26 kilsaa mennyt näillä keleillä comfortilla ja max edrivellä. Kaupunkipyöritystä pääasiassa.
edit: auton arvio 31 kilsaa.
530e kokemuksia ja keskustelua
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Aika jännästi menee arvioitu kantama latauksen aikana: Ihan lopussa näyttää ennen latauksen päättymistä (prosentit 98-99) aika lähellä todellista noin 24-26 km, eli tämän pääsen täydellä akulla. Kun lataus loppuu eli 100% tulee täyteen, kantama-arvio pomppaa sillä hetkellä 31 km. Mikäköhän bemu-lisä tämä on?
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
Vastaa hyvin myös minun kokemuksia elokuusta alkaen. Itseasiassa eksyin tänne etsiessäni vinkkejä, voisiko matkaa jotenkin pidentää luvattuun 41 kilsaan?mj1973 kirjoitti:26 kilsaa mennyt näillä keleillä comfortilla ja max edrivellä. Kaupunkipyöritystä pääasiassa.
edit: auton arvio 31 kilsaa.
Auto on erittäin hyvä ja laadukas, mutta akuston kesto on vahva pettymys. Aiempi ladattava hybridini tuntui myös lataavan paremmin, tätä en pysty vahvistamaan. Lämpötilat eivät pääkaupunkiseudulla ole vielä vaikuttaneet matkaan merkittävästi. Mittaan ajot sinänsä hauskalla osamatkatietokoneella, joka on varsin kätevä.
Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.
Onko jotain ideoita, miten päästä yli 40 kilsan sähköllä?
Toinen kysymys liittyy dataan, käyttöliittymä on Ok, mutta haluaisin saada siitä enemmän dataa ja muokkasin sitä mielelläni. Liikkeessä kertoivat, että BMW ei tätä tue, onko se kuitenkin jotenkin kohtuullisilla ponnistuksilla mahdollista?
Lopultahan se on tietysti avattavissa, kuten kaikki tietotekniset järjestelmät
Kulutusmittauksethan suoritetaan optimaalisissa olosuhteissa, optimaalisella nopeudella kylmän, kuuman, liikennevalon, loskan, ruuhkan, yms. häiritsemättä pihistämiseen erikoistuneen kuljettajan ajamana, ei kovin paljon yhteyttä pääkaupunkiseutulaiseen arkiliikenteeseen. Hybridiä teorian ja todellisuuden ero kohtelee todennäköisesti vähän eri tavalla kuin tavallista.PJX kirjoitti:Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Mitä tarkoittaa lataavan paremmin?PJX kirjoitti: Auto on erittäin hyvä ja laadukas, mutta akuston kesto on vahva pettymys. Aiempi ladattava hybridini tuntui myös lataavan paremmin, tätä en pysty vahvistamaan. Lämpötilat eivät pääkaupunkiseudulla ole vielä vaikuttaneet matkaan merkittävästi. Mittaan ajot sinänsä hauskalla osamatkatietokoneella, joka on varsin kätevä.
Onhan tuo kantama todella paljon jo liikkunut kesästä. 20 asteessa auto tarjosi 40-45 kilsan kantamia, nyt tässä nollan tienoolla kun liikutaan, niin enää 29-32 kilsan paikkeilla. Kun ajo on nurkka-ajoa plus kehätiet, niin aika realistiselta tuntunut omaan makuun.PJX kirjoitti: Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.
Näkee myös siitä, että kesällä duunimatkaan meni litra tai puolitoista satasella edes takas (auto edrive). Nyt sinne 2-3 litraa (50% battery charge) ja takaisin 5 (auto edrive). Auto latauksessa kotona ja esilämmitys (kesällä viilennys) on ajastettu kumpaankin suuntaan. Työmatka on 22 kilsaa.
Ja se mitä auto kantamaksi tarjoaa tai mitä se kuluttaa, niin riippuu ihan samalla tavalla sun ajotyylistä myös näillä sähkövehkeillä.
