Meidän autolla ei ole vielä ajettu matka-ajoa lainkaan, joten kulutusmittaustakin on vain nurkka-ajoista.
Bensalla ajettaessa akut eivät kai millään asetuksella lataudu kuin sen verran, että lisävoimaa saa kiihdytyksiin (10%) ?
Lataukseen meillä on toistaiseksi käytössä vain auton mukana tullut johto. Kiinteän laturin asennuttaminen on harkinnassa. Latausnopeudessa ei meille ole merkitystä, kun töiden jälkeen auto saa odotella johdon päässä seuraavaan aamuun. Oletan, että akkujen eliniän kannalta voisi olla parempi ladata niitä minimivirralla. Onkohan tästä mitään faktatietoa olemassa ?
530e kokemuksia ja keskustelua
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 29
- Liittynyt: 01 Huhti 2017, 16:59
Siis mäkin lataan kotona sillä auton mukana tulleella johdolla, jonka olen "puolikiinteästi" ruuvannut seinään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Ainakin 330e:ssä saa ladattua polttomoottorilla akun noin 50 prosenttiin (ohjekirjan mukaan Sport-moodilla jopa 75%:iin, en ole testannut). Kannattaa kuitenkin muistaa, että taloudellisesta (ja CO2-päästöjen) näkökulmasta ei ole järkevää polttaa bensiiniä akun lataamiseksi...Markku J kirjoitti:Meidän autolla ei ole vielä ajettu matka-ajoa lainkaan, joten kulutusmittaustakin on vain nurkka-ajoista.
Bensalla ajettaessa akut eivät kai millään asetuksella lataudu kuin sen verran, että lisävoimaa saa kiihdytyksiin (10%) ?
Lataukseen meillä on toistaiseksi käytössä vain auton mukana tullut johto. Kiinteän laturin asennuttaminen on harkinnassa. Latausnopeudessa ei meille ole merkitystä, kun töiden jälkeen auto saa odotella johdon päässä seuraavaan aamuun. Oletan, että akkujen eliniän kannalta voisi olla parempi ladata niitä minimivirralla. Onkohan tästä mitään faktatietoa olemassa ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 79
- Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
- Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
- Paikkakunta: Helsinki
Oma 330e latautuu +90% varaustasoon save battery -moodia käyttäen, mutta täyteen ei saa koskaan ajamalla.
Sportilla latautuu nopeammin, mutta muuta eroa en ole itse huomannut.
Koeajoautossa, joka oli 2016 mallia, ei myöskään latautunut kuin vähän yli 50% asti. Ilm. tuota rajaa on muutettu sittemmin, jos niin se on mielestäni ihan hyvä muutos.
Mutta kuten sanottua, taloudellisin malli on, että sähkö otetaan seinästä ja akun tyhjennyttyä ajelee automaattiasetuksella.
Sportilla latautuu nopeammin, mutta muuta eroa en ole itse huomannut.
Koeajoautossa, joka oli 2016 mallia, ei myöskään latautunut kuin vähän yli 50% asti. Ilm. tuota rajaa on muutettu sittemmin, jos niin se on mielestäni ihan hyvä muutos.
Mutta kuten sanottua, taloudellisin malli on, että sähkö otetaan seinästä ja akun tyhjennyttyä ajelee automaattiasetuksella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 34
- Liittynyt: 11 Elo 2014, 07:41
- Auto: 520da x-drive g31 2017
Kävin eilen koeajamassa auton. Onpa hieno moottori ja voimansiirto! Samoin ohjaus on mielestäni loistava. Iso miinus tulee ainoastaan takakontista, joka on todella matala. Jo purjo ruokakassissa törmää kontin kattoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Oliko muuta tärkeää, laita purjo makuulle kontin pohjalle, niin sittenkaijarto kirjoitti:Kävin eilen koeajamassa auton. Onpa hieno moottori ja voimansiirto! Samoin ohjaus on mielestäni loistava. Iso miinus tulee ainoastaan takakontista, joka on todella matala. Jo purjo ruokakassissa törmää kontin kattoon.
