530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Kyllähän se range laskee mitä enemmän pakkasta -- auton lämmitys vie paljon puhtia ja toisaalta pakkasella myös kulutus nousee (esim. ilmanvastus kasvaa, rengaspaine laskee). Ja kun pakkanen kiristyy, niin akun lämmitys kestää yhä kauemmin. Sähkökantama on käytössä vasta kun akku on lämmin. Polttomoottoria se varmasti myös pitää jollain tavalla käyttövalmiina, joten sen lämmitys on oma juttunsa. Toisaalta, polttomoottori kerää hyvin lämpöä ennen kuin akku on lämmennyt ja "täysi" sähköajo päällä.

Jos lähtee liikkeelle lämmitetystä tallista, niin lyhyellä matkalla on huima ero kulutuksessa.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Nyt -10 ja range on 20km akun 100% varauksella. Yllättäen kyllä heittää heti lähdöstä auto e-driven päälle. Tosin pienikin kiihdytys ja vaihdetaan heti bensalle eikä hevin palata sähkölle. Max e-driveä ei pysty valitsemaan.
kfr60
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013, 10:51
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Espoo

Sama oli minullakin tänä aamuna. Auto piuhassa kiinni, esilämmitys päällä lähtöaikaan säädettynä. Kaikki toimi loistavasti. Auto lämmin ja pysyi lämpimänä ajon aikana. Auto edrive heti päällä. Toki ulos sai vain pienen tehon. Kehä1:llä ja sitä seuraavalla Turun motarin pätkällä bensalle. Mutta kun tuli ylös rampista laittoi taas edriven päälle. Hienosti sujui minusta koko aamun ajo. Toki tuo range pienenee. Mutta kokonaiskulutus pysyi silti n 2 l/100 km, joka ei ole paha.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Krattis kirjoitti: 04 Helmi 2018, 23:09 Auto kävi huollossa vuoden alussa, siihen ajetiin uusin softa.
Oliko mitään puhetta kuinka uusi softa ja mitä muutoksia? Meinaan, että pitäisikö päivittää muidenkin...
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Tulin kurkanneeksi aamulla äppiä juuri vähän ennen lähtöä, kun autossa oli lähtöaikaan ajastettu lämmitys. Siinä vaiheessa auton akku oli 100%, tila "lataa" ja "lataus valmis" arvio näytti 3 minuuttia tulevaisuuteen. Ulkolämpötila oli -8. Autossa lämpötila oli asetettu 22. Näin siis BMW wallboxiin kytkettynä.
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Hybridiauton latauksesta yleensä: millaisia kWh määriä vuorokautta kohden hybridin lataukset näin talvella keskimäärin kuluttavat, silloin kun auto on "aktiivi" käytössä? Näkyykö näissä lukemissa eroja sään ja pakkaslukemien suhteen? Entä onko Wallbox -systeemeissä sisäänrakennettua kWh mittausta?
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

530e:n akkuun menee pistorasian ja latausjohdon välistä mitattuna tyhjästä täyteen noin 9,4 kW, enkä huomannut tässä eroa syksyn ja talven välillä. Luku vaihtelee jonkin verran, vaikka lataus aloitetaan samoista prosenteista. Eli siis niin paljon menee, kuin lataa.

Tietenkin auto kuluttaa enemmän talvella per km kuin lämpimämmässä. Paha sanoa paljonko, koska 530e:ssa on ihan surkea sähkön kulutuksen seuranta, tai oikeastaan sitä ei ole... 🙄
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

jpk kirjoitti: 07 Helmi 2018, 17:51 Hybridiauton latauksesta yleensä: millaisia kWh määriä vuorokautta kohden hybridin lataukset näin talvella keskimäärin kuluttavat, silloin kun auto on "aktiivi" käytössä? Näkyykö näissä lukemissa eroja sään ja pakkaslukemien suhteen? Entä onko Wallbox -systeemeissä sisäänrakennettua kWh mittausta?
Voit sä varmaan jollain näppituntumalla lätkäistä vaikka 1 kWh verran ylimääräistä aina kun esilämmität auton pakkasella piuha seinässä. Muutenhan se on auton akun koko kertaa monestiko lataat tyhjästä täyteen ...

Ja kWh-mittari ei maksa montaa euroa, jos sulla on jo sähkäri paikalla.
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Tässä yksi vaihtoehto Tuulilasista muuttaa lämpötolppa latauskäyttöön. Ja tuon kWh-mittarin saa Biltemasta puoleen hintaan.
http://www.tuulilasi.fi/blogit/sahkolin ... e-16330-eu
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

lnaukkar kirjoitti: 07 Helmi 2018, 18:21
jpk kirjoitti: 07 Helmi 2018, 17:51 Hybridiauton latauksesta yleensä: millaisia kWh määriä vuorokautta kohden hybridin lataukset näin talvella keskimäärin kuluttavat, silloin kun auto on "aktiivi" käytössä? Näkyykö näissä lukemissa eroja sään ja pakkaslukemien suhteen? Entä onko Wallbox -systeemeissä sisäänrakennettua kWh mittausta?
Voit sä varmaan jollain näppituntumalla lätkäistä vaikka 1 kWh verran ylimääräistä aina kun esilämmität auton pakkasella piuha seinässä. Muutenhan se on auton akun koko kertaa monestiko lataat tyhjästä täyteen ...