Kysymyshän on juurikin siitä, mihin oikeissa olosuhteissa todellisessa tieliikentessä Suomessa päädytään. Lupaus on annettu täällä ja yritys hyvin selvästi tahtoo näitä tietoja lainattavan. Ero laboratoriossa saavutetusta tuloksesta oikeaan tieliikenteeseen on juurikin kusetusta käyttäjän kannalta, jos käyttäjä ei voi päästä lähelläkään. Eihän tämä mitenkään uutta autojen kanssa ole. Mutta eron ollessa näin merkittävä, niin siihen pitää puuttua. Tässä ero on niin valtava, helposti 30-40%, ettei se enää ole hyväksyttävää, laboratorio tai ei.Wonderi kirjoitti:Kulutusmittauksethan suoritetaan optimaalisissa olosuhteissa, optimaalisella nopeudella kylmän, kuuman, liikennevalon, loskan, ruuhkan, yms. häiritsemättä pihistämiseen erikoistuneen kuljettajan ajamana, ei kovin paljon yhteyttä pääkaupunkiseutulaiseen arkiliikenteeseen. Hybridiä teorian ja todellisuuden ero kohtelee todennäköisesti vähän eri tavalla kuin tavallista.PJX kirjoitti:Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.
Noh jos edes jotenkin pääsisi parantamaan ajettua matkaa, mutta aika hiljaista tuntuu sen suhteen olevan ...
Autohan on muuten erinomainen, akkukesto vain todella suuri pettymys.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Ajoin just itselle poikkeavan matkan sähköllä. Eli tasausta 80 km/h maantieajoa ja pääsin 35 km, 2 km alussa ”lähiökatuja” + nousu mäen päälle ja pari 60-80 kiihdytystä maantiellä. Max edrive, enkä muistanut edes laittaa ecoprota päälle, vaan comfortilla mentiin. Asteita oli ulkona muutama aste.
Minusta pääsi pitkälle vs. luvattu ideaali.
edit: Ja siis kylmä vaikuttaa todellakin akun kestoon: huomasin pitkällä motaripätkällä, että ilmeisesti lämmitys söi akkua noin 20% muistaakseni tunnissa, vaikka koko ajan mentiin eteenpäin polttomoottorin avulla. Tämä siis näissä muutaman asteen plussakeleissä.
Minusta pääsi pitkälle vs. luvattu ideaali.
edit: Ja siis kylmä vaikuttaa todellakin akun kestoon: huomasin pitkällä motaripätkällä, että ilmeisesti lämmitys söi akkua noin 20% muistaakseni tunnissa, vaikka koko ajan mentiin eteenpäin polttomoottorin avulla. Tämä siis näissä muutaman asteen plussakeleissä.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
Lataavan paremmin eli tuottavan paremman hyötysuhteen jarrutuksen kautta latauksen muuttamisessa ajettaviksi kilometreiksi (Peougeot 508 RHX). Se myös oli säädetty niin, että jarrua tarvitsi normaalioloissa harvoin, koska lataus oikeasti hidasti vauhtia. Tästä ei ole kuitenkaan mitään mitattavissa olevaa näyttöä, vain tuntuma. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää onko empiiriselle havainnolle jotain katetta vai johtuuko se vain ajotuntumasta. Asiaa on kuitenkin mahdollista mitata, onkohan siitä jotain mittaustuloksia saatavilla? Varmaan ainakin auton ajosta lataustehoja on mitattu ...lnaukkar kirjoitti:Mitä tarkoittaa lataavan paremmin?PJX kirjoitti: Auto on erittäin hyvä ja laadukas, mutta akuston kesto on vahva pettymys. Aiempi ladattava hybridini tuntui myös lataavan paremmin, tätä en pysty vahvistamaan. Lämpötilat eivät pääkaupunkiseudulla ole vielä vaikuttaneet matkaan merkittävästi. Mittaan ajot sinänsä hauskalla osamatkatietokoneella, joka on varsin kätevä.
Onhan tuo kantama todella paljon jo liikkunut kesästä. 20 asteessa auto tarjosi 40-45 kilsan kantamia, nyt tässä nollan tienoolla kun liikutaan, niin enää 29-32 kilsan paikkeilla. Kun ajo on nurkka-ajoa plus kehätiet, niin aika realistiselta tuntunut omaan makuun.PJX kirjoitti: Tuo yli 40 kilsaa tuntuu suoraan sanoen lähinnä "puhtaalta kusetukselta", jopa siihen tasoon asti, että tekisi mieli harkita jotain toimia. En ole päässyt oikeastaan mitenkään 30 kilsan ylitse.