Kyllähän se kontti on varsin onneton. Alusta pitäisi suunnitella kuten vaikka Teslassa, jolloin akut olisivat pohjalla. Ehkä sitten seuraavassa generaatiossa kuuden vuoden päästä.kaijarto kirjoitti:Kävin eilen koeajamassa auton. Onpa hieno moottori ja voimansiirto! Samoin ohjaus on mielestäni loistava. Iso miinus tulee ainoastaan takakontista, joka on todella matala. Jo purjo ruokakassissa törmää kontin kattoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Mulla on nyt ollut X5 40e lähes päivälleen vuoden. Aluksi pohdiskelin myös tuota latausasiaa. Nyt vuoden käytön jälkeen en näe mitään tarvetta käyttää rahaa latausaseman hankintaan. X5:n akut tulevat täyteen vähän alle 3,5h:ssa auton mukana tulleella reissulaturilla. Keksin kyllä helposti latausaseman hankinnan vaatimalle rahalle useita hyödyllisempiä käyttökohteita/ omiin lataustarpeisiin peilaten en koe saavani latausasemasta mitään lisäarvoa.Markku J kirjoitti: Lataukseen meillä on toistaiseksi käytössä vain auton mukana tullut johto. Kiinteän laturin asennuttaminen on harkinnassa. Latausnopeudessa ei meille ole merkitystä, kun töiden jälkeen auto saa odotella johdon päässä seuraavaan aamuun.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Samaa mieltä, itsellä 330e, latautuminen sen verran nopeaa mukana olevalla laturilla, että aika vähissä ne kerrat, että olisi ollut edes teoreettista hyötyä vähän tehokkaammasta laturista. Se auttaa myös, että askartelee jokinlaisen seinäkiinnityksen laturille...jva kirjoitti:Mulla on nyt ollut X5 40e lähes päivälleen vuoden. Aluksi pohdiskelin myös tuota latausasiaa. Nyt vuoden käytön jälkeen en näe mitään tarvetta käyttää rahaa latausaseman hankintaan. X5:n akut tulevat täyteen vähän alle 3,5h:ssa auton mukana tulleella reissulaturilla. Keksin kyllä helposti latausaseman hankinnan vaatimalle rahalle useita hyödyllisempiä käyttökohteita/ omiin lataustarpeisiin peilaten en koe saavani latausasemasta mitään lisäarvoa.Markku J kirjoitti: Lataukseen meillä on toistaiseksi käytössä vain auton mukana tullut johto. Kiinteän laturin asennuttaminen on harkinnassa. Latausnopeudessa ei meille ole merkitystä, kun töiden jälkeen auto saa odotella johdon päässä seuraavaan aamuun.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Joo, mulla on kanssa nyt kova suunnittelu että miten tuo kaikki ripustetaan seinälle.
Saa vinkata jos joku tietää mistä saa tyylikkään Type 2 pistoolin vastakappaleen seinälle laitettavaksi. Ei tee oikein mieli tilata kymmenen euron pidikettä pitkin maailmaa.
Saa vinkata jos joku tietää mistä saa tyylikkään Type 2 pistoolin vastakappaleen seinälle laitettavaksi. Ei tee oikein mieli tilata kymmenen euron pidikettä pitkin maailmaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Näin minäkin tein. Ja onhan ainakin tuossa X5:n reissulaturissa ilmiselvät ruuvinpaikat kulmissa mistä laturin saa helposti pudotettua ruuveihin seinälle/nostettua irti seinältä ja kyytiin jos on tarvis.Sod-3 kirjoitti:Ot: minä laitoin pari ruuvia tallin seinään, joissa laturi roikkuu kerällä. 10 senttiä maksanut "latausasema". Toimii kuin junan vessä. Ei siitä wallboksista suurta hyötyä kyllä keksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Jep, ruuvasin myös seinään. Etsin hetken myös jotain sopivan kokoista ja edes näennäislukollista kaappia (avainkaappi, sähkökaappi, jotain), että saisi mötikän vähän huonommin ohikulkijan matkaan tarttuvaksi. Mutta juuri sopivan kokoista ei heti netistä löytynyt.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Väitän että huomaat eron saman tien kun lähdet ajamaan ensimmäisiä metrejä. Iskunvaimennus mukautuu aina ja koko ajan -- ominaisuutta et saa autosta "pois päältä" muuta kuin vaihtamalla iskarit ..jaja kirjoitti:Paljon kehutusta DDC:stä kaipaisin tietoja. Onko se ns. kolmas oma ajomoodi sportin ja comfortin lisäksi vai säätääkö se valittuna olevaa sporttia tai comfortia jollain lailla?
Onko se oletuksena kun auton käynnistää? Ja lopuksi vielä, että sitä kai sitten kannattaa käyttää aina vai ainoastaan huonokuntoisilla teillä ja huomaako selkeästi eron esim normaalilla valtatiellä vakioalustaan?
Yleinen harhaluulo on että mukautuva iskunvaimennus vaihtaa iskunvaimennuksen asetuksia vain ajotilojen välillä -- tämä ei ole totta. Ajotilat määrittävät mitä iskunvaimennus tavoittelee, mutta jokaista auton iskaria säädetään erikseen koko ajan auton antureiden, ajonopeuden ja kartan tietojen perusteella. Eli Comfort-moodissa säätöä tehdään mukavuus edellä, sportilla yritetään myös vähentää auton kallistelua ja korin liikkeitä sekä uudessa adaptive -moodissa auto päättelee ajotilanteen perusteella, että minkä verran painotetaan sporttisuutta ja mukavuutta sen hetkiseen iskareiden säätöön.