Ja kWh-mittari ei maksa montaa euroa, jos sulla on jo sähkäri paikalla.
Tämä menee nyt aika kauas tämän threadin otsikosta, mutta jatkan vielä latausjutusta:

Omalla kohdallani tilanne ei ole "akuutti", enemmän varautumista tulevaisuuteen talon sähköjen suhteen.
Järeämmät Wallboxit ovat kaiketi kolmivaihe -kytkentäisiä ja asiallinen kolmivaihe -energiamittari ei ihan irtoa kympeillä mutta jo reilulla satasella - no ei se tuollaisessa Wallbox projektissa silti ole kovin merkittävä lisä.
Wallboxit tällä erää eivät siis näytä sisältävän energiamittausta. Kun lataustarpeet etenkin taloyhtiöissä lisääntyvät, voisi olettaa, että Wallboxitkin jatkossa mittaisivat ja "raportoisivat" energiankäyttönsä jopa käyttäjäkohtaisesti. Ja ehkäpä autokin jatkossa pitää kirjaa sisään tulevasta latausenergiasta.

Hybridiauton lataustarve, ehkä siis n. 10 kWh päivää / yötä kohden, tuntuu äkkiseltään aika kohtuulliselta, mutta laajasti käytettynä juuri taloyhtiössä asettaa sähkösysteemit aika moisiin haasteisiin. Normaali kotitalous kuluttaa tyypillisesti sähköenergiaa ehkä n. 15 - 20 kWh päivässä (pois lukien lämmitys) eli hybridi tuo siihen n. 50 % lisän. Omakotitalossa latausjärjestelyt ovat yksinkertaisempia ja vähintäänkin maksaja on aina selvillä.
Krattis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 22:01
Auto: 530e M-Sport

mj1973 kirjoitti: 06 Helmi 2018, 17:30
Krattis kirjoitti: 04 Helmi 2018, 23:09 Auto kävi huollossa vuoden alussa, siihen ajetiin uusin softa.
Oliko mitään puhetta kuinka uusi softa ja mitä muutoksia? Meinaan, että pitäisikö päivittää muidenkin...
Laakkosella ajoivat uutta softaa, mitään merkittävää uutta en huomannut itse. Mikä versio, en tiedä.
530e M-Sport
Edellinen: 520 d xDrive M-Sport sedan
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jahas 14 400 km ajettu ja ekan kerran "Voimalinja. Ota yhteys huoltoon" tms. Virrat käytin pois niin herja katosi. Tapahtui iltapäivällä, joten ehdin jo varata tiistaiksi huollon.

Ensimmäinen ajatus oli että toivottavasti uudet softat autoon.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Toivottavasti menee pelkällä softapäivityksellä, huoltoraporttia odotellaan... 😉
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

jpk kirjoitti: 07 Helmi 2018, 17:51 Hybridiauton latauksesta yleensä: millaisia kWh määriä vuorokautta kohden hybridin lataukset näin talvella keskimäärin kuluttavat, silloin kun auto on "aktiivi" käytössä? Näkyykö näissä lukemissa eroja sään ja pakkaslukemien suhteen? Entä onko Wallbox -systeemeissä sisäänrakennettua kWh mittausta?
Tulipa tästä mieleen. Katselin tuossa jokunen päivä sitten käyttämäni sähkönsiirtoyhtiön tarjoamaa kulutusraporttia. Vertailin toteutuneita kulutuksia kuluneen 5 vuoden ajalta.
Totesin että ainakin tällaisessa omakotitalossa jossa vuosikulutus on tuona aikana ollut 12t-13t kwh/vuosi, ei hybridin säännöllinen lataus ja lämmitys/viilennys näy millään tavalla. Se ei näy edes kesäkuukausien kulutuksessa, jolloin kulutukset ovat pienimmillään.
No, toki se sähköä kuluttaa se auton lataus mutta ainakin tällä tavoin kokonaisuutta tarkastellen auton lataus ei näy kokonaiskulutuksessa millään tavoin jolla olisi käytännön merkitystä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