Näkee myös siitä, että kesällä duunimatkaan meni litra tai puolitoista satasella edes takas (auto edrive). Nyt sinne 2-3 litraa (50% battery charge) ja takaisin 5 (auto edrive). Auto latauksessa kotona ja esilämmitys (kesällä viilennys) on ajastettu kumpaankin suuntaan. Työmatka on 22 kilsaa.
Ja se mitä auto kantamaksi tarjoaa tai mitä se kuluttaa, niin riippuu ihan samalla tavalla sun ajotyylistä myös näillä sähkövehkeillä.
Oletko oikeasti päässyt yli 40 kilometrin säännöllisesti? Tämä siis normaaliajossa pelkällä sähköllä. Voi olla, että ilmat olivat jo kylmät elokuun lopussa. Ei ne tosin olleet tänä kesänä paljon lämpimmät missään vaiheessa
Tuo luku 29-32 kuulostaa juuri saman suuntaiselta näiden päivän arvolta. Arvioisin noin 28-30 km olevan tällä kelillä hyvä tulos. Tuossa oli pakkasyö, jonka jälkeen sähköajo ei edes käynnistynyt ja silloin tuntui, että jäätiin noin ala 20 km tuntumaan. Koska täytyi ajaa välillä bensalla, niin tarkkaa lukemaa ei ole.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
BMW i3 mallin recuperation näyttäisi olevan "up to 50kW" mutta esim. 530e tai 330e osalta en ole koskaan nähnyt missään mittauksia tai virallisia tietoja.PJX kirjoitti:Lataavan paremmin eli tuottavan paremman hyötysuhteen jarrutuksen kautta latauksen muuttamisessa ajettaviksi kilometreiksi (Peougeot 508 RHX). Se myös oli säädetty niin, että jarrua tarvitsi normaalioloissa harvoin, koska lataus oikeasti hidasti vauhtia. Tästä ei ole kuitenkaan mitään mitattavissa olevaa näyttöä, vain tuntuma. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää onko empiiriselle havainnolle jotain katetta vai johtuuko se vain ajotuntumasta. Asiaa on kuitenkin mahdollista mitata, onkohan siitä jotain mittaustuloksia saatavilla? Varmaan ainakin auton ajosta lataustehoja on mitattu ...
Puhuin siitä mitä auto arvioi kun latauksesta lähdetään eri lämpötiloissa. Ei tule ikinä ajettua max edrive -tilassa, joten ei sen tarkemmin havaintoja siitä.PJX kirjoitti: Oletko oikeasti päässyt yli 40 kilometrin säännöllisesti? Tämä siis normaaliajossa pelkällä sähköllä. Voi olla, että ilmat olivat jo kylmät elokuun lopussa. Ei ne tosin olleet tänä kesänä paljon lämpimmät missään vaiheessa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 30 Kesä 2017, 09:46
- Auto: BMW iX1, (2023)
Volvo V60 T8, (2021) - Paikkakunta: Kouvola
4 kuukautta ja 14800 km hybridi elämää takana. Sähköajoa ConnectedDrive portaalin mukaan 4840 km. Keskikulutus 5,3 l/100km ja 20,8 kwh/100 km. Auto latauksessa joka yö kotona ja päivällä parkkihallin ilmaisessa töpselissä. Auto oli kesärenkailla oikein mukava ajettava (m-sport) enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi. Talvirenkaisiin siirryttyä (18’ 245 leveät Hakkapeliitta 9) auto muuttui levottomaksi ja kulutus kasvoi. Viime viikkojen loskakelit myös saaneet aikaiseksi kaipauksen tunteen edellistä 5 sarjan nelivetoa kohtaan. Onneksi enää 4 kuukautta niin saa kesärenkaat alle. Yleistasolla kuitenkin tyytyväinen valintaan. Autoveron ja varsinkin lisävarusteiden autovero ohjasi minut hybridin puikkoihin ja myös vuotuinen vero on niin pieni että ei ole paluuta dieselin tai bensa laitteen omistajaksi. Koskakohan se hybridi nelikko tulisi saataville?