässä kaupassa ei ole järkeä. Toi excelin pyörittely lähinnä on itsensä huijaamista. Autokuumeeseen ei auta kuin uusi auto :drink:

Jos haluat minimoida kulut niin ota halvin liisari mitä saat ja mihin perhe mahtuu ja liikut sillä onnellisesti ja halvalla ilman mitään yllätyksiä :rolle:
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

urandom kirjoitti: 01 Marras 2018, 13:27
alspe kirjoitti: 01 Marras 2018, 13:05 Minulle tämä ei ole täydellinen tunnehomma koska ajatus sikisi oikeastaan käyttösäästöistä eikä niinkään tarpeesta saada uusi kallis auto. Olemassaoleva F10 on mieleinen auto, mutta käytännössä vie yli 300€/kk polttoainetta + käyttöveroa, se harmittaa.
Melkein voin taata että tässä kaupassa ei ole järkeä. Toi excelin pyörittely lähinnä on itsensä huijaamista. Autokuumeeseen ei auta kuin uusi auto :drink:

Jos haluat minimoida kulut niin ota halvin liisari mitä saat ja mihin perhe mahtuu ja liikut sillä onnellisesti ja halvalla ilman mitään yllätyksiä :rolle:
Jep, tuollainen n. 70 000 euron uusi auto menettää arvoaan sellaisia summia ekat vuodet, että käyttökuluilla ei ole siinä yhtälössä enää mitään merkitystä. Tietysti jos katsoo vain kuukauden kuluja, niin asian saa pyöriteltyä ihan miten haluaa. Sen takia itse kutsun näitä suoraan fiilismaailman hommiksi.
alspe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Loka 2018, 09:12

^ totta, että auton arvo ja sen alenema on hurjaa luokkaa.
Kuten sanoin, aikoisin pitää autoa min. 10v ellei mitään teleporttikaappeja tule markkinoille sitä ennen.
Jos veivaan 10 vuodessa nykyiseen autoon mittariin 300tkm lisää niin kymmenen vuoden käyttö-+ lainakulut on 59280€ (laskin lainani ja käytön nykyisillä hinnoilla). Auton arvo 2028 vuonna ehkä 3k€.

Jos ajan 2017 (40tkm ajettu)? 530e:lla kymmenen vuotta niin käyttö- sekä lainakulut voisi olla ~81 000€. Auton arvo vuonna 2028? 10k€?
Näillä itsensä kusetuslaskelmilla :tong: kymmenen vuoden päästä 530e:n hankinta ja käyttö olisi noin 10k€ kalliimpi vaihtoehto 10v mittaan. Eli tonni vuodessa, vajaa satanen kuussa. Varmaan on feelua laskelmissa, mutta paljonko... Ja ei, en ostaisi tällaista autoa jos aikoisin vaihtaa muutaman vuoden päästä.
Vastaa Viestiin