jva kirjoitti: 10 Helmi 2018, 15:25Tulipa tästä mieleen. Katselin tuossa jokunen päivä sitten käyttämäni sähkönsiirtoyhtiön tarjoamaa kulutusraporttia. Vertailin toteutuneita kulutuksia kuluneen 5 vuoden ajalta.
Totesin että ainakin tällaisessa omakotitalossa jossa vuosikulutus on tuona aikana ollut 12t-13t kwh/vuosi, ei hybridin säännöllinen lataus ja lämmitys/viilennys näy millään tavalla. Se ei näy edes kesäkuukausien kulutuksessa, jolloin kulutukset ovat pienimmillään.
No, toki se sähköä kuluttaa se auton lataus mutta ainakin tällä tavoin kokonaisuutta tarkastellen auton lataus ei näy kokonaiskulutuksessa millään tavoin jolla olisi käytännön merkitystä.
Tulipa mieleen että olen 420d tankannut aina pankkikortilla ja ei näy lompakossa millään tavalla eikä kustannuksilla minulle mitään käytännön merkitystä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jeah. Mulla on keskikulutus nyt omistusajalta 4,9 litraa satasella tämän kanssa. Sen lisäksi sähköä menee about 20 eurolla kuukaudessa. Edelliseen lähes 8 litraa satasella 520dx verrattuna tämä on niin halpaa että naurattaa.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

salmol kirjoitti: 10 Helmi 2018, 19:33
jva kirjoitti: 10 Helmi 2018, 15:25Tulipa tästä mieleen. Katselin tuossa jokunen päivä sitten käyttämäni sähkönsiirtoyhtiön tarjoamaa kulutusraporttia. Vertailin toteutuneita kulutuksia kuluneen 5 vuoden ajalta.
Totesin että ainakin tällaisessa omakotitalossa jossa vuosikulutus on tuona aikana ollut 12t-13t kwh/vuosi, ei hybridin säännöllinen lataus ja lämmitys/viilennys näy millään tavalla. Se ei näy edes kesäkuukausien kulutuksessa, jolloin kulutukset ovat pienimmillään.
No, toki se sähköä kuluttaa se auton lataus mutta ainakin tällä tavoin kokonaisuutta tarkastellen auton lataus ei näy kokonaiskulutuksessa millään tavoin jolla olisi käytännön merkitystä.
Tulipa mieleen että olen 420d tankannut aina pankkikortilla ja ei näy lompakossa millään tavalla eikä kustannuksilla minulle mitään käytännön merkitystä.
Se on aina hienoa kun on järkevää antia keskusteluun :thuup:

Mutta ilman muuta hienoa että kortissasi pitoa riittää :thup:

Se ei nyt kuitenkaan ollut tässä pointti, vaan se että kun kilsoista noin 90% tulee kaupunkiajosta jonka voi ajaa pääosin sähköllä, niin se vaikuttaisi olevan suhteellisen edullista.
Peximan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 20:09
Auto: G30 530e

Hei kaikille. Ajattelin tuoreena foorumin jäsenenä jakaa omat ei niin positiiviset kokemukset autosta.

Uuden auton luovutusta seuraavana päivänä näytölle ilmestyi pian ajoon lähdön jälkeen ilmoitus "Adaptiivinen valojärjestelmä viallinen". Ajokissa siis adaptiiviset led-ajovalot ja lähtö kotoa tapahtui pimeän aikaan. Myös Connected Drive palvelua ei pystynyt millään kytkemään tähän yksilöön, vahvistuskoodin lähetys autoon ei kotikonstein onnistunut.

Huollossa vianetsintä paikallisti valojen oireet joko oikeaan ajovaloumpioon tai kyseisen puolen ohjainlaitteelle. Työohjeena valojen ohjainlaitteiden vaihto ristiin vasemmalta oikealle ja uudelleen ohjelmointi. Kolmen koeajolenkin jälkeen vika ei ole uusiutunut.

Connected drive saatiin kuntoon huollon puheiden mukaan Saksan päästä pakottamalla vahvistuskoodi autoon. Liittivät siis auton manuaalisesti meikäläisen connected drive profiiliin.

Haen huomenna vihdoin auton huollosta. Toivotaan ettei valojen osalta vika uusiudu ja nuo huollon toimenpiteet olivat riittävät. Laitellaan viestiä tännekin kokemuksista näiden ja muiden juttujenkin osalta.

Muilta osin kokemukset autosta pitkälti positiiviset ja samansuuntaiset muiden foorumille kirjoitelleiden kanssa! :)
antti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Helmi 2018, 13:33

Onko kellään tietoa koska 530e saa luvatun langattoman latausmahdollisuuden?
Olen käynyt kauppaa hieromassa autosta, mutta se langaton lataus on se juttu joka pitää saada.
Kauppiaan mukaan on tulossa 2018, eikä sitä pysty jäkiasentamaan...
Netistä löytyy esittelyvideoita ja kuvia.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

En ole nähnyt mitään virallista tietoa. Aiemmin markkinoitiin että tulee saataville 2018 ... mutta mitä lie sitten oikeasti tapahtuu. Saanko tiedustella miksi ominaisuus tuntuu kynnyskysymykseltä?
Vastaa Viestiin