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Mulla ei ollut edellisessä, mutta on ehkä paras valitsemistasi lisävarusteista. Moni aikaisemmin ärsyttävä pomppu suodattuu ihanasti pois (ei tarvi edes kiertää enää kaikkia), mutta alusta on kuitenkin jämäkän sporttinen. Poistaa kivirekifiiliksen mun mielestä. Kannattaa kokeillaDilbert1974 kirjoitti:enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
Siis eikös tästä nimenomaan ollut jätetty tuo adaptiivinen alusta pois?mj1973 kirjoitti:Mulla ei ollut edellisessä, mutta on ehkä paras valitsemistasi lisävarusteista. Moni aikaisemmin ärsyttävä pomppu suodattuu ihanasti pois (ei tarvi edes kiertää enää kaikkia), mutta alusta on kuitenkin jämäkän sporttinen. Poistaa kivirekifiiliksen mun mielestä. Kannattaa kokeillaDilbert1974 kirjoitti:enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
530e malliin DDC-alusta on myös ainoa vaihtis jos haluaa vähän lisää sporttisuutta, koska M-sport alustaa siihen ei ole tarjolla. Mutta ihan mukavuus edellä itse kuitenkin tuon DDC-alustan omaani ruksin. Ja kyllä välillä tulee ajettua sportillakinmj1973 kirjoitti:Mulla ei ollut edellisessä, mutta on ehkä paras valitsemistasi lisävarusteista. Moni aikaisemmin ärsyttävä pomppu suodattuu ihanasti pois (ei tarvi edes kiertää enää kaikkia), mutta alusta on kuitenkin jämäkän sporttinen. Poistaa kivirekifiiliksen mun mielestä. Kannattaa kokeillaDilbert1974 kirjoitti:enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi.
Itsellä nyt 6 tkm takana, ajoista puolet sähköllä ja puolet bensalla. Keskikulutus auton mukaan 3,6 l/100 km ja 22,3 kwh/100 km. Sähköllä pääsee nollakeleillä tuon n. 30 km yhdellä latauksella. Mielestäni hyvä suoritus kun kuitenkin rattia, penkkiä ym. lämmittelen ihan tavalliseen tapaan ja kaikki muukin sähköhärpäke on normaalisti päällä. Kesäkeleillä ecomoodilla ja todella tarkalla kaasunkäytöllä kun tarkoituksella testasin niin 47 km kulki auto sähköllä (vapaa tie ja nopeutta 70 km/h) mutta eihän tuo ole normaalia käyttöä tosinDilbert1974 kirjoitti:4 kuukautta ja 14800 km hybridi elämää takana. Sähköajoa ConnectedDrive portaalin mukaan 4840 km. Keskikulutus 5,3 l/100km ja 20,8 kwh/100 km. Auto latauksessa joka yö kotona ja päivällä parkkihallin ilmaisessa töpselissä. Auto oli kesärenkailla oikein mukava ajettava (m-sport) enkä myöskään ole kaivannut monien hehkuttamaa adaptiivista alustaa. Sitä ei myös ollut edellisissä autoissa joten en tiedä mistä olen jäänyt paitsi. Talvirenkaisiin siirryttyä (18’ 245 leveät Hakkapeliitta 9) auto muuttui levottomaksi ja kulutus kasvoi. Viime viikkojen loskakelit myös saaneet aikaiseksi kaipauksen tunteen edellistä 5 sarjan nelivetoa kohtaan. Onneksi enää 4 kuukautta niin saa kesärenkaat alle. Yleistasolla kuitenkin tyytyväinen valintaan. Autoveron ja varsinkin lisävarusteiden autovero ohjasi minut hybridin puikkoihin ja myös vuotuinen vero on niin pieni että ei ole paluuta dieselin tai bensa laitteen omistajaksi. Koskakohan se hybridi nelikko tulisi saataville?