Fyysisiä eroja autossa on ainakin eri (pituiset) jouset ja erilaiset iskunvaimentimet.
Jos lontoo taipuun, niin esim tämmöinen esittely olemassa
Electronic Damper Control (EDC) automatically or manually adjusts each damper to suit the driving conditions meaning you enjoy outstanding comfort along with the best in BMW on-road safety. EDC reduces variations in wheel load, ensures tyres have excellent traction and counteracts bodyshell movement regardless of the weight your automobile may be carrying or the state of the road's surface.
Sensors constantly monitor all factors influencing the vehicle's behaviour and occupants' comfort, in order to precisely adjust the damper control. In a fraction of a second, the signals are analysed by the EDC microprocessor and orders are sent to the actuators on the shock absorbers, which, with the help of magnetic valves, are variably adjusted to provide optimal suspension. Thanks to Electronic Damper Control, the tendency for the nose to dip when braking is practically eliminated. The influence of potholes and unevenness on the road surface is reduced to minimum.
In addition to increased driving comfort and improved roll characteristics on the tyres, EDC also contributes to vehicle stability and safety. By reducing the nose's tendency to dip when braking and improving the tyre traction, EDC shortens the braking distance when braking heavily. The damper adjustment means that even when braking with ABS the vehicle chassis remains upright on the road and all four wheels have the largest possible contact to the surface.
Ja sitten voi vielä erikseen säätää Sport/ Eco plussat.
Esim. Sport+ mittaristo isolla sport näytöllä, mutta auto mukavalla alustalla ja pehmeällä vaihteiston vaihdolla.
Ehdoton varuste!
Vois maahantuoja vetää vaikka kampanjaa tuohon DDC varusteeseen.
Esim. Sport+ mittaristo isolla sport näytöllä, mutta auto mukavalla alustalla ja pehmeällä vaihteiston vaihdolla.
Ehdoton varuste!
Vois maahantuoja vetää vaikka kampanjaa tuohon DDC varusteeseen.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Joo tämä valikko taitaa tulla vasta DDC-varusteen kanssa?
Ja ainakin comfort-penkkien kanssa myös kuskin ja apparin penkit kiristyvät kun vaihdat sportille. Saa tuossa sport-individual moodissa myös muokattua tuota.
Ja ainakin comfort-penkkien kanssa myös kuskin ja apparin penkit kiristyvät kun vaihdat sportille. Saa tuossa sport-individual moodissa myös muokattua tuota.
Jep.
Ja tarkoitin tuolla plussalla juurikin tuota individual juttua.
Ja tarkoitin tuolla plussalla juurikin tuota individual juttua.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
- Auto: Ford Ranger Wildtrak
Minkä varusteen/paketin vaatii, että comfort penkit "kiristyvät" (mitä tämä itse asiassa tarkoittaa?) Sport individual moodissa? Tämä oli täysin uusi ominaisuus ainakin minulle...
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Ja olen ehdottomasti samaa mieltä gestapon kanssa, että DDC on erittäin arvokas varuste vahvimmalla mahdollisella suosituksella! Jos joku vielä hurjasti epäilee eikä diileriltä koeajoon varustetta löydy, niin pk-seudulla saattaa onnistua "koekyyti"
Kiristyy eli penkin sivuttaistuet muuttavat säätöään voimakkaammaksi ja kapeammaksi. Sport individual -valikosta voi valita tapahtuuko ollenkaan ja kuski vai kuski+appari penkit molemmat.
edit: ei ole mitenkään erityisen funktionaalinen, enemmänkin vain siisti "wow" efekti sport-moodiin siirtymisen tukena.
Comfort-penkit ja sitten en ole varma tapahtuuko jo sellaisenaan sportille tökätessä vai pitääkö olla mukautuvaa alustaa, josta halvin on tuo pelkkä DDC.JeanMichell kirjoitti:Minkä varusteen/paketin vaatii, että comfort penkit "kiristyvät" (mitä tämä itse asiassa tarkoittaa?) Sport individual moodissa? Tämä oli täysin uusi ominaisuus ainakin minulle...
Kiristyy eli penkin sivuttaistuet muuttavat säätöään voimakkaammaksi ja kapeammaksi. Sport individual -valikosta voi valita tapahtuuko ollenkaan ja kuski vai kuski+appari penkit molemmat.
edit: ei ole mitenkään erityisen funktionaalinen, enemmänkin vain siisti "wow" efekti sport-moodiin siirtymisen tukena.