Onko kellään tietoa, millä latausasteella auton saa vielä lämmittämään etänä? Itsellä käynnistyy ok jos akkua 50% mutta 30% korvilla ei enää lähde lämmittämään etäkäynnistyksellä. Noihin renkaisiin on vielä pakko kommentoida että itsekin pidin enemmän kesärenkaiden tarkkuudesta ajossa, mutta nyt kaikkien kommellusten jälkeen (tuolla viat osiossa tarkemmin) kitkojen hiljaisuus miellyttää kovasti vaikka tuntuma tiehen on paljon heikompi. Samoilla syillä kuin Dilbertkin tähän autoon pitkälti päätyi, itse ostopäätös keväällä syntyi. Jos tähän saisi tuon nelivedon ja vähän lisää sähköajokapasiteettia niin olisi loistava paketti...nyt vaan tosi hyvä
No, jos tuota vertaisi Dieselin kulutukseen, niin ei tuo nyt niin kovin erikoinen ole.TeeQ kirjoitti:Keskikulutus auton mukaan 3,6 l/100 km ja 22,3 kwh/100 km. Sähköllä pääsee nollakeleillä tuon n. 30 km yhdellä latauksella. Mielestäni hyvä suoritus kun kuitenkin rattia, penkkiä ym. lämmittelen ihan tavalliseen tapaan ja kaikki muukin sähköhärpäke on normaalisti päällä.
530e:
- Sähkö on 4,2 senttiä KWh ja bensa 1,404€/l (Neste Maunula)
= (1,404 * 3,6) + (0,042*22,3) = 5,05 € + 0,94 = 5,99€ / 100 km
20d:
- Diesel on 1,279€/l (Neste Maunula)
= 1,279 * 4,5 = 5,76€ / 100 km
Edellyttää tietysti että tuota sähköä on aina saatavilla, mitä ei tietysti aina ole. Toki myös tuo dieselin kulutus on arvio että kyseessä on ollut pääsääntöisesti maantieajoa matkanopeudella. Kaupungissa ei mene Diesel tuolla lukemalla, vie yleensä vähän yli 5l sataselle kaupungissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Sähkö on 10-30snt/kwh
Mistä saa 5snt sähköä?
Mistä saa 5snt sähköä?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Helsingistä. Mutta unohdin että päälle tulee sähkön siirto, eli sähköautoilu on laskelmaa kallimpaa.Kuudensuora kirjoitti:Sähkö on 10-30snt/kwh. Mistä saa 5snt sähköä?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ei varmaan pitäisi provosoitua, mutta mutta...Unohtuikohan tuosta nyt siirtomaksujen lisäksi jotakin muutakin. Edellisen auton kanssa tuli makseltua n. 800 euroa vuodessa veroja Trafin laskuttamana, eiköhän nuo pitäisi samalla tavalla jaella tuohon kilometrihintaan, puhumattakaan hankinnan yhteydessä maksetusta verosta. Itselle tätä hankintaa en voi perustella säästämisellä, mutta 20 tkm/v ja kotona ladattuna sähkö ilman mitään lisäkikkailua tuo omalta kannalta järkevimmän lopputuloksen kun jonkin verran varustellun uuden G30:sen halusi kuitenkin hankkiasalmol kirjoitti:Helsingistä. Mutta unohdin että päälle tulee sähkön siirto, eli sähköautoilu on laskelmaa kallimpaa.Kuudensuora kirjoitti:Sähkö on 10-30snt/kwh. Mistä saa 5snt sähköä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
530e voi kääntyä hieman voitolle riippuen ajoprofiilista ja latauspaikasta. Julkisissa.latauspisteissä hinta kuitenkin 15-50snt/kwh.TeeQ kirjoitti:Ei varmaan pitäisi provosoitua, mutta mutta...Unohtuikohan tuosta nyt siirtomaksujen lisäksi jotakin muutakin. Edellisen auton kanssa tuli makseltua n. 800 euroa vuodessa veroja Trafin laskuttamana, eiköhän nuo pitäisi samalla tavalla jaella tuohon kilometrihintaan, puhumattakaan hankinnan yhteydessä maksetusta verosta. Itselle tätä hankintaa en voi perustella säästämisellä, mutta 20 tkm/v ja kotona ladattuna sähkö ilman mitään lisäkikkailua tuo omalta kannalta järkevimmän lopputuloksen kun jonkin verran varustellun uuden G30:sen halusi kuitenkin hankkiasalmol kirjoitti:Helsingistä. Mutta unohdin että päälle tulee sähkön siirto, eli sähköautoilu on laskelmaa kallimpaa.Kuudensuora kirjoitti:Sähkö on 10-30snt/kwh. Mistä saa 5snt sähköä?
Isoa säästöä ei synny, mutta ei myöskään kalliimmaksi tule ilman pääomien huomiointia ja ei varustelusta riippuen välttämättä silloinkaan